Fondsenblad: handel, nijverheid, taal, godsdienst

1224 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 23 Fevrier. Fondsenblad: handel, nijverheid, taal, godsdienst. Accès à 02 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/8s4jm25240/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

m tadag 28-24 Februarï fSï4 Prîfs per nnmmar : 5 eantiims® 45° jaarf Num. 45 Telefoon 694 FONDSENBLAD Telefoon «»« Vour ait» aaikonâigmseo wecd. mea zich tan bureele van net blad KRTM.VRST. Miim. t(. te fiENT. VLAAMSCI LAND JEIandel, Nijverheid, Taal en G-odsdienst VERSCHIJNEN DE ALLE WERKDAGEN SMSCHRI1VII8SPHI j9 > VOOROP BETAALBAAR: Periasr. fft.OO Per haUfrmr ... : x » »,®0 Per irie aaandèn ; » 4,99 Vcor herberiçiers : fr. 19,WW; fr. B,SO ; S,5©. Voor vreemàs landen, de verzcndingskosten bij to »oegea EBNIQB T7ITQA.V® /1--X m n W'.i-I,,»-! J O Ihmf f De sankondigiogsn worden «plaatot per regel asn fr. •.4©. — Reklamen onder het stadsj w5Qt —10, Jl6Î9iV8Sï, iô- W. | nieuws, per regel k. ï.••. - Bsgrtfeniaberîehten Toor de met Kaàbonaeerden, fr. ft.OO' L™, a-arf - •ïriiagTii'rHTri" ——————— -A.3STT03STIXJS STILLEMANS door de barmhartighcid Gods en de genade van den H. Apostelijken Stoel, BISSCHOl» VIS «EST Huîsprelaat van Z. H. den Paus en Assistent ''aan den Pauselijken Troon, vereerd met het Heilig Pallium. Aan de geextel(jkheid en geloovigen van ons Bisdom, saliglieid en zegeu in Onzen Ileer JezuS'Kristus. Zeek Beminde Broeders, Gij hebf dikwijls de woorden van de Heilige Evangeliën gehoord waarmede wij den Messias door zijnen Voorlooper ingeieid zien tôt het openbaar leven. De Gewijde Boetfen zeggen ons : « In die dagen nu komt Joannes de Dooper predikende in de woestijn van Judea en zeggende : Doet boetveeidigheid want het rijk der hemelen is genadeid ». Het gedacht van het innjg verband der boetvaardigheid met het rijk Gods dat ging ontstaan, bezielt niet alleen de woorden van den Voorlooper, het schijnt ook uit in gansch zijnen persoon : « En Joannes zelf had een kleed van kemelshaar, en een lederen gordel om zijne lenden, en zijn voedsel was sprinkhanen en wilden honing ». Hij houdt niet op aan alleu te zeggen : Doet boetvaardigheid. En tôt hem komt het volk van Jeruzalem, en van heel Judea en van heel het land rond den Jordaan, en allen doen zich door hem doopen bij de belijdems hunner zonden.Vurig en dringend zijn de vermamngen welke hij toestuurt aan de meest verstokten der zondaars, aan dezen welke de hoogmoed meest weerhoudt vaa recbtzimiigen inkeer : tût de Pharizeërs eu tôt de Sadduceërs zegt hij : « Wie heeft u bewezen dat gij den toekomstigen toorn ontvliedt? Brengt vruchten voort der be-keering waardig... Keeds ligt de bijl aan den wortel der boomen ; aile boomen die geene goede vruchten voortbrengt zal uit-gehouwen en in het vuur geworpen worden. Ik doop u, ja, in het water tôt bekee-ring, maar die namijkomen zal ismachtiger dan ik.... Zijne wan is in zijne hand en hij zal zijnen dorschvloer zuiveren, en tarwe zal hij op den graanzolder vergaderen, maar het kaf zal hij verbranden met onuitblusch-baar vuu> ». En de ontroerde menigte vraagt : Wat moeten wij doen? Hij leert hun de zonde te vluchten, tôt inkeer te komen, en boetvaaidigheid te doen om zich te bereiden tôt de komst van Dengene die welhaast te midden der menschen zal ver-scbijnen.En zie, Jezus komt tôt Toannes op de boorden van den Jordaan en vraagt om ook hij hetdoopsel dat Joannes toedient te ont-vangen.Le Voorlooper belet het hem uitroepeude : « Ik moet door u «gedoopt worden er. gij » komt tôt mij ? Doch Jesus antwoordt : Lsat » het nu toe, wantzôô betaamt het ons aile » gerechtigheid te vervullen. » De Messias weçt wel dat de Heiligheid de boetvaardigheid niet noodig heeft noch het zinnebeeïd dat ze voorstelt, maar hij Weet ook dat hij een nieuw tijdpcrk in het leven der mensch-heid komt openen ; hij weet dat zijne zending eene zending is van boeting en verzoening. Dat wilhij doen uitschijnen en bevestigen van den eersten keer dat hij in 't openbaar optreedt. Daarna het doopsel ontvangen hebbende, stapt bij uit het water, en zie de hemelen schuiven open en de Geest varî God daalt op hem neder, terwijl eene stem uit den hemel zegt : « Deze is » mijn welbeminde Zoon in wien ik mijn » behagen geste!dheb : » op de vrijwillige vernedering var. Kristus, op deze plechtige verklaring te wiilen degene zijn die'boete zal doen voor allen, antwoordt oogenblik-kelijk de hemel met een voorteeken van verheerlijkir g. Zooals hij ^oor Zijnen Voorlooper aange-kondigd is, zooals hij zijn eigen zelven heeft aangekondigd, zoo toont zich Jezus Kristus binst gansch den duur zijner zending. Aan-stonds na zijn doopsel gaat hij in de een-zaamheid der woestijn Om veertig dagen te vasten; dan begint hij te predikenen, naar de getuigenis van het Evangelie, kan zijne prediking samengevat worden in eenen oproep tôt boetvaardigheid; 't is zoo dat de H. Mattheus hem voorstelt : « Vàn toen af begon Jezus te prediken en te zeggen : « Doet boetvaardigheid want het rijk der hemelen is nabij » (1). Hij zelf getuigt dat hij gekomen is, niet om de rechtvaardigen tôt hem te roepen maar, om de zondaars uit te uoodigen tôt boetpleging (2) ; en 't is nog zijn goddelijke mond die later zal zeggen : a Zôô staat er geschreven en zôô moest » Christus lijden... en moest er in zijnen ?) naam boetvaardigheid en vergeving van » zonden gespredikt worden » (3). Deze piediking der boetvaardigheid, door woord en vo'orbeeld, blijft binst gansch den loop van zijn openbaar leven voortduren, om bekioond te worden door de groote uit-boetmg van zijn lijden en van zijne dood ; Kristus moest lijden, lijden om uit te boeten, om onze zonden uit te boeten en aldus in zijne glorie te treden van Vrijkooper en Ver-losser der menschheid. Na zijn doopsel, ?iaaebeel(J vaa boetvaardigheid, hadden de hemelen zich zinnebeeldig over hem ge-opend ; na de groote uitboeting welke hij zelf het doopsel in zijn b'oed geheeten heeft, hebben de hemelen zich in werkelijkheid geopend, voor hem en voor ons, ten minste, zooalsde H. Paulus zegt, als wij « met hem » medelijden, opdat wij ook met hem mede » verheerlijkt worden. » Want, Z. B. B., de bestemming van Christus, is ook onze bestemming ; of beter, Christus heeft, uit liefde, eerst de lastige baan willen doorloopen welke alleen ons tôt den hemel kan leiden. Hij heeft het gewild om ons den weg te toonen, om ons door zijn voorbeeld aan te moedigen, om ons pogen, ons strijden, ons uitboeten kracht bij te zetten : want indien boetvaardigheid en uitboeting alleen ons van de zonde kunnen bevrijden en ons de glorie openen, toch kunnen zij dat niet door het bloed van Tezus-Kristus.Lastig is de weg welken Christus ons uit-nooaigt met hem te doorloopen ; maar hoe glorierijk ! want bij het einde wacht ons de zegepraal met Hem die ons vorenging ! De H. Kerk heeft in den jaarkring- eçnige feeiten ingebracht om ons, te midden der ijdelheden welke zoo gemakkeiijk ons hart en onzen geest aftrekken, onze hemelsciie bestemming te herinneren en de middelen om ze te bereiken. Onder deze feesten is de glorierijkste wel deze welke ons de zegepraal van Christus over dood en zonde voorstelt, en welke meteenen ons voor oogen brengt het bhjde vooruitzichtderverrijzenis en van het eeuwig leven dat ons wacht. En bij het naderen van deze feest zegt ons de Kerk, gelijk eertijds Joannes de Dooper zegde aan het volk van Judea : « Doet boetvaardigheid want het rijk der hemelen is nabij ! » Z. B. B., laat ons luisterën naar de stem yan deze moeder die ons uitnoodigt om i"S iri volmaakten vrede met God te stellen. Wij zouden de Voorzienigheid moeten bedanken omdat zij ons eene zoo gunstige gelegenheid geeft om boete te doen ! Hemel ! hoèveel zqnden op de wereld ! Doet het schouwspel van den opstandder volkeren in 't algemeen en der menschen in 't bijzonder tegen God, zijne wet en zijne Kerk, niet schrikken en beven, en vraagt men niet met verstomd-heid waarom de straffende arm van God op de wereld niet drukt ? En moet ons de vrees niet bevangen als wij in ons eigen zelven gaan, ons geweten onderzoeken en ons afvragen welk oordeel God over ons moet uitspreken ? Want helaas ! het woord \an den H. Joannes blijft altijd waar: « Indien wij zeggen dat wij geene zonde hebben, zoo misleiden wij ons zelven, en de waa.'-- heid is niet in ons indien wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, zoo maken wij God tôt eenen leugenaar en zijn woord is niet in ons. » Zwak aïs hij is, bestookt door zoovele driften, aangetrokken door zooveel verleidingen, is het den mensch onmogelijk nooit af te wijken van den rechten levens-weg dien Gods wil hem voorschrijft ; elkeen van ons draagt op zijne ziel het gewicht van talrijke touten. God kent de kleiaarde waaruit hij den mensch heeft gekneed ; hij heeft medelijden met zijne zwakheden en zijne ellenden ;'tis nog de H. Joannes die het ons zegt : « Indien wij onze zonden belijden, God is getrouw en rechtvaardig om ze ons te vergeven en ons van aile onge-rechtigheid te reinigen ». Hij heeft medelijden met onze zwakheden en onze ellenden, maar hij kan den hardnekkige niet vergeven die weigert zijne fout te bckennen, die er geene vergiffenis wil over vragen en ze niet wil uitboeten. O hoe schrikverwekkend is het ongeluk van den zondaar die sterft zonder boetvaardigheid ? Gij weet, Z. B. B., wat het Geloofons daarover leert: die zijnen wil zal onderworpen hebben aan den wil van den Schepper der wereld, of die, door be-rouw en uitboeting, zijne vriendschap zal wedergewonnen hebben, zal eeuwig ge-nieten van het gelukzalig zicht der eeuwige waarheid, van het bezit der eeuwige liefde ; integendeel, hij die God zal verworpen hebben met zijnen wil en zijne wet te ver-werpen, zal eeuwige wanhoop voe'.en over de dwaze daad die hem voor altijd het geluk heeft doen verliezen voor hetwelk God hem bestemd had ; eeuwig zal hij den droeven kreet herhalen welkehet H. Schrift mededeelt : « O dwazen die wij waren !... » Wij waren dan afgedwaald van den weg » der waarheid en het licht der gerechtig-» heid bestraalde ons niet, en de zon des i) verstands ging niet voor ons op » Rampzalige veiblinden ! w:e dan zal u toonen lanerswaar gij kunt ontsnappen aan den toorn die komt. Laat ons boetveerdigheid doen, eerst vooral met onze toevlucht te nemen tôt het Sakrament dat Christus, in zijne groote bermhertigheid, ingesteld heeft om de zonden der menschen weg te wasschen, en laat ons niet vergeten dat het ten prijze van zijn leven is dat Christus voor ons vergiffenis heeft bekomen ; dat de ietwat stoute beeld-spraak der christenen, als zij zeggen : h 't is in zijn bloed dat Christus onze zielen wascht » niets anders is dan eene kracht ige uitdrukking der waarheid. Maar gij weet het, het zou u tôt niets dienen tôt het Sakrament der vergiffenis te naderen, indien gij het niet deedt met de noodige gesteltenis van een rechtzinnig en ernstig verzaken aan de zonde. Vergeet ook niet dat het Sakrament u niet ontslaat van eene -oldoening welke gij aan God te geven hebt; niet alleen onts ait het er u niet van, maar dergelijke voldoening is een volmakend deel van het Sakrament : God wi!, niet dat wij geheel de stiaf uitboeten verdiend om onze zotiden ; — een geheel leven van boete zou niet voldoende zijn ; — maar hij eischt dit teeken van goeden wil : dat wij ons eenige ontbèringen, eentge ver-stervingen en eenige moeite opleggen, meer omaan God te zeggen dat wij bekennen zijne schuldenaars te zijn, dan om hem eeneschuldte beta'en waar wij de middels niet toe bezitten : wij zijn de ongelukkige schuldenaar van de parabel die aan zijnen meester tien duizend talenten schuld:g is en ze niet zou kunnen betalen, maar welke de meester bereid is kvvijt te schelden aan TTlMUi mit 1TWT-I-- dengene die van goeden wil bevonde wordt. Z. B. B., gij weet hoe weinig onze dadei voor zooveel zij van ons eigen voortkomet weerd zijn ; gij weet van eenen andere kant welke waarde zij krijger> als zij gedaa worden in den naam van de Kerk well Christus gesticht heeft en die, door Christu wil. de menschheid vertpgenwoordigt i hare betrekkingen met God. Binst de veertigdaagsche vasten d:e ga: beginnen, zal het elkemensc.h opzljn eige niet zijn die zal bidden om medelijden e vergeving ; die zal vasten en zich versterven de Kerk zelf zal nedergeknield blijven vôt God, om vergiftenis te vragen voor d zonden harer ledematen, en als gij zu vasten, zal uw vasten de weerde krijge van een werk der Kerk van Kristus, de kre< van berouw die aan uwe lippen zal on vlieden, zal opstijgen tôt God als de krei ziiner Kerk, en uw gebed zal gebed zijn df Kerk, een srebed bezield en geheiligd doc de wederzijdsche liefde van de Kerk en vai Kristus ! Helaas ! heden zooals altijd, hede misschien nog meer dan ooit, zullen « menschen gevonden worden, kristenen, di zullen weigeren deel te nemen aan d groote openbare boptpU-'ging'. Ongelukkigen, beheerscht door hoot moed, willoos gemaakt door wulpschheic verleid door de wereld, onmachtig om hur nen geest te verheffen tôt hoogeregedachter vastgeketend aan de aardsc'ie ijdelheder dezen juist aan wien boetvaardigheid hf 'neest noodig is ! Z. B. B., gij zult vooi he bidden, voor hen zult crij boetvaatdighei doen, voor hen zult gij vasten, aan Go1 vragende eenen oogslag van medelijden t werpen op die arme, verlorengaande zielen Gij zult denken aan Christus, wiens heilii en goddelijk figuur wij opriepen in h:t be gin yan dezen herderlijken brief, aan diet Christus, den Heilige der Heiligen, die hn doopsel van boetvaardigheid ontving uit d handen van Joannes den Dooper en aldu zijn groot wèrk begon, het werk zijner Ver lossing, zijner uitboeting voor ons. Bezieli met zijne gevoelens en vereenigd met zijn inzichten, zult gij willen deelnemet aan zijn goddelijk werk : gij zult b'ddet voor de zondaars, gij zult boetvaavdigheic doen voor hen. In uwe zielen boetvaardigheid en naasten liefde vereenigd ziende, zal de goddelijk barmhartigheid u erenadig zijn : de groot dag van Paschen, de dag der Verrijzenis zal u vereenigd vindea met Kristus, 'evendi met hem zijn leven van heilicheid en liefde in afwachting dat de werkelijkheid op voor stellingen en zinuebee'den volge en gij me dienzelfden Ver'tossef fîet eeuwig feest dei hemelsche vreugden moget vieren. Schikkingen voor de Vaste» BISDOM GENT. Ingevolge de bijzondere macht welke Wi van den Heiligen Stoel ontvangen hebben vergunnen Wij, gedurende de aanstaandi Vasten, de volgende dispensatiën of toela tingen : I. Het is toegelaten boter en zuivel t gebruiken aile dagen van de Vasten. II. Het is toegelaten eieren te eten ail dagen, uitçenomen op Asch-Woensdag ei Goeden-Vrijdag. Degenen die verplicht ziji te vasten, mogen buiten de Zondagen, maa eenmaal daags eieren eten, te weten op dei voornaamsten maaltijd, en niet op de kolla tie; en zulks moeten zij ook onderhoudei op de andere vastendagen van het jâar. 0] aide dagen van de Vasten, is het toegelatei eieren te gebruiken tôt het bereiden vai andere spijzen. III. Wij staan het gebruik van vleesch to op den Zondag, Maandag, Dinsdag, Don derdag en Zaterdag van iedere week, uitge nomen op den Zaterdag van Quatertempe (7 Maart) en den Zaterdag der Goede Week. Degeneh die verplicht zijn te vasten mogen, buiten de Zondagen, maar eenmaa daags vleesch eten, te wcten, op den voor naamsten maaltijd, en niet op de kollatie en dat geldt ook voor vleeschsoep en jeugd IV. Het is verboden, zelfs aan degenei die mogen vleesch eten, vleesch en visch t eten op één en denzelfden maaltijd, nie alleen aile dagen van de veertigdaagsch Vasten, de Zondagen inbegrepen, maar oo. aile andere vastendagen van het jaar. V. Men is verplicht dricmaal te lezen de: p'nierons en den ÏVecs-çegroet, en cens de aktei van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw iedere dag dat men van bovengemelde dispensati van vleesch te eten, gebruik zal maken. Men zal zich'nochtans van deze veiplicl: ting kunnen ontslaan, met eene aalmoeî ieder volgens zijne middelen en godvruchtig heid, in den offerblok van de Vasten testoi ten. Deze aalmors, die verplichtcnd is voor aile: die de voorgeschrevene gebeden niet onde: houden, zal tôt goede werken besteed wo; den, volgens Ons advies en de gebruike: van dit Bisdom. VI- Aan de militairen van allen graad, aa: hunne tiuisvrouwen, kinderen en diens' boden, alsook aan de andere personen di dadelijk in militairen dienst zijn, staan W: het gebruik van vleesch toe op aile dage: van het jaar, uitgenomenop Goeden Vrijdag Het gebruik van eieren is hun toegestaài aile dagen zonder uitzondering. Met de militairen stellen Wij gelijk de ger darmen, de douaniers, de kommissarisse en bedienden van policie die in werkelijke i dienst zijn, de boschwachters, de bediende welke in werkelijken dienst zijn op d treinen van den ijzerenweg en op de trann de technische bedienden die werkzaam zij langs de baan aan telegraaf- en relefoor stelsel.alsmede de in dienst zijndepostbode en bedienden der accijnzen, de zeeliedet de schippers en de haven- endokweikei: Wij vergunnen dezeifde toelating : A. Aan degenen die, tijdens de krijgi oefeningen, of in andere gevallen van die aard, de soldaten herbergen of voeden. B. Aan de arbeiders die in smeltoven mijnen.steengroeven of ovens van glasblaz rijen werkzaan) zijn. n VII. Aan aile pastoors en biechtvaders staan Wij de macht toe in bijzondere geval-, len, ten voile of ten deele, te ontslaan van 3' het vasten en het vleeschderven, ofwel n deze verplichtingen in andere godsdienstige n werken te veranuei en op voor waarde dat de ■q aanvraag op eene gegronde rede steune en 3> nietenkel voortkomeuit vrees derchristelijke n versterving. Deze toelating kan slechts voor den termijn van één jaar gegeven worden. (. Zieke en weeke lieden zullen hunne n handelwijze schiklœn volgens de voorschrif' ù ten van een gewetensvollen geneesheer. VIII. Wij meenenaan de geloovigen van \ Ons Bisdom wederom te moeten herinneren, e dat de Vastendagen,, buiten de veertigdaag-lt sche Vasten zim : de Woençdagen, Vrij-n dagen en Zaterdagen van Quatertemper; de Vigiliedagen vôôr Sinksen, vôôr Onze Lieve t. Vrouw Hemelvaart. Allerheiligen en Kerst-■t mis; en dan nog, dat het al de Vrijdagen ir van het jaar verboden is vleesch te eten, r bshalve de Vrijdagen, waarop Iverstmis, ! O. L. Vrouw Hemelvaart, Allerheiligen en de Besnijdenis (Nieuwjaar) zouden vallen. IX. Ingezien de tijdsomstandigheden, en ingevolge de bijzondere macht, Ons ver-leend door Zijne Heiligheid den Paus van e Rome, laten Wij toe aan al onze diocesanen, dit jaar vleesch te eten, zelts meermalen daags,opSt.Marcusdagen opde Kruisdagen. Om dezeifde beweegredenen en ingevolge ; dezeifde macht, vergunnen Wij insgelijks aan al Onze diocesanen, tôt aan de Vasten van het toekomend jaar, vleesch te eten,zelfs j meermalen daags, op al de Zaterdagen van -y het jaar die geene vastendagen zijn. } Ten einde te voldoen aan het verlangen j van den H.Vader,moeten Wij de geloovigen ; die vandezetoelatingzouden gebruik maken, 1 aanwakkeren, om daarvoor andere goede r werken te doen en bijzonderlijk het gebod van het Vasten, en van het vleeschderven ( stiptelijk te onderhouden. t X. Wij laten toe, gebruik te maken van » afgesmolten vet, in plaats van boter, aile s dagen van het jaar. D-ze Ilerderlijke Brief en schikkingen J voor de Vasten zullen van den predik-> stoel afgelezen worden in de kerken, open-( bare kapellen, geestelijke gemeenten en i kolleges van Ons bisdom, op den Zondag [ van Quinquagesima. Zij zulten daar gedurende geheel de Vasten, volgens gewoonte, te lezen hangen. a Gegeven te Gent, onder Onze handteeke-; ning, Onzen zegel en de têgenteekening van ' Onzen Sekretaris, den 12 Februari 1914. i t A VTOVBÏ S, Itisscliop va» «ouf. ! Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid den t riisschop, :4. »e 3Hec»îi*r, kan. sîkret. Plaats t des zegels. . ^taat^ni;dig Overzlcp De lersche " Home Rule. „ Kerkiezing: van dan lersohen leider en î vaderlander H. William O'Brien. Zooals men weet, bestaan er inlerland twee 3 lersche partijen : de gematigde van William i O'Brien en de niet-gemati^de van Redmond, i De « Home Rule » zooals zij nu voor de derde L* maal misschien in lezing gaat komen, wordt met i geen goed oog aanzien door den grooten vaderlander William O'Brien. Heel Ierland door is de naam van William O'Brien geeërd en bemind. O'Brien denkt dat ) bijaldien de Home Rule gestemd wordt zooals 1 hij door Redmond, te zamen met de Engelsche 1 Libérale Partij vastgesteld werd, het voor Ierland de dôodslag zal zijn en dat 't«Groene Erin» * er heel ten onder zal door gebracht worden. " Dit maakt det er in Ierland twee partijen gekomen ziin. Deze van den grooten, katholieken patriot, William O'Brien en deze van Redmond. r Niet lang geleden gaf O'Brien zijn ontslag als volksvertegenwoordiger om alzoo de kiezers te , laten oordeelen tussc.hen de twee partijen. 1 De kiezing had eergisteren plaats te Cork en M. William O'Brien werd met eene overgroote meerderheid herkozen. ' De politiek van O'Brien, zooal9 William * O'Brien zelf is, is deze van een echt en toegewijd 1 Vaderlander en eens, moest de « Home Rule » 3 er doorgaan zooals zij nu opgevat is door t Redmond en de liberale partij, zouden de Ieren 2 het zich later duur kunnen beklagen. i William O'Brien is misschien wel de grootste, lersche patriot welke ooit het Groene Eiland 1 had. Hij is een klaarziend man in de toekomst en het is te hopen, al hebben de twee groote lersche leiders niets gemeens met elkander en 1 al groeten zij malkander niet als politieke vrien- 3 den, dat Redmond er toch eens goed zal over nadenken dat geheel de toekomst der Ieren in de weegschaal ligt. , Moest William O'Brien 's voorzegging later bewaarhcid worden, Redmond zou vervloekt worden door geheel het lersche volk, zelfs door diegenen die hem nu volgen. William O'Brien, de groote lersche patriot heeft nooit gewerkt voor zijn persoonlijk belang. Hetdo'el van geheel zijn leven was en blijft: i Ailes voor mijn volk, niets voormij zelven ! Mogen de Nationalisten (lersche volksver-1 tegenwoordigers) dat nooit vergeten en mogen zij in ailes het voorbeeld van den grooten vader-3 lander volgen tôt heil van Ierland. 3 DE Bj&ÎiKANKWESTXE. i Prins von Wied zal te Trisste inschepen 1 voor Durazzo. Ilet Oostenrijksch eskader is te Trieste aange- I komen en legt zich in slagorde om de eer te a bewijzen aan prins von Wied, die den 26 dezer ^ aan booid zal gaan van de Taurus, welke hem a naar Durazzo moet brengen. Een deel van het gevolg van den prins zal plaats nemen aan boord van het Italiaansch eskortschip Quarto. II De kruiser Gloucester zal morgen naar Triesto i* stevenen ten einde deel te nemen aan de plech-n tigheden welke in die stad zullen plaats hebben, i, bij gelegenheid der afreis van prins von Wied na ir Albanie. Xn de MontenegTijnssche Sboupchtina. ' Volgens den « Reichspost » aalde Mcntenegrijn-sche Skoupchtina in haar adres aati den Koning, in antwoor^ o,p de troonreda, naar ver trou wejn >> uitdiwkl^e^ in den Koning en zal zij tevens eenen wenseh uitdrukken ten gnnste van het tôt Stand komen van eçn Groot'SeVvio» Eene onjuiste tijding: aang'aande het vertrek der Dnltsohe militaire zendidgr uit Konstantinopel. De St-Petersburgsche Borsen koerier had gemeld dat de Duitsche militaire zending binnen kort Konstantinopel zou verlaten om naar Duitschland terug te keeren. Het Berlyner Tatçeblatt logenstraft ten stellfgste die tijding. Er was beweert geworden dat de Turksche minister van oorlog slecht overeenkomt met generaal Liman von Sanders. Ook die tijding wordt kategoriek tegengespro-ken ; Enver Pacha onderhoudt integendeel de beste betrekkingen met Liman van Sanders. De « Borsen-Koerier » is waarschijnlijk ia dwaling gebracht door het vertrek van eenen kolonel, twee majoors en eenen Duitschen generaal, die aile vier naar Duitschland teruggekeerd zijn omdat de duur van hun kontrakt verstreken was. De Turksohe begrootingr. Het officieusTurksch blad Tanin zegt dat de Turksche regeering al zal doen wat mogelijk is om de uitgaven te besnoeien en besparingen te doen. Bij voorbeeld, zullen de totale uitgaven voor het leger, welke 8,500,000 Turksche ponden be liepen op 6 miljoeE pond gebracht worden. In de andere ministerien zullen de uitgaven met 5 per honderd verminderd worden. Het blad verzekert dat die beslissing met algemeene steramen door den Turkschen minis-terraad werd genomen, welke voorgezeten was door den Sultan in hoogst eigen persoon !... Beslissen is eene heel schoone zaak, maar doen zal wat anders zijn ! ' Prins von Wie'il, Vont van Albanie. Prins von Wied heeft Zaterdag op zijn kasteel te Nieuwied, de leden der Albaneesche afvaar-diging, die hem de kroon van Albanie kwamen aanbieden, ontvangen. Zoodra hij toegestemd had die kroon te aan-vaardenT werd aan al de hoven en regeeringea der wereld gemeld dat prins von Wied den vorstelijken troon van Albanie betreden had. De aanvaarding werd dadelijk naar Valona en nacr Durazzo overgeseind. In beide stedea v^erden dadelijk de huizen bevlagd en kanon-schoten gelost. Die steden zijn volop in feest. De prins zal den Albanischen titel voeren van M or et (welke in het Albaneesch M bref wordt uitgesproken). In Valona werden vaderlandsche meetings gehouden en talrijke politieke hoofdmanneu spraken geestdriftige redevoeringen uit ter eere van den nieuwen vorst dien men noemt ; Wilhem I, koning van Albanie. De Grieksche' troepen zijn begonnen met do Albaneesche gewesten te ontruimen. De Voerfaal. De schoolwet is nu gestemd in de Kamer. Nu rijst de vraag : Hebben de Vlamingen reden tevreden te zijn over de stemming betrekkelijk de voertaal in de school. Als wij de taal nagaan van de Vlaamsch-gezinde Katholieke bladen dan mogen wij volop antwoorden : |a ! We geven hier een uittreksel van het onderhoud dat onze konfrater Het llandels-blad heeft gehad met den heer Van de Perre, volksvertegenwoordiger van Ant-werpen.Het besluit van den heer Van de Perre luidt: « In heel het Vlaamsche latid |wordt heel » het lager onderwijs, de vierde 'graad, » inbegrepen, Vlaamsch. » Het gezond verstand heeft dus gezege» » vierd ». « De toestand van Brussel, zegt de heer » Van de Perre, is uiterst moeilijk. Volgens » het algemeen beginsel der wet moet de » moedertaal de voertaal van het onderwijs u zijn. » Maar er mogen gedeeltelijke toegevin-» gen gedaan worden, dat wil zeggen dat » sommige vakken in het Fransch mogen » onderwezen worden aan Vlaamsche kïn-» deren — te Brussel, in de voorsteden en n op de taalgrens, die goed bepaald is. » We weten niet, gaat M. Van de Perre » voort, wat de wet voor Brussel geven zal. » Vermits de schoolopzieners verslag zullen » moeten doen over den toestand, zullea i) wij, Vlaamsche volksvertegenwoordigers » er het oog op houden of de aangenomen » maatregelen de noodige waarborgea op-n leveren en desnoods andere maatregelen » voorstellen. » Intusschen dienden de Vlamingen eene » ernstige propaganda te Brussel aan te » vangen om aan de ouders te doen iazien n dat een goed onderwijs alleen door de » moedertaal kan geschieden.... » Wij mogen triomf zingen : ons lager «onderwijs in het Vlaamsche land i s » Vlaamsch 1 » En nu ten strijde voor de vervlaamsching » der Gentsche Hoogeschool ! » De heer Van de Perre is « meer dan tevreden », zegt hij. Dan mogen wel aile Vlamingen tevreden zijn, meenen wij ! Wil dat nu zeggen. dat het laatste desideratum der Vlamingen vervuld is ? Dàt wel niet ; maar eene overgroote stap vooruit is gedaan. Be toepassing der wet zal leeren wat er nog dient verbeterd te worden. Ook wij zijn van. gevoelen dat het nu aan de Vlamingen is te werken te Brussel en omtrek. We hebben dat reeds gezegd. En nu zal hun werken veel gealakkelijker vruchten dragen. Zooals bekend is, zijn er te Brussel en voorsteden vele, zeer vele onderwijzérs en onderwijzeressendie geen Vlaamsch kennen. In de toekqmst, zullen de belanghebbenda gemeentebesturen moeten eischen dat hunne

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Fondsenblad: handel, nijverheid, taal, godsdienst appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Gent du 1871 au 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes