De school bij het leger: tijdschrift voor de leden van het lager en middelbaar onderwijs = L'école aux armées: revue mensuelle pour les membres de l'enseignement primaire et moyen

1754 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1918, 01 Januar. De school bij het leger: tijdschrift voor de leden van het lager en middelbaar onderwijs = L'école aux armées: revue mensuelle pour les membres de l'enseignement primaire et moyen. Konsultiert 26 April 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/125q81565k/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Deuxième année. — V°4. Publication autorisée par l'Autorité Militaire. Tweede Jaargang. — Nr 4. li'ÉCOliE AUX ARMÉES DE SSHOOlx Bia HET LEGER REVUE MENSUELLE pour les Membres de l'Enseignemenl primaire et moyen TIJDSCHRIFT \oor de Leden van het Laper- en Middell aar Onderwijs Rédaction ; R. GORERT, I. M. I. 0.r Sainte-Adresse , ( pour les mobilises. 3 fr. 50 _ , . .. ( voor militairen . 3 fr. 50 Prix de l'Abonnement : , , . .. Inschrijvingsprijs : . . , ( poir les civils 4 tr. — J ° e J ( voor burgers 4 fr. — Manifeste. Les instituteurs et professeurs mobilisés, sans distinction d'opinion et de catégorie administrative, font ,coiinaîtr({ par le pi*ésent| manifeste les revendications et desiderata suivants : Ils sont fermement résolus à lutter de toutes leurs forces et unanimement jusqu'à ce qu'ils aient obtenu pleine et entière satisfaction. Aucun? considération politique ou philosophique ne devra être un brandon de discorde clans ] œuvre de la défense de leurs intérêts professionnel*. La désunion est source de faiblesse, l'union fait la force. Les instituteurs lie veulent plus rester les jouets et les victimes d'une politique mesquine et néfiaste. Ils sont encore sous l'impression pénible d'un rég'ime législatif, qui traitait les instituteurs comme les derniers des fonctionnaires publics et ils veulent en finir unev fois pour toutes des salaires dérisoires, qui ont été le mall-lieur de l'école belge. Tous sont f'atvsrués dv régime des promessies et d'optimiste routine administrative. Les expédients et les bouts de lois ne leur inspirent plus aucune confiance. Leurs revendications primordiales comprennent : 1° Le payement intégral et immédiat des traitements sur la base de la loi scolaire de 1914; 2" La prise en considération pour double des années de guerre pour les augmentations et la pension- ' Ils attachent la plus gTande importance à ces deux points de leur programme d'action. Unanimement ils veulent que les services de guerre ne soient pas considérés comme justifiant la déchéance de leurs droits professionnels,mais comme un titre à plus haute considération et à la sollicitude spéciale de l'Etat. D'accord avec tous les collègues restés au pays, ils entameront la lutte, énergique ment, pour obtenir la réalisation de leurs légitimes revend!- Verklaring. De gemobiliseeirde leeraars en onderwijzers, zon-der onderscheid van gezindlieid en bestuurlijk schoolregiem,mukeii door onderstaande verklaring hun wenschen, eisclien en betrachtingen aan de bevoegde overheid bekend : Zij zijn vast besloten eensgezind en met de lier sic. kraektdadigheid te werkea tôt zij voll«-dige voldoening zullen hebben bekomen. lieen staatkundige of wijsgeerige beschouwin-gen zullen voortaan verdeeldheid brengen in hun rangen, daàr waar het de verdedig'ing hunner stoffelijke beroepsbelangen geldt. Yerdeeldlieid is zwakheid, eendracht is macht. Zij willen niet langer de speelbal blijven eener moodlottige en kleingeestig'e partij- en belangenpolitiek. Zij ver-liezen niet uit het oog hoe politieke onwil vôôr den oorlog steeds de bevrediging van hun recht-matige eisclien heeft belemmerd en zij verklaren volstrekt geen vrede te hebben met zoog-enaam.de lapmiddelen en brokjes-wetten, die het regiem der hongerloonen niet deden verdwijnen. Zcetsappige beloften en optimistiscli g-eslenter zijn hun ga-ding niet meer. De oorlog heeft nieuwe toestan-den tôt het bestaan geroepen en een nieuwe hladzijde bij de jammerhistorie der Belgische school gevoegd. Zij vragen vooreerst : Onmâddellijke en volledige uitbetaling van de verschuldigde jaarwedde volgens de loonregeling-van 1914. Zij vragen dat de oorlogsdienstjaren dubbel zouden tellen voor pensioen en verhoo-gingeu.Op dezen wensch ' vestigen zij met bijzonderen nadruk de aandacht van de bevoegde overheden. Zij kunnen omnogelijk vrede liebbecn met de ge-daclite dat vier jaren oorlogswee en pliclit'sbe-trachting op het slagveld enkel door miskenning en verbeuring van hun administratieve rechten zouden vergoecl worden. Met al hun ambsbroeders in 't Vaderland

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume