Averbode's weekblad

1161 0
close

Pourquoi voulez-vous rapporter cet article?

Remarques

Envoyer
s.n. 1914, 19 Avril. Averbode's weekblad. Accès à 20 mai 2024, à https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/fr/pid/7d2q52fz8s/
Afficher le texte

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

RICHARD WAGNER. ^ TIen 22 Mei van verleden jaar vierde het Duitsche 2^ volk met gewettigde fierheid en groote geestdrift de L/ honderdste verjaring der geboorte van den grooten C Duitschen drarnatischentoondichterRichard Wagner. 0 Nu het laatste werk van. den beroemden toonkun- c ste-naar, het zangspel « Parsifal », niet meer uitslui- rrJfljBxT ^en<i door den Wagner-Scliouwburg van Bayreuth zal worden opgevoerd, maar, om zoo te zeggen, ge-• _ meen-goed is geworden en door aile schouwburgen ' • " vrij mag worden ten tooneele gebracht, is nogmaals de algemeene aandacht gevestigd op den wereldberoemden Duitschen toondichter, den genialen schepper van onsterfelijke meesterwerken der muzikale kunst. — Hier in België wordt « Parsifal » opgevoerd in den Munt-Schouwburg te Brussel en in de Vlaamsche Opéra te Antwerpen. Richard Wagner werd geboren te Leipzig den 22 Mei i8i3. I11 zijne studiejaren toonde hij aanvankelijk meer aanleg tôt de letterkunde dan wel tôt de tooi kunst. Vooral de oude godenlei trok hem aan, en Schakespeai werd zijn lievelingsdichter ; uit c vverken van dezen schrijver b werkte hij verscheidene vertalii gen. Naast de dichtkunst begc hij tevens vroegtijdig de toonkun te beoefenen. In i83o liet hij zich als studei inschrijven aan de hoogescho van Leipzig. •— Reeds gedurenc zijne studiejaren aan de hoog school, studeerde hij de muzi< onder leiding van Weinlig, wie hij later zijn eenig koor- en orkes werk, « Het Laatste A vondmaal heeft opgedragen, en hij legde zic toe op de studie van het klavi' en het contrapunt. Wat Wagner betrachtte, wa drama's te dichten, waarvan 1" zelf de muziekbegeleiding zc schrijven. Daarom bepaalde Wa ner zich niet bij de studie d> muziek, maar streefde er naar, zic terzelfder tijd te oefenen in h schrijven van tooneelstukken. Het eerste werk, dat hij doi de verbinding der beide kunstc wilde op touw zetten, was h zangspel c De Bruiloft», hetwe echter niet is voleind gewordei In i833 voltooide hij reeds h opéra « De Feeën » en bood h ter opvoering aan den schôuwbu: te Leipzig aan. Wagner was toen nog onbekend : hij werd afgewe-zen, en dit werk uit zijnen jongelingstijd beleefde slechts in het jaar 1888, vijf jaar na zijnen dood, zijne eerste opvoering. Reeds in het jaar i833 was Richard Wagner kapelmeester te Wurzburg en in 1834 orkestmeester aan het stedelijk theater te Maagdenburg. — Hier schreef hij zijn tweede zangspel « Das Liebesverbot », hetwelk in i836 werd opgevoerd. In deze stad 00k trad de jonge toonkunstenaar in het huwelijk met Mina Planer ; hij ging vervolgens, als kapelmeester aan den Stads-schouwburg, naar Riga over. Het jonge huisgezin verkeerde echter in bekrompen geldelijke omstandigheden en moest wegens schulden Riga verlaten. — Wagner zou zijn geluk te Parijs gaan beproeven : over Londen reisde hij naar de Fransche wereldstad. Hier wachtten hem echter de grootste teleurstellingen. Te Parijs moest hij hard werken voor het dagelijksch brood. Toch zette hij zich moedig aan den arbeid, en hij toondichtte «De Vliegende Hollander», « Rienzi » en zijne «Faust-Ouverture ». Om in zijn onderhoud te voorzien, was Wagner gedwongen, bewerkinEren te schrijven van niets- te van. iiicis* beduidende, smakelooze Fransche operetten ; de uitgevers bestemden die voor de salons, waar zulke operadeuntjes een goed onthaal vonden. Nog slaagde de. geniale man er niet in, met dezen geestver-stompenden arbeid zijnen gelde-* lijken toestand te verbeteren ; aldra ; werd hij wegens onbetaalde schul-ï. den weken lang in de gevangenis 4 gehouden, en zijne vrouw moest If uit bedelen gaan langs de boule vards. 5 Wagner trachtte zich op te hel-pen door zijne compositiën ter opvoering aan te bieden. Zijn derde zangspel « Rienzi » zou in- ^ derdaad worden opgevoerd ; doch ^ de Schouwburg, in welken het % stuk zou doorgaan, was gedwon ^ gen, nog voordat het tôt eene op-voering van « Rienzi » was geko-men, zijne deuren te sluiten. Na drie jaren in stoffelijke èllen-de te Parijs te hebben doorge-^ bracht, scheen in 1842 een gun-\ stige verandering in Wagners levenstoestand te komen. Hij werd | namelijk naar Dresden geroepen voor de opvoering van zijn werk « Rienzi » ; tevens liet hij er met bijvalzijn « Vliegende Hollander » en « Tannhâuser » opvoeren. Fdoch, de geestdrift voor zijne ^ werken verminderde langzamer RICHARD WAGNET

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.  

Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Cet article est une édition du titre Averbode's weekblad appartenant à la catégorie Katholieke pers, parue à Averbode du 1906 au 1956.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Ajouter à la collection

Emplacement

Périodes