Het hout en zijne bewerking: vakblad voor ambachtslieden die werkzaam zijn in de houtnijverheid, zoals: timmerlieden, schrijnwerkers, meubelmakers, wagenmakers, houtzagers, klompenmakers, enz.

585 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 20 June. Het hout en zijne bewerking: vakblad voor ambachtslieden die werkzaam zijn in de houtnijverheid, zoals: timmerlieden, schrijnwerkers, meubelmakers, wagenmakers, houtzagers, klompenmakers, enz.. Seen on 05 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/j678s4kw9n/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

3e JAARGANG — N° 13. 0,15 Fr. HET NUMMER. ZATERDAG 20 JUNI 1914. HET HOUT EN ZIJNE BEWERKING VAKBLAD VOOR AMBACHTSLIEDEN DIE WERKZAAM ZIJN IN DE HOUTNIJVERHEID, ZOOALS : Timmerlieden, Schrijnwerkers, Meubelmakers, Wagenmakers, Houtzagers, KIompenmakers, enz. VERSCHIJNENDE OM DE VEERTIEN DAGEN, DEN ZATERDAG. Onder hoofdredactie van Aloïs VAN LOY. Ingenieur. Met medewerking van Bouckaert G. Ingenieur, Hoogleeraar aan de Landbouwschool te Gembioers ; Cauterman E. Ingenieur aan den Technisehen Dienst van de Prov. Oost-Vlaanderen, Bestuurder van de Ambachtsschool St-Antonius te Gent ; De Craink Fl Ingenieur aan het Ministerie van Nijverheid en Arheid ; De Kesel A. Ingenieur-Hulpinspecteur van het Nijverheids- en Beroepsonderwijs ; Jamine L. Provinciaal Bouwmeester, Bestuurder der Academie en Nijverheidsschool te Hasselt ; Alfred Matthys, doctor in de wijsbegeerte en letteren ; Taeymans E. Ingenieur-Opziener van den Arheid, te Antwerpen ; Van Hecke, Ingenieur, Hoogleeraar aan de Hoogeschool van Leuven ; Verbkke J. Ingenieur, Provinciaal Bouwmeester te Brugge ; Vlaemminck P. Ingenieur-Opziener van het Nijverheids- en Beroepsonderwijs. ABONNEMENTSPRIJS PER JAAR ; België 3 frank, Holland 2 gulden. AANKONDIGINGEN : Voor kleine aankondigingen zie tarief verder. Voor gewone aankondigingen wende men zich tôt het Beheer. BEHEER EN OPSTEL: Florencestraat 23, Brussel. Drukker-Uitgever : C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, AALST. ■BOEKBESPREKING Een exemplaar van ingezonden boeken geeft recht op vermelding, twee exemplaren op een bespreking. Gekleurd beeldhouwwerk. (Vervolg). Om het inzinken of intrekken van het verguldsel in grof-porig hout te voorkomen, kan men overigens het beeldhouwwerk met een dunne lijmverf in den toon van het verguldsel bedekken, en daarna eerst op de reeds beschre-ven wijze met het verguldsel afwerken. Insnijdingen zooals ze vôôr 20 jaar op paneelen, tafel-bladen, enz. gezocht werden en die verguld, verzilverd of verkoperd moeten worden zal men op dezelfde manier behandelen. Zij kunnen aldus met een verguldsel-verf over-streken worden ofwel kan men een lakgrond leggen of zulk eene met aanleg-olie bekomen, waarop, nadat de grond bijna volkomen droog is, het verguldsel-poeder door middel van een fijnharig penseel droog opgebracht wordt. Wij maken hiervan gewag omdat ingesneden paneelen nog altijd door een zeker publiek geliefd en dan ook gevraagd worden. Zekere beeldhouwwerken moeten zeer dikwijls een oud-goude, oud- zilvere of oud- kopere tint bekomen. Het zal diensvolgens wel nuttig zijn ook hierover eenige aandui-dingen te geven. Wie zulke werken uit te voeren heeft, zal goed doen bestaande vergulde, verzilverde of verkoperde oude werken te bestudeeren, teneinde zich een nauwkeurig en juist gedacht te vormen van het uitzicht dezer werken. In ker-ken en muzeums kan men deze werken gemakkelijk vinden. Men zal zich geene moeite sparen en de plaatsen opzoeken waar men oude kunstvoorwerpen in overvloed kan aan-treffen. Daar zal men dan, indien mogelijk, bij ieder voor-werp den invloed kunnen nagaan welke de lucht in den loop van honderde jaren op het verguldsel, het verzilversel en het verkopersel heeft uitgeoefend. Het is niet altijd voldoende te weten, dat oud- goude en oud- zilvere Averken een vuil grauwen, en oud- kopere werken een vuil groenen toon hebben. Dat zijn gegevens die wel in't algemeen juist zijn, maar niet inlichten over de uitgestrektheid binnen dewelke de kleurschaal kan afwisselen. Een goed arbeider zal zich met deze algemeene vaststellingen niet tevreden stellen. Wil hij zijn werk natuurgetrouw en kunstig uitvoeren, dan zal hij trachten de natuur zoo trouw mogelijk af te kijken om ze vervolgens zoo volmaakt mogelijk na te bootsen. Wij willen vooreerst de aandacht trekken op de onmo-gelijkheid, waarin elk vakman zich bevindt, aan heden-daagsche beeldliouwwerken volkomen het uitzicht van werkelijk oud-vergulde werken met al hunne natuurlijke gebreken, weer te geven. Hierbij bedoelen wij de door-gesleten plaatsen waar het ruw hout te voorschijn komt. Het behoort niet tôt het werk van den kunstenaar dergelijke zaken kunstmatig weder te geven. Wij meenen dat men bij het nabootsen van oud-vergulde, verzilverde of verkoperde kunststukken de behendigheid niet zoover dient te drijven dat zelf de van het metaal ontdane plaatsen zich voordoen. Zij die oud-verguld beeldhouwwerk aandachtig bekeken hebben, zullen wel bemerkt hebben dat de scherpe kanten dezer werken, het oorspronkelijke matoriaal, 't is te zeggen het hout laten doorblinken. In den loop van misschien honderde jaren is de ailes gelijkmakende kracht van den tijd ook over de beeldhouwwerken niet spoorloos heen-gegaan. In de diep gelegen plaatsen bleef het goudbehouden terwijl het aan de hoogliggende en scherp uitstekende omtrekken weggenomen werd, zoodat op deze plaatsen hel hout te voorschijn komen moest. Maar zooals hooger gezegd, ook deze bijzonderheid van oud- vergulde werken bij hedendaagsche meubels tôt uiting brengen, kan niet verlangd worden. Het kan er enkel om te doen zijn den kleurtoon, welke lucht, zon en vochtigheid op het goud, zilver of koper hebben teweeggebracht, zoo juist en natuurgetrouw mogelijk na te bootsen. (Vervolgt). Dak. Technologie van het Hout door PIETER VLAEMMINCK. lnar-Onziener van het nijverheids- en beroepsonderwijs. (vervolg). VIERDE HOOFDSTUK. 225. Het Amerikaansche notelarenhout komt van den zwarten walnootboom (in 't latijn : juglans nigra). Deze boom kan 30 meters hoogte en 1 meter middellijn bereiken. Hij groeit ook in Europa en is slanker dan de gewone noteboom. Het hout van den Amerikaanschen notelaar verschilt een weinig in kleur met dat van den Europeeschen ; het spint is wit, het hart violetachtig rood. Het effen en evenwijdig gestreepte hout is vooral gezocht. Het is fijn gekorreld ; laatzich schoon politoeren ; het is hard en taai, maar laat zich nochtans gemakkelijk verwerken. Het spint vergaat gemakkelijk maar zoo het hout er op voldoende wijze van ontdaan is, werkt het weinig en is het onder-hevig aan wormsteek of aan verderf. Het wordt in hoofd-zaak in de meubelmakerijen verwerkt en is zeer geschikt voor snij- en beeldhouwwerk. 226. De Carya of Hickory. Het is een schoone boom die veel gelijkenis heeft met den voorgaanden. Hij groeit

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Add to collection

Location

Subjects

Periods