Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Nagezien door de Krijgsoverheid.
15 Juni 1917
DE POPERINGSCHE! KEIKOP
bladje der Poperingnaars in 't leger.
Abonnementprijs.
Soldaten: Kosteloos.
Burgers: 2.00 ir.
Verschijnt
2 maal te maande.
BEHEER :
E. H. Jul. Van neste, Legeraalm. C 30 I
H. Gasp. Herpelinck, brank. C 171
B. A. Baert, Pioordstiaat, 13, Poperinghe
AAN ONZE LEZERS.
Nieuwe Lezers vragen ons naar N� 2, 3 en
4 Wie kan ons die terug bezorgen om ze
naar de Vrienden te zenden.
� Wilt a.u.b. ons een woordje laten-gewor-
den zoo ge het bladje ontvangt of niet.
� Wie kan ons het portret van de gesneu-
velden verschaffen?
Dank bij voorbate.
Het Beheer.
KEIKOPPEN.
(Vervolg)
Poperinghe bezweek dus in dien on-
gelijken strijd, maar. onmachtig gewor-
den, greep naar hetwap?n dor zwakken,
de spotternij: hij ieder volksfeest zon
men den strijd der Koppige Poprring-
naren tegen de machtige steden herin-
neren. Ghent, Yper, Brugge wierden
ten dien dikwijls samen vermeld,bij de
eerste loiters G H. Y. B. en men moest
. niet hooggeleerd /.ijn om dat woord m 't
het latijn "gibbus,, bultenaar, iii ver-
band te brengen. Die steden zonden dus
in den stoet voorkomen onder geda .nte
van een en bulteman- Popeiinghe wilde
daarbij dooi" het koppigste dei' dieren
verbeeld gaan; en om den strijd tussch- n
beiden te laten zien, zat heer G'.iybe, de
bultenaar, averechts op den ezel: aan
de koppigheid der Poperingnaren zou-
den de machtige steden hulde bieden
daar Ghybe op een fluweelen kussen
renen overgrooten Kei zou dragen. De
lijfwacht van den Kei bestond uit twee
rijen gildebroeders, giwapend met lepels
en vorken en alle "lei keuken gerief: 't
was immers voor hunnen huiselijken
haard en hun bestaan dat de Popering-
naars gestreden hadden zonder inge-
richte gewapende macht, maar met al
wat in hunne woning als wapen te
vinden was.
Allengskens vergat het volk de bit-
tere spotternij van- die verbeelding en
haer Ghybe was bij alle feesten wel-
kom en verzette het volk door zijne
vrijpostigheid : hij, verweet zijnen ezel
wat hij zijne medeburgers begeerde
op te disschen : daarbij waren de gil-
debroeders van den Kei al .koddige
en lustige lieden. Toen Keizer Karel
onze stad bezocht, baviel hem-de stoet
van den heer fthvbe op, erst en hij
liet hem als gildebroeder van den Kei
inschrijven.
Maar 't gebeurde dat Ghybe misbruik
miek van zijn gezag op de menigte,
en eens durfde hij den balliu van de
stede en de juridiclie van Poperinghe
aangaan op don openbaren weg: eene
klachte wierdIngediend bij de hooge-
re overheid en zoo gaf, onder Philips
II , de gouverneur der Nederlanden,
een dekreet uit gebiedende te niet te
doen de zottigheden die men p'ag te
doen tijdens den uittocht van den Heer
Ghybe en de gilde werd ontbonden. De
balliu daarbij oefende zijne wraak nog
GODSDIENT IS GOED VOOR
VROUWEN.
Waarom niet voor Mannen?
Hij is waar of hij is valsch, redelijk of
ongerijmd.
Is hij waar en redelijk, dan is hij dit
evenzeer voor mannen als voor vrouwen.
Is hij valsch of onrededelijk.dan is hij.
niet beter voor vrouwen dan voor man-
nen.wantde leugen deugt voor niemand. �
Juist als de vrouw,heeft de man harts-
t�chtcri, dikwijls zeer hevige, te bestrij-
den: en even min als de vrouw kan de
man die overwinnen, tenzij door de lief-
de en vrees voor God en de machtige'
middelen, die de godsdienst alleen hem
verleent.
Vo >r den man: evenzeer als voor de
vrouw,is het leven vol moeilijke en lasti-
ge plichten: plichten jegens de maat-
schappij, plichten jegens het. huisgezin,
pli 'hten jegens zi< h zelf.
De mannen moeten evengoed God
aanbidden en dienen, een onsterfelijke
ziel zalig maken,'ondeugden onderdruk
-ken, deugden beoefenen^ een hemel
ver'ionen, een hel var mijden, een oor-
deel vreezen, zich tot een immer drei-
gen Ie dood voorbereiden.
Voor- de oenen zoowel als voor de an
-deren is Jezns-Christus aan het kruis
gestorven en zijn geboden betreffen een
ieder, 'y
Moester een onderscheid bestaan, dan
ware het hierin gelegen dat de gods-
dienst voor mannen nog onmisbaarder
is dan voor vrouwen. De mannen im-
mers rijn aan rr.esr gevaren blootgesteld:
zij kunnen lichter in zonde vallen en
zien meer slechte voorbeelden, vooral
wat betreft zedeloosheid, onmatigheid en
verzuimen van godsdienstplichten.
Mgr De Segur.
raicacs�. '-�mum�
uit op den schamelen kei, die, uit de gil-
dekamer heimelijk gestolen,in het vuur
geworpen wierd en er aan stukken borst
't Schijnt dat er later spraak was van de
, gilde her op te richten en reeds was een
overgroote kei voor handen : deze is be-
waard in het college waar ,in betere tij-
den,menige jonge keikop , � toevallig
verdoold op het appelkot,� hem mijme-
rend aanstaarde___
Tijdens den geweldigen politieken
strijd, over een goe vijftig jaar, verrees
Heer Ghybe in een spotschrift dat kor-
ten tijd beleefde.
Van w dingelichte lieden, nu, heb ik
gehoord dat Heer Ghybe, die zoo in
woelige tijden te Poperinghe verscheen;
n-gmaals gezien is geweest in onze stad,
waar hij alles met de hoogste verwonde-
ring gadesloeg ... Maar 't schijnt dat de
Krijgsoverheid die t' onzent heerscht
hem aangehouden heeft .Is spioen! 'K
ga eene permissie vragen om te gaan
hooren! E. J. V.
Zij hebben niet altijd leute
degenen die lachen.
G.G.
SOLDATENPENNEN.
... Ik zit nu in ........... De jongensklas
dient ons hier tot lees- en schryfzaal. We
zitten hier dus weer op de krut bank-
skens. Al 't gene ik mij nog herinner
van vroeger jaren, dwarst door mijn
kop. Ik zie al mijn makkers, en de tafe-
reelen op de speelplaats en in de klas
dringen zich vcrwarreld in mijn brein.
Hoe g. lukkig, hoe lief de kinderjaren.
Wat zou de wereld een ander uitzicht
hebben, indien we allen onze vreugde,
onze joelende onwetend!� id van de ben-
gels jaren behouden hadden. Maar neen!
Hedendaags moet een kind�rhert zich
schamen. .Nochtans, de goede herder zei
het tot zijne apostelen even de Moeders
van Jerusalem hunne hinders ter zege-
ning hij Hem hi achten. �Het rijkdir
Hemt len is voor de kleinen, de o.nnooze-
len, en wen ge geen kinderhert hebt
zult ge het rijk der Hemelen niet bin-
nen'reden.�
De wereld is afkeerig geworden van
die onbewuste openhar:igheid. De geba-
ren.de woorden maken thans den m�nsch
en de ziel de schoone kinderliefde vindt
geen weerklank meer in de drooge boe-
zems van ikzuchtige menschen.
De t-'genwoordigo oorlog is een zucht,
een zo"ker naar geluk. Drollig niet
waar! Nochtans echt zoo! Denk niet dat
Duits�hl n'l of g lijk welk ander land
dezen oorlog uit genotzucht betracht
heeft. Het Duitsthe volk, heeft in dezen
oorlog toegegeven omi'at het docht dat
zoo het de oppermacht, het overwicht in
Europa verkreeg, h't daarmee ook het
geluk verkreeg Dezen iever, deze nei-
ging van het duitsehe volk, heeft alzoo
de lage diplomatie'gestreeld en zoo is het
doel �nmiddelijk achteruit geweken en
alleen de interest van dezen oorlog bij ge
-bleven. Het duitsehe volk was een groot
volk: daar is niets op te zeggen, hoe laffe
vijanden zij thans ook zijn Doch eeni-
ge doorsiepen mannen hebben de eigen
grootheid naar verwaandheid en hoo-
veerdigheid doen o\ er gaan'en dan is de
oorlog ontstaan met de eerste gedachte
van grooter en machtiger te worden
maar terzedvertijd voorspoed en geluk-
kiger op maatschappelijk gebied. En
wij, we hebben dan dit doel hekampt
omdat we voelden van den eersten dag
dat het eerste, het zuivere ideaal verdwe-
nen was en dat er nog slechts hot dier-
lijke winstbejag van overbleef. Nu stel-
len we ook ons standpunt; want vroeger
hadden er de b indgenooten geen. Ze
bestreden slechts het siechte deel van
Duitschland. Nu willen' we de vrijheid
van alld volkeren. Er zal nochtans wei-
nig bij dien oorlog gewonnen zijn. Als
den vrede dag zal komen dan zal de di-
plomatie handelen; en niemand zal zijn
haken daarin moeten slaan. Dat is hun
domein en ze zullen het wel weer zoo
goed brengen dat ze opnieuw, nieuwe
toestanden zullen scheppen. Dat is echter
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.