De gids op sociaal gebied

355 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 15 Mars. De gids op sociaal gebied. Accès à 05 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/kw57d2r36b/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

brochuren en artikelen leest welke in de laatste tijden over den 4 e graad verschenen zijn, was het wel om benauwd te zijn, dat men met die allerkostelijkste nieuwigheid weer op een loopken zou gegaan zijn om er armen en beenen bij te breken. In vele dier brochuren en artikels was de strekking klaar afgeteekend, dat men van den 4e graad een soort beroepsklas wilde maken, en dat dus ook wel de 4 e graad in de beroepsscholen kon ingericht worden. Natuurlijk werd er hier veelal naar Duitschland gewezen. Maar men vergat al op de eerste plaats dat het Duitsche onderwijs heel anders gebouwd is dan het onze. Naar onze meening heeft het gebouw van het volksonderwijs 3 groote verdiepen, die natuurlijk nog in kamerkens onder-verdeeld zijn. 1° Het lager onderwijs ; 2° het beroeps-onderwijs ; 3° het hooger teclinisch onderwijs of de volksuniversiteit. Welnu in Duitschland heeft men overal sinds jaren l°het. verplicht lager onderwijs tôt 14 jaar ; 2° in meest al de Duitsche staten of wel het verplicht beroepsonder-wijs, ofwel eene klaar ffgeteekende strekking naar die verplichting, — en dit gedurende minstens eenige uren per week. Ook een aantal hoogere teclinische scholen bestaan reeds in Duitschland. Men liad vergeten dat Let in België nog bijlange zoo verre niet staat. Wij moeten nog eerst op de goede uitslagen van het verplicht onderwijs kunnen voorlbouwen om waarlijk een vruchtdragend beroeps-onderwijs te kunnen bezitten. Men vergat daarbij nog... dat men geweldig overdreef, wanneer men den zoogezegden Duitschen 4e graad tôt in de wolken verliief. De studie die M. De Pauw, afdeelings-overste bij het Ministerie van Kunsten en Wetenschappen, in La Revue générale (Juli 1913) liet verschijnen, nadat hij in Duitschland eene studiereis met het oog op den 4en graad had gedaan,die studie is er verre vanaf, heel veel goeds over den Duitschen toestand te zeggen. Te Munich alleen, zegt M. De Pauw,heb ik eene inrichting gevonden die, hetgeen wij voor ons land droomen, nabijkomt. In deze stad, waar de gekende Dr Kerschen-steiner aan het hoofd van het onderwijs staat, krijgen de mannelijke leerlingen in het 7e en 8e studiejaar, gedurende de klasuren, een onderricht in den handen-arbeid, als voorbereiding tôt eenen stiel. Te Nurenberg, Leipzig, Dresden, Berlijn enz. was er wel iets, maar niet veel. Te Dresden waren sommige van die zoogezegde praclische leergangen in donkere kelderverdiepingen ingericht en gevolgd door een achttal jongens... die daar zonder den minsten geestdrift kwamen werken. Te Berlijn, waren die practische leergangen al « werkhuizen » geworden, waar een dozijn jongens — met evenveel onder-wijzers — zich kwamen voorbereiden, om een bijzonder diploma van liandenarbeid te veroveren. Dit gaf aan M. De Pauw den indruk dat deze leergangen bijzonder aangemoedigdd waren door lien, welke er geldelijk profijt in zagen. In Duitschland is dus het goedbegrepen onderwijs van een waren «4en graad» een echte uitzondering. Dat men daar in de zaak van den 4en graad niet a! te klaar heeft gezien, dat men in 't duistere rondloopt, heeft voor gevolg dat sommigen aan anderen verwijten dat ze te weinig aan liandarbeid en beroeps-onderwijs doen terwijl men langs den overkant aan de eersten toeschreeuwt, dat ze te veel hand- en beroepsonderwijs willen. Dit ailes moet ons aanzetten om voorzichtig te zijn en klaar uit onze oogen te zien. In Duitschland heeft dat al te zeer en al te verkeerd loopen voor gevolg geliad, dat men nu in de opvoedkundige middens meer en meer 2 strekkingen en een waren kamp ziet naar voren komen. De eenen willen nu kost wat kost de school van den handenarbeid die arbeitschule plaatsen tegenover hetgeen ze noemen de zuiver intellectuëele school die lernschule. In alle-bei is overdrijving en tekortkoming. Laten wij dus wijzer zijn... en in den gouden middenweg blijven... * * * Wij meenen dat wij op den middenweg zijn met de verklaring, dat de 4e graad behoort tôt de lagere school. Die verklaring zal vele verkeerde uit-leggingen, laat ons zeggen misbruiken voorkomen. Door deze opvatting is vooral de voort-gezette algemeene ontwikkeling gewaar-borgd, en wel meer bepaald naar het algemeen leerplan dat reeds in de wet van 1895 was opgenomen, alsmede in het programma gehecht aan het kon. besluit van Ie Mei 1897. Natuurlijk dienen deze DE GIDS OP SOCIAAL GEËIËD. iâô

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre De gids op sociaal gebied appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Gent du 1911 au 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes