Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
�De Stem
�ureal: 21, RUSSELL SQUARE, LONDON. W.C
Abonnement : 2fth., voor
3 maanden. Subscription :
2sn. for 3 months. Vbor
de Vereenigde Staten :
50 eta. Voor H Hand : 1
fi. Voor Frankrijk. 2.50 �
fr. Voor de soldaten : lsh.
of 1.50 fr.
VOOR GOD BN VADERLAND.
Telephone: Museum 807a
4de Jaargang, Nr. 26. (Blz. 1863-1874.) Oplage: n)4oo. VRIJDAG, MAART 15, 191�
Registered at G.P.O. as a Newspaper.
12 blz. lid.
NOTA VAN DEN UITGEVER. � Met dit
nummer eindigt het 2de kwartaal van onzen
vierden jaargang en zetten we een ander half-
jaar in. Onze inschrijvers gelieven het zich te
herinneren voor het Inzenden der abonnements-
gelden.
Dank aan veelvuldigen steun geraakten we
zooverre zonder ernstig finantieel tekort. Die
steun bluft echter, van links en rechts voort-
durend noodig en wij roepen er d� aandacht
op van a�e de vrienden die het voortbestaan der
Stem ter harte nemen.
�De Vlaamsche tekst van den Vastenbrief
van Z. Em. Kardinaal Mercier kwam ons nog
slechts gedeeltelijk toe : we stelden de publi-
catie dus uit tot volgende week, samen met
andere belangrijke stof die wegens plaatsgebrek
moest verschoven worden.
Sterven in de Liefde Gods.
Onze ziel heeft een eeuwig doeleinde,
namelijk met God .enmaal vereenigd te
zijn.
Dat doeleinde mogen we niet missen.
Dat doeleinde zouden we altijd moe-
ten voor oogen hebben,, maar meest wan-
neer er doodsgevaar dreigt.
Opdat onze ziel zich. met God kunne
vereenigen, ie het noodig dat wij op
den besilissenden oogenblflt der doodl,
in staat van gratie zijn-. � �:.-.:vt
Edoch dien staat, in den welke we
altijd zouden moeten verkeeren, hebben
we wellicht verloren door de zonde.
Om hem terug te winnen zijn er dan
twee middelen mogelijk: 1) de biecht,�
uitgaande 't' zij van een volmaakt, 't zij
van een onvolmaakt berouw,�en die al-
tijd verplichtend is wanneer men biech-
ten kan.en 2) het voflmoakte berouw,door
zich. zelve, in geval men geene biecht
kan spreken.
In den oorlog kan het zoo dikwijas
- voorkomen, zoo voor soldaten als bur-
gers, dat men geen priester op het ster-
vensuur bij zich hebbe.
Wij moeten daarom meer dan ooit
bezorgd wezen al eerst om de zonde te
vermijden en God bovefi al te beminnen,
en dan, om door een volmaakt berouw
ons- de liefde Gods op het beslissende
oogenblik te verzekeren..
Daarom is het goed nader te overwe-.
gen wat volmaakt berouw is, en hoe we
er toe kunnen geraden.
* * �
Berouw is een leedwezen over de be-
drevene zonden met het vast voornemen
van niet meer te zondigen.
Het is een volmaakt berouw wan-
neer het voortkomt uit een ware
liefde tot God, wanneer wij spijt hebben
over onze zonden omdat wij God bemin-
nen. Onvolmaakt slechts zou het zijn
indien wij spijt hebben over onze zon-
den om rede dat ze ons een bovennatuur-
lijk verlies hebben doen ondergaan, om-
dat we onze zaligheid er mee opgegeven
hebben. Maar niemand moet de droef-
heid over dat verlies uitsluiten., die
droefheid mag bestaan tegelijkertijd met
de andere droefheid welke voortkomt
uit liefde tot God. Een volmaakt be-
rouw wordt niet onvolmaakt omdat er
droefheid bijkomt over de zonde om
redenen welke niet zoo verheven zijn
als de liefde ; doch eeni der redenen moet
zijn : liefde tot God, in den waren zin
van het woord.
Zoo hebben- wij theoretisch een ge-
dachte vara het volmaakt berouw. De
groote vraag is, hoe wij praktisch in ons
zelven een akt van volmaakt berouw,
uitwerken?
Dat doen we, met .'redenen van liefde
te overwegen. Wie bemint, haat de
zonde.
' Redenen van liefde vinden wij met te
denken op Gods volmaaktheden.
Eene daarvan is zijne Goedheid.
Toen wij er nog niet waren, kende Hij
ons al en had Hij besloten ons in het
leven te roepen.
Hij heeft ons bestemd voor eene za-
ligheid, oneindig grooter dan onze na-
tuur begeeren kon.
Hij heeft zijn Eenigeh Zoon gegeven
om ons te verlossen en die Zoon is voor
ons de dood des kruises gestorven.
^Wie daaraan ernstig gedacht heeft kan
beminnen, kan het Wezen gaarne zien
dlat zich zoo beminnenswaardig getoond
heeft. Beproef het eens, en dan, kijk
naar uwe zonden.. Wat zijn ze voor u?
�Verre van een daad1 van wederliefde
te zijn, zijn ze een ellendig zoeken van
ons eigen kleinen "ik," van een zinne-
lijke voldoening of een najagen der
wereld ;� zijn ze daden waardoor wij
God niet vergeten enkel, maar ons vrij-
willig tegen Hem stellen met zijn wet
te overtreden.
Nu is ei* in uwen wil een afschuw van
uw zonde, en een afschuw uit liefde tot
God. Nu hebt gij een volmaakt be-
rouw.
# * *
Wat we hierboven hebben trachten te
doen, kunnen wij enkel volbrengen met
Gods genade : een volmaakt berouw
verwekken is een bovennatuurlijke daad
verrichten. Doch die genade wordt niet
geweigerd aan wie doet wat hij kan.
Het werk dat wij hierboven beschreven,
moet gedaan worden in een geest van
gebed. Bidden we, ootmoedige schep-
sels... tot den oppersten1 Heer, em God
zal ons de genadehulp verleen en die ons
brengen zal tot het berouw-uit-liefde dat
de zonden uitwischt.
Meenen we dan niet dat een volmaakt
berouw onbereikbaar is, of te moeilijk
voor een eenvoudigen geest. Voor geen
mensch die zijn verstand normaal beziet,
weze het ook zoo beperkt, is het vol-
maakte berouw uitgesloten. Voor geen
zondaar is die genade, hoe oneindig ook,
bondgenooten," wedervoer de kanselier,"
"weigert zulk een tribunaal aan te ne-
men, wijl deze in de huidige omstandig-
heden aam vooroordeel is prijsgegeven^"'
Wij begrijpen het, dat de Duitsche re-
geering thans' dergelijke rechtspraak van
de hand' wijst; de "omstandigheden van
den dag " zijn haar vooralsnog niet gun-,
stig; het "securus judicat orbis terra-
ruin " weegt op haar nog steeds als een
smadelijk vonnis. Maar zij kent de
zwakheid en de wispelturigheid ' der
openbare meening ; hoopvol houdt zij
het oog gevestigd op een betere toekomst,
die wel een ommekeer in de denkwijze
zal brengen^ Leert de ondervinding
niet, in haar eigen land, hoe het haar
mogelijk was door lastertaal, door ver-
draaiing der feiten, door het opzweepen
der hartstochten, voor de oogen van het
volk een klaarblijkenden aanvalsoorlog
om te scheppen in een verdedigings-
strijd, waarin het land moest gered wor-
den uit de klauwen van roofzuchtige
gieren? de slachtoffers harer geweldda-
EDMOND THIEFFRY, onze eerste vlieger. (Zie blz. 3.)
van kant gesteld. Bid en overweeg, met
het vaste voornemen uwe zonden te
biechten zoodra' gij de gelegenheid zult
hebben,en in de Liefde des Heeren roept
u Gods Genade terug.
* * �
Indien het volmaakt berouw zoo ge-
makkelijk te bereiken is, mocht wel nie-
mand die zijn eeuwig heil ter harte
neemt een dag laten voorbij gaan zonder
er een te verwekken. Zijt gij buiten
de gratie Gods, het Brengt u terug er in ;
zijt gij in de gratie Gods, het vermeer-
dert ze in uwe ziel en geeft u een nieuwe
verzekering dat gij op den weg naar den
hemel zijt.
Neem dan de gewoonte aan van vol-
maakte akten van berouw te verwekken.
't Stelt u in staat ook om zielen te
winnen. Wie de gewoonte heeft voor
zich zelven een volmaakt akt van be-
rouw te verwekken, kan stervenden hel-
pen om hun heil te winnen. Rondom
stervenden is ongelukkiglijk zeer dik-
wijls niets anders dan verwarring en
.onbeholpenheid. Wie de echte gevoe-
lens in zich heeft, door gewoonte ge-
wonnen, z.al ze kunnen uitzeggen dan ;
zal kunnen rustig en kalm den stervende
voorspreken, en zoo die ziel het middel -,
ter hand doen�het eenigste soms op
dat oogenblik�om de zaligheid in te
gaan.
Zoo doet ge telkens een opperste werk
van liefde dat u eene eeuwige vergoe-
ding verzekert.
De Waarborg der Interna-
tionale Overeenkomsten.
IS.�Tribunaal en Dwangmaatregelen.
� Zijn stem verheffend voor het Congres
te Washington en zijn blikken wendend
naar Duitschland, " Beseft dan graaf von
Hertling niet," zoo sprak Woodrow Wil-
son, "dat hij het woord voert voor de
vierschaar der menschheid, en dat al de
verlichte nati�n .als in ��n gerechtzaal
vergaderd zijn om een oordeel te vellen
over hetgeen elk publieke man of elke
natie zeggen zal omtrent het beslechten
van een; conflict, hetwelk zich heeft uit-
gebreid tot alle gewesten der wereld�?."
�"Het Duitsche Keizerrijk met zijn
den om te tooveren in verwoede bandie-
ten? de beginselen der christelijke zeden-
leer bij sommige professoren om te sme-
den tot de heidensche moraal van het
Duitsche imperialisme? _ Zij kent de les>
sen der historie; zij weet, hoe het een
verloopen monnik, 'een dronkaard�" ego
crapulosus sedeo tota die; ik zit heel
den dag in den wijngaard des Heeren',"
zoo luidt het zeligetuigenis van Luther
(Enders, III, 154)�mogelijk is geweest,
door de onstuimigheid, de liederlijkheid'
en de driestheid van zijn woord, zich
zelven te doen aanzien als een hemel-
gezant en een profeet, den Paus als een
anti-christ en de H. Kerk als eene hoer ;
hoe hij erin geslaagd is het argelooze
Duitsche volk wijs te maken, dat zijne
dwalingen eigenlijk het "zuver evange-
lie " zijn ; hoe het hem gelukte, aan de
hand van roovende prinsen, door het
uitschreeuwen van dwaze ketterijen, een
groot gedeelte van Europa te ontrukken
aan den- zegenrijken boezem der Christi-
bruid ? Wat ��n man en een secte met
een doortastenden wil vermocht tijdens
de XVIe eeuw in de kerkelijke en gods-
dienstige orde, waarom zou dat het
sterke Duitschland thans niet vermogen
in de staatkundige orde, ten aanzien van
het oordeel der moderne wereld? Heden,
ja, zijn de "omstandigheden" nog niet
gunstig, maar de Duitscher rekent op de
uitwerking eener overwinning: hinkt
niet steeds het onnoozele volk een
triomfwagen achterna? "Wij vreezen
het oordeel der wereld niet, Monsei-
gneur," zeide von der Golz-Pasja aan
den bisschop van Namen : " wij zullen
zegevieren, en de zegepraal wischt alle
smetten uit." Duitscffland hoopt dat
het sombere beeld zijner schelmstukken
zal verdwijnen onder den stralenglans
van roemrijke wapenfeiten !
Eilaas, zoo is de werkelijkheid :
Duitschland, in een groot gedeelte zijner
bevolking, heeft een te lage ziel om
veel gewicht te hechten aan het "tegen-
woordig" oordeel der beschaafde we-
reld ; maar gelijk het thans de ruggen
doet krommen onder zijn wapenen, zoo
zal het later, naar zijn vertrouwen, wsl
het oordee} dei sidderende wereld doen
buigen voor zijn bevelen ; het zal er.de
"Duitsche waarheid" in smeden. Zijne
laatdunkendheid heeft geene grenzen.
Een beleefde jonge heer verklaarde in
allen ernst aan J, W. Gerrard, dien Ame-
rikaanschen gezant te Berlijn, dat de
millioenen krijgsgevangenen�die als
slaven werden behandeld�naar huis
zouden terugkeeren met een grenzenioo-
ze bewondering voor de Duitsche Kul-
tur!...
En was er maar een andere tri-
bunaal, die wat meer gezag'had dan de
vierschaar der opinie, welke toch ontoe-
reikend is om het recht te doen zegevie-
ren ! Doch een bevoegde rechtbank ont.
brak vroeger om den oorlog tegen te
houden, en zij ontbreekt nu nog om een
rechtvaardigen vrede te doen teekenen.
Dat weet ook von Hertlihg. "Het tot
stand brengen ' yan een onpartijdig
scheidsrechterlijk Hof," zegt hij, "zou
ik welkom heeten, en gaarne zou ik me-
dewerken aan die stichting van zulk een
idealen toestand."
Hij schijnt het ten uitvoer leggen van
zulk een plan wel eenigszins als een
droombeeld te beschouwen ; anderen
zien de toekomst hoopvoller tegemoet.
Een lichte taak zal het evenwel niet zijn.
Ongetwijfeld zal het weinig moeite, kos-
ten om een internationaal wetboek op te
stellen, en het verplichtend te maken
voor alle staten ; een gezag in het leven
te roepen, dat zijne wetten zal uitvaar-
digen ; een internationaal lichaam tot
stand te brengen, dat langs vredelieven-
den weg de voorkomende twisten zal
vereffenen en de bevoegdheid zal hebben
om de krakeelende mogendheden voor
zijne vierschaar te dagen. Dat alles
levert weinig moeilijkheden op ; immers
dit bestaat reeds gedeeltelijk. Zelfs zal
het geene groote zwarigheid opleveren
" internationale dwangmaatregelen " te
stemmen tot bestraffing dergenen, die
zouden weigeren voor die rechtbank te
verschijnen of hare besluiten te aan-
vaarden. De ware, de eenige moeilijk-
heid ligt hierin: de gestemde dwang-
maatregelen werkdadig te maken in de
praktijk. Om ons daarvan rekenschap
te geven zullen we een kort onderzoek
instellen omtrent de voorgeslagen " sanc.
ties " ; zij zijn van moreelenj economi-
schen en militairen aard.
* * *
ZEDELIJKE DWANGMAATREGE-
LEN.�Aan het internationaal scheids-
rechterlijk Hof moet het vermogen wor-
den toegekend, om tegen de Mogendheid,
welke weigert haar geschil ter vereffe-
ning te onderwerpen, of de voorschriften'
van het internationaal recht na te leven,
of welke, alle rechterlijke uitspraak ver-,
smadend, beroep doet op het wapenge- -
weid�in 't openbaar te schandvlekken.
Op zich zelf genomen zou zulk eene smet
niet bekwaam zijn�dat spreekt wel van
zelf�om eene mogendheid, welke vast
besloten is> om ten oorlog te gaan en
zich van eene overwegende wapenkracht
bewust is, te weerhouden van het ten
uitvoer leggen harer booze plannen.
Maar het vooruitzicht van zulk eene
onteerende straf, uitgesproken door zulk
een �hoogstaand lichaam, zal haar zeker
doen aarzelen en nadenken, alvorens dit
stuk van internationale ongerechtigheid
te wagen ; vooral wanneer hare officieele
vertegenwoordigers daarbij nog bedreigd
worden met- eene soort van excommuni-
catie, eene uitsluiting van het sociale
en wereldsche leven. En er zou een
middel zijn, waarover we later zullen
spreken, om die zedelijke sanctie nog
veel krachtiger te maken.
ECONOMISCHE DWANGMAATRE-
GELEN.�Overigens zou deze uitspraak
eene voorafgaande voorwaarde zijn van,
en eene inleiding tot economische sanc-
ties, welke zouden bestaan in een vol-
komen of gedeeltelijke breuk, voor de
handelsbetrekkingen, met de mogendhe-
den, welke het internationale recht zou-
den overtreden hebben. Hier, wij moe-
ten het bekennen, stooten we op eene
groote zwarigheid. Want in hunne be-
hoeften aan grondstoffen en handels-.
voortbrengselen zijn tegenwoordig de
landen zooieer afhankelijk van elkander,
dat zij, die in naam van de internatio-
nale gerechtigheid eene straf opleggen,
evenzeer daardoor zouden lijden als die-
gene, welke de straf hebben opgeloopen :
het zal altijd voor beide een groot nadeel
zijn geen stoffen meer te mogen uitle-
veren noch waren te mogen betrekken ;
en het is te voorzien, dat naar zulke be-
palingen niet steeds door de regeeringen
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.
Over deze tekst
Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.
Il n'y a pas de texte OCR pour ce journal.