Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Bureel I
21, RUSSELL SQUARE.
LOMDON W.C
T�l�phonai
Museum 267.
IDe Stem
Abonnement : 1th. 9d. voor
3 maanden. Subscription :
lsh. 9d. for 3 months.
Voor de Vereenigdc Staten :
SO ets. Voor Holland :
VOOR GOD EN VADERLAND.
& Voor Frankrijk:
fr. Voor de soldaten :
of 1.50 Cr.
2.2S
lsh.
3de Jaargang, Nr. 14-15. (Blz. 1*39,-^46.)
VRIJDAG, 22 DECEMBER 1916.
Registered at G.P.O. as a Newspaper.
16 blz. 2%�.
NOTA VAN DEN IUTGEVER.
Degenen die zich van af Nr. 1 op De Stem abon-
neerden, mogen niet vergeten ons onmiddelijk na
Kerstmis den abonnementsprijs voor den volgenden
trimester in te sturen. Zoo niet rlskeeren zij net
volgend nummer met den almanak voor 1917 niet
t� ontvangen.
Hierbij ontvangen onze lezers oen dubbel nummer.
Wij hopen dat onze muziekbijlage hartelijk welkom
zijn zal, en dat men er ons dank zal om weten.
Aan de Soldaten.�In het geheel niet door onze
schuld is het gekomen dat De Stem In November
en December u ntet of zoo onregelmatig toekwam.
We hebben nu andere maatregelen getroffen. Geheel
de zending Nr. 11 Is ons�zonder een woordje erbij�
teruggestuurd geworden. Wij zenden se u een tweede
maal samen met dit nummer. Wie te klagen heeft
verwittige ons, maar�steke de schuld niet seffens op
ons bureel
Notarissen.�De Federatie der Belgische Notarissen
in Engeland geeft alle dagen, uitgezonderd 's Zater-
dags, van 2� tot 4 ure. kostelooze raadplegingen aan
de Belgische vluchtelingen, in het Paleis van Justitie
(zaal 584), Strand. London. Men mag ook inlich-
tingen vragen per briefwisseling.
Ter gelegenheid van Kerstmis en Nieuwjaar geven
we een dubbel nummer en verschijnt het blad niet de
volgende week.
Kerstmis.
Vroegertijd was Kerstdag de dag
waarop men een nieuw jaar begon,
de Nieuwjaarsdag waarop men een
nieuw jaarnummer begon te ge-
bruiken. Zoo bevinden we in de oude
Vlaamsche papieren en zoo verluidt
het nog uit sommige Vlaamsche
Kerst- en Nieuwjaarsliedekens.
Zoo was Christus' Geboorte het
begin van een geheel nieuw tijdperk
in de geschiedenis van het Mensch-
dom.
Christus is het Woord Gods Mensch
geworden, op de wereld gekomen om
het menschdom terug het boven-'
natuurlijk leven te bezorgen, om het
terug vrij te koopen, om het terug den
hemel te openen, om het den Vrede
te brengen, den zielevrede die slechts
door de zonde geschonden wordt.
Niets dan, is er heugelijker in ge-
heel het verloop van de geschiedenis
van het menschdom, dan de dag van
Christus Geboorte, de nooit volprezen
Kerstdag. Laat ons zijn dien dag de
kinderen van Gods goedwilligheid,
ons verheffende boven den oorlog
Onzer zinnen, boven al het wee van
dezen oorlog onder de menschen, tot
in den vrede der harten, berustende
in de Kracht en in de Liefde van het
Kindeke Jezus dat opneemt al onze
eigene schuld als was het zijne schuld
en dat ons ontlast en ontlaadt van al
�wat ons bedrukt.
Komt nu, geloovigen, of ge verre of
bij een Katholieke Kerk zijt, komt nu
uit het diepste uwer Christene ziel tot
het Kribbeke Christi, tot de Liefde
die uit den Hemel neerdaalde voor U.
Er toe komen is eetroost en gesterkt
worden! Adeste, fid�les!
De Zedelijkheid der Naties.
Nu �ou ik een recensie moeten schrijven
over "The Morality of Nations," door C. De-
lisle Burns (University of London Press).
Doch ik gevoel er weinig goesting voor. Het
is anders een heel belangrijk boek en de be-
doeling van den schrijver is uitmuntend.
Hij heeft met vele anderen opgemerkt, dat
gehel de maatschappij ontredderd is en de
oorzaak daarvan moet gezocht worden in een
gemis van zedelijkheid. De huidige staats-
wetenschap is in deze laatste vijftig jaar ver-
giftigd geworden door Duitsche idee�n; "De
Invloed van Hegel met zijn staatsvereering en
zijn Kultur-staat is zeer verderfelijk. Er
waren door de wereld nog altijd heillooze
"geesten," die de menschen ten strijde op-
roepen met leuzen als "Evolutie," of "Kul-
tur," of "onvermijdelijk conflict," of "even-
wichtspolitiek." Men is nog verslaafd aan
doode idee�n als toen de barbaren den geest
van hst ziellooze Rome naliepen. Nieuwe
begrippen moeten er komen, en wel omtrent
de zedelijke verhouding tusschen de Staten.
Er. is eene moraal voor de individuen, doch
de moraal die onderling de betrekking tus-
schen de Staten regel tis nog te onbestemd.
De schrijver gordt zich dan aan om die
zaken op een beteren voet te brengen. En
bij begint met te bepalen wat eigenlijk eene
* natie" is. Hij vergelijkt den Staat met
andere instellingen, alsook zijne verhouding
tot andere staten; hij doet het verschil vm-
komen tusschen den Staat en de nationali-
teit. Vervolgens schetst hij de Buitenland-
�che belangen en de Buitenlandsche politiek
van den Staat ; de verbondsverdragen, den
internationalen naijver, de zedelijke be-
grippen in oorlogstijd, de betrekkingen
tijdens Yrted�stoes'tand, e0�. OVer. at di�_�i\.
derwerpen kan men in dit boek fijne ontle-
dingen, rake en behartigenswaarde op-
merkingen vinden. Men zal het niet terzijde
leggen zonder zijn geest verrijkt te hebben
met allerlei juiste denkbeelden. Wij mogen
het dus gerust ter lezing aanbevelen, al
komen er, natuurlijk, zienswijzen in voor die
wij niet deelen, b.v. over Kerk en Staat...
En toch voldoet het mij niet volkomen. De
schrijver spreekt ergens van het leven in de
Middeleeuwen en doet uitkomen, dar er
toen, zelfs ondanks het gemis van -spoor-
wegen en stoombooten, een groot verkeer be>
stond tusschen de inwoners van verschil-
lende landen. Met behulp van het Latijn,
de gemeenschappelijke taal der geleerden,
kon toen een Engelschman evengoed de
academielessen volgen te Bologne, als een
Italiaan die van Oxford. De wetenschap
was wereldburgerlijk. Welnu, wij moeten
betreuren dat zulks heden het geval niet is,
wel niet, -dewijl er in het onderwijs zooveel
verschillende talen' gebruikt worden, doch
omdat de z.g.- hervorming der i6e eeuw de
christenvolken van elkaar heeft gereten en
zoodoende ook eene brenk heeft doen ont-
staan in de wetenschappelijke wereld. Van-
daar dat b.v. onze schrijver, nagenoeg on-
bekend gebleven met de werken der katho-
"in hun denken en handelen goede ge-
woonten zullen aangenomen hebben " er veel
minder barbaarschheid zal heersenen in de
oorlogen. Zoo zal men niet verre komen.
Men dient liever voort te bouwen op de
werken.der scholastische wijsgeeren, en de
zedelijke stellingen, die wij bij de oude
meesters kunnen vinden, toe te passen op
de nieuwe omstandigheden in het leven ge-
roepen door de moderne uitvindingen.
Doch die arbeid kan niet verricht worden
door zulke geleerden, wier wetenschap be-
hebt is met hetVuvel van het Positivisme :
de wetten die zij mochten opzetten berusten
op geen vasten grond. Ik herinner mij een
schoone bladzijde gelezen te hebben in de
werken van den pas overleden Franschen ge-
leerde, Favre. Die beroemde entomoloog
wilde bewijzen, dat de dieren geen verstand
hebben en hij deed dit door de volgende
waarneming. Toen de bijen hunnen honig
aan 't verzamelen waren in de raten, knipte
hij den bodem der celletjes weg. Toch
kwamen de beitjes weerom aangesbragen
met hun zoete vocht ; maar het sijpelde door
de cellen heen, en geen enkel diertje dacht
er aan eerst den weggeknipten bodem dicht
te stoppen ! Hun arbeid was vergeefsch ! i
Eilaas, even dwaas handelen vele geleerden.
Belgische school te Pont-du-Ch�teau (Puy-de-D�me).
lieke wijsgeeren, nog steeds blijft hengelen
naar de oplossing van vraagstukken, die wij
als uitgemaakt beschouwen en voorgoed van
het terrein der betwisting weggevaagd.
Ook de methode, door hem aangenomen,
is niet bevredigend. Hij.is wel een tegen-
stander van het Positivisme in haar grofste
uiting, en hij durft de historische methode
hekelen : "Het verhaal der gebeurtenissen,
zegt hij (bl. IX.), levert geen grond voor zede-
lijke oordeelvellingen... De geschiedschrijver
heeft, strikt gesproken, geen speciale kennis
van de wetenschap omtrent het moreele oor-
deel : hij is een gezag op het gebied van het
gebeurde, doch hij .is geen wijszeer, en zoo
komt het, dat hij geen antwoord heeft op de
vraag v wat ' behoorde ' verricht te worden,
en wat ' niet.' En waar hij een moreel oor-
deel uitspreekt of redeneert over beginselen,
begaat hij even groote flaters als de biologist,
die over metaphysica wil schrijven." De-
lisle Burns is dan geen Positivist: "bij wil
critiek oefenen over staatsbegrippen en over
de betrekking tusschen de Staten onderling ;
hij wil de gedragingen der staatslieden
toetsen aan de gegevens der wijsbegeerte.
Doch juist philosophische redeneeringen ont-
breken al te zeer in zijn boek. Nemen we
b.v. zijn hoofdstuk over "'The Morality of
Nations at War.'" Daarin vinden we wel
het gejammer over de barbaarsche middelen,
die gebruikt worden om den vijand te ver-
slaan, en de vruchteloosheid der pogingen,
aangeraerd om het euvel to doen verdwijnen,
schrijft hij toe aan de verstomping van het
zedelijk bewustzijn. "Onze kennis schiet te
kort, zegt hij bl. 173. Wij w�ten niet welke
handelingen verkeerd en welke goed zijn, en
waarom: te dien opzichte althans, hebben
wij geene merkelijke vorderingen gedaan op
de begrippen onzer vooronders... Alleen
door den zedelijken vooruitgang kan onze
aangroeiende behendigheid om te verwoesten
overmeesterd worden. Maar juist tot dien
vooruitgang brengt hij niet veel bij; Hij
levert wel historische en .statistische be-
schouwingen, doch stellingen zet hij niet op.
Ik weet wel dat ook de katholieke wijsbe-
geerte nog vele vorderingen kan doen jjp het
gebied der zedenleer tijdens den oorlog, doch
in de werken van Vittoria, St Thomas van
Aquine, Suarez en de Lugo had hij de op-
lossing kunnen vinden van vele vraagstuk-
ken, die bij. hem nu onbeantwoord blijven,
zoodat hij de klacht durft slaken : wij weten
niet wat geoorloofd, wat ongeoorloofd is !
Delisle Burns geeft eigenlijk geene enkele
gestaafde leering over de zedelijkheid. Hij
bepaalt er zich toe een beroep te doen op het
gevoel ejj meent, dat winner de menschen
"De 'wetenschappelijke' internationale wet
zegt onze schrijver bl. 102�berust niet op
eene veronderstelde wei der natuur, doch
alleen op de samenstemming der Staten, die
verdragen sluiten, wier bindende kracht in
de wet practisch niet te bepalen is." Hoe
zoo ! Die geleerden stellen wetten op,
spreken van recht, van verplichtingen, van
de verhouding tusschen de Staten ; doch dat
alles is als de zoete honig die wegvloeit,
want waar is de bodem waarop de ver-
plichtingen moeten rusten? Die ontbreekt:
ofwel loochenen zij de natuurwet, of wel
houden zij er geen rekening mee. En dan
staat alles op losse schroeven.
De Duitsche oorlogvoering is daarvan een
sprekend bewijs. Von Bethmann Hollweg
kon den inval in Belgi� een "onrecht'"
noemen, doch daar de verplichting een ver-
drag na te komen voor hem niet berust op de
natuurwet, zoo kon hij er over'heenzien :
zijne schuldbelijdenis was enkel eene "for-
meele " !
Nu zaL men ook de klacht begrijpen van
Benedictus XV in zijne laatste Consistoriale
Rede : _ Men ziet nu, in de algemeene om-
wenteling, waartoe lijdt "de miskenning en
verachting der wetten die de betrekkingen
tusschen Staten regelen." En die verachting
komt enkel voort uit de miskenning der
natuurwet en dar Christelijke wet die ze
staaft en uitlegt. J. V. M.
Jongens, staat vast in uw geloof !
Hij kwam naar mijn kamer, de gerefor-
meerde soldaat, een hoogeschoolstudent. Hij
moest mij spreken, alleen, tusschen* vier
oogen, een heelen namiddag, en 't kwam
eruit als de bekentenis van een ondraagbaar
ongeluk. "Sedert een jaar ga ik naar geen
kerk meer, ik geloof niet meer, en 'k wil ook
niet valsch spelen." Ik verschoot ervan.
Een Vlaamschgezinde katholieke hoogstudent
die 't geloof van Vlaanderen had opgegeven,
hoe kon het toch 1
Een andere jongen, een parel van een voor-
vechter uit een van onie katholieke jonge
wachten, schrijft me : "Bid voor mij, en help
mij, want "k voel mijn geloof onder -nij weg-
brokkelen, ik wil het niet laten g jden, ik
weet dat het de waarheid is, maar 't geloof
is een gave Gods, het is geen wetenschappe-
lijke redeneering."
Een moeder schrijft me dat haar zoon van
het front bij haar is op verlof gekomen,
"maar *k heb de heele week niet geslapen,
want de jongen, met een schimp en e'en grijns,
heeft geschokschouderd met 't gsloof van zijn
moeder,_ en gezegd dat hij nu levend op 't
front bij mannen van een ander gedacht, over
al die zaken nu anders denkt."
Deze zijn enkele voorbeelden, 'k weet er
veel meer.
De huidige krisis welke wij beleven is een
gevaar niet enkel voor de zedelijkheid, maar
ook voor de katholiciteit van Vlaanders�.
Niet dat de jongens een valschen of vreem-
den godsdienst ooit zullen aankleven, maar
wel dat zij ongeloovig kunnen worden, wat
krachtens de Vlaamsche logika, eerlang door-
werken moet in antigodsdienstigheid.
Waaruit" KSnt dat?
Ik ben niet bang voor de moderne gedach-
ten der wetenschap, der opvoedkunde, der
staatkunde en der democratie, die door dezen
oorlog, meer het gemeengoed geworden zijn
onzer volksjqngens Het katholicisme hoeft
nooit bang te zijn voor 't open leven noch
de volle waarheid. Het omvat en leidt im-
mers, principieel en feitelijk, alles wat waar,
goed of schoon is, en het kan nimmer verant.
woordelijk gesteld worden voor de tekort.
komingen of de enggeestigheden van personen
die dien godsdienst belijden.
Hoe kan het ongeloof veld winnen in oor-
logstijd? Och, historisch blijkt het dat een
oorlog nimmer een volk oogenblikkelijk zede-
lijker of godsdienstiger heeft gemaakt, minder
nog een langdurige en een wereldoorlog. De
vrees be�nvloedt wel een stond de emotie en
de gevoeligheid, en ts in dien zin een beginsel
van wijsheid, maar die vrees is veel meer de
slafelijke vrees, de wisselbare dus, dan de
vrees des Heeren, die steunt op pure Gods*
liefde en grijpt naar 't kruis en 't lijden, naar
de vervolging en de verdrukking, in plaats
van ze te ontvluchten.
Van waar komt dat ongeloof? Laat ons
eerst zijn verschillende uitingen nagaan.
"Zoo er een God bestaat, oneindig goed,
rechtvaardig en wijs, waarom die ramp over
ons goed landeke, over 't volk, dat toch geen '
oorlog vroeg noch wilde, en er niets bij te
winnen heeft. Wat is dan de Voorzienigheid
spijts al die gebeden? en wat beteekenen die
gebeden van beide kanten? De Paus noch
de katholieke godsdienst hebben den oorlog
niet gestopt? Wat is hun waarde in een
wereldkrisis, en de Duitsche katholieken zijn
niet de minst ergste tegenover ons recht,
't Is verergerend. Ten andere heel de wereld
is bedrog, huichelarij, geldzucht, onderkrui-
pen] op groote schaal. We geven beter den
brui aan alles, en leven dag op dag, tot we
doodgaan. Van den anderen boord des
levens weten we niet veel. Dat zijn al ver-
zinsels die ge vindt in alle godsdiensten. Al
die mysteri�n zijn uitvindsels en tegenspra-
ken ; en waarom al die geboden en kerkelijke
wetten zoo opnemen. Kijkt rondom u, de
menschen die daarin niet gelooven, leven zoo
gelukkig als wij, en ze hebben ai die lasten
niet. We kunnen voort met 't natuurlijke,
en al dat bovennatuurlijke is overbodig. Zoo
redeneert het moderne ongeloof van de jon-
gens aan het front. Het zijn geen nieuwe
opwerpingen, zij zijn zoo oud als de straat,
zij raken diepzinnige vraagstukken aan die
zich opdringen op den bodem der mensche-
lijke natuur. De wederlegging ervan kunt
ge lezen in elk boek van godgeleerdheid en
feloofsverdediging. Maar 't blijft waar dat
die opwerpingen regelrecht het geloof, een
gave Gods en een licht aanvallen, en dat die
opwerpingen door 't feit en 't verloop van
den oorlog in een scherper daglicht komen
te staan."
Van waar komt dat gevaar des ongeloofs?
Bij velen komt het van het hart, van het
zedelijk wangedrag. La t�che est au fond."
't Is immers de jeugdcrisis waaraan weinig
jonge mannen niet eenigermate onderhevig
zijn. Dat is meestal de oorzaak van ongeloof
voor de volksjongens ; 't verstand zoekt door
drogredenen er. gewetenswroeging een veront-
schuldiging voor een onzuiver leven. En
helaas, als door een natuurlijke schaamte
voor de zondeleelijkheid, vergeten veel jon*
gens dat juist die jeugdkrisis d� tijd is,
waarop, in ootmoed en geloof, meer kracht
en sterkte moei gezocht worden in de sakra-
menten. Zondigen is niet het grc.ote kwaad,
maar in de zonde volharden. Doch ik ken
jongelingen op wier zedelijk leven niets te
zeggen valt, en die werken voor edele idea-
len, en toch worden zij slachtoffers van het
ongeloof.
Een andere reden van ongeloof is de ver-
stomping door het oorlogsleven. Ik zou
nooit^ durven pte�ken dat sterven voor het
vaderland zonder meer gelijk staat met den
hemel binnengaan, ik geloof niet in dat zoo-
gezegd " alleszuiverend sakrarrent vnn den
Duitsch," maar 't ware onmenschelijk alle
verontschuldiging voor wangedrag aan 't feit
van 't oorlogsleven te ontzeggen. Maar die
verstomping, die den jongen gansch vleesch
doet worden, om niet te zeggen, gansch beest,
verdort en vervaagt alle gevoel voor de gees-
telijke levenswaarden. Hij is een held en
een heilige, die, zittend op den oorlogsment�
hoop, bespot en belachen, den naam des
Heeren zegent en moedernaakt, met al zijn
liefde en idealen, de hand des Heeren kust
die hem slaat.
_ Moet ik er bijvoegen dat onder onze katho-
lieken, de godsdienstige onwetendheid ver-
bazend groot is, dat de methode van gods-
dienstonderwijs niet modern genoeg was, niet
menschelijk genoeg, niet aangepast aan de
moderne levensnooden, meer neg dat geds-
diensto'nderwijs niet genoeg' werd vo�rt'gtejfet
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software
Er is geen OCR tekst voor deze krant.