De Belgische standaard

956 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1918, 10 April. De Belgische standaard. Konsultiert 07 Mai 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/2r3nv99z3h/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

4*® «fa&i - a 64)^ Woensdag 10 April Ails abomnbubntsh —0— VooTjSolattcn x mitnd fr. z,a5 a maanden a,50 s maanden 3.75 Niet Soldâtes in 't land. x maand fr. 1,75 a maacden 3 50 S maanden 5,35 Buiten 't land: t maand fr. 9,30 m maanden 5,00 7:50 De BELGISCHE STAnDAARD 1 OpsUl & Btbnr r«i* " Ma Coquille Zeedijk IDE PANNE Kleino aankoz digingen : 0,25 /. de régi RKCLAMKN | volgens over-eenkomatÊi SEil» Bmlêm 9tut* Mtdêwsrk&t : «31. Sdsaifa, i, £j«yk®fas K 3«rtra*é Yw ê« Sakelésa, Or Ta da Perns, 0*. i Y«a da Weefitjse, lm«l ÏSHIawl, Dr L. De Woif, I. giraess, 0. Watts*, AdT, M. BaeE», âUarian ïThaa* Uiitrekseî oit den Vastenbrief 1918 rai l. E. Kardinaal Mercier. God is de Mees'er. Wie toeh la er, sedert de fech»ikkelijke ramp l&sbrak, die niçî gevoelt dat hij oader de heersehappij Ta* caaa bouger* maoht ataat? Wie oadervindt niet dat het mysterie osa emhuitTVaa weerskabtea dfi ?uuf-Hjo, wat al teleargestelde berekeningen ! Wat al verijderide piannen I Wst a! oaver-Tnlde voeraitziehten ! Het i« aoeh de tijd aoch de piasts de gescMtds,n's vas d«ze drie jaren oorlog op te makea ; laat mij evenwal u voor des geest reepen, Taa den eenen kast dis reus-achtige drommen, droaken ?an huaneeerate overwianingen, seker Tan zlck 8-slf, ijiings tegengekouden op eenige kilomsîars efataud ▼an Psrijg e* roor een vstar'oepje ais ds Yser ; Tais den anderen kaat, die machtige aanvalicn sonder besltsscnden uitsiaf ; v»,e den etaen kaat, een oaderieesche oorleg, aangemelde voorbods Tan een aanstaanden zegepraal, en die sleokts voor aattif uit-werksal heefî aan de vtrbendenen hnaaen maobtigsten bendgeaeet sai te brengen ; Tan den anderen kaat, ««ne aessogiischc drnkkieg oesefcadeiljk gsmaakt, dank sij gebîedafeexettiagea weike ï'iets iist veor-sien ; denkt aan dieaaenigraldige verrasaia-gen, Ttrblijdesd voor de etnen, osaange-naam Toor de anderen, en Temssecd tosi allas ; ds berncbte tooïspeHisg ovsr des uiteraten c'aar Tan des oorlog : « drie maasd of drie jaar » niât ni<gevaikn ; de omwsntelîag: la Raaland ; de gsbsartenissen in Italie ; het mialnkken dar dipSomstie, en eenaklaps — die iioktgiraxl in ïm daiat*ren bemel — het doel Tan kraia- Taaiten gleïievol bersikt, de Hdh'ga Plast-aan antrakt aan de ksefsxiuppij van %î« Haire M aan, es aan ds chxiatsiijke volkercn ternggasekoakaa. flac manigen keer kw<i« iefa yrjv«or-sieaa da innige «irartui^ief der msrssoben dwars^oaasa / Drie jaren o®î1og atja Ter-lospen ; het Tierde is aan g&.ag ; an ds op-lo«slâg,wdke œ«n k«sr op keer nabij dachl, Terachalft naar hst offibetede, la al de Traagstakkan w»ik« in betrek-kinf ataan met den ms«seh{ h er eene g a-hdmaintsige oabeks.âd« : in de rsrgtandig-ate beramisgen, Tan wslk@n aard ook, le er a's eene apîeet, waaîlasggj ter gepaater nre, de taaae^aukoîasï de? Voorsiinightïâ bisseBffOJdt. De «eheppkg m^tst osai, do«r bars aa^oa&hsid, aijs&e ^Wilabsid geriarig dosn kewoedeffea : axa, eus da T^sidaden waar-aaede li] oaa orerlaadt, oriophî a Mijk dan lof zijner Qoedheid dr>en siugeo. Maar de gewoo&te doet oes irainfmeren, en alei^n aohndt de Vcorzieiiigheid die o*s ciet uit het oag Terliest, or. s Trakker bij neiddel vau eene ramp. De geaebiedenis ton, tsor ds rolkeren, erenala Toor esnieder, cens onaf^ebroken reel s pandea Tas Go^s weldadighaid aijïs, indien wij ze met dackha^rheid w'aîen te aanraardsnen de har.d en het lisrS 's xsge ricE die ss uild^elen Zondagrust en g^dsdienstplichten. Siads het iaîsr i83o, kon Bslgië hoeggean op eess sconomiaoba weiraari sender To^r-gaande Zija landbesw, iijï„a nijverhti^, zija hand«J bloeid^n fo«5«sasrsd. Zijcs rijk' doasmsss op het gabbd |tbh den |g«sî en ▼an d« kneat groei^®ffi onafgebroken sa». De Trede fâtet- ifcsit baitaRland waarborgiile l'jne ont^ikktiiiig. Z>jye sireomjii voerden melk en honig. Zcgtadet gîj er G î>3 gsnosgzaan Toer ? 0 Ngea ! Hoe m-^sigmaal bïb ik oâa« ijje-rigste prUsiers hoaren puchtea over de ver-getelheid ?a& God op des rait4af, den Zon-d*g l D# |oede YooraiaRîf iscid is iaa«his> kïlîjk Toor nwesoodwsiodfgbaden en eiacht Tan n mssr sene zaar gsrioga inspanning. Gij besnùikt »T»r ses dtgea in da week vofer nwen baa^arbaid en Toer nwa iaken ; z!j vergt aleebts dai gij é^ne* dag d«« I atofF^ijke bsslfbsdsn z*uàî daarlaten, en Toar Haar, ai was bët ailssâlîjk dieti dag, ééi uurk^n zoa inraiœen om de H. Mis bij te wonen, ara h.t woord vao hat Ev«n-g>Jis te aanhooren, ea cm u, indien het stogdijk is, aan te sluiteu aan da coEsmnaie Tan bet eacharistisch S^or ficïa. Esn nar te wetkj is dit ta Tçel, înijne welbeminde Broeders ? U hat te vee! om asa God te se|gen dat gij H«m niet rsrgaet ; dat gij sljne oppsrst? rechten op n en uwe hnisgs-zinaen erk^nt ; dat gij Hem Toor xijns w«l-dedea dack bstoïft ; dat gij Hem nwe be-langss Toer des tijd ea da seuwigheid eanbeveelt ? WeSs«a, ja, 't is ysme^ereiiKl hst te moetan bek«mtn ; dît <«sk»l sur op ®sse week waigarden velea aan Gad ; dien enkelen rastdag op ze?ea fergnnden veis-n sieh ciet. De gddiesHt «ras maohtiger dan ds wat ?*a dsa plieht ; d-e draakpiaa^, — às gefloekte aisaho!, moorddadiger dan de oôilag welks ïoropa «stfoikt, — de doile drift saar starende vsrmakea, sprakeo aaegr gebis^snl dan de trek naar den vrede Tau bât gawaisa «n naar de ïeln® vrongds® dsr hais<-li)ke rast. Ik drak raij *ohtsr nist juist nff,wann®er ik mg dat <?«iera 2lck ds zonda^rnst œicï gundea. Het wara naawkaorige? te zagfen dat dis rosi aaa rs'ea ontssgJ werd, I Ik huop dat, zoohaast er tsrng Trede zal i b«3rscb«n3 wanaear de Tartafeawoardigsrs der AaU>j 4-s eàr eu dea i«st zaiba aaavaar- § dsa ©uxa pninsn b rep tabeewan, z-ij,«e®s-gMinl, èn% wsttaià xull&a nitraardigen}, volstrakt oîioatbsariijk ?»or ds Hchamolijke en acdalijks g^zoadbaid ?aa o^a volk : cçsa earstê to' Ibstftngaiiag Tan de bsrbeï|piaag en tôt aîwiran vas dan geacal Taa hetalo«-belîssas ; esne twaei?, o<n dsn wtrkmaa | ecn g>. zande woal.ag ts ?er«ckaffan ; ecc« | dïï- 'f, om hem, — behalrs alieenUjk to!- i g-raki oamiabar# uîUoaderiagea, -, de rosi | op den gshs'daa Zaaiig, ts midden der | zije.oî?, te T®rEek*r«B. fia gij, éisrbare werkliedan, ik Terboop | wei dat gij aws kitxersmachi zuit rfoea gai- ! den om Taa dïgeiiea wien gij het opeabasr babeer ?s;a nwa bikngan tosTertroawt, den esr^ied te elscben voor de satnerlijke reeh-ten ouafscheidelijk van nwe waardigheid | als menacb, ais echtgenoot en aïs hais- \ i Tader. | Mog«t gij alsdan di rnst welks de ru mi- ' s schappSj a zai wasiborgan, beaultsfaa I l «on Gad, n9P«a Wsldoener ea Vad*r, halde j te bpwijisn ; om u tarzulfdertijd te hsria- \ j neren dat gij aan nwe vr^n«? ea aan awa î î kind^ren Tërao^u'iiigd z'jt u* hniseHjk ' gesag ait te oefensa, Familicdeugden Het hai'gfiiù ook, al te dikwijls, yargat God es keaïde sich tsaaï v?cemde gode», ] i aar de .sfjçodra "t". b?t geaot sua 1er les!, ' ?a& hst weblja zaa.'Ser geTaar. Liedcn, b«-1 ] di>2 ?*n door de gel-adei^k? leak-g van den j zsdeiuozen roman m door aiats otttaiande tooneelop^oericgen, beogdan er op <fen ï hawc!ijlaban3 te Ttrîp^ïa lot eere rereen?- | gis^; oas zijon m* bifcsrcht te ioiiocv. l D<; cptifcerc maeting hai toor bço te ts«1 j weiwillendbeii oy&r as, daaranUgen aiet ] gînoeg eerbied voor èia edtiiaaedijg^ kwrxV- | ters roor wîs het ha«?elijk bltjft de iaesn-sm«liing van twee harten, vaa twe» xi'lea, Taa twea ievet s, die asaibandsr aanTaslen tes einda aan het ysàrlind maKnesa ^an plicbt en e«r, aan de Ksrk «n G a «à chriats-nen an hsiligea te gehaskes. Het hnwelijk aWns begrepen i? eea bsstsndige akt Tan geloef aan de VearïieJfifheid Godîs. De \ gehawden rerlate* zich op Haar ; Zij waakt ; op hen en bssafeeriat de kinderen die zij tôt kare glorie opbrangaa. Gere de Hemal dat de ernstige gebanrtânis* s«n weike wij doormaken, dtza grondstal-1 lingaa in da obristalijke gemoederen ?«rag | ia esrc brengen, en tss oà«?ea kaiseHjken | haard de kastijdingea afkaeran wgarsaade | de Sebriftnar da achandsïs àar hcilije ha- i welijkswetten bedraigt, de i&xaebtigo btre- \ kenaars, die, taar de knisobe ea ksmachtiçe | n:tdrnkk1ag der (ùfhtalijks Tolkstaaf, de f Voorziesigbeid mistrcawen 1 Hst fecbiadan Tsn den dag das Hearen.de misbrnikea ?aa het hnwaiijk vargramaiea God e« verrecktraerdlgan ïijnen teorn. Voorz»kar, mij ne Brosdsrs : dosh, t wij fait er aiet aa», het i^o^îst# a®?el d»t hat me»scbdota tksaf îi'ïfea^t, ia âe »fficWS!a ga>l»oîs»fraiHgbeil T*a ^3 Statsa ea vsa d»j | apenbare aaaéais^. Officieele gelot>/sverzaking der Staten. De Te'kere"', zoowal als de hniagesiauen | en iet3er ia het bijzoad«r, slja Gads «if«n-dom ea s-ija v^rplickt aaa sijae hearsekap-pij bnlde te batoe»aa. D« nstia is pe?. vormileaxa v«rxaas«15ng vas naasteengazatt* eeahede« ; sij is, seo-wel ab ieâer sa«nac», «as lerand or^asis me- ; sij ha»ft aeas slsd dia bar#a aèa ea hare krscbt tasdada«lt aan si de da«l#n fs.ù dit licbaam en dsze sa'ar éi* eakoi do j doet streran, dat de Tad«ylaftd«rs, ditmaai, iaaig b38*ffcu : de ee»h*id, de on^arepte feewarisg, bat bshaad vas hti Ta^*rland Na, ai het geock&pe&e hasft God voor eerstee Garsprotsg sa > o»r oppersta Dosl. Ds aaliia mo«taa htjge?oig Gods oppar* hsarsokappij erkaaae» e» b*lljden~ H ?t keaft dsa "fiiga babaagd sija Ko-siagsohap ever da wereld toete Tortraawea aan het meMckgewyrd^a Weord, oozta H fer J sas G&ristas Qorzaken deztr grlorfaverzaking : a) Protestantisme, ta bet j*ar 1S17, eu julat Tier «eawen | geiedeo, stond de moES'ik Luther tsgen de K^rk van Cbristaa op sa rakte ait harea saboot ruim het derde van de Earo-peesche Tolkarea. Onttrokkea aaa het be-steur en de schnts van h»t oafaslbaar ^ leeraarsambt, verviel 's menschen rede va a | het protestantisme in het rationalisme, in -ia!ke mate dat er willieht geec enkel geioafspuQt meer overblijft waaramtreat de godsdisnstige hoofden der protestaatsche Kerken het eens blijven, en dat geen ankale facnlteit ran gotigdle^rdheid aaa de Dait- j sehe boofcschoîea de godheid Tan J6sug ■ Christns nog aannesi^t, b) nationalisme : De Franche Omwent«yng plantte het ratl> > nalisme in de warsld ^oort en entte bet ] aan de iandbeaturaa in. Hat rationalisme /an Jean Jacques Bous- i seaa ea van Vokaira, be^orderaars der: gedachten welks de Fraasohe Oaiwentaliag ' besisldsn, was niet gedloocksnaad ; het ' libéralisme, — dat wiî ceg|«n hst rationa- ' liame op het openbare le van toegepast, —,T had in Beigie, in iS3e, eene godsdiesetige tint, en meest al degeenen die bet aan- * ik kbef^er, îtu.ïen g tp o'..d«r *ija. geea maalscka^pi^ijk b«»8i<w* so • r?e-b?bb«a bsuvei. Bc*ter de gp*«j^trekkt»g»« uit da dwaliag^ft vr >«k«fd?n s».sidl« vocr'./.n hedea op welni^ aitxo"^eihR»a ai» atjn oi Terioo-jsa alch ds epastnan; garo.pwî om de Teiksrsn te bfgfaren, officlceî oflretschiî-!if aaa God en a&n sijnen Cbristas. Ik bîschai^fg de éerbie^waardife per-aonea ciet die, cm gçaa grenier kwaad ult te lokken, zT"oh aerlijk ®»der?iferpsffl aan d« vernedereEde omstandi^heden ^aaris: «îj Terkecren : 't sijn die onssiasdigbeâsa zalf weike ik bçgpreek, ea uit naam rsa Giris-tus' Eracgelie, in î»et lioht d^r wwsidbri®-tbs Tan de lastste viej Panssn Gr^fgrius XVI, Pins IX, Lso XIII en Piaa X, aarxd ik aiet. te Tsrklaren, dat d«ze osTarsahsl'ij?-beid op godsdis*stig gsibiad, waardoor de gc^ajSienst ?a* gadddijken uorsprsag en de gods^iensten doorde msnschs» infeiicbt,op deszdde Tcet worden gagî»3d; om tagen-©T«r aUe 6Tea sceptiiich te staan, — d»t ders onverschi! ifh»id in xande is, wdke meer nog dan de misalagen ?an ggn ieder en ras de baiagtxianen, de straff#n Go;ia 01er de maatsehappij m'oet doen. oedsrda* lea. c) Kantisme : De Toornama fedachtenbederrer in de negentigisda e^uw i« de Dsiisefee wijsgeer Ksnî. Wat mîj betreft, stssds was ik daar so» ianig vas «Tastnlgd, dat ik om i hem te WkaEkp»* si da kraaht en den inrloed g«bruikt^, ik k^eohCkksn moebt is mijDeloepbaaa ais lesrasr. Kaat xegt aaa d«n m^nsek : )Uwe groet-heid bsstaat ia ^edeiijkheid Taa die sed«Jijkbsid sijt gij k*t bfgifisti m het ein-da, Uwe gjrootteald ko»at 1 asi n sait. GH zijt Gad7~ d) Modernisme. Hst Moi«raisms, wa%rt^»«i Paus Pîsss X siieh soo geiakki^ ea k?a«?htdâdig fc-saft, ?«r-zet, was aiats aiedsis daa een iaagzaam doerdrisgea vaa hei Kantisme la k»t christ-lijk gemead ea ia de gedfdlaerdbsid Geds iusschenkomst Goddmk, h^t Modernisme is oatra&skerd, «Tarwcaase ; h»t geleef der Kerk is gered; het kaa aiet Terxi»kea ; maar de §ad,ehten vaa des Duitgohea wijsg«<Hr ïija a!»t oat-worteld. Oagetwijfeld de s^stao die niet iazagen hee gevaariiijk het bfcginggel waa, het oordeelea naar aijxa gsroSfeo.. Ged aaosat jden heagmesd toi eea stelsd : veihe/en, èm a%od elle aieh aanbad, oa- î Tsrr«WM-p<si, î Gij sait mtj ïaisschiea tegeawerpen : Jn- ' die» Ksttt de groote ^chaldige ie, wasrom wordsa al*daa de asi»«rli^k«9 «rfge^amen van zij ne !e«rls$ saiet de aller esrsten ge-strafi ? Hat TO$gt 04 s niet, mij ma B.'0#d*rs, e*s in de geheimea van de Ve«rxi«nigh$id ia te laten. Het is genoeg te «ratan dat de opee-bare sisdadeu vroeg »f laat, zallsn gasiraft iverden. Hst uur en de aard der beteaf sling hehoeren aan God. De Terwoestende gsesal spaart OTsrigsns aiemand, en niamaad 00k w«et wie er ep de grk?eadste wijsa ds slagen Taa on^er-gaat.De ?erdee!ende gerackiighaid is het wetk Taa deu oppersfen Rçjehter s'" Aaa saij de \ wraak, se&t de Hear, sa* saîj de eitoafe- ^ ainf erran. „ A3 wareu wij de rainst scknldigsn, neg \ hebbea wij de beprosTiog verdiead ; wij ; moeten het durTsa beken&an : ko» wmr iea j msr* wîj oaîviogsa, hoe m««r eok de Maas-ter het r«cht hssft ors t»rag t« vrages, ea j hoe sneo^er de onda%kbaarheid is Tan hen » die Hem ontroaw zija laat aw geweten rechtnit aprekeu, înijne Broeders, ea .«ntwooril ; Moebt de godde-iijka VeersîeOighei^4>l!jfen ver^rageu dat da ZoQda^f octbsi!;gd wordt. de iiailige ; rçcùt»i des- faillis §<ach®i den, «iie iççeat Têa ojisUiid &.n feoag£aoe4 ten tooa geapreid, — araaiaan wij met cirotfiiesd n babban moe-tàn herinnere» ? Hîbt gij niet, Taa ?ôor den coilog, de dtîiige liedea hondardmeaï, oaet baa een-Toudig gezond verstand, hoorea seggea ; '' ftat kaa niet biij'an derea ? ,, fiij z«lf, wa&neer u oarcckt werdt aan-gedaan, Traagt gij dan niet, ffp staanden vost, harstcliing ? Ëe, last ziob de herstel-iing eeaigsins wuËitex, zijt gij dan niet geneigd, er a orer te effete* ? Naan, do kwalen ?«rs v6<5r den ©orlog kondan niet bSijren darea Ëeae sl^rnsesa beho*tt3 asa recSicaardightil riep »p Gois tnssoneakomat Zij iii gebiekea God iresdt met basiiî^eade middelea op Hij teoat aies dcsi M«â»«V9r. Laten «îij hem eaubldden. Zcg*nen wij zijsea Hailigea Kasm. £a, Urw.jl wij onder zi»e rechtTaar-d gk id gebakt gaan, laten wij sij ne barm-harti^h»id iaraepea, orertai|d dit, »aar het wsord ta* Lacerdairc : « Goà in de etraf,de kirmen dsr «pstasdlng ned^jiegt ». VAN EIM VOOR ONZE SOLDATEN s' Ktaiags verjaardag Ter geîeg»abiii ts* 's Kaain^g T*rjaar-dag has.fi de regeering Toig#«d talegraia den Ko»icg geatuufd : s De ledm «er reg♦aring x«bb»a de e«r dea Ko*ing, ter galegenhaid va» zij»«a ter-jaardag, hua ee/bk*Hg«tfe «'sisïickea g ter te icak .a, Da oa;>fer«i*n*iljk« we*rsia»d Taa het Isnd t»§9* d* maatre§ele* welke de «Tar-weldiger »am om da eanh*id Ta» hst Tader-land te brsket, hteft zich, ia B*lgl«, iaekt gagetarn door freatsoh* bato»fisg«® Tan trou» an ioy<liteit Jaga^ d«a Kaniag, In Isezet B#!* il, ia de gsts>.afe«ka«pea »n in ket land der balliag«ckap ziaa de Balg«n nstar hna Koaiiig op^ie *jz* hofse toer de oaafhaïb^lijkheid ea onses le?easwil Ter-aacobaeldi-Zij hebben mut lisrheid het Terleop der krijgST*iebti»|®® gevoigd die sich op den Ys«r ontroiiaa, waar het lagtr oadar aw bidaid t«ckt ea «eas te ms«r dan moad ea de ono?srwi»bare taaihai4 haaft getoond met weike k*t zij s roi TerTalt die hem to?g«kend ward in dazsa reaseastrijd Wij T^rïakerea uw« MajaaMt ^at wij, ?eort-auUsn hat «as? bij ta dr*gea om voort o\£<s Ual te r^rvaUea mrî as tœwijding en patriotiske eiadracht walke de nationale rardadiging soo driagend Tan ois verft ». (Get.) D« Brrquedlle. Os-** rlieger Tbieffry is, saar laidan bevestigingen door het Rood Amis taa Gerère verstrekt, krijgegeTan-gen in Daitscblaad. Hij werd gedareade bat lacht|r8T»cht dai hij laverdsn boTen Diksmnide, siachtg licht gekwetst. KUNST OP DEN YZER Mtizlekale Voordracht Op Trijdeg ia de*tr, on 5 nur, in ds !ees-xaai Toor mliitaixen, 65, Markt, De Paane, voortsetting de reèks vsordraciitaû doer de ^ereanifing " Kanst op den Yzer „ ia e* richt. Dit maal moet de ssal aiTol xitten, want 't belooft een baitankatsis te xijn toor aile ftinp^oeTers van Tbaosaoke maziek. Do symphonie Boddaert tan het is Haie, xai haar b«ste stukkes aitroerea, waarea-der wij ee» reeks vkamschs liederen xuilen moger toejuichsa. ledereM) wese dsw op pt-st. — Ingang Trlj,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De Belgische standaard gehört zu der Kategorie Katholieke pers, veröffentlicht in De Panne von 1915 bis 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume