De stem uit België

2604 0
close

Warum möchten Sie diesen Inhalt melden?

Bemerkungen

senden
s.n. 1916, 17 März. De stem uit België. Konsultiert 29 März 2024, https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/de/pid/jh3cz3321f/
Text zeigen

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Registered at the General Post Office as a New^paper. Telephoon: Muséum 267. B Stem WT 12 Biadz. Ëi^Belgte Bureel: 21, Russell Square, W.C. Abonnement : is, 6d, voor drie maanden. Subscription : îs. 6d, for three months. 2de Jaargang.-Nr. 26. VRIJDAG, MAART 17, 1916. 1 fir: Price ld. VIERDE DUITSCHE AANVAL OP VERDUN. De feestdag van St. Patrick, Ierland's nationalen Heilige. Vrijdag, 17 Maart, zal ik uitgaan op mijn pijkebest—lijk wij het, in onzen studenten-ùjd, plachten te doen op St. Lutgarde's feestdag—met de frisch-groene shamrock, het driebladige klaverplantje als een zinnebeeid vastgespeid op de tieie borst. En als de menschen verwonderd mij zullen aanspreken : "Maar, Father, wat beteekent dat, gij zijt toch geen 1er ! " dan zal ik zonder dubben antwoorden : "Ware ik geen Vlaming, ik zou willen 1er zijn." En 's avonds zal ik gaan naar het grootsch Iersch concert, om die oude en nieuwe Iersche liederen te hooren, de olijde en de schalksche, de droevige en de hoopvolle, de liederen over de uitwijkelingen, de heiligen, de martelaren, en de puinen, de .iederen over de heuvels en de dalen, de ronde torens en de rivieren, de nederige stulpjes en de kille graven, de liederen over Dublin, en Kildare, Cork en Killarney, Galway en Sligo, de liederen over de zee en de visschers, de schippers en de matrozen, de liederen over IerLands slagvelden binnen en buiten den _ande en zijn dappere krijgers, de liederen jver schoone en reine liefde, over eenvoudig landleven, over diep Godsgeloof ; en ik zal bswonderen de oude en nieuwe Iersche dan-sel^, het zacht getrippel en het forsche gehup-pel', wijl de speleman, in lang wit haar ais -en bard en in groene livrei gekleed, de harpe tokkelt,.1 wijl onschuldige, en feestelijk-katho-lieke vjreugde om St. Patrick zal schitteren en scl^âteren op aile wezens, want... When Irish eyes are smiling, Sure, :tis like a morn in spring ; In the lilt of Irish laughter You can hear the angels sing; When Irish hearts are happy Ail the world1 seems bright and gay, And when Irish eyes are smiling, Sure, they steal your heart away. Hoe zou ik Ierland niet liefhebben, ik, die elken dag Vlaanderen in Ierland en 't Vlaam-- •'ne volk in 't Iersche volk heb terugge-onden, en mij geen oogenblik heb vereen-iaamd gevoeld tusschen de Iersche katholie-ven, ommentom verspreid in het land onzer ballingschap? Hoe zou ik met Ierland niet ■ledevoelen, ik die voor Vlaanderen droom at het moge leeren van Ierland trouw te zijn, in héél zijn. v<51k, aan zijn eigen geschie-cenis, zijn eigen kunst, zijn eige' ' îaal, zijn igen volksleven, zijn eigen geltfof? Hoe zou ik op St. Patrick's dag niet medejuichen, ja, zelfs in dezen bloedigen oorlogstijd, feestvie-ren nu dat de kleine natiën zich zoo groot .oordoen in 't zedelijlc hoogste; nu de oor-log dondert, als een onweêr en een orkaan, opdat daarna de kleine natiën stofielijk en geestelijk vrij hun eigen leven mogen ont-wikkelen en al hun mogelijkheden bewerk-stelligen? Hoe zou ik vreemd blijven aan St. Patrick's feest, aan het feest van den nationalen heilige, den apostel en den vader, den broeder en den, vriend van 't Iersche volk, van 't Ieçsche volk met zijn zoete ziel, zijn warm hart, zijn zuiveren lach, zijn stil-len eenvoud, zijn rotsgeloof, kortom een won-dere beschavingsbloesem van 't katholicisme, lijk men het enkel vindt in 't groene Erin, in the little bit of heaven," zooals het liedje zingt. Immers een stukje hemel viel uit de lucht een zekeren dag en nestelde, midden clen oceaan, zoo ver, zoo ver. En als de engels het vonden, het bleek hun zoo zoet en ]ief, dat ze onder elkander zegden : "Wij aten het best liggen, want 't ligt er zoo vreedzaam en zoo stil." Zij besprinkelden het met sterren : poeier, juist genoeg om de shamrock te laten groeien, 't is het eenigste oord ter wereld, waar de shamrock groeit, en als hun werk gedaan was, de engels heetten dat stukje hemel: Ierland. St. Patrick, onze Belgische vluchtelingen hebben zijn beeld gezien in Iersche huizen en in de Engelsche katholieke kerken: de bisschop in wit gewaad en gothisch kasuifel, met den staf in de linkere hand, den mijter op het hoofd, het langwerpig aangezicht met , den vlassen St. Nikolaasbaard, en met de rechtere hand houdende de shamrock, het driebladig klaverplantje, leerarend het geheim der heilige Drievuldigheid, of anders met een gebiedend gebaar van de rechtere hand, de slangen het land uitjagende de zee in. Het leven van een heilige is een meester-stuk van onverwelkbare poesie. Wat dan, als de liefde van een kinderlijk en dichterlijk volk, al zijn schoonste legenden weeft in dat leven, en indien het leven van dat volk zeli een leven is van vreedzame en beroerde, van bloedende en glorievolle heiligheid? Het was in het tijdperk tusschen de drk eeuwen vervolging en den eersten val van Rome, dat een jonge christen, met name Patrick, door zeeschuimers op de Noorderkusl van Gallië werdi gevangen genomen en naai Ierland gevoerd. Men mag waarlijk zegger rechtvaardige was Patrick lijk de patriarken, een trouwe pelgrim lijk Abraham, lief cil vergevingsgezind lijk Mozes, een vrome zan-ger van Godes lof, lijk David, een zoeker naar Gods wijsheid als Salomon, een uitverkoren vat ter verkondiging der waarheid als de apostel Paulus, vol met de genade en de kennis van den heiligen geest lijk St. Jan de welbeminde, een leeuw door moed en sterkte, een duif door zacht- en ootmoedigheid." De bekeering van Ierland is, in vele op-zichten, het wonderbaarste feit in de geschie-denis der Kerk. St. Patrick werd niet tegen-gewerkt, zijn apostelschap schijnt eerder de 1 blijde intrede van een koning, dan de kruis- dat door de wondere wegen der Voorzienig-heid, dae ailes richt en regelt, en zelfs het kwaad tôt goed weet te keeren, Ierland zijn bekeering tôt het christendom, en zijn nationalen apostel heeft gekregen. Patrick was een zestienjarige knaap van edelen bloede, gekoes-terd en opgekweekt, onder 't waakzaam moe-deroog, en onder den dauw en zonneglans van 't katholiek geloof, in al de frischheid van zijn eersten openbaren opbloei. Hij werd als een slaaf verkocht en hoedde het vee op de bergen van Noord-Ierland, verlaten en alleen, maar met 't zaad van 't christelijk geloof d'oor de beproeving bevrucht in zijn ziel. Hij ontsnapte aan zijn gevangenschap en keerde weer naar zijn vaderland. Maar een nieuwe roeping had Patrick tôt een nieuw man herschapen. Een nacht dat hij ingeslui-merd lag in zijn vaders huis, verscheen hem St. Victor, Ierland's Engelsbewaarder, en bracht hem vele brieven welke Patrick open-de Hij las erin "de roeping van het Iersche volk " en duizende stemmen van over de zee, van uit het verrejerland rezen op en spraken : "Wij smeeken u, o heilige jongeling, komt terug en leef onder ons." Het was de stem der Ieren, schrijft St. Patrick, in zijn Belij-denissen, en ik was diep bewogen." En Patrick vertrok om zich voor te bereiden voor 1 zijne nieuwe roeping. Hij volmaakte zich in het geestelijk leven, en studeerde vele jaren onder de leiding van St. Maarten, te Marmou-tier, en van St. Germaan te Auxerre, tôt de Paus, St. Celestinus de eerste, hem te Rome tôt bisschop wijdde en apostel van Ierland. St. Patrick landde dus weêr in Ierland, niet als een slaaf, maar als een vrij man brandend van verlangen om Ierland van het heidendom te ontslaven, niet als een jonkheid maar als een volgroeid man. En de oude kroniek-schetst zijn zedelijk portret als volgt. "Een weg van een zendeling. Het heilig evangelie staat rechtstreeks tegenover de menschelijke hoogmoed, eigenliefde en begeerlijkheid en daarom eischt de bekeering der heidenen apostelenbloed, als een bewijs van de godde-lijkheid der leering. Zoo was het niet in Ierland. Ierland is misschien de eenigste natie bekeerd door één man. St. Patrick kwam binnen in een volstrekt heidensch Ierland, wanneer hij stierf was heel Ierland christen. En daarbij de bekeering van Ierland kostte St. Patrick geen uur verdriet, geen enkele traan, geen enkele drop bloed. lerlajd ver-welkomde hem als een vriend, nam het woord op van zijn lippen, maakte het als het leids-motief van zijn leven, plantte het in het bloed van zijn kinderen, zaaide het in de taal van zijn volk, en dankte zijn weldoener met de hoogste vereering en innigste liefde. Lijk al dé groote heiligen, lijk al de apos-telen der volkeren, was hij een groote boe-teling. Gansche nachten bracht hij over in versterving, hartvermorzeling en gebed, harde vasten en Uchaamsgeeseling ; want hij wilde zaaien in tranen het koren dat hij geel zag rijpen in zulk een groote vreugde. Nog duidt de 1er den reiziger de oorden aan waar St. Patrick bad op de bergen. Lijk al de groote heiligen en de apostelen der volkeren, was hij nederig als een kind, omdat hij inzag zijne kleinigheid tegenover de oneindige grootheid Gods, omdat hij inzag zijne zondigheid tegenover'Gods spotlooze vlekkeloosheid. Lijk Christus, was hij de groote kindervriend. Afgemat en moege-beuld', lag St. Patrick te slapen onder 't ge-bladerte van een reuzeneik en een kindje kroop dieveling vooruit en plaatste zoetgeu-rende bloemen op het hart van den sluime-renden heilige. En 's morgens als St. Patrick gereedschepe maakte om te vertrekken, en reeds met een voet op den wagen klom, kwam het kindje en hi-eîd hem bij den anderen voet en smeekte den heilige om te mogen meêgaan. En St. Patrick nam het kind op, doopte het en voorzegde dat dit kind worden zou de groote heilige Benignus, zijn opvolger op den bisschopsstoel van Armagh. Wat leeraarde St. Patrick aan het Iersche volk? Wat anders zou hij wel geleeraard hebben dan wel de geheele katholieke waarheid, lijk zij was in het begin, gelijk zij is nu, en wezen zal in aile eeuwen. Hij leeraarde de tegenwoordigheid van Christus in het^ Allerheiligste Sakrament, de biecht, degemeen-schap der heiligen, juist die waarheden later door het protestantisme verlooehend en aan-gevallen, als uitvindsels, als onzedelijk, aïs bijgeloof, als onschriftuurlijk. Maar lijk in. het leven van elken heilige, bijzondere deug-den stralen, zoo 00k zijn er punten van de ééne leering die dieper worden ingeprent en sterkduidelijker opleven in het nationaal