Vooruit: socialistisch dagblad

1392 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 25 Decembre. Vooruit: socialistisch dagblad. Accès à 03 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/3f4kk95b0h/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

per nummer: voor België 3 centiemen, vooi den /reemde5'centiemenTolö'tböïï i ^adMctie 547 Witaat **! december 1&I4 mr Drukster-U itgeeïste» tem: Maatschappij HET LICHT bestuurder: P. DE VISCH. Ledebcrg-Gent . ' . . REDACTIE . . ADMINISTRATIE E200GPOORT. 29. GENT 9ft isohe crif. ABONNEMENTSPRIJS BELGIË Drie maanden. . , , „ fr. 3.2i Zes maanden • , . . . fr. 6.51 Eenjaar. ...... fr. 12.56 Men abonneert zich op alle postbureeles DEN VREEMDE Drie maanden tdagelijka verzonden). . . » . . Ir. 6.7f _ ^&Ë33l8&iiXtoiï3&&&'&ZB3S2i>'1fö2SEl^* T^S^^Bi^mSSS^^^S^^S^^^Siam^SS^^SS^S^^SIS^mcSSSSXSËSSSSSE^ si -v EEN KERSTSPROKE En Kaïn sprak met zijnen broeder Abel en het geschiedde als zij in het eld waren dat Kaïn tegen zijnen broeder Abel opstond en hij sloeg hem dood. En de Heeer zeide tot Kaïn : « waar is Abel uw broeder ? » en hij zeide ;' : «Ik weet het niet; ben ik mijns broeders hoeder? » En de Heere zeide: «Wat hebt-gij gedaan?» daar is eene stem des bloeds van uwen broeder, die tot mij roept van den aardbodem.» Genesis 4. vers 8-10. riet was in het begin der Menschheid, oen het Raradijs der Gelijkheid en Geneenschappelijkheid verloren was, dat Kaïn zijn broeder Abel doodsloeg. Het Bezit wekte Macht en Gunsten en lezen wekten den Haat en den Nijd en lezen baarden Doodslag en Broedermoord. En Kaïn sloeg zijn broeder Abel dood! En-een droef-toornende stem, de stem van bet Geweten der Menschheid in den geheimzinnigen schoot der nog ongeboren eeuwen, klonk uit de ruimte : o Kaïn wat hebt gij met uwen broeder Abel gedaan? » En het antwoord van Kaïn, het antwoord van de Huichelarij en der Zelfzucht en der Harteloosheid was : o Ben ik mijns broeders hoeder? » En de Vrede der aarde was verbroken door het Bezit en de Macht, door den Nijd en den Broedermoord — door de Verloochening der menschelijke Solidariteit'. En de vrede op aarde bleef verbroken,want Kaïn's zonen werden een groot geslacht, dat de gehéele aarde vulde methet Bezit en,de Macht en de Zelfzuchten de N'id. .ü^'^ArK ■ En eeuwen-op eeuwen rolden heen in onaerlinge woedende verscheuring, in verweosting en moord, in oneindig wee der Zwakken. En het Geweten der Menschheid, hetwelk van tijd tot tijd sprak door den mond der Wijzen werd gesmoord' door Kaïn's geest, die steeds rondwaadde 'onder zijne zonen. *** En toen — voor twintig eeuwen werd in een stal een kind geboren, een goddelijk proletariërskind, uit het volk, dat vertrapt daarneder lag onder den Romeinschen koperen sandaal. • v|jj||l t En glanzen der hope omringden zijn hoofd, want de nopende stemmen der Menschheid zongen in den helderen sterrennacht : a Vrede op aarde, den menschen een welbehagen ». En Oostersche Wijzen, die in hem zagen eene nieuwe Incarnatie van Boud- Vijf-en-twintigste December negentienBonderd veertien."00 Juist over zooveel honderd jaren werd een kindeken, Jesus genaamd, geboren; t lag in doeken gewonden, bibberend van koude in de kribbe van een besneeuwd •.talleken te Bethlehem. mm ' Het was de Messias — zoo leerde men ons— gekomen om voor 't menschdom te li'den en te sterven, om het te sterken en den rechten weg te wijzen, door zijne goe- i'.- voorbeelden en broederlijke liefde. Ongelukkiglijk hebben de goede werKen en de martelingen van Kristus tot nu toe zeer weinig geholpen om de menschen te stichten. Inderdaad, als men de wereldgeschiedenis heeft doorbladerd moet men bekennen dat, sinds de heuglijke geboorte van 't kindeken, de haat tüsschen de menschen niet is afgenomen, maar dat zelfs m nog, op den zooveel gevierden verjaardag van Hem, die ons leerde dat wij alUn broeders zijn, het gebulder der kanonnen en het gejammer en hulpgeroep der gevallenen, het klokkengelui d verdooft der kerken en 't gezang der neergeknielde geloovigen. Hoe is zulks mogelijk? 'V*f o Een korfeaderzoekkaa mJsscbiexLaaa'i. dha, den Wijze,den Vreedzame, begroetten hem i.ls d toekomstige Vredes vorst, Hij die Vrede aan het geteisterde menschdom -ou brengen. Maar de heldere starrenhemel verduisterde zich en eene reuzen-groote schaduw ree^s op naar het uitspansel — de Schim van Kaïn! En eene spottende, satanische lach, weergalmde, over de velden van Betlehem... « Ha, ha, Vredesvorst — vrede op aarde — den. menschen een welbehagen —- den menschen die mijne, Kaïn's, zonen zijn? Ik begroet u anders ■— ik die de wijsheid van duizend eeuwen heb : — Gij die men den Chrbtüs zal noemen en zelve eenmaal zult erkennen « ik ben niet gekomen om den vrede te brengen, maar het zwaard. (i) » De bekenners uws Naams zullen meer bloed doen vloeien als alle waterstroomen der aarde : de wereldzee zal zwellen en over zijne oevers treden van het menschenbloed' en de aarde zal hijgen onder het wicht der tranen. Kaïn's geslacht zal blijven., zoolang als het Bezit en de Macht en de Huichelarij en de Zelfzucht zullen zijn — altijd! » En de duisternis der eeuwen bedekte den hemel en het Geweten der Menschheid weende : « Wie zal ooit des broeders hoeder zijn?» *** En bijna twee duizend' jaren later washet weder « Heilige Kerstnacht» En van het Oosten en van het Westen steeg van de bloedige slagvelden een duizendvoudige hartverscheurende jammerkreet ten donkeren hemel en uit de hutten van den landman en uit de krotten ;van den arbeider kermde het duizendvoudig honger en ellende-geween. En die kreten der smart en dat ellende geween deden het Geweten der Menschheid wederom vragen : « Kaïn wat hebt gij met uwen broeder Abel gedaan? » Maar het duizendvoudig ontzettende gedonder der kanonnen, het kraken der mitrailleuzen, het bersten der bommen, het geknetter der geweren, het woeste gebrul der strijdenden, Vormden met het gelui der Kerstklokken en het zingen der priesterkoren en het gerinkink der feestglazen en den feestgalm van het Bezit en de Macht, een eenig satanisch Concert, waarvan het steeds wederkeerend Leitmotief klonk: t Ben ik mijns broeders hoeder? » *#* En aan den gezichteinder gloorde eenguldig rooden schijn Het gloren van den Dageraadof van den Wereldbrand? P. Mz. (1) Evangelie Matheus 10 vers 34. leiding geven om vast te stellen, hoe in de 2oe eeuw zulke dingen nog mogelijk zijn en wie daarvoor verantwoordelijk is. Jesus.was arm en nederig; hij woonde met zijne apostelen in kleine hutten of huizekens;ivSyffl-W&k de paus is rijk en grootsch, wie' voor hem de knie niet buigt,, wordt in den ban geslagen; hij woont evenals zijne bisschoppen in prachtige paleizen. Jesus stierf voor zijn volk in de grootste ellende;!8*#Vral|B zijne valsche opvolgers leven vet door het volk dat zij uitzuigen en verkoopen. Jesus' stalleken werd aangewezen door her licht eener ster, zoo vonden het de konineen en offerden aan 't Kindeken goud, wierook, en mirre; de pauzen en bisschoppen van vroeger en nu, alsmede hunne andere knechten verdooven alle licht, eiken weg naar vrede en geluk ; zij zelven vallen op de knieën voor de koningen en bewierooken de gekroonde hoofden. vj£ Jesus'predikte: «Sla niet dood»; onze priesters zegenen de moordende wapens. Jesus zegde: «Laat de kinderkens totmij komen»;' .. onze huidige.jzroote .gge-stftlnkpnzea- gen: «Laat dat gebroed maar honger lijden naar ziel en lichaam, dan vallen ze ons te voet voor eene aalmoes, dan blijven zij onze slaven.» Wij zouden eene lange lijst kunnen opmaken van dergelijke tegenstellingen met Kristus' leer, nochtans zullen deze voldoende zijn, om den nóg weifelenden lezer aan te toonen dat die zoogenaamde knstenen niet de volgelingen zijn van den zoeten Jesus, maar wel van den valschen Judas, die ook zijn meester kustte om hem des te beter te kunnen vérraden voor... 't geld. Men ziet de valsche volgelingen van Kristus maakten van zijne leer misbruik cm 't volk te misleiden, om te heulen met de kapitalisten en anderen, welken voor geen oorlog terug deinzen om hunne kas te vullen ; om te strijden tegen 't socialis. me,, dat alleen zijne stem tegen ellende en oorlog verheft. Dus zijn zij voor een groot deel verantwoordelijk dat de tegenwoordige rampen nog mogelijk zijn. Hoe kunnen wij ook verwachten dat pauzen of bisschoppen verzoening aan de menschheid zouden brengen, zij die de leiders waren van de godsdienstoorlogen of de bestuurders der ink'wisitie. Dan werden ook diediristenen gemarteld welke voor 't volk dierven spreken, gelijk nog hedendaags onze volksleiders beschimpt en vervolgd worden en lijden door de wapens welke die schijnheiligen nog bezitten. Schept echter moed, gij allen die belast en beladen zijt door de tegenwoordige omstandigheden, want het licht der vrijheid zal u verkwikken-. Schept moed! want zooals de inkwisitie en andere pauselijke plagen reeds zijn verdwenen door de redeneering en den opstand van hen dis waarheid en rechtvaardigheid zochten, zoo zal ook de groote plaag der wereld — de oorlog — verdwijnen en plaats maken voor algemeene vrede door de apostelen vaa VrijheiöJ Gelijkheid en Broederschap. Neen, 't bloed van den eersten grooten menschenvriend, JezusKristus, is niet nutteloos vergoten, noch dat van zoo vele anderen ; alle dagen worden volks jongens geboren of vervormd om zonder menschelijk opzicht te werken, te strijden en desnoods te sterven gelijk Jezus, om hunne broeders te verheffen en recht te doen. * * * En gij, o kindeken Jesus, indien het zvaar is, dat gij in den hemel een opperste macht bezit, heb toch medelijden met onze arme jongens die hun bloed vergieten in tegenstrijd met uwe leer en hun eigen hart en doet dit jaar-nog den vrede uitroepen. Heb medelijden, gij Almachtige, met de vrouwen en ouderlingen en in het bijzonder, ik smeek er u om, in het bijzonder met die arme, bevallige en onschuldige kleintjes, welke ook, zooals Gij, op een arm plaatsken geboren zijn en nu tevergeefsch aan eene weenende moeder vragen, met saamgevouwen handjes en betraande oogjes : « Moedèrken lief, wanneer komt vader weer? » hun vader! och! die misschien reeds rust in de eeuwigheid. REINTJE. ******************** Haarde hureelen sier Censuur vrïjdacf pesloten zijn, za£ ©sis isïad zaterdag morggend niet verschijnen, ifOe lezers betalen zondag voor de zes verschenen bladen 17 centiemen******************** Het volgende is geschreven door den militairen correspondent van het «Berliner Tageblatt»: Wie den laatsten tijd omtrent het kanaal van den Yzer geweest is. zal wel gezien hebben dat het voor onzen rechtervleugel zoo goed als onmogelijk geworden is daar nog, terrein te winnen. Om et j :ist te zeggen, moeten wij schrijven dat daar geen terrein meer ligt, dat daar niets anders ligt dan een uitgestrekt ,onafzienbaar meer van geelachtig slijkmodder. Onze versterkingen liggen daar uitgesterkt van bij de kust tot aan de monding jfari den Xsar«_duis tot dicht bil'. Nie.u\t.noark_ Nabij Nieuwpoort l.estaan daar twee houten «pieren» die nogal er in zee reiken... De naar het -Westen dopende nier is in óns bezit, terwijl de andere in handen van de verbondenen is. De aldaar opgerichte post voor draadlooze telegrafie is sedert l.iug door de onzen vernield en men heeft uet niet beproefd om hem te herstellen. Onze vooruitgeschoven stellingen alhier kunnen slechts bereikt'worden langs wegen die alleen den naam van modderpoelen verdienen... Als men er aan het delven gaat, dan heeft men op dertig centimeters diepte het kwelmwater, dat in !e steek blijft staan zooals in al de voren die getrokken zijn door de akkers. Zwaar gerij en kanonnen zinken tot aan de bossen der wielen in den modder en de paarden die er niet dadelijk meer-voortkunnen staan weldra tot aan den buik in den kleverig en kleemgrond, waarin zij steeds dieper en dieper verzinken bij elke poging om voorwaarts te komen. Het kanaal van den Yzer stelt dus de natuurlijke grens daar tüsschen de beide fronten en op sommige plaatsen liggen de loopgraven slechts 100, 50 en 40 meters van elkander verwijderd. Zij liggen het dichtst bij elkander in de nabijheid van Diksmuide, waar de beide oevers van het kanaal nog verbonden, zijn bij middel van de overblijfsels der oude brug. Elke poging om over het kanaal te komen of te gaan, wordt onmiddellijk, langs weerskanten, belet door de wakende artillerie of de mitrailleurs, die alles stuk schieten zonder zich veel moeite te moeten geven. De posities van den vijand zijn in de meeste plaatsen beter beschermd dan de onze, daar de kanaaldijk langs dien kant veel hooger is dan langs onzen kant. In de eerste plaats liggen zijne loopgraven veel drooger dan de onze — waarin gedurig een halven meter water komt, dat gedurig moet uitgepompt worden. n West-Vlaanderen em m Ik heb mij ter plaats kunnen overtuigen dat het in deze ongunstige omstandigheden zoo goed als onmogelijk is om vooruit te komen in deze streek, iets wat echter ook waar is voor onze vijanden, die met dezelfde moeilijkheden te kampen hebben., fssgl Officieels telegrammen: Uit Ouitsche bron BERLIJN, 21 j ecember. — De.Franscheaanvallen. nabij Nieuwpoort, werden andermaai afgeslagen.llgpSj ïusscuen lueneböurg-l'Avoué en het kanaal van Paire naar La Bassée,hebben onzetroepen de stellingen der Engêlschen ender riindoes aangevallen. *De vijandelijkestellingen werden stormenderhand ingenomen : tie vijand werd met groote verliezenachteruitgeslagen.$.,&& Wij veroverden een kanon,' 5 mitrailleuzen, 2 mijnwerpers, en namen 270 Engelschen en Hindoes gevangen, waarvan 10 officieren.; :-"::'■■;'..' De loopgraaf, den 17 december nabij No

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Ajouter à la collection

Périodes