De klok uit België = La cloche de Belgique

1673 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1918, 02 June. De klok uit België = La cloche de Belgique. Seen on 27 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/j678s4ks76/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

REDACTM EN ADMINISTRAT»* WILLEM ll-STRAAT 56 - TILBURQ TELEPH. 744 . POSTBUS «3 MUN NAAM IS ROELAND ALS IK KLEP, IS T STORM ALS IK LUIO IS *T ZEGE ABONNEMENT! HOLLAND ...... FI. 1.00 p«r Kwartaai V«or BUITENLAND. .... n. 1.2S „ PRIJS PEU NUMMERi 5 CENT Een woord uit het hart ! Den 7eïl Jifrrî a.s. viert de Keirk 0en feestdag van het H. Hart Jesu. België ; zal, op dien dag, herdenken, daf het, 50 jaren geleden, aan 't H. Hart werd toege- : wijd. „Dit jaar 1918 — zoo schreef on- , langs Kardinaal Mercier — moet in de godsdienstige geschiedenjs' van ons vaderland meer dan een gewoon jaar, zijn". • En de vrome Kerkvoogd heeft dan 00k bijzondere vcorschriften uitgevaardigd, om dien dag plechtig te vieren. Te vieren als Christenen, overeenkom-stig met den benarden toestand waarin -'t arme België verkeert. I Die plechtigheid mag ons niet cxnver-schillig laten. Bannelingen vertoeven wij in Nederland, maar ons hart leeft toch m België, niet waar? Het lijdt met Bel- . gië : het moet dus 00k samen met België bidden. zoo wij er aanspraak op ma-ken morgen samen met België te jui-chen. Waarom niet ? Ons hert maakt immers deel- uit van België. Het bloed zijner zonen is zijn bloed: vraagt het maar den jongens van het front 1 JVij 00k wij blijven Belg'.ë's kinderen. Die naam is te glorierijk om hem te verloochenen, om hem te verschoppen. Edoch die naam legt 'n plicht op. Sirij-den voor. den vadergrond kunnen wij niet gelijk onze broeders aan' den IJzer. ■ Lijden doen wij niet, gelijk zij die ge-kneveld l'ggen onder den Duitschcn hiel; zwijgend moeten zij hun leed verkrop-pen en hun liefde voor 't geliefde, ge-martelde vaderland. Of dat licht valt I Onze plicht dan, christene Belgen ? iWij moeten bidden. i Het gebed voor het vaderland is onze rooornaamste plicht. 1 Lijden en strijden en bidden. In die eendracht ligt de macht- Twijfelt er' niet aan gelijk zij die geen geloof» hebben. Jezus' Heilig Hart zij ons toevluch'.s-bord, onze schans. Daarin ontmoeten wij elkandef, beuren wij elkander op, 1 troosten en versterken wij el' inder. En dit getuigende steunen wij op de be-loften van Jésus* Hert zelve. , Arme menschen die er om grimlachen ! Zij slachten de verblinde en verstokte Joden, die met 'nen spotlach Jésus op het Kruis -voorbijgingen. • 1 Dat gij toch niet denket, waardef land-genooten: wat baat het gebed? Gij vergeet wat het H. Schrift verhaalt van Mozes* bidden in de woestijn; wat de geschiedenis op zoo menige bladzij-de vermeldt nopens de kracht van het gebed. Maar wilt aan God zelven de les niet spellen. Hij zal beslissen wanneer het Uur daar is: „Tot hier en niet verder". De groote christen s aatsman Donoso Cortès zeide na zijn bekeering: „Zij die bidden doen meer ten bate van 't alge-meen welzijn der wereld dan zij die strijden, en zoo 't al van dag tôt dag met de wereld erger gaat, dan is het omdat er meer gestreden dan gebeden wordt." | Dit kan'men wel op den huidigen tijd toepassen. , En Bossuet schreeef reeds twee eeu-wen te vooren: ,,Opgeheven handen tôt het gebed slaan meer vijandelijke basons dooreen dan gewapende handen." Hij mocht zoo spreken : Da Schriftuur had dit zelf verzekerd. I Belgen, vergeet dit niet! i Weze de feestdag van 't H.. Hert, met z'jn octave, de dag der groote christene offensive, de groote aanvalsdag, om doôr het gebed te bekomen van Jésus' Hei-% Hert der vrede met de vrijheid en de onafhankelijkhedd van 't duurbare va-d^isnd! ] België hoort aan *t H. Hert' Jesu toe. |"et blijve trouw aan zijn toewijding van v66r 50 jaren ! Het vergete zijne hedlige Luiteaardc niet. aan wie Jésus, v66r l eetiwen reeds, de liefdëS'chktte'n vâîl zij : goddelijk Hart openbaarde. i ) iWâe zijn België liefheeft, drage i ■ zijn hert en op de lippen de bede m< ■ aflaat: „H. Hert van Jésus, beschen : Belgenlandl" i Zoo bidden onze dappere jongens o . het front. Getuigen dit de Banden va : het H. Hert, die daar duizenden,* duizei , den leden tellen. I Zoo bidden onze lijdende, maar moi dig lijdzame landgenooten onder de druk van den Duitsch. Getuigen dit d plechtigheden, waarmede zij het H. Hei huidigen ten huize en ter kerke. Zoo zullen wij 00k bidden, bann< liingen in Nederland, samen met he en voor hen, in christene eendracht, di onze macht zal uitmaken. i Het zal onze troost en Sterkte weze op heden. ) t > Morgen is 't onze vrijheid, onze vrcug l de in de zegepraal 1 1 t O ja, H. Hert van Jésus, beschen Belgenland ! i I Dr. J. MUYLDÉRMÂNÎ 1868-1918. Zijne Eminentie Kardinaal Mercier gaf aan zijne gelo Tig n met betrekking tôt het vijftigjarig jubelfeest der opr'racl t van België aan het H. Hart, de volgende praktische voorschriften : I Het jaar 1918 moet in de godsdienstige geschiedenis van ons vaderland tel-1 len. Vijftig jaar geleden, in 1868, droe-gen, op den 8 en December, feestdag der Onbevlekte Ontvangenis, de B's-schoppen v. België, ons vaderland plechtig aan het H. Hart van Jésus op. De huidige toestanden leonen zich kwalijk tôt groote plechtigheden in *t midden van den winter. Wij achten het verkieslijk ze te bepalen op den feestdag zelf van het H. Hart, op den 7en Juni, eersten Vrijdag* in die maand. Zelf zouden wij gaarne de H. Mis zingen in> de kerk aan het H. Hart toegewijd te Koekelberg, maar, ingezien de geringe afmetingen van dit voorloopig gebouw, zullen wijl de Mis pontificaal opdragen in de collégiale kerk van Sinter-Goelen te Brussel. 's Avonds zullen wij in Onze-Lieve Vrou-we te Antwerpen pontificaal het lof doen. Negen opeenvclgende maanden van d t jaar, van April tôt December, zal de eerste Vrijdag, met meer godsvrucht dan ooit, ter eere van het H. Hart gevierd worden. De geloovigen zullen worden aangezet tôt de H. Tafel te naderen tôt de inzichten van Z. H. den Paus en de onze. Gedurende twee uren des avonds zal het H. Sacrament ter aanbidding worden uitgesteld. , In den loop van het jaar, hetzij om-streeks den feestdag van het H. Hart, hetzij ter gelegenheid van eenen der eerste Vrijdagen, zal er in de paroch'ën van het Bisdom een Triduum worden gepre-dikt. De wet en de roi van het lijden in het chr.stelijk leven; debeteekenis van het Kruisoffer, dagelijks vernieuwd in het H. Sacrificie der Mis ; de godsvrucht tôt het H. Hart van Jezus zullen er-voor-namelijk de stof van uitmaken. 1 Wij vermanen de chr'stelijke gezinnen gebruik te maken van eene der gelegen-heden welke dit jaar hun daartoe in overvloed zal aanbieden, om aan de gces-telijkheâd h|unner parochie te vragen hunnen huiselijken haard toe te wijden aan het H. Hart van Jezus. , Laten wij, u'tgewekenen, die voorschriften 00k trouw naleven. 1 Bereiden wij ons op een bijzondere manier voor tôt het vieren van he^ feest van 't feest van *t H. Hart op 7 Juli. Daar waar er te dier gelegenheid oefe-ningen gehouden worden, mag niemand 1,™, 1 » f BSHflHRB VAUGHfin ■ aver lertanti en Dlenstplscht. In vele om niet te zeggen aile vastelands-bladen wordt de steen naar de Ieren geworpen omdat ze zich den dienstplieht niet laten wel-gevallen.Wij kunnen het voor 0113 gemeensc-happelgke zaak betreuren, jmaar daarom hebben wij nog het recht piet de Ierlanders te mlsprgzen als verraders, en te veroordeelen als laîaards. En dat wordt maar al te veel gedaan door 1 dagbladschri]vers en menschen die van Iersche . toestanden niets afweten. Vooraanstaar.de Engeîsche katholieken die wel zoo Entente-gezind zrjn als de vur'gsteD onder ons, ipraten er heel aaders over. Z<00 vonden iwij in „The Daily Chronicle" van 4 Mei een interview van genoemde krant : met Pater Bernard Vaughan, „Gelgk iedereen weet" schrift „The Daily Chronicle" „is er geen vuriger en kraniger vaderlander dan de Engelschman Bernard . Vaughan, wier begeesterende oorlogsuitlatin-: gen als 't ware klassiek geworden zijn". Deze weinige woorden zullen volstaan om Vaughan aan te bevelen bij hen die den rede-naar van Iersche dweperg zouden verdenken, Wij vertalen het interview in zijn geheel, mochten onze lezers een beteren kqk krijgen op de Iersche toestanden. 1 ! J. Calbresht. lerland's verzet uitgelegd. „Wel, zegde F. Vaughan, ik kan U dit ver-tellen. Niets zal ooit mijn liefde voor Ierland en de Ierlanders kunnen vernietigen. Zoo iemand . beweert dat ze slechte kanten hebben dan kan ik evengoed op de goede wijzen, en 't is juist ^ in deze goede kanten dat ik al tijd b elang gesteld ; heb. Nu meer dan ooit past het ons, de toestand der zaken van hun standpunt uit (het Iersch ■ standpunt) te beschouwen. Ik zou willen zoggen * aan d genen die tr ge 0ve" I ri : nd voaroordeelen . kœsteren: tracht voor de zen oogen-r blik de Iersche kwestie va.n h.e.t ' Iersch standpunt uit te bes.c.h.ou- wen. En dit juist schijnt onmoge'ijk; want ala natie zijn wij zoo reusachtig loom en de Ieren zoo vlug en levendig," dat wij hen zoo min kunnen begrijpen als een kan verschraald bie»' 1 een glas Champagne kan beg:\jpen. ; Nemen wij de Iersche toestand lijk hij zich i heden ten dage \o r en ■ vcor o t De gewor.e En-L gelschman kan met den besten wil van de we-; reld maar niet verklaren hoè de geh&ele Iersche natie, de groote kruisvaart, tegen den driebond van Mhcht, kultuur en schrikkelijkheid niet * meemaakt. De gewone Enge'sche katholiek, 1 zich rekenschap gevende dat wij niet vechten : lijk onze voorvaderen voor het doode graf van : Christus alleen, maar voor zijn levend Evan-> gelie, wordt er niet wij s uit, dat heel Ierland - niet als een man is opgestaan om de wapens op te nemen, tegen den laatdunkenden en aanval-t lenden vijand van Menschelijkheid, Besehaving a en Christendom. Om de waarheid te zeggen, de reden waarom de Iersche katholieken de zaken niet zien van ons standpunt uit, ligt h:eraan dat hunt vizie is * veirduisterd en beneveld door eenwen van t Engelsch wanbestuur in Ierland, en dat ze î zichzelf wijsmaken dat de oorlog door Enge-s land aangebonden niet een oorlog is van) Kecht r tegen Macht, van Menschelijkheid tegen Kultuur, van Besehaving tegen Verschrikking, niet een oorlog waar idialen in bots:ng" komen, maar eenvondig een oorlog tôt verheerlijking van Engeland. 1 Ierland beschouwt zich zelf als een natie, als een lid van 't gemeenebest, en het is van gedacht dat het trouw verschuldigd is aan het gemeenebest en niet aan het Engesch volk. Ware zulks niet, dan zouden de Ieren onder-danen der Engelschen zijn, "hetgeen het geval niet is. Zij zijn partner van hetzieUde' gemeenebest. Zij wijzen er op dat verzoekj tôt verplich-ten krijgsdienst een beroep is op derf hoogsten vorm van burgerplicht; een verplich ing waarmede heldenmoed gepaard gaat. Hoe kunt gij nu dien plicht van een burger vergen als gij hem de rechten van het burgerschap (zslf-bestuur) ontkent? Geeît ons eerst en vooral, zeggen zij, de rechten van het b^rgersc ap alvo-rens te hopen dat wij de he'.dhaftige verplich-tingen, die verplichte krijgsdienst meebrengt, op ons nemen. Het is geen k a t h 0 1 i e k e georgan'sesr ie tegenstand tegen de dienstwet maar een nationale, welke mannen van aile politieke kleur en aile geloof omsluit. Wat de houding der bisschoppen in de poli-tiek betreft meenen zij, dat het de< bisschoppen d waren die voor Engeland de Magua Charte ge- wetten uitvaardigen en aïs Kerk vertegonwoor-digd zijn in het Hooger Huis. Voorzeker heeft de anti-insehrijvingsbewe-ging groote stuwkracht aan de actie van het episcopaat ontleent, doch niemand zal looche-nen dat zôô de bisschoppen er zich niet mede bemoeid hadden, we thans een burgeroor'.og zouden hebben. Weest overtuigd dat de bisschoppen noo;t van gedachte waren een enkel geloovige te beletten het leger ta vervoegen, maar zoo het Britsch gouvernement aan de Zuid-Afrikainsehe Canadeesche en Australische regeering de vrijheid heeft gegeven om hun manier van mede-werking in den oorlog te bepalen, dan w.lien zij dat 00k die zelfde vrîjheid aan Ierland gegeven worde. Dr. Cutts een niet-katholiek achrjj-ver wijst er op dat de middeleeuwsche kerk altijd de verdediger van het volk is geweest en dat in politiek, de Kerk altijd gestaan heeft aan de zijde der vrijheden van het volk. We moeten 00k niet vergeten dat Oranje-Ulster gewa-penderhand- zich zou verzetten tegen elke Home-Kuleweit, die tegen hun wil in, door het Britsch parlement zou aangenomen wordem. Ik kan U de verzekering geven dat wij in thans zitten zij in een straatje dat dood! opt, en oogenschijnlijk is er geen uitweg in dezen dool-hof "van moei'ijkheden die thans opgereasn zrjn. En toch hoop en bid ik dat de dag niet ver verwijderd zij waarop Engeland en Ierland 'zijde aan zijde mogen gaan, zooals Engeland en Frankrijk die tôt gisteren nog toe onverzoenbare vijanden waren, thans doen. Moge het aan onzen onvermoeibaren en ver-tiuftigen eersten minister gegeven zijn, de wondersleutel te smeden die zal passen op het slot dat tôt hiertoe Home Eule had ver-hinderd.Dit te volvoeren, ik beken het ' 11 niet gebeuren zonder in zekere mate u ersche verlangens te gemoet te komen. Maar om Gods-wil laat ons menschelijk zijn; terwijl wij met deze o vervurige vaderland ers handelen laten wij ons leiden door een vloed van sympathie en doen wij ons niet voor, als ijsblokken die zoo pas Uit den ke'.der komen. Maar bovenal m-ken wij het z66 klaar als pompwater, dat de verbon-denen een oorlog aangingen om de vrede» Gods op aarde te brengen zoodat de naties hun eigen leven zouden leven, hun eigen belangen zouden behartigen en elkander broederlijk aou-den begrijpen onder de vaderschap van God. Als 'mijne Iersche vrienden, die groote waarheid zullen begrepen liobben en ze in 't diepstel van hun wezen zullen opgenonrn he' ben, dan zullen 'ze voorwaarts komen als hunne land-genooten 'die zich reeds met g'ore overdekten; zij zullen de gaten vullen in de legers der bondgenooten geslagen zelfs dan wanneer Engeland vecht aan hunne zijde. God geve dat het zôô weze." Belglscbe Christen Broeder-band In Nederland. Het uitvoerend bureel is op 2en Sinx-endag te Utrecht vergader'd. Zeer belangrijke zittingen, waarvan wij de bîijzonderste besluiten mededeelen: Het verslag over den toestand der maatschappij over den isten trimester (tôt einde April 19x8) duidt eene le-denaanwtnst aan van 365 leden. Daarin zijn niet begrepen 185 leden van 3 afdeelingen die nog niet afgere-kend hebben, noch 162 leden, die om bijzondere ri(denen van de bijdrage ont-slagen zijn. Zeven nieuvve afdeelingen zijn in stich-ting. — De ontvangsten bedrcegen 506,66 gul-den (achterstallige afdeelingen niet in-begnepen) en de uitgaven aan zieke leden 155,75 gulden. 1 Bij de bespreking van dit verslagl wer-den voorstellen gedaan tôt wijziging der standregelen, die aan- de eerstkomende vergadering der afgevaardigden zullen ondenvorpen worden. Uit het verslag over de wcrkzaamheden der aangesloten afdeJ ngen blijkt het opgewekte leven. Het uitvoerend bureel h.elt beslotcn de wettelijke erkenning der ziekenkas aan te vragen. i Als propagandai-tnaatregelen worden aan de plaats?lijke aide l'ngcn aangera- • H#» rporpliriatiçrf rvnîva.ncsf en on- relit Softdag & Juffl 1918 2e Jaaraant

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De klok uit België = La cloche de Belgique belonging to the category Katholieke pers, published in Maastricht from 1917 to 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods