Vooruit: socialistisch dagblad

1039 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 20 Septembre. Vooruit: socialistisch dagblad. Accès à 03 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/pv6b27r113/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

VOORUIT "mim »ii».^r«aMn»K»iii!)jijuai'y^ Tsœi yggia»wm^3BMOT^i«^^'aywg2a"»gaw6Bar,^«^gaBBg; ■ Eu kapiiaiisfiss!i Ooriogsargumen /anneer ik eveneens een woordje in het zeer gekend. [den wil brengen, betreffend het urtikei De mannea, bijzonderlijk de iiekela Quark onze duitsche partiigenoot, is wormen veel meer dan do onzen. Dit kv vooral met het inzicht bij de belangrijke vooral dat de metaainijverheid, zeer ui ikelen van F. H. en P. M., reeds ver- breid m die stad, bijna, aile mannel enen over die zaak, eenige getuigenissen krachten opslorpte. ,'oegen, persoonlijk ter plaats waargeno- De weverijen waren allen bevolkt c 1, getuigenissen van aard ons te waar- vrouwen. uwen tegen wat Quark noemt : «de nood- De continuemeisjes waren allen vrou elijkheid van Duitschland, met of zonder en kinderen van een verre uithoek -eld, zijn handel en nijverheid uit te brei- Duitschland naar Bielefeld gezonden. woonden allen samen in eene kazerne. chter moet ik hier bijvoegen, dat alleen- Op het oogenbhk dat wij voorbij c ia \ olgenck) rogelen spraak is van de fabriek gingen, stonden al de continuesn standen in do duitsche textielnijverheid. jes op straat, voor zekere redens, we oor eenig» jaren was in den schoot dex rend het werk te beginnen. gische Texfcielfederatie het besluit geno- Onnoodig zich af te vragen hoe aras î eene onderzoek te doen in de duitsche veivallen dat deel van- Duitschland m iielnijverheid, betreffende : loonen, werk- wezen, van waar die ouders hunne kir u, werkyoorwaarden, arbeidstoezieht, rcn honderde uren van zich te verwi ren, orn in ellendige continuszalen it onderzoek was vooral ontworpen en geld te gaan verdienen. dig geoordeeld, in de hoop en in de mee- In eene andere stad, waar ook de v 5 mc-t de bekomen uitslagen in Belgiô te nijverheid werd uitgevoerd, hadden wi ren voor verbetering van bovengenoem- gelegenheid nog de echte slaven van v kwestiën. Ser te ontmoeten. rieven op brieven werden gezonden Die toestanden kenden wij hier r het comiteit van het Deutsch Textilar- meer ! iei-Verbond, te iierlijn, dat ons volledig Door de taksen welke daar van land chtte over den te volg'en weg van ons land op het graan wegen, kostte het br erzoek. De steden werden ons aange- daar een ongelooflijken hoogen prijs, : 1, waar wij al de noodige stoffen zouden danig dat de werklieden allen rogg nen verzamelen dienstig voor onze zen- brood moesten eten. Wij hebben daar op zes getouwen : anneer echter de datums van de afreis weven voor een loon, waâraan onze r was, waren verscheidene gezellen, getouwenwevers van Yooruit, niet zou r het onderzoek aangewezen, in de on- willon werken. ;elijk de reis mede te maken. Oprecht, op gebied van loonen. een en voorval nochtans verplichtte toch tôt gemeeu verachtenden toestaad ! onderzoek over te gaan. Voor de wolkammerij bezochten e wolkammers van Verviers, ondanks al Leipzig, Mulhause, Gladhach, Reydt hen, door de fabrikanten, toegestane omliggende. aeteringen, eischten eene îoonsverhoo- Overal moesten wij, voor de wolk - van 5 %. niers, bestatigen dat het loon lager e verviersche patroons beriepen zich op dia te Verviers. Juitsehe medeclinging. Zelfs waren onder Eene opmerking moeten wij er biji die te Gladbach îabrieken bezaten, gen : alhoewel een mark de waarde h Lr, volgens hun beweren, de werkers aan van 1.25 fr., men in Duitschland, in loon veel meer aflegden. gevallen, niet verder springt met e Belgische Textielfederatie, gezien deze mark als hier met een frank. eiingcn, besloot gedoeltelijk het onder- De uitslag van ons onderzoek was : 4 u, tl'jen, "hat - jk te> seggsn: voor de tôt potj« maar gedakt 1 :-:niiverheid eu de wolkammerij. Na verslag gogeven te hebben aan c [et waren de gezellen Samvn, van Gent, verviersche gezellen, waren deze algen vier van Verviers, vergezeld van onder- van gedacht, dat het beter ware, maai eekende, die met deze zending werden zwijgen over de uitslagen, door het oui ast. zoek opgeleverd. 'e eerste stad welke wij bezochten was Alleenlijk do werkuren zijn wettelijk lefeld, stad gelegen halventwege Keulen- 10 uren daags bepaald. :lijn. Doch, sedert dit onderzoek^hebben c )e linnennijverheid is daar van overouds kameraden van Verviers niet' gerust. ÎEen paar dagen voor aet uitbreken der vijandelijkheden in België, waren wij te Verviers, alwaar wij ev in gelukten eene overeenkomst te bewerkeii met de patroons, waarbij werd bepaald dat do arbeidsdag voortaan op 10 u'ren daags werd gesteld. lrsJ Ehwel, nu rijst de vraag : Denkt partij-;'am genoot Quark niet dat het beter ware de .fj®" toestanden der duitsche werklieden, in de yke textielnijverheid, eerst .^at moderner te maken, in plaats van te droomen, bij mid-001 del van geweld, deze over to brengen naar andere landen? wen In aile geval, partijgc-noot Quark, wij v/,lr| hebben nu reeds van uW<5 duitsche kultuur genoten, laat ons, om. bestwil, toch ge- spaard blijven dier duitsche stoffelijke werkerstoestanden, welke wij met eigen oogen konden aanscho-. wen ! îlanniek. ERRATA De titel van ons hoofdartikel van gister luidt : Socialisti&he Overwinningen. Het moet zijn: SOCIALISÏISCÏÎE OVERWE-G1NGEN.Gelukkig dat de overwegingen op eene principieele socialistische overwinning neer-komen. i Europeesche Oorloq las- """ Wat ieMgsiBsI WatS©Mgeiïïs! ood Wij drongen er tôt vervelens toe op aar :oo- dat het gouvernement een dagelijksch ver "en- slag zou geven over wat -r gebeui'de. Men heeft toegestemd, maar men doe* den het niet ! /ier En daardoor doen de journalisten, t< den goeder of te kwader trou ve, veldslagen er botsingen plaats hebben... in hunne ver al- beelding. Dat ware nog niets, ; ielden die heerer wij dat voor zich. Maar ncefi, zij drukken dat; en en zijn de eersten met lict «nieuwa», waar over dan honderden men îchen discuteeren am- Ziehier een staalken van dat «nieuws» : was Donderdag morgend, in de richtin§ van Appels, dicht Dendermonde, hac r°®" een gevecht plaats r.iet. de voorposter , van het Duitsche legorkorps. Een duit- sche officier werd g • lood. De Pruiser een zijn vervolgens in de gemeente geko. , men, waar geene Belgische soldaten te ia zien waren. Daaf hebben ae Fmsen eenige nui zen platgebrand, zijn vervolgens naai leen Dendermonde getrokken, een aanta! inwoners der gemeente medenemende. die later werden losgeJaten. Een ouder-ling, die niet kon vluchten, werd levenc °P verbrand. « nze Dat nieuws is volfcomen juist, uitgeno-men : 1° dat in de richting van Appels donderdag geen gevecht plaats had ; 2° dat geen duitsch officier werd gedood ; 3° dat de Pruisen niet naar de gemeente 1 zijn gekomen; 4° dat zij er geene huizen in brand hebben gestoken ; 5° dat zij geene inwoners hebben mede-genomen ; 6° dat geen ouderling Ievend werd verbrand.! - — — ^ j Rond Oendormonds MIN BSYESTIGT DAT DE DUITSOHEES OVER DE : SCHELBE ZIJN ' Het berichtjo dat wij gistor gaven, als 1 zouden de Duitsc'hers to Baesrode de Schelde hebben overgestoken, wordt door de «Bien Public» bevestigd. Als dat werkelijk gebeurde dan is er, 1 onzes inziens, eene fout vast te stellen, want de oever der gchelde bwigi? lîfn r-ver-kant van Dendermonde was niet voldoen-de door belgische troepen bezet. Wij hopen nog dat het bericht van het overtrekken der Schelde gelogenstraft wor-de, 'doch dat men, afdoende maatregelen nerne, opdat elke poging daartoe zou ver-ijdeld wordfîn en aldus Antwerpen beter beschermd blijve. ^ ! . H—«mbbctb—a—bbe———f > Wij hebben de pretentie niet strategisten ^ te zijn, maar wij gelooven dat onderstaan*) de bericht wel samenhang heeft met de pogingen om te Dendermonde, of in deu, omtrek, de Schelde over te trekken : ( Volgens bevichten van statiebedien-' den van Baardegem, kampeeren om* trent 20.000 Duitsche soldaten te Mo ors sel, Baardegem, en - mliggende. Moorsel en Baerdegem liggen oostwaartsi Aalst, naar Dendermonde op. * * * NOG MEER YEENIELINGP Donderdag avond, nadat onze opstsllers) uit Dendermonde vertrokken waren, zijn de Duitschers, na het bombardement, terug' in de voor 9/10" verwoeste stad binnenge-'j komen. > Zij hebben de enkele woningen en ge-^J boùwen die er nog stonden in bi.tnd gesto-J ken, o. a. het stadhuis. « * & DENDERMONDE DOOR DET DUITSCHERS ONTRUIMD (Oflicieel bericht) Dendermonde is vrîj'Tag morgend vroeg" door de Duitschers ontruimd. Zij hebbea er slechts een gekwetsten officier achter* gelaten. -■n tP tn- «a. Wat te Binant plaats groea Een inwoner van Dinant, die verscheiW dene personen zijner familie door do Duitsche troepen door den kop zag schieten, heeft, ten dienste der onderzoekscommissio, j een breedvoerig verslag opgemaakt der wreedheden welke die schelmen al daar heb-, ben gepleegd. j Wij laten er hier eenige uittreksels van i volgen : \ « Den 15 augusti werd Dinant gebombar-; deerd door de Duitschers. Zij werden 15 ki-; lometers van Dinant achteruit gedreven inj de richtingen van Sorinnes, Lisagne en' Puraache. Gedurende 6 dagen lieten de Duitschers Dinant met vrede, maar den 21 augusti, rond 9 ure 30, verscheèn eene auto-mitrail-j leuze in de St-Jacobsstraat. Bommen werden' —i MogjnÈlen DE PAMSEIiSCHEPEX ">e pantserschepen vormen de ware zee-.cht, want het zijn de eenige vaartuigen staat: 1. om lang in zee te blijven, dank a hunnen overgrooten voorraad kolen; van bij aile weersgest-eltenis zee te bou-n, dank aan hunne aanzienlijke tonne-,at; 3. van aanvallend op te treden, aan-:ien zij zware lcanonnen kunnen dragen. Dm die reden ook getroosten zich de mo-idheden 'de zwaarste opofferingen om n getal pantserschepen te vermeerderen. ^en model-vaartuig, zooals de « Jean rt » (23,500 ton, in 1911 te water gelaten), it 65 millioer). Zonder te gewagen van de iten van een gevecht en de avarie die er xlzakelijk het gevolg moet van wezen, >ft een pantserschip ten allen tijde 920 •nschappen aan boord, benevens 24 offi-ren. Dit personeel kost ongeveer 1 mil-sn 80,000 fr. per- jaar. Elke mijl (1825 ters) die wordt afgelegd met de spaar-ne snelheid van 11 knoopen (20 kilome-s 300 meters) per uur, vergt 6 ton kolen. ndien de snelheid wordt gebracht op knoopen (37 kilometers) per uur, zijn er )r het afleggen eener mijl 19 ton kolen ^dig. )e kwestie der kolen is van het aller-sotste gewicht voor de pantserschepen. n vaartuig als de « Danton », 2000 ton en rneenemende, wanneer het met spaar-ne snelheid vaart, 't is te zeggen 11 knoo-i per uur, kan het gedurende 7000 kilo-ters volhouden, riamelijk van Cherbourg rr New-York heen en weer, doch met ds :lheid van 20 knoopen per uur, kunnen slechts 3885 kilom. afleggen. Zulke irtuigen mogen zich dus slechts verwij-•en, wanneer zij zeker zijn den vijand to tmoeten. ien modem gepantsrrd vaartuig bestaat afdzakelijk uit een 'overgrooten gepant-den bak, m dfl lengte verdeeld in ver-illige kompartimenten met waterdichte chotten. Het bovenste gedeclre der kas rnt het gepantserde dek van het schip. fc ruim en het onderdeel van het schip n derwijze ingeriebt, en met golvende iten bekleed, ten einde beter te weerstaan r de schokken en aan de torpedos. Jet binnenste wordt ingenomen door de ichienen, stoomkotels, elektrieko toestel-i, kolenbonkers, ruimen voor levensvoor- raad, torpedokamers, ziekenzalen, in een woord, ailes wat moet beschermd worden en niet rechtstreeks moet deel nemen aan het gevecht. Boven het pantserdek bevindt zich eeno tweede kas, bijna zoo goed beschermd als de eerste, die het logement bevat der beman-ning, en een deel van het geschut, meest de half-zware kanonnen. DIKTE DER PANTSERPLATEN Het schip is tôt een meter onder de vlot-lijn bekleed met pantserplaten van S70 mil-li'meters dikte; alzoo is de romp van het vaartuig bestand tegen aile houwitsers en kanonkogels. Aan de uiteinden van het schip heeft het pantser slechts eene dikte van 170 millimeters. Boven deze eerste cent uur is er eene andere tôt 6 met-ers boven de vlotlijn, en die eene dikte heeft van 220 millimeters in het middengedeelto en 140 millimçters aan de uiteinden. Deze uiteinden worden evenwel nog tegen aanvaringen en zijschoten beschermd door twee beschotten van 220 millimeters aan den voorkant1 en 190 millimeters aan den achterkant. De best beschermde deelen zijn de to-rentjes en de blokhuizen. Daar heeft het stalen pantser eene dikte van 300 millimeters. De platen zijn van Harvey-staal, 't is te zeggen gehard staal door inmenging van eene zekere hoeveelheid chroom of nickel. De moderne pantserschepen dragen zelfs geen militaire masten meer, maar enkel païen voor de draadlooze telegraaf. Het-gene boven het dek uitsteekt is beperkt tôt het stipt noodige. De basis der schou-wen is ook geblindeerd, evenals de lucht-pijpen.Op het oogenblik van het gevecht sluit de bevelhebber zich op in zijn blokhuis, eene geblindeerde schuilplaats op 't voor-dek van het schip, en achter de jachtto-rentjes.Van daaruit ceeft de /ommandant zijne bevelen naar aile deelen \an het schip, die aile voîkomen var* elkander gescheiden zijn door waterdichte beschotten ; hij heeft van daar uit het bestuur over de machie-nen, de telefoon, de cpreekbuizen, het roer. De tonnemaat der pantserschepen ver-meerdert gedurig sinds verslheidene jaren. Zij vermeerdert in de mate van den voor-uitgang van het geschut. Immers tegqn zwaardere kogels en bommen moeten zwaardere weerstandsplatera gesteld wordenj bijgevolg het gewicht der vaartuigen vermeerdert en de tonnemaat en als gevolg de waterverplaatsing moet ook aanzienlijker gema.akt worden. De «Suffren», in 1899 te water gelaten, meet 12.000 ton; de modellen «Patrie*, van 1903 en 1904, metendo '13.865 ton ; de «Dan-ton»'s van 1910, 18.000 ton; de «Jean Bart» van 1912 meet 23.500'ton en do laatste vaartuigen in aanbouw meten 25.000 ton. Zekere mogendheden Lebben reeds vaartuigen van 23.000 ton en anderen van 31.000 ton. Wanneer de oude pantserschepen met 6 stukken bewàpend waren van 27 of 30 centimeters kaliber, was dit reeds veel ; thans ziin 12 stukken van 30 centimeters zelfs niet meer voldoende, en men neemt het kaliber van 34 centimeters. DE T0RENTJES Sinds lang reeds worden de groote stukken geschut twee en twee geplaatst in de torentjes. Aan boord der vaartuigen van het model van de «Jean Bart» zijn er twee torentjes boven elkander geplaatst op het voorschip en op het achterschip, doch de modellen < Gasgognc», waar men dit jaar is aan begonnen, zullen vierdubbele torentjes hebben. Wanneer men weet dat het gewicht van een kanon van 30—0, 15.C00 kilfts bedraagt, kan men zich zelf verbeeiden welk gewicht de spil van het torentje dragen moet, en de kraclit die van noode is om hetzelve in aile richtingen te doen draaien. In Frank-rijk zijn er slechts drie werkhuizen dio zulke kanonnen kunnen gieten, te weten de Creusot, Ruelle en cît-Chamond. Langen tijd was de lcruiser, die enkel diende bzij de eskaders als verkenner, niet van pantserplaten voorzien, doch de verbetering van het geschut heeft gedwongen tôt het blindeeren der rompen van aile vaartuigen ; anderzijds hebben de verbetc-ringen aan de machienen al de vaartuigen ook meer snelheid gegeven. Zoo zijn onder dat opziclit de kruisers en do pantserschepen bijna op gelijken voet geraakt; en thans dat de boschutting ongeveer dezelfde is, en dat een oorlogschip ten minste twintig knoopen (37 kilometers) moet kunnen loopen, mogen ce kruisers en de pantserschepen omtrent gelijk gesteld worden, behalve dat de eerstgenoemde eene grootere snelheid 1 unnen bereiken. De kruisers dragen ook,slechts middelma-tig en licht geschut. Frankrijk heeft eene jalrijke vloot van gepantserde kruisers.Een go onder hen, zooals de « Waldeck-Rousseau », ,14.000 ton, zouden met goede kans den strijd kunnen aangaan tegen de oude pantserschepen van sommige andere mogendheden, doch in de gevechten op grooten af stand (8 tôt 9000 m.) zooals zulks geschiedde in den Russisch-Japanschen oorlog, zouden deze kruisers, w'einig bewàpend, ook slechts geringen dienst bewijzen. DE «SiJOUTS» De kruiserf als verkenner, werd vervan-gen door den « Scout » een licht vaartuig van 400 ton, zeer snelvarend en dat eenen langen weg kan afleggen zonder kolenvoor-raad in te nemen, en op die manier den vijand op grooten afstand kan gaan opzoe-ken.TORPEDOBOOTEN OE TORPILLEURS De eerste torpedobooten of torpilleurs, hadden eene lengte van 27 meters en eene tonmaat van ongeveer 40 tôt 60 ton en lie-pen van 19 tôt 22 knoopen ; de torpédo was hun cenig wapen. Thans meten de torpedobooten ruim 200 ton, loopen 30 knoopen, en, zoo de torpédo nog hun bijzonderste wapen is, dragen zij evenwel ook aile soorten van lichte snelvurende ka-nonnen. Deze kleine vaartuigen die ter oorzake hunner geringe tonmaat weinig tegen de hooge zee bestand zijn, worden enkel ge-bezigd tôt beschcrming der kusten. Do aan-val, gezamentlijk met de eskaders, wordt gedaan door de « torped,ojagers », die 500 tôt 800 ton meten. Doch daar de torpédo slechts kans heeft haar doel te bereiken, wanneer de aanvaller den vijand ongemerkt en op goeden afstand kan naderen, moesten de torpiljeurs verdwijnen van zoohaast zij in de zeemacht door de onderzeeërs ver-drongen werden.Deze laatsten immers kunnen aanvallen zonder gezien te zijn. Dat is dan ook gebeurd, en er worden geene torpedobooten meer pebouwd. DE TORPEDOJACtERS Do uitvinding van de automobiel-torpédo deed gedurende eenige jaren denken aan eene volledige omwenteling in de taktiek der zeegevechten. Daar dit wapen in enkele minuten een pantserschip kan vernielen en in den grond boren werd het onnoodig, dacht men, nog pantserschepen te bouwen, en de torpedos zouden volstaan, om het gebied ter zee te verzekeren. Zulks was evenwel eene dwaling. die in den Russische-Japanschen oorlog klaar is gebleken. Do Russische pantserschepen die voor Port-Arthur door torpedos getroffen werden, werden ras hersteld, en deden weer dienst. Gedurendo vijf nachten, werden door de ! Japaneezen 180 torpedos gezonden naar den/ Russischen oorlogsbodem «Sebastopol» dis! slechts onbeduidende avarij bekwani. De tor-/ pedo blijft evenwel een vreeselijk wapen, er» indien zij geen groote pantserboot kan doed( zinken, kan zij het vaartuig evenwel dergei lijke avarij berokken dat het niet meer voor-\ uit kan. j De eerste torpedobooten waren enkel totf do verdediging bestemd. Hunne tonmaatf was niet groot-er dan 63, en zij bouwden moeilijk zee. Stilaan gaf men hun grootere afmetingen, alsook meer kracht en de hui-j dige torpedojagers van 800 ton, staan omtrent gelijk met kleine kruisers. Benevens> hunne torpedobuizen, dragen zij kanonnen van een kaliber van 61, 75, en zelfs 100 cen-timeters. . j Do Eransche eskaders bezitten een groofcl aantal torpedojagers, het eerste zeeleger heeft er 45. Wanneer de groote pantserschepen met hunne zware stukken do vijandelijke vaartuigen omtrent hebben buiten gevecht gesteld, en dat do lijn gebroken is, komen do torpedojagers, die zich tôt dan toe schuil hielden, te voorsehijn, mengen zich in hetf' gevecht, en trachten te vernielen wat er nog1 van den vijand overblijft. Des nachts ook, kunnen zij dank aan hun' kleine tonnenmaat en hunnen geringen diep gang, in de reeden en baàien binnendrin-; gen,de waakzaamheid der wachten verschal-kerr en do eskaders aanvallen die meenenj rustig en veilig te liggen. Een torpedojager van het nieuwste model,! kost 2.500.000 fr. en heeft 2 officieren met] 6S manschappen. HULP VAARTUIGEN Benevens de groote slagschepen, hebbeii do vloten nog tal van buipvaartuigen, zooals: | 1. Mijnleggers, die vaste torpedos plaat-j sen, niet alleen in den omtrek der havens1 en kusten op de verdedigingslijnen, maaf ook in voile zee, op den weg der vijandelijk< vloot. 2 Mijnopvisschers die juist het tegenover< gestelde doen; 3. «Dokken» om de gezonken onderzeëerat op te halen; j 4. Transportschepen voor manschappen en' materiaal; verder nog, lichters, sleepers, slottende waterbakken om de eskaders van drinkbaar water te voorzien, petroolbooten,'i kolenschepen, enz. I t ■ U>w mm t*. iiijâ pai iiUUjjiitii . vom iiolgjo caulwmeii, Vuor keli il#tnudb u otailleuioii k «S.tsiuoa i < " MvaMn.Mkai*|-«laii«i;•.«*<*«» ^oriuat) iCIf 'É&l#

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Vooruit: socialistisch dagblad appartenant à la catégorie Socialistische pers, parue à Gent du 1884 au 1978.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes