De stem uit België

1848 0
15 February 1918
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1918, 15 February. De stem uit België. Seen on 20 September 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/028pc2tt8x/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

De Stem uit Belgie. Abonnement : 2si. t< 3 maintien. Su&scriptifQ 2sh. for 3 mantns. Vc de Vereenigde State 50 cts. Voor HoJland ! fl, Voor Frankriik. 2 fr. Voor de soldaten : 1 .t < sn r. Bureel: 2t. RUSSELL SQUARE, LONDON. W.C. VOOR GOD EN VADERLANI . u..nnilM. rtr> 4(le Jaargang, Nr. 22. <Bte. 1823-1834.) Oplage: 11,400. VRIJDAG, FEBRUARI 15, 1918 Registeredat/Î.P.O. as a Newspaper. 12 blz. i|d Katholieke Fierheid. De godsdliansitige toestand van onse tijd en vain. ans' voiiik wordit met verschi lendie oogen besehouwd. Er zijn pess mistem dite raiets alts zwarte ontaardlin zi<en ; niets als feiton, vain onzedelijkheic nevoiluitiegeest en ongélaof, niets ails klieirw e'n 't haitelu.jk menischengrpkiddt in. 't were'ldlged'oe. Zij ziien Gods wei .niet nioch de eeutwiiigiheid dter geestelijk lild'eaden. Br zijn oipti'mcsten, ten toppe uit, aiaim wiie die oonlbgsberoerite niel heeft gelleerd, die hoog op den licbttore huuumer persoonilijke zelfzekerheid gez< tern, star den ihemel inOri.jMn, die diroome des hemels meC'kein, eimailis 't ware hu,rm ziel' met mainjestral.an vulilem. Zij lieve dini hun eigan welreildlje van buitengewar werkilijkheild en hebben. geen bemul va de algemaanie, gewoine werfcelijkheid. ï zijn: onverschiillifigeln. dlie 't veiligslt e gemakkelijkslt hebben. gevonden thaï miaain al'le godisdSeiTOtige bekommerimge te laten unsluimerem tôt andere diagei en de hedendaagsche weneld besc'hoi wlen ails iets. volstrekt afgesneden. am c gewianie wettent en de gewoin.e d'riftem. I: zijn opportun isiteni, m>em,sthjes dfi-e zi'c wijsjen voorzicbtig wanen, al wat abs< il-nutt is s-treng, doo.rboo-reTid, .als ove drteven., doodverven en1 die kiiaflht ni< hebben hum gadtediénatUgie av.ertuig.jhg ■ spamnien vôôr dien. wenel'dwaigem, maalr ; datera sleepem, bilnkeind', ta s. tend, stron pellend, aohtep die gebeurtemissem en. 0 de maat van beit ooirlogs-, en dagbladtei en mass-a'awaai. MS.j diunkt dat w moeften, iin godsdien.stzajken realiste idei illiistieta zijn-, dewiijl onize giodsdienst w. is onder die méntohen van deze weretk miaïair miet van1 de m<en/schen van de; weneld, o>mdia!t orgie godsdieinLSt wel werl i.n. die memsdheni maar niet in. die eersJ plaiats dloar de meraseben, dewijl d'oc God en zij ru genade, omdiat deze werel wel wijwililg 'heeni en. weer draaft 0 eea be.paaild perk, m,aar vo.o.rzien.igbiheid1 besehikking n.iet oinltloopen kan ; omdt wel princiepen schijnien onder te gaa in me.nsch.endadlein.,maar als wet en wee spiegelintg Godis ojisiterfelijk en eeuvvi zijn.; omdiat die IC-athol'iéke^ Kerk \v* voor de mewschen., em in dien tijd wer ingesteld1, maar n.»t op de memsche staat gebouwd, en de belofte haner on verweMîging, historisch voorstelit oa den "vern.ielings.geest dbr tijden. Damoi juoeten: wiij als kaltlhalieken. realiste id«e< li.site.rn zijn, diaarom verworpan wij hi pessimisme err'het opti.mi.sme alis hal'fscl hefdiem., d'us oow.aa.i en bedriegellijk daarom verwenpeni wij de omverschiiWij beid en heit opportuniisme a.ls een begii sele.n.verlo.ocbein.ing en. als eene mateini li'stische v'eralaiving. Omda't wij reia-l'isa lidlealKistenl eijn kunnlea wij het god d'i.ensitig vriaagatuk va.n. onzen tijd schen «n. alleiiwege bekijk.en en met het oc op een kliaardter en. breed'er kenniis d< werkelijkheid', dbor diezen. oorlog o.pg. dlaan., stellien wij die vraag : " Hoe v< staat h.et met onls Jaalthoilicisme? ik w zeggen; mét het kat'litiiKeik levem vain o.r volik?" Walt ik zie, zeg ik, en zootlian ajl's rneni mii-j n.ie(t bewijst dat ik verkeer of Joensdi fzie, met een. w'oofd dat i ïriifazie en miisikijk, eiaj iik. zeggen w.at i zie, en. w«Lt ik waet dlat honderdc anidl lien, ziein Hijk ik he't zie : ons katholie volk mist den glans der katholieke fie heid. E.n' zoo niera op opwerpt dat des oorlog on,s vollk beelt geplaatst in ee bijzond'ere kiijkkas., dlat die ged'aamte va ons volik girooltendieols werd gewiseel dloor dleze buitenigewom.e oo.rlogsgebeiu tenis, d.an zeg iik diat dit wel zoo is vo< zebere aniormalte verschijnselen waafo ik than.s mijm ibewes!tîging niet siteu» maair d'aï buitangewoine omstandighede blioottegg.ani het gehalte van. een toestïan i ni gewonen tijd. Ik z.eg meer, n.am'eîij d'at ziooi wi.j vôôr den oorlog a.n.ders.dlacil ten ov'er. olnsi voMc a.lis niu, da.t het w.ai omdat wij dani ornsi voflk niet kenden, va nabij, lijk wij bet ira, keranen, d.ait h< vvias omdiat wij vaini natuu.rswege gemeig waren. 01m âlls majatstaf van. beoord'eel.i n aam te leggern, wat wij zagen, en ir.< zooweël' gezien. baddiem als wat wij m m vensohi ltende landen, van, beit kaitihol cisime hebben, geziien. 1k weet zietemle dieTS, d.ie bij 't zien. der werkelijkheic maa/ndlen laing uit bun lood werdem gesk gen., maïir wanineer zij eenmaal het wer be'bben hervat, dian. hebben. zij al.ras ili ge'ziieni dlat de zieikte waaraam o,ns katbi iftcdismie Hjdit genieesbaar îs en odk z kwamern tôt de over.tuiging dat h( groot godsdienstig werk der toekom: onder ons volk is de opvoeding van d heropleiding tôt de vernieuwing in de katholieke fierheid. I'k sebreef het heifaaaldielijk vroeger : J1 het gémis aa.n. fierheid is het algemëen zde'kteverschijnse'l ondler on® Vlaamsche | volk : zoo iln. menschelijk, zoo i'm zede-p lijk, zoo im Vlaaansch opzicht. Zoo, oiok ' an. katlh,ol,iek opz.ich.t. Men vergete toch ninuner dat bovennatuudijkheid ni et iets j. is dat men gièt ovar een mensch, maar Wel in een menscih, dat het geen ui.twe,n-6 diige voirm is diat anien, op een. menlsch 11 stnijken kan, maar een i.niwendig weze.n 5 dat met eon merasoh vergroeit. Men J1 vergete niet da.t die bovenln.atuurbjkheid de inatuur .niet verwoest, maar z>e ver-n omderstelt, ze liou'tert, ze verheft, en dat e zij de inatuur vastgrijpt, ter veredelilng, n met .eem meithode, aangepast aan, d.en _c i gen.aajrd i gen, ma,t u uiswrm v an zul'k een P 'mensch ol zulik een volk»* Een Vlaïam-,sche jonigen die miet bewust is van zijn n Vlaamsch wezeai., dlie niet fier is orvei iz.iijn Vlaamsch kara'kter, dlie er voor, als A (mindierwaard.ig, beschaamd is, zal 00k ''' heel gemakkelijk zijra geloofsovei7tuigilng 1_ 5m zijm broekzai s.t)eken'. Derhakve denk :ik diat de bedienikelijke toestand der zede- K de liafde Gods veriiiezen, maar hij ver-liest het aangezicht Godfs nieit, wanit h.ij behoudit !het gelfoof, em door bet g.e)lfb©f keert hij zich tat God en.-gaat terug tôt zijn liefde, doo.r boete en groote ootmoe-dig'heid. Zond.er kathollieke fierheid zou hij, als zondaab, een. afvaliige of een wanihopige zijm. Door zijn katholieke fietibeiid te hij als zondia,a,r, emlsel een, ver-lorem schaap, tooh mog bebooremd toit de kudfle. Hij is nog fier genoeg om de kracbt en de graotiheid van Jésus, wa>nt hij vraagt enlkel 6m déni zoom van zijn kleed te nalkem of die brokkelingskems bnood van die talfel op te rapen. ICatbo'lieke Fiierbeid) is. hetzelfde nnet als kat'hoilieke par.tijpoliitiekfierheid1. Er i's dffikwijls een giroot verischiï tusschