Het tooneel

1034 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1916, 18 März. Het tooneel. Konsultiert 06 Mai 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/n872v2df7k/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

HET TOONEEL lste Jaargang. Nr 18 Beheer en Redactie : Vleminckxstraat, 15, Antwerpen Annoncenbureel open aile werkdagen van 9 tôt 1 en van 3 tôt 5 uur (Torenuur) 18 Maart 1916 HET MEISJE VAN ARLES Louis BERTRIJN als " Frédéri " Mevr RUYSBROECK PIET JANSSENS als " Balthazar " G. HERREYQERS als " Francet Mamaï " Mej. Margaretha BERTRIJN als " De Onnoozele " B. RUYSBROECK als -'Schipper Marc" t i . i i i .i i „ — i Koninklijke Nederlandsche Schouwburg HET ZEVENDE GEBOD Dit stuk werd voor de allereerste maal op- 5 gevoerd te Amsterdam op 23 December 1899. ( Het werd talrijke malen achtereen gespeeld ( en is op het repertorium gekomen van aile e Nederlandsche schouwburgen. In het Zevende ( Gebod wilde Heyermans geven de Hollandsche ( werkelijkheid. Immers, in een uiteenzetting welke den sugestieven titel droeg: tooneel en 1 maatschappij, had hij in April 1899 erop ge- 1 wezen hoe het bloeitijdperk van het tooneel bij aile volkeren niets anders was dan «wer- 1 kelijkheid», dit wil zeggen er is evenwicht 1 tusschen het tooneel en de verlangens, de ge- 1 dachten, de hopen der maatschappij». Tevens i Viîirl hiî i-ncftrpciIplH hnp urpinie* Hp Hnllanders f zien kregen en zich vergenoegen moesten met een vreemde realiteit... «Fransche verleide dames, Duitsche redeneerende heeren, Noor-sche slappelingen...» Zoo schreef Heyermans, ditmaal in 1900, toen hij zijn Zevende Gebod drukken liet. Wel mocht hij schamper wezen in zijn op-merkingen over de toenmaals opgevoerde wer-ken:«De enkele oorspronkelijke stukken die zoo nu en dan eens opgevoerd werden waren ôf buitenlandsch van bouw,ôf buitenlandsch van van verwikkeling, ôf buitenlandsch van ka-rakterteekening, ôf buitenlandsch van dialoog. ôfbuitenlandscl^rar^etaille^^^^^^^^l 1 wrijven, zeker niet in 't- Zevende Gebod. Het drama brengt beroering in een echt hollandsche familie, we schreven bijna oud-holland-sche, waarvan de zeden niet aangetast zijn geworden door invloed van buiten-af. Daarom neemt Heyermans, hoogshvaarschijnlijk, het gezin van een heereboer op Zeeland, waar t het oude volkskarakter met al zijn maatschap-pelijke en zedelijke vooroordeelen vast onse-schonden bewaard bleef, wijl de groote gees-, tesstroomingen, die de steden internationali-I seeren, hier het leven nos onberoerd lieten. De zoon, Peter, is naar Amsterdam getogen, woont er met een vriend, die socialist werd, kreeg een andere levensbeschouwing, vrijer, losser, edeler dan deze, welke hem in het ) ouderlijke huis voor oogen werd gehouden. f De aartsvaderlijke begrippen over deugd en 1 familie, over huwelijk en maatschappelijke - betrekkingen ze steunden alleenlijk op het onwrikbare gezag van den vader. Juist daar- leden tôt vrouw neemt, ze zelfs huwen wil worden de familiebanden gebroken omdat d< vader onverzoenlijk is. Die oude Dobbe i: een figuur als uit steen gehouwen, koppig hard en heerscherig: het vleesch-geworden va derlijk gezag, dat geen tegenspraak duldt en 00k het latere leven der kinderen schikken zou, indien de omstandigheden hem niet te machtig werden. Onverzettelijk en onwrik-baar is hij tôt het laatst. Geen verteedering doet hem wankelen want zijn overtuiging is oprecht, zijn burgerlijke opvattingen blijken onaantastbaar. Naast hem leeft zijn vrouw. Hollandsche huisvrouw is ze,even bekommerd om fatsoen als om de reinheid van heur glim-menden vulhaard... Een moeder toch, die, zoc ze niet als degelijke gade in ailes het geza£ van heur man eerbiedigde, wellicht haar zoor zou verstaan hebben... Gaaike, de dochter welke van heur man wegliep wijl hij ziet was, toen hij huwde en vader van ongelukki 10 Centiem

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel Het tooneel gehört zu der Kategorie Culturele bladen, veröffentlicht in Antwerpen von 1915 bis 1940.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Zeiträume