Gazette van Beveren-Waas en van het kanton, bestaande uit de gemeenten Burcht, Calloo, Doel, Kieldrecht, Melsele, Verrebroek en Zwijndrecht: nieuws- en annoncenblad

1106 0
01 February 1914
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 01 February. Gazette van Beveren-Waas en van het kanton, bestaande uit de gemeenten Burcht, Calloo, Doel, Kieldrecht, Melsele, Verrebroek en Zwijndrecht: nieuws- en annoncenblad. Seen on 10 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/jd4pk0898c/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

GAZETTE VAN BEVEEEN-WAAS en van het kanton bestaande uit de Gemeenten Burght, Calloo, Doel, Kieldrecht, Melsele, Verrebroeck & Zwijndrecht. NIEUWS- EN ANNONCENBLAD. Dit blad verschijnt geregeld aile Zâterdagen. Abonnemanten kunnen het heelejaar door DRUKKER-UITGEVER AANKONDIGINGEN : 20 centiemeo per drukregel. RECHTERLIJ KE EERHERSTEL- genornen worden bij den drukker-uitgever. — Abonnementsprijs, vooral betaajbaar perjaar : LING 50 centiemen per regel. RECLAMEN, enz. 1 fr. per regel. Aankondigingen brieven en voor de Gemeente 3,60 fr. Franco per post voor geheel Bolgië r. 3,25 ; voor bet buiteniand STRYBOL-VAN HOEYLANDT correspondentien, rnoeten vôôr den Vrijdag middag ter drukkerij besteld worden. — Aile fr. 5,50. Het recht, annoncen of artikeien te weigeren, is voorbehouden. ingezondene stukken moeten geteekend lyn door den schriivar. — D6 strengste geheim- Enkele numiners 2» centiamen. VRAGENESTRAAT, N° 6. houding wordt gew&arborgd. Beveren-Waas, 3t Januari 1914. v Wekeliiksche Almanak. e Maand Februari. ^ Zondag 1. — 4dcn Zondag na Driekoningen. n H. Ignatius, bisschop en martelaar. 3dcu op- volgei van den H. Petrus op den Stoel van An- ® tiochië, werd op lOOjarigen onderdom geketend e naar Romege?oerd om op bevel van keizer Tra- d janns, den wilden dieren ten prooi geworpen te worden. 110. Maandag 2. — Feest der Opdracht van Jezus & in den tempel, ook nog 0. L, Vroi'w Lichtmis, V uit hoofda van het verhevene aandeel dat Maria si in die plechtigheid had en der eeremoniën voor (j de H. Mis. y Dinsimg 3. — H. Blasius, bisschop en martelaar, te Sebaste in 31ti, is zeer gevierd in het '' Oosten en is ook in onze streken als volksheilige k gekend. Sl Woensdag 4. — H. Andréas Corsini, belijder uit de aloude orde van Oarmelusberg, steeg, na eene zondige jeugd, tôt eene hooge heiligheid, werd bisschop van Fiesole en schitterde door zijne uitnemende godsvrucht tôt de H. Maagd, (j XIV8 eeuw. Donoerdag 5. — 3. Agatha, maagd en raar- ' telares, beroemd in Sicilië, stierf den martel- g dood onder keizer Decuis in 254. d H FI. Petrus Baptistus en zijne 2!} gezellen, d martelaren in Japan en eerste martelaren uit de ^ Franeiskaansche Orde. Vhijdag 6. — H. Titus, bisschop van Creta ri en gezel van den H. Paulus. Si H. Dorothea, maagd en martelares te Cappa- ]} docie II" eeuw. j, Zatkrdag 7. — H. Romuald, abt, stichtte den tak der Calmaldulen in de Benediktijner Orde » en stierf op 120 jarigen ouderdom in 1027. Maan : 3n Peb. E. K. om 10 u. 33 m. Een moderne Judas of v Vrijmetselaarsstreken U! f. VII. v Wij willen nog, in enkele rogels, beter J! bewijzen, dat de zedelijke bescherming die het vrouwvolk in de kloosters-beroep-scholen geniet, den Schrijver meer door-nen in het oogzijn, dan wel de stoffelijke " toestand waarin de ineisjes verkeeren. " Voortgaandeoverde Zusters Franciska-nersen le Denderleeuw enz. zegt hij : De werksters storten elke week fr. 0,02 voor de Kindsheid. Zij die fr. 0,04 geven ontvangen een beeldeke. Men mag ook meer geven. Van fj tijd tôt tijd, geeft elke leerling fr. 0,10 voor eene mis ; dan weer eens fr. 0,10 voor het feest van Moeder Overste of voor dat eener korset-zuster ofwel nog fr. 0.10 voor een nieuwjaars- r, geschenk. I> In de biechtstoel was der werksters verboden voor liberalen, socialislen of de Kerk ontrouw zijnde nijveraars te werken. f1 Wat hebben die twee of meer centie- o men per week te beteekenen voor werk- ti sters, die, volgens Schrijvers eigen ver- z klaring, loonen verdienen van fr. 2,42 tôt e fr. 5,50 per dag ? Zou men dien man nu V geen gebrek aan ernst mogen verwijten om er zulke kleine, zeer kleine zaken bij I te slepen ? Natuurlijk zal geen enkel inensch, uitgezonderd zij die verblind zijn E door godsdienst- of priesterhaat, er iets V op tegen hebben om zulke kleine sominen vrijwillig voor het genootschap der A H. Kindsheid te storten. Schrijver stelt A het voor alsof deze storting een dwang, eene verplichting is. Niets is minder waar t maar door lid van zulke genootschappen z te zijn, nemen de werksters, vrijwillig, d godsdienstige verplichtingen op de schou- z ders en dat is de doorn ; daar steken de d mannen der vrrmetselarij zich aan. Hoe r minder godsdienst in de vrouw, hoe minder zedelijk zij in het algemeen leven en dit laatste wordt door velen gaarne ge-zien.Wateen klap,dat"biechtstoelpraatje. » d Wij gelooven niet dat er een enkel Pries- r ter is die de meisjes zal annraden bij niet- c katholieke werkgevers te gaan arbeiden. g Tusschen « niet aanraden » en « verbie- 1 den » bestaat echter een groot verschil. c Toch zal het wel eens gebeuren dat een i Priester verplicht is te verbieden om in r een zeker werkhuis te arbeiden ; indien er daar gespot wordt met God en zijne 1 geboden ; indien de werkgever onzedelij- ke toestanden laat bestaan of in de hand ^ werkt, toestanden die gevaar voor de zie- £ len der werksters opleveren, ja, dan is de £ Priester verplicht om zulke werkhuizen 1 te verbieden en als dan liberale of socia- listische nijveraars doorzulk een verbod t getroffen worden, dan is zulks hun eigen s schuld. Waarom verdragen zij onzedelijk- 1 iheid in liunne werkhuizen ! 1 Dat de Priesters even wel zulke werkge- i vers de werkkrachten onttrekken, om de Nonnekes te bevoordeelen is een domheid en wel zulk eene die enkel opkomen kan in het hoofd van hen die schrijven over i,aken waar zij geen begrip van hebben. (Wordt voortgezet.) < Doodenzang ! De Katholieke Studentengilde Vlaamsch en Vrij verliest in den E. H. Verschrae- werk der grooter plaatselijke bonden dat hem drukte, in verre niet verplicht een enkel iets uit te richten dat de gilde kon tegenlachen, nogtans met woorden en daden stormend onze zielen opzweepte naar al wat edel was en schoon — wat is er in der waarheid schooner dan zijn eigen volk redden « voor God en Vlaan-derland. •• Geestdriftig sprak de E. H. Verschrae-gen op onze wekelijksche vergaderingen van zwoegen om hooger gedachten, van slappen achter wimpelende vaandels waar de ziel in speelt. van dreunend zingen het Vlaamsche lied dat den Vlaming zijn bloed rapper door d'aderen doet jagen, van wils-kracht in den strijd, en koken bij de af-schuwelijke zichten der verdrukking door uitheeinsche geest en zeden. Helaas. ingescheept in de zee der eeu-wigheid, toen hij ten grave zonk waaide daar niet aan de ree boven de hoofden als een laatste vaarwel-wuiven Vlaanderens gewenscht vaandel ; niet ruischte daar den zoeten woordenzang die drijvend op de winden zijn nagedachtenis verrijken moest bij de treurende vriendenschaar rond het graf. Waut hij was een Vlaamsche Vlaming. Zooveel te meer dat hij bewust was dat ook het wezen van priester nauw 'was verbonden met zijn Vlaamschgezindheid ; zeker Mijn hart en ziel en krach ten al zijn 't christen volk verpand ; en 'k hope dat ik werken zal, zoolang ik leef, voor Vlaanderland. Zoolang ik leef... jaminer dat hij is vergaan lijk de rook ; zijn werk was er bitter noodig ; zijn ideaal lag hoog te bliu-ken in reinere luchten als een.zonne die Vlaanderen streelde lijk een boLlend bloe-menperk. Groote werken eischen groote krachU n en in de huidige tijden voorwaar telt zulk verlies voor onherstelbaar. Want nog veel zijn er die verkleefd aan alle-daagschheid en persoonlijke grillen, met den vurigen Priester niet zeggen durven : Wij willen ons volk groot en machtig, Wij willen ons volk sterk en krachlig, Met eigene zeden en eigene taal. Niet naar uitheemsche pralerij zocht hij, niaar zijn doen en laten was de een-voudige uiting van zijn Vlaamschen aard. In hem zagen we het onvervalscht ka-rakter van den Vlaming die opspringt en rustloos strijdt als « Roeland » voor recht en waarheid stormc luidt door Vlaanderens luchten. Zijn wil was geestdriftig, ook al zijn daden, omdat geen kleingees-tige voorzichtigheid de vleugelen zijner ziele kortwiekten in de jacht naar God en Vlaanderen... Wij stroomen vooruit lijk een storrem- [vloed, Door Vlaandrens Leeuw en Gods kruise [behoed ; En wee die de baren komt stremmen ! Wij willen vooruit... en we zijn niet te [temmen Als't Vlaanderen geldt, ons dierbaar land, Aan wie onze ziel en ons hert is verpand. Noch lijden uit zijne natuurlijke zwak-te, noch tegenspoed en dwarsdrijverij in zijn werk, komende van andersdenken-de en lager-vliegende dan hij, benevelden zijn wakkeren geest noch velden hem in den strijd, want liefde voor idealen kàn niet falen en vei'geet zich zelf... En heb ik soms geleden, het lijden kon niet deren ik leed het geeren ; 't was voor 't goede, 't schoone, Vlaanderen en zijn volk,... en dit was hem ge-noeg, Zijn werking en invloed was groot omdat onbaatzuchtige liefde voor groote gedachten een bron is van onvermoeibare handeling en tevens een onfaalbaar mid-del om aile harten te winnen ; geen hart is zoo verdord dat het de deugd onlken-nen wil. Kon het anders of 't gebeurde zoo ook bij de studenten. Ilij was eenieders vriend en raadsman, voorbeeld van werkzaamheid, ernst, op-geruimdheid. Want ook dit laatste is een gave en een uitnemende prikkel tôt ware levenslust. Daarom hield hij niet van « droefgees-tigheid noch zwart beneveld wolken-zwerk » en diepe treuren van levensmoe-heid ; blauwe luchten, stralend oogen bevielen hem beter, en de hand zwaaiend in de lucht, groette hij .... de knappe jongensstoet, die strijd en kamp bemind en wonderwel doet wat hij moet, zoo flink en welgezind. Onder tal van studenten leefde E. H. Verschraegen lijk hij leefde onder 't volk, elkeen stichtend met zijn beeld en rich-tend met zijn woord. In tal van vrienden is hij doorgegaan het goed doende. Eens las ik op het doodsbeeldeken van i een priester Gods die in zelfverloochening wankelende schrede had gericht naar de vreemde stede, en daar ter eeuwige ruste ging gansch alleen.... ..." Doch Hij die loon naar werken geeft, » Hij waakt met openhart en arraen op den akker » Die stil zijn asch bewaart en roept ze eens [zeegnend wakker » Ter eeuwige opstanding. — Zijn ziel reedsjuicht [bij Hem, " Met al die zielen die zijn liefde en zijn stem « Naar 't groote Vaderhuis ontelbaar henen- fleidden. — Mogen we 't ook zeggen van den E. H Verschraegen ?... ....Dan rest nog, dat met gansch het Beversch volk Wij, zijn beminden, thans-in rouw van hem ge- [scheiden, Bewaren in ons hert zijn dierbre beeltenis Omlauwerd met den krans van eeuwge erken- [tenis. En biddenGoddat Hij hem duizendmaal vergelde Al 't goed dat uit zijn hert zoo mild ons tegen- fwelde ! Zondagpraatje. Tante Mie houdt eene Voordraeht met tegenspraak. Tante Mie. — Heb ik het niet al honderden keeren gezegd en in de •< Gazet van Beveren « gsschreven, dat het een schande is, ja een wraakroepende schande, en dat de wereld daar-voor zal gestraft worden i^elijk Sodoma en Go-rnorrha ? Net. — Tante Mie is bor : vandaag : wat zou er zooal gebeurd zijn ? Trees. — Het moet ergf/ijn, want Tante Mie maakt zich niet licht kwa.it!. Tante Mie. —Ja een sciiande is het, en ge ziet wel dat ik niet alleen b->n om het te verkla- , ren. Hebt ge den schoonBryirief gelezen van de Bisschoppen op de onzedige mode en de slechte dansen ? Fien. — Mijn man lie >f: îet mij voorgelezen uit zijn ,<ï37er.. warf îlfwjffl^fcag<lukk.igiyfc niet fel geleerd ; men doet îteer wel van de o iders te verplichten hunne kinderen naar siihool te zen-den, want wat is'ne mensch zonder geleerdheid. Om op dien brief weer te komen ik vond dat toch nogal gepeperd. Tante Mie. — Wat? Gepeperd 1 Hadde ik van den Kardinaal geweest, ik zou nog erger door-gekapt hebben. Er is in sommige vrouwmen-schen geen spierken schaamte meer : zij zoeken door aile middelen de oogen van 't wulpscli mannevolk op hen te trekken : spanrokskens, ontblootingen. opvullingen ; foei ! een treffelijk mensch zou er beschaamd op kijken. Fien. — Maar wat kunt. ge er aan doen : 't is de mode, en de mode moet gevolgd worden. Tante Mie. — Wat zegt gij ? De mode moet gevolgd worden ! En ware het nu eens de mode van geheel en gansch barrevoets te loopen gelijk in Congo, zouden ze dan ook die mode moeten volgen ? Schaam u toch, Fien, van met zulke redens voor den dag te komen : ik dacht dat ge wijzer waart. Net. — (Stillekens, aan Fien.) Zwijg, ge ziet wel dat ge Tante Mie kwaad maakt. Trees. — Mijn dochter Mathilde, die in de stad dient, zegt dat ze geenen col kan verdragen aan haar kleed. Tante Mie. — Engegelooft dat ?o gij simpele duif, zou onze brave M1' Verschraegen gezegd hebben: dat is een uitvindsel, mensch, om de slappe moeders meê in slaap te wiegen. Net. — Dat meen ik ook. Maar 't dees is toch een andere reden : Ons Wantje zegt mij dat de kleermaaksters geen andere kleeren willen ma-ken dan zoo uitgeâneden aan den hais en met gespannen rok. Tante Mie. — Ik neem aan dat men moeilijk in de winkels van gemaakte modekleeren andere fatsoenen zou kunnen vinden ; maar ik zou willen zien welke kleermaakster zou weigeren mij een kleed volgens mijn gedacht te makcn, als ik haar treffelijk betaal. Fien. — Ge kunt gelijk hebben, Tante Mie; maar waarom moeten de Bisschoppen zich be-moeien met de mode en met den dans ? Tante Mie.— Wat hoor ik? En is dat eene christene moeder die zoo spreekt? Wat gij daar zegt, Fien, komt uit de slechte gazetten : Is het uw man die u dat vôûrzegt, dan moet uw man slechte gazetten lezen. Wat 1 De Bisschoppen die verplicht zijn hunne kudde tegen ongeloof ' en zedenbederf, zouden hunne schapen niet mo-1 gen verwit.tigen van de gevaren die hen bedrei-■ gen ? Zij zouden die onzedige kleeding en die wulpsche dansen niot mogen afkeuren ? Zeg mij dan eens, wanneer zouden zij dan mogen spre-ken als zij het nu met doen? Fien. — Is het dan ook verboden te dansen ? Tante Mie. — Of het verboden is te dansen? Vraag dat eens aan een of ander geestelijke : die zal u daarover inlichten. Altijd zeker is het dat de zedelooze dansen, waarvan de Bisschoppen , spreken verboden zijn, en dat geene aan te prij-zen zijn. . Fien. — Mag de jonkheid zich dan niet ver-zetten ? ' Tante Mie. — Dat wordt door geon enkele wet van God of de H. Kerk verboden, als het verzet onschuldig en deftig is. Trees. — Tante Mie, ik bedank u voor uwe goede lessen. Dezen namiddag komt ons Mathilde naar huis en ze moet op staanden voet met 1 mij bij de kleermaakster om hare modevodden 1 te veranderen. Net. — En ik ga met ons Wantje ook meê. En het dansen is uit. Fien. — Goede gebuurvrouwen, ik rraag u verschooning voor hetgene ik daareven onbe-dacht gezegd heb. Ik ga uw voorbeeld volgen ; wat mijn man en mijne dochters ook zeggen, nu zal ik hun weten te antwooi'den. Tante Mie. — Bravo ! dat isgesproken gelijk , het betaamt aan christene ouders : goeden moed en tôt wederziens ! O ïders, 't hert van uw lief kind, Dat gij toch zoo teer bemint, 1 't Is een tuin waar eer en deugd -r In moet bloeien tôt uw vreuo-d. I 5 OPROEP. De machtige strijdkreet is geheven Vooruit ! de fiere vlaamsche wacht sr Ten strijd, ten strijd, voor dood of leven 1S Vooruit ! waar ons de zege wacht ! ht — Een holsche draak heeft zijne klauwen m Naar Vlaandrens schoone Maagd geslaan, ^ Haar kleed vol vuil venijn bespannen j Eu knarsetandend ziet hij ze aan. , Dat monster zuigt ons bloed uit de aders, Doet moeders bittre tranen schreên, Terwijl door duizend duizend vaders e" Het laf en slaafs toch wordt aanbeên ! i- Harop ! die man is grijp' het wapen En tn kkc het ondier te gemoet, ^ Wanl we hebben lang genoeg geslapen Het slrijdpcrk in, en nu voor goed ! De alcool is 't monster dat we vreezen En dat ons land naar d'afgrond leidt ; De onihouding moet de burchte wezen Die Vlaanderen van verval bevrijdt ! Gij Vlaamsche kerel?, klooke mannen Die hoog on fier den schedel draagt, De alcool moet ge uit uw' woning bannen n De alcool die U tôt dier verlaagt ! 3" De alcool die vrouw en kind doet kwijnen u Van armoe honger on verdriet, Die nooit de vredezon laat schijnen ie In 't heiligdom van 't huisgebied. [I Daarom o mannen, vrij geboren le Ten strijd, en blijft der Vaadren waard :e Dan blijft ons Vlaandren uitverkoren Dan b(ijft gij !t eêlste volk der aard. " Pol. Verschraegen. ;e Uit eene verzameling nog niet uitgegeven ge- i- dichten van den overledene. 1. Nadruk, ingevolge de wet, verboden. n Van Week ^ tôt Week !... Il Overwegingen van eei> Waaslander. ^ De wereld loopt ten einde ; ik gevoel en zie het aankomen. Er slaat niet voor is niemendal in de H. Schrift : « Op het einde der dagen zult gij rare dingen zien. >< ^ Zien wij eens rond ons heen. In gansch k de wereld predikt men de Vrede door m zooveel mogclijk soldaten en schiettuig ;e aan te schaffen. De socialisten spreken ;e van « vrijheid, gelijkheid en broeder-at schap » en verdrukken het klein volk zooveel als in hun vermogen is. De libe-ie ralen prediken verdraagzaamheid, maar die moet niet verder gaan dan bij hen le zelf ; a. u. b. niet voor anderen. ;d Mon richt vereenigingen op tôt be-scherming van dieren en als mon over h bescherming van mcnschen spreekt, bij le voorbeeld over die arme thuiswerkers, a- die slachtoffers van den huisarbeid, dan et willen ze van niets weten. •k Is de liberaal Buyl, in onze Kamer, niet 'e. bezig om zich op te werpen als wereld-m lijk, alleen zaligtnakend Paus ? ?n Hebben Furnémont en Bologne zich n* niet opgeworpen als zedelijks-apostelen ? 3. Heeft God den man niet geschapen om ie- over de vrouw te regeeren eu wie zijn er tegenwoordig baas ; de mannen ? Ik ge-loof niet en ik al zeker niet ! ! ' et Schreeuwen de Walen niet om recht m dat verdrukking brengt voor de Vlamin-gen? Huilen de verwereldlijkers der gast-of huizen niet om eerbieding van geweten en verkrachten die der katholieken ? lie Vinden wij niet overal schrijvers, die, iij onder vorm van schoonheid, ons niet an-e" ders dan vuiligheid vertoonen ? i Zijn de kunstschilders die ons idealen n ? moeten brengen, iets anders geworden iie dan aanprijzers van de openbare onzede-at lijkheid ? Is nien niet bezig de godenleer te veranderen ; want heeft onze zetler de vori-t- ge week « Mars » niet van oorlogsgod in " geldgod " veranderd ! Gelukkig dat ze Jet niet bestaan, anders ware er een tweege-vecht ontstaan tusschen Mars en Mam-we mon. Ja, het loopt op het einde der da-l!" gen. Wie zal den anti-christ zijn? Buyl e®,! of Van der Velde ? 1k weet 't nog niet. Sokrates. En .—« u Katholieke Kiesvereening van J®" het Arrondissement S1 Nikolaas m] BERICIIT. ijk Op Zondag 18 Januari 1.1. werd door >ed de vereenigde plaatselijke afgevaardigden beslolen in den a. s. kiesstrijd, een volle-dige lijst van 4 effectieve en 4 plaatsver-vangende kandidalen voor te stellen. De 3e en 4e effectieve kaudidaat zuHen als Ie en 2e plaatsvervangende op de lijst voor- « Irnmnn selijke afgevaardigden andermaal jbijeen-komen om kennis te nemen van de voor-loopige kandidaten. De namen die men gaarne op de kandi-dalenlijst zou willen zien voorkomen. dienen ingezonden te worden, uiterlijk op Vrijdag 13 Februari 1914, aan den Voor-zitter M. Alf. Verwilghen, St-Nikolaas, De namen der voorloopige kandidaten kunnen aan den Voorzitter voorgesteld worden op twee regelmalige manieren : A) Door de kantonale komiteiten ; B) Door 200 leden der K. Kiesvereeni-ging, mits eene verklaring bij te voegen van den voorzitter van 't Pl. Komiteit, houdende dat zij als leden van de K. Kies-vereeniging ingeschreven zijn. Op de vergadering van 15 Februari zul-len de ingediende kandidaten het woord voeren. Op Zondag 1 Meert zal de stem-ming der plaatselijke afgevaardigden ge-schieden volgens de voorschriften der art. XX en XXI der standregelen. Gasfabriak Beveren-waes, Grooten AFSLA.G op de COKE. Zoolang de voorraad zal duren, zal de COKE aan den voordeeligen prijs van fï*. 1.— den hectoliter, op de gasfa-briek afgehaald, verkocht worden. Let wel op : fr. 1.— den Hl. voor beide soorten. Verschillig Nieuws — Bij dit nummer behoort een BIJ-VOEGSEL.Door plaatsgelîr-oli zijn wij verplicht verschillende artikeien te doen wachten waaronder een artikel over « De Vlaamsche amendementen in de School-wet. » Maamloozeof ongeteekende artikeien, 't zij nog eens berhaald, vliegen altijd de scheurmand in. — Onze geëerde inedewerkers verzoe-ken wij vriendelijk. altijd maar één zijde van het papier tebeschrijven, wanneer zij ons artikeien of nieuwsjes bezorgen. Concert. — Dinsdag en Woensdag avond geeft onze Fanfarenmaalschappij « Kunst en Vreugd » voor hare leden en hunne damen het jaarlijks avondfeest. Het programma dat veel bijval belooft, is samengesteld uit muziekstukken, ro-mancen en kluchtliederen. Als hoofdnum-mer komt er op voor : » Een Reisje naar Brussel, « groot blijspel in vijf bedrijven. Die niet tegen 't lachen kunnen, moeten thuis blijven... en die komen, moeten zich voorzien van zakdoeken. want er zullen tranen... gelachen worden. Opening der zalen om 6 uren ; Gordijn om 6 1/2 uren stipt, Uit Zwijndrecht. (Van onzen gewonen berichtgever.) Ik beb deze week een ueêvallertje gehad ; ik heb ook tôt de grooten en voornamen, tôt de rijken der aarde behoord al was de overeen-stemming van het brandkoffer er niet. 1k heb de rijke rnenschen- of modeziekte gehad, waar-aan meer geleerden den naam van » influenza » geven. Zoo'n hapje valt anders niet mede en mijn gedeelte ben ik, in 't vervolg, gaarne bereid als Nieuwjaarsgeschenk aan een jood te geven. z' Heeft anders hare goede zijde ook I Als je zoo'n dag of wat te ellendig of te beroerd ben om te werken, begint een mensch tegen wil en dank den filosoof te spelen. 1k heb een paar uren liggen peinzen op het vraagstuk der moderne dichters ; ik kan me nog maar niet best begrijpen waar die droefgeestige zielen aide tranen laten, die zij volgens hunne verzen, van den morgen tôt den avond schreeuwen. In die rnenschen hunne huishoudelijke omgeving moet hat toch maar aardig zijn ; ik durf wedden dat er bij zijn, die den geheelen dag in blokken loopen omdat zij er anders natte voeten van zouden krijgen ; bij anderen gebruiken zij een dweil per week extra om de vloer ten minste droog te houden eiu'én is erdie hangt den gan-schen dag met zijn gelaat boven den regenbalt om zoodoende, later nog eenig nut door zijne verzen voort te brengen ; in zijne huishouding gebruikt mendie gewildedroefheid om devnile waseh schoc>n te maken, iet- dat wel praktisch en het eenige nuttige is dat door bemiddeling van dat soort droomen wordt voortgebracht. * ❖ * Toch wil ik ditmaal over eene ernstige zaak spreken ; over die onzer Missionarissen in Congo. Wat heeft Hoofdminister de Broqneville nog eens doen gevoelen dat hij van merg tôt been katholiek is. 't Was dan ook wel tijd dat er in onze Kamer eensuitdrukkelijk door de Hegeeringsminnen verklaard werd, dat de ambtenaren in Congo "een recht hebben om onze geloofshelden daar te bemoeilijken, te belasteren en tegen te werken. 't Was voor een gewoon mensch een raad-sel dat men in Brussel die vi ijmetselaars liot wroeten. Heer de Broqneville heeft in diez.iak de punt-jes op de i gezet II ij heeft de z°nde!in<eu de hulde gebrâcht die hun toekomt en da irvoor ; verdient hij den dank der ka'holieken.D.e hee-ren ambtenaren-vrijmetselaars verbeelden zich dat zii den baas zelf zijn en vergeten dit /.ij _ u . - _ : ; ,1 .« r»rîo- /î n liohhan A a t» ZONDAG 1 FEBRUARI 1914. 31e JAARGANG. - Nr 25. -

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Add to collection

Location

Subjects

Periods