ka-rakter van een volk. De vier meest vooruitspringende leeringen van St. Patrick zijn : de getrouwheid aan den Paus waardoor hij de eenheid handhaafde van de Iersche Kerk als een levend lidmaat van de katholieke Kerk. De tweede leering is de godsvrucht tôt de heilige Maagd en Moeder Gods, waardoor St. Patrick handhaafde de zuiverheid en de zedelijkheid van het Iersche volk. Door de derde leering, de liefde tôt de dooden, burgerde hij in de katholieke waarheid, de aangeboren vrienschap-pelijkheid en de sterke verkleefdheid van het Iersch karakter. En ten slotte door de leering over de ge-hoorzaamheid en de liefde tôt het priester-schap, handhaafde hij in de Iersche kerk het beginsel der inwendige eenheid, die het geheim is van haar daadkracht. Om die vier karaktertrekken van het Iersch geloof te verduidelijken, zou ik moeten een boek schrijven. Alwie echter iet of wat Iersche geschiedenis heeft gelezen, alwie, of ware 't maar voor één dag, Iersche lucht is gaan inademen op het zoete eiland, alwie gesproken heeft met een 1er, en niet blind is voor zielkunde, zal dat ondervonden hebben, en terzelfdertijde gezien hebben hoe protestantisme en katholicisme regelrecht tegenover elkander staan, hoe Iersche psychologie juist de tegenstelling is van de Engelsche psychologie.Meer dan duizend jaren, was St. Patrick's bekeeringswerk de glorie der christenheid. Want, wederom wonderbaarlijk genoeg, lijk Ierland's bekeering geen bloed vergde, zoo kende Ierland's christelijkheid geen kindsch-heid, geen overgangstijdperk, geen hervor-mingsstrijd. Pas bekeerd werd Ierland liet moederland der heiligen, het moederland der kloosters, het moederland der wetenschap, het moederland der zendelingen, de leerares der volkeren. Van de zesde tôt de negende eeuw had Ierland wel in handen de weten-schappelijke leiding der Kerstenheid. Maar nu werd dat geloof van Ierland, bekroond door den hoogsten titel, door de zegepraal over vervolging, en overrompeling, en storm, en bloed. In 't begin der negende'eeuw stormden de Denen Ierland binnen, en werk-ten eerst en meest huri haat en woede uit tegen kloosters, kerken en scholen, en brach-ten den eeredienst binnen van Woden, vol wreedheid en vernieling. Maar na twee eeuwen strijd voor altaar en haard, dreef Ierland de Denen van zijnen maagdelijken bodem weg in de zee. De verwoesting in Ierland was nist minder dan deze van de Oostersche christenheid door de Musulmans, of deze der Noord'-Afrikaansche christenheden door de Sarazeenen, welke nooit uit hun dood opston-den en herleefden in hun eerste glorie, maar Ierland's geloof stond op : vlekkeloos als im-mer, uit een driehonderdjarigen oorlog, die een ware godsdienstoorlog Tileek. Dan kwam de tweede vervolging in 1541. wanneer Ierland's koningschap werd inge-palmd door Engeland, waar troonde een der boosaardigste en onmensrhe-lijkste monsters welke de wereld ooit gedwon-g,en was te zien, Hendrik de Achtste. En die vervolging, verfijnd in al haar wreedheid, pijnigend de ziel door het lichaam, en het lichaam door de ziel, folterend met macht-wetten, en valstrikken, met wapenen en ver-raad. met honger en naaktheid. met moord en ballingschap duurde eeuwen, duurde jaren

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dieses Dokument ist eine Ausgabe mit dem Titel De stem uit België gehört zu der Kategorie Oorlogspers, veröffentlicht in Londen von 1916 bis 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Zufügen an Sammlung

Ort

Themen

Zeiträume