De stem uit België

2187 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1917, 15 June. De stem uit België. Seen on 12 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/bk16m33x1n/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Btireel: 21, RUSSELL SQUARE, LONDON, W.C Téléphoné: Musoum 267. Abonnement : 2sh. voor 3 maanden. Subscription : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fi. Voor Frankrijk: 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. of 1.50 fr. Jaargang, N"r. 39* (BLz. 1499-1510.) Oplage: 10,900 VRIJDAG, JIjNT 1$, 1917* Registered at G.P.O. as a Newspaper. 12 blz. I AAN ONZE LEZERS.—Met dit nummer bereiken we het einde van den derden trimester. Oef! En we zijn er nogmaals zonder in 't krijt te staan. Maar wederom legt men ons 10 per cent, opslag op. Wij hebben besloten zoo tegen die moeilijkheden in te werken dat deze vierde trimester de schoonste nec plus ultra van de verzameling zij. Steunt ons, dichters, schrijvers, teekenaars, satiristen ; steunt ons ook door het aanwinnen van nieuwe abonnenten. Nog een groot gedeelte voîks is bij te winnen. Wie per trimester van uitgave geabonneerd geweest is, sture ons dezer dagen cen postal order van 2/ ora ons de kosten van verwittiging te sparen. O VLAANDEREN EN ENGELAND. De photo van Kii^g's Coilege's venster, Cambridge, reporodiuceerden, we met de weL-willende toelatkng van J. Palmer Clarke, kunstphatograaf, Pos«t Office Terrace, Cambridge, aan wie wij hier on^em innigen d'ank betuigen. O Jongens, weest geen vuilmonden. Eaa simpele piot, door île oorlogsonder-vinding gekaarakterd en geridderd tôt een kam-pioen voor het heil van zijn volk waar hij vroeger enkel verzot was op de "Tour de Belgique," lijk heel< onze volksfierheid helaas, een simpele piot schrijft me dat ik een wreede en onverbiddelijke stouterik ben, om zoo te durven dorschen op de kleine ziel van onze bloedende soldatenjeugd. Maar, zoo zegt hij, ga voort in diea weg, want 't doet ons zoo'n deugd. Ous hart immers is nog gaaf en ge-zond. Nu ik deak te weten dat ik waarheid schrijf en uit waarheidsliefde ; dat onze jeugd liefst de waarheid hoort, meest midden 't boeltje van leugen; dat de waartieid moet durven gezegd worden tôt vrijmaking van idealen en zielen; dat we geen woordea mo-gen verkletsen aan om schrijvingen en verbloe-mingen omdat de ruwe aaakte ziel der soldatenjeugd zwaar maardeugdelijk brood gewooa is, en geen zoetigheden meer kan verorberen, na al de bitterheden die ze doorsmaakte en dat we naar den wortel der zaken moeten grij-pen, al moesten we daarvoor ook saijdea in vleesch en been. Als we hameren op den rug van ons volk, dan is het uit liefde, voor de weergalooze gronddeugden van dat volk en uit bitteren spijt voor zijn ontaarding, dan ils het omdat we weten en voelen wiait dat volk zijn en worden kan, als het maar wil zich zelf zijn, en handelen volgens de ingeborea wet van zijn karakter en de onbestorven kracht van zijn vroegere grootheid ; dan is het omdat wij tasten dag op dag dat dit volk buiten zichzelf valt macht en hulploos, en dat het ten. slotte zijn eigen schuld met is, maar wel de sohuld vam lien, die uit dat volk zijnde en midden dat volk levende, van en voor dat volk niet willea zijn ; dan is het omdat wij het idealisme zoo opv.atten, dat we met kennis der werkelijkheid, dat volk zichzelf willen doen heropbouwen, uit kracht en volgens de oorkracht van zijn eigen wezen ; dan is het omdat men geen volk vrij maken kan door zijn gebreken te vleien, maar wel door hem zijn eigenschappen te leeren ken-nen. Slaan we, we slaaa uit liefde en. 't rechtzinnig hart der soldatenjeugd zal ons veel vergevea omdat wij veel hebben beamnd. O Flandre, Voilà comme tu vis, Aprement, aujourd'hui. Et même, il est des jours de démence et de rage, Où mon cœur te voudrait pins déplorable encoT Pour se pouvoir tuer à t'aimer davantage. Zoo zong Verhaeren, bij 't zicht van Vlaan-derens stoffelijke oorlogsellende. Wij kun-nen niet zingen, bij 't zien van de zedelijke oorlogsellende van onze soldatenjeugd maar er zijn dagen van liefderazernij. Een jongen van edelen staund, hoogeschool-student, die elken legergraad heeft gewei-gerd, om van dichtbij te leeren kennen, de ziel van het volk, waarvan hij eeasdaags de vertegenwoordiger zijn zal, in dien zaligen tijd dat volksvertegenwoordiger waarlijk volksvertegenwoordiger zijn zal, en geen zelfbelangvertegenwoordiger, die zichzelf de-mocratiseerende jas, schrijft mij : " Onze piot-ten zijn gulden zielen. 't Is al hart, dat in hen is, maar zij zijn vuilmonden, ik zeg niet kwaadsprekers, godsdienstbespotters, of vuil-aards, maar vuile, vette, grove, ruwe praters. Ik bedoel de Vlamingen, want heel 't regiment waarin ik ben is Vlaamsch. Ik versta niet waarom de Vlaamsohgezinden Vlaamsche regimenten vragen. Dat hebben ze reeds binst den oorlog. Het is voldoende Vlaiam-sche officieren te vragen." Een vrijdenker, sedert enkele weken kaitho^ liek geworden, schreef mij vroeger : " Hier in de hospitaalzaal, waar ik lig, zijn een twin-tigtal Vlaamsche volksjongens. Ze hebben den heelen dag vuilen praait gebrabbeld, lijk vuilgoten, met daarbij een beestelijken lach. Ik zegde hen zooeven : "Zijt gij niet be-schaamd, gij zijt toch kaitiholieke jongens, en uw godsdienst verbiedt dat. Zij hebben pioenrood gebloosd, el'kander stom en dom bekeken en zij zijn een na een uit de zaal gedropen. Zij durfden niets zeggen, want zij wisten dat ik mijn vrijdenkerschap niet onder de banken stak. 'k Heb ze nog hooren veze-len over mij : "Dat is 'n slechte kerel." 't Groot aigument van die rechtzinnige vrij-denkersziel tegen den katholieken godsdienst was wat hij noemde de lamzakkigheid, de w* |T jtifnnwwiimi^wfai ■nriiirai schijniheiligiieid en de kazakdraaierij van veel katholieke jongens. Sedert hij zelf katholiek geworden is, heeft hij de oorzaken van die katholieke vormelijkheid en flaurwzieligheid ontdebt. Het is immers zoo waar, dat wie niet van en voor de waarheid leeft, welke hij weet en voelt de waarheid te zijn, de waarheid op een des te meer ergerniswek-kende wijze verraadt, naarmate de waarheid grooter en schooner is, en hooger en luider eischt voor de waarheid erkand te zija. * * * Vuilmondeai. Die gelhuwde mannen, ge»e-ten burgers, en plichtvervullende familieva-ders die over de vrouwen, over hua eigen vrouwen en over elkanders vrouwen schun-nige'n praait vertellen, en, staan te schreien, van genegenheid en toewijding, wanneer zij een brief ontvangen van hun vrouw, en haar hun kussen en wenschen vol rechtzinnigheid sturen, in brieven, die een steen zouden vermurwen', en ten slotte met hua vrienden ken een brevet waren vaa bekwaamheid en gezag. Zij zijn geblaseerdea. Vuilmondea. De schachten, jonge sprin-gerkeas die in Engelaad ol Frankrijk een ruime maat van vuiligheid hebben opgedaan en ze nu meèbrengen naar de kampen omdat zij bang zijn als groeaea of melkbaarden te worden begekt, en omdat zij juist in de jaren zijn dat zij iemand of iets willen zijn of schij-nen, en helaas de pochende hoovaardij hou-den voor persooalijkheid. En we moeten het wel zeggen, wat een geweldig leven van zielen lijfverslempend genot die jonge kerels hebben geleid in het land hunner vluchteling-schap, wat zij hebben aangedurfd in 't liefde-straatje is verbazend, zij bijzonderlijk die in de Fransohe kuststeden binst den dag zich hebben mager gezwoegd en binst den nacht hun ziel versjacherd. Vuilmonden. De verlofgangers, die hunne enkele dagen menschelijk leven tusschea burgers verbeesten in de lichtsteden, en, in MR. FRANK PHILLIPS, Belglsche Consul te Plym outh, over wiens toewijding de Belgen In Devonshire geen lof genoea spreken kunnen. of met hun overheid, ol met hun aalmoeze-nier, van niets liever spreken dan van hun goede vrouwe. Zij schimpen over hun huwe-lijk alsof zij er een vrijgezelzotteraij vaa gemaakt hadden, en in dea grond valt er op hua huwelijk aoch familie aiets te zeggen en zij zijn er iaweadig fier mede, ea voelen hei-melijk enkel misprijzen met hea die de wet-ten van het huwelijk te buiten gaaa. Vuilmonden. Die deftige jongens, van goeden huize, in oneiadig getal, die over de meisjes, over hun verloofde en de vennoede-lijke verloofden huaaer medematen, maar losweg zeeveren, zonder eerbied aoch eerlijk-heid noch eerbaarheid ea haar brievea en gebedeabeloftea ea hoopwoordea tienmaal âaags herlezen als hun gebed, en uit ziele-aood, toonea aaa den trouwen maat voor wi« ze geen geheimen hebben ; die jongens die hun haar uit hua hoofd zouden trekken van razernij wisten ze, vermoedden ze dat hun verloofde hun trouweloos wordt, die jongens lie de engelachtigheid van hun verloofde, in aaar afwezigheid, bespatten met het slijm van lun vuile toag. Vuilmonden. Die volksjoageas, die het ibc der vrouwenwereld beweren te kennen, lié er hun oorlogscatechismus hebben. van ge-naakt en hun oorlogswoordeaboek, en die ge jndertusschen verrast in hua droomea ea jespiegelingen over hun zoete lieve moedeir lie de medaljes op hun borst hing, die me-laljes voor welke zij zich niet schamen om-lat al de jongens toch een moeder hebben lie zij geern zien en voor welke zij vechten. Vuilmonden. De anciens en de legerratten lie de zwaarzichtigheid van hun ondervinding /ermonden, met een ijdel welbehagen, en een jrootschdoende fierheid, tôt ontstichting van le jongeren, alsof vuile praat tôt de leger-jrofessie behoorde, alsof dubbelzinnige spreu- plaats van zich udt te rusten, hun lichaain bevleklcen met ziektekiemen, die vdôr hun verlof praten en tateren van de vuiligheid waarnaar zij hankeren, die binst hun verlof aan de naive burgers de wulpschheden van 't soldatenleven als noodzakelijke heldea-daden wijs maken, die na hun verlof onder malkander hun verlofshistories vertellen, en voor de andere verlofsgangers dienea als weg-wijzers.Vuilmoadea, bij 't ontmoeten van vrouwen, bij 't uitstallen van Parijsche viezigheden, bij 't uitwauwelen van ontuchtliederen, bij 't schimpen met ailes dat heilig is, maagdelijk-heid en zuiveillerd, ongeauwden staat van priesters en kloosterlingen, huwelijksplicht, huwelijkseer, huwelijksonverbreekbaarheid, ja bij 't beschimpen zelf van Gods heiligea en de lieve Maagd ea Moeder Gods Maria. Ja, waar dat gebeurt door katholieke moaden, mag mea zeggea dat 't katbolicisme dood is. Ea 't gebeurt. Vlaamsche jongeas waar hebt gij dat geleerd? la een protestantsche stad had een schobbejak Maria beschimpt. De ka-tholieke Ieren hebben hem half dood ge-slagen. Want wee hem die hua moeder Maria raakt. Helai®, oaze paipzakkige katholi-citeit zwijgt. Vuilmonderij is dus een eigenschap, mis-9chien maar een tijdelijke, maar toch een eigenschap van onze Vlaamsche soldatenjeugd. Hoe komt dat toch? Is de Vlaamsche ziel een vuile ziel? Is het hart onzer jeugd een bedorven hart? Is de Vlaamsche taal een vloektaal, een onzuiverheidstaal? Met andere woorden, welk is de oorzaak van dat verschijnsel? De duivel met zija schrikkelijken geeuw-honger zwerft rond in deze oorlogswereld, zoé-kend wie hij zal verslinden, terwijl de engel des llichts schdjnt in te slapen onder bcjt paviljoea der vaderlandsliefde en der groote leuzen van recht en vrijheid. Er is een orde-woord gegeven : Vlaanderens reine ziel moet bemorst en bezwadderd worden. 't Vlaamsche volk is in den grond en suDstantieel godsdienstig. Ze kunnen 't kruiske uit den Vlaamschen keikop niet breken. Daarom grijpen zij naar het hart. En het hart is zoo teêr, en zit bij den Vlaming zoo vast in het vleesch. Daarbij, er zijn onder de massa, vuilnis-vliegen die er een duivelsch genot aan hebben de sneeuwwitte leliën te bezoedelen. Waarom? omdat zij als van natuurswege vuilais-vliegen zijn en dus niet anders kuanea zijn of doen als vuil. De vuilheid haat nlets zoozeer als de reinheid, omdat de reinheid een gedurig verwijt is. En de autocratie van de zonde is de wreedste en meest verfijnde dwingelandij. De mediocriteit heeft maaT één drift, zegt Hello, de drift van de nivele'ering, in 't Vlaamsch gezegd, het hoogere neder-halen tôt haar eigen laagheid. In den grond misprijst eenieder die professioneele vuilheid, maar ze tegenwerken durft niemand. Mea durft ze bijzoaderlijk niet tegenwerken in het leger, omdat zij niet zelden van hooger komt en dus de macht in handen heeft, omdat zij al het weerstandsvermogen heeft van een gebillijkte traditie, en omdat de menschen in aiets meer conservatiefgezind zijn, als in het behoud van het kwaad. Dat de natuurlijke verbeesting en ontaarding dooi het langdurig en eentoonig oorlogsleven veroorzaakt, een groote reden is van vuilmonderij weet ik heel goed. Dat de meeste piotten in die vuilmonderij geen erg noch geen zonde zien, omdat zij ook daaraan gewoon geraken, en omdat de kieschkeurigheid van 't geweten is afgestompt, en dat veel vuiligheid uit hun mond spoelt, zonder uit het hart te komen, weet elk die tusschen 't volk leeft. Is niet de piottenziel een dorre woestijn geworden, een sahara van spot, haat, teleurstelling, verbitteriag, zonder een Jordaanstroom van verfrisschende en vervroolijkende liefde? Als de liefde-stroom en zijn heldere wateren uitstroomen, wat blijft er over als modder en slijk? ea ten slotte door 't geweld der droogte splijt de bodem open, en gaapt. Wat gebeurt er dan met de piottenziel die omdat zij een geestelijk wezen is, al haar lijden voelt? De piot on-derdrukt zijn ziel, maar dat gaat natr.urlijk niet van zelf : daartoe is het toestemmen ia een waarachtig beestenleven noodig : niet anders meer lezen als onnoozelheden, niets anders meer denken als op verzet, niet meer spreken dan om te spotten, verder drinken, eten, rooken, kaartspelen tôt eenig vermaak. Zoo verdooft hij zijne hersenen en zijn ge-voel met een, dat is gewild omdat het moet. Cain, wat hebt gij met uw broeder gedaan? Hij trekt zich zijn broeder niet aan. God, die de harten en nieren doorgrondt, weet dat het niet de schuld is van den simpelen soldaat. Hij vraagt maar de bruizelkens brood ea ze worden hem geweigerd. Maar Christus' barmhartigheid weigerde ze niet. De simpele piot heeft geen gedachten, wie gaf er hem ooit gedachten? Wie ze zou moeten geven, heeft er zelf geen, heeft zelf niet het gedacht dat hij er zou moeten geven. En had de simpele piot gedachten, hij zou-ze niet mogen uiten, en uitte hij ze toch, ze zouden worden afgeslagen als dom en op-standig. Zijn ziel propt van gevoel, en als 't gevoel losspringt, 't is geweldig en geweld dat is uit den booze, hoe eerlijk-schoon en natuurlijk het ook weze. Zoo 't gedacht en . 't gevoel van den simpelen plot niet bestaan of althans niet mogen bestaan, hoe kan hij dan gedachten- ea gevoelrijk spreken? Spreken is iets zeggen.. Maai hij heeft geen zeg. Daar-om ploddert hij. En had hij iets te zeggen, hij heeft geen zeggenskracht, want men ver-staat zijn taal niet of vindt ze te ruw en te boertig, ea de simpele piot gaat denken ia zijn mis- en wantrouwen dat zijn taal niets is, en hij zelf, die maar die taal heeft, om zichzelf te zijn en te uiten, ook niets is. Ea omdat eea jongen van twintig jaar toch iets wil zija, zoakt hij iets te zijn in 't onmen-schelijke. En ondertusschen ijvert de démocratie voor meer brood en geld en ze vergeet dat de taal het brood en het geld is van het leven van een volk. En ondertusschen ba-zuint de aristocratie haar liefde rond voor wil zijn, zoekt hij iets te zijn in 't onmen-toren neer om in de taal van 't volk aan liefde te doen. Het iets willen zijn van den simpelen piot veropenbaart zich dan in meêloopen met de massa, in 't opgeven van zijn zelffierheid en persoonlijkheidsbewustzijn, in 't hunkeren naar een gemakkelijke populariteit, in 't meê-doen. met den hoop om gerus'. gelaten te worden, kortorn in al de verslaafdheid van het menschelijk opzicht. 't Menschelijk op-zicht wordt almachtig, want 't godsdienstig leven, het eenig tegenspier is verzwakt, en dat godsdienstig leven was niet tegen 't^men-<5chelijk opzicht 'gewapend. En buiten dat godsdienstig plichtbewustzijn heeft de Vlaamsche soldaat niets om op te steunen, in oor-logstijd, want hij heeft niet wat de Fransche, de Duitsche of de Engelsche soldaat hebben: het rasidealisme met de rasfierheid als natuurlijk gevolg. Maar ook dit moeten wij er waarîieidshalve bijvoegen : zoo de vuile klap roert en poert in den modderput van de slechte liefde, haait en draait rond het vrouwelijk leven, en het luiwelijk, dan is het ook omdat die vreemde

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De stem uit België belonging to the category Oorlogspers, published in Londen from 1914 to 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods