Ons tooneel: weekblad voor tooneel, muziek, letterkunde en beeldende kunsten

658 0
01 February 1914
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 01 February. Ons tooneel: weekblad voor tooneel, muziek, letterkunde en beeldende kunsten. Seen on 26 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/vh5cc0vz6f/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Weekblad voor Tooneel, Muziek, Letterkunde en beeldende Kunsten; BEHEER EN OPSTELRAAD : «Vlaamsch Huis» Groote Markt, 16, Brussel Prijs per nummer : 10 CENTIEMEN ABONNEMENTSPRIJS : FR. 2.50 Boeken en tijdschriften, gezoriden aan den opstelraad, worden aangekondigd en, aïs 't pas geeft, besproken. De ingezonden bijdragen verschijnen onder verantwoordelijk-heid van den schrijver en de kopij wordt niet terugbezorgd. Aan « Ons Tooneel » verleenen hunne medewerking : De Heeren Nestor de Tière, Hendrik Coopman Thzn., Hector Halsband, Jef Men-nekens, Jef Haugen, Edm. Roeland, J. Hoste Jr, G. Vermeersch, Willem Gyssels, Piet Van Assche, J. Van den Eynde, Pol Stoffijn, A. Caspers, E. Matthijs, M. Tim-mermans, Ar. De Jaegher, Wouters enz., Brussel en voorsteden. Verschijnt elken Zondag van het Tooneeljaar . : *«iV Aan « On* Tooneel s> verleenen hunne medewerking : De Heeren Pol de Mont, Raphaël Verhulst, J. L'Hermitte, Antwerpen. R. Ver-deyen, Brugge en Oostende. Richard De Cneudt en Collier, Gent. Frits van Praet, Leuven. Goedendag, Kortrijk. F. Haugen, Thienen. — H. Kesnig, Noord-Nederland, alsmede talrijke andere Vlaamsche letterkundigen en kunstenaars. Liefhebberij-Tooneel De talrijke liefhebbers-tooneelschrijvers uit Vlaanderen en Brabant, die al hunne beste hoop gesteld hadden in de splinternieuwe, ernstig-deskundige vakjury voor de Tooneel-prijskampen door de stad Antwerpen uitge-schreven, hebben met verwondering verno-men dat de heer Frank Lateur, auteur van het éénakt drama : Soldatenbloed, voor de hem toebedachte roi van verslaggever bedankte en dat de heer Herman Teirlinck, auteur van o. m. het éénakt drama : Diertje, dezefde roi wél aangenomen heeft... En de liefhebbers - tooneelschrijvers wachten met nieuwsgierig ongeduld naar het geleerd, doordacht, rijp, met gewogen redenen om-kleede verslag van den Meester Ironist. Gelukkig gaat het Tooneel uit liefhebberij maar rustig voort met toch wat nieuws, toch wat beweging, toch wat leven te brengen op onzen winkel. Benevens Liefhebberschrij-ver Alfred Bogaerd's Minnebode, een lief, îrisch één-akterken dat, naar men zegt, op-gang zal maken, creëert «DeMorgendstar» op 17 Februari t. k., drie geestige bedrijven van Liefhebberschrijver Désiré Claeys en van onzen Liefhebberschrijver en medewerker Hendrik Coopman Thzn, Een Koningsschot; creëert de maatschappij « De Vlamingen », op 10 Februarie t. k., De Hoogste Wet van Karel Van Rijn, drie lustige bedrijven van dezen vruchtbaren tooneelschrijver... uit liefhebberij. Het aantrekkelijke nu van die lief-hebberscreaties komt thans des te sterker uit dat én De Hoogste Wet, én Een Koningschot, uit den hooger bedoelden prijskamp... onbe-kroond kwamen. Wij willen daarmee niet insinueeren dat het twee onbegrepen meester-stukken zijn ! Dat zullen de opvoeringen-met-liefhebbers ons leeren... Doch dit bewijst eens te meer dat de liefhebbers-tooneelspe-lers, die uit loutere liefhebberij voor ons Vlaamsch tooneel, ernstig, overtuigd ijveren, niet wachten op door en doorgeleerde versla-gen van ernstig beslagen vaklieden, om... oorspronkelijke, Vlaamsche « nouveauté's » uit te k.ezen, aan te leeren, op te voeren, en meteen,met hunne onschuldigeliefhebberij, de gelegenheid geven aan onze Vlaamsche tooneelschrijvers... uit liefhebberij, aan onze Vlaamsche tooneelcritiekers.. uit liefhebberij, om het ook practisch aan te leeren, hun talent te ontwikkelen, hun zwakheid te erkennen, hun feilen te verbeteren en één stap vooruit te doen in hun kunst, tôt grooter profijt van onzeViaamsche Tooneelletterkunde en beweging-Intusschen creëeren onsBeroepstooneelen,die hèt Dilettantentooneel naar den drommel wen-schen — uit vrees voor de concurrentie, ge-wis — meesterstukken (?) uit den vreemde!... Laten wij het herhalen, zoo wij ooit eene Tooneellitteratuur definitief stichten, die geen liefhebberij meer zal zijn, dan zullen de Vlaamsche Tooneelschrijvers zonder meer dit noch aan Vakdirectie's noch aan Vakjury's te danken hebben, maar wel aan het Liefheb-bers-Tooneel ! Z. Z. iN HET SYND1KAAT DER VLAAMSCHE TOONEELSPELERS Op Vrijdag 23 Jannuari 1914, heeft het syndikaat der Vlaamsche Tooneelspelers eene algemeene vergadering gehouden te Antwerpen. Zes-en-zeventig artisten gehecht aan de schouwburgen van Antwerpen, Brussel en Gent waren tegenwoordig. Op die vergadering werd het zoo belang-rijk punt der verbintenissen besproken ; deze zijn reeds sedert ettelijke jaren in zwang en ondergingen nooit de minste wijziging. Bij eenparigheid van stemmen werd besloten een vertoog te richten tôt de schouwburgbe-stuurders van Antwerpen, Brussel en Gent voor het bekomen der volgende veranderin-gen : 1° De artisten van Brussel en Gent hebben maar zes ijiaanden verbintenis ; er wordt ge-vraagdzeop zevenmaanden te brengenzooals dit bestaat te Antwerpen. Inaanmerking wordt gegeven dat de spelers en speelsters met de opbrengst van het tooneelseizoen een gansch jaar moeten leven. 2° De artisten vragen eene vergoeding voor de dagvertooningen wanneer zij denzelf-dendag ook's avonds moeten spelen ; die ver goeding zou vastgesteld worden op 1 60 der inaandwedde. 3° Wanneer een artist voor 7 maanden verbonden is mag men hem niet verplichten twee, drie en soms vijf dagen te spelen na afloop van zijne verbintenis, zonder vergoeding.4° De artisten zijn van meening dat zij zonder vergoedinggeen 14 dagen vôôr het openen van het tooneeljaar ter beschikking moeten zijn van de bestuurders en vinden dat 7 dagen zonder vergoeding ruimschoots voldoen-de zijn. Het syndikaat is natuurlijk geneigd de wet-tige eisschen te steunen van de Bestuurders die eene onvoldoende toelage genieten, voo-ral in de steden waar het Fransch tooneel ruimschoots door de gemeentebesturen wordt ondersteund en het Vlaamsch tooneel stief-moederlijk behandeld wordt. De voorstellen van het Syndikaat der Vlaamsche Tooneelspelers zijn zeker en vast niet overdreven en wij hopen dat zij door de Bestuurders zullen aangenomen worden. brussel KONINKLIJKE VLAAMSCHE SCHOUWBURG van BRUSSEL Opstanding. Zelden gebeurt het dat uit een roman, hij weze ook zoo wereldberoemd als die van Tolstoï, een goed tooneelwerk getrokken word. Nochtans heeftH.Bataille, die « Opstanding » voor het tooneel bewerkte, die moei-lijkheden van bewerking tamelijk goed over-wonnen. De poëzie, de adem van mensche-lijkheid die door heel den roman gaat, ging zeker grootendeels verlorenjdoch de bewerker is zoo handig geweest uit « Opstanding » de bruikbaarste tooneelen te knippen en ze zôô te bewerken en met elkander in verband te brengen, dat de draad van het verhaal geens-zins wordt afgebroken. Wij laten een korten uitleg volgen. Voorspel. — Prins Nekludoff komt, op een Paaschï a.'ht, ahorens naar het oorlogsveld te vertrekken, zijne tanten bezoeken. De flinke officier, die in de hoofdstad groot leven leidt en aan een oud dienaar over zijne liefdesge- schiedenissen met dames uit de hooge wereld vertelt, verleidt het jonge dienstmeisje Katu-cha, de speelgenoote zijner jeugd. Eerste bedrijf. — De Jury vergadert in eene zijkamer van het assisenhof om te beraad-slagen over eene vrouw uit een ontuchthuis, die eenen koopman zou vergiftigd hebben. Prins Nekludoff, lid van de Jury, die in de beschuldigde Katucha herkend heeft, tracht hare vrijspraak te bekomen, doch met een hoop bekrompen lieden als die Juryleden, die haastig zijn, de eene omdat hij honger heeft, de andere omdat hij afspraak heeft enz., is zulks onmogelijk. Katucha wordt veroor-deeld tôt 20 jaar verbanning naar Siberië. Tweede bedrijf. — De vrouwengevangenis te Moskov, is eene hel van gruwel, vol ver-vallen, ontaarde schepsels. Katucha heeft zich aan den drank begeven. Nekludoff, in wien de wroeging is ontwaakt, omdat hij de allereerste schuld is van Katucha's val, komt haar bezoeken, wil het kwaad herstellen, zelfs ten koste van een huwelijk met het gevallen meisje. Doch als hij ziet dat zij dronken is en hem voor een kliënt neemt, wanhoopt hij haar ooit op den goeden weg te kunnen terug-brengen. Hij zal evenwel de taak, welke hij zich heeft opgelegd, tôt het einde toe vol-voeren. Een eigenaardige teekening is die van de Rosse, eene helleveeg die binst den dag heel het gevang opvroolijkt doch, zoodra zij 's nachts alleen is, het tijdens den dag opge-kropt wee uithuilt. Derde bedrijf. — Katucha wordt in de apotheek der gevangenis, waar zij helpt, door den concierge lastig gevallen en verdedigt zich. Men vertelt aan Nekludoff, die haar opnieuw komt bezoeken en ondertusschen werkt om voor haar genade te bekomen, dat zij zich zooëven overgaf aan den concierge. Nekludoff gelooft het, wat Katucha die, opge-beurd door de belangstelling en de goedheid van den prins en door de liefde van hare medegevangene Fedosia, nietmeer rookt, niet meer drinkt en op weg is opnieuw een men-schelijk wezen te worden, in de hoogste wanhoop stort. Vijfde bedrijf. — Een transport voroor-deelden tijdens eene halte in Siberië. Een gevangene, Simonson, heeft Katucha uit medelijden lief gekregen en vraagt hare hand aan Nekludoff, die het transport gevolgd is en juist tijding ontvangt dat de genade ver- f^'Nummer 19. 1 FEBRUARI 1914 Tweede Jaargang.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Ons tooneel: weekblad voor tooneel, muziek, letterkunde en beeldende kunsten belonging to the category Culturele bladen, published in Brussel from 1912 to 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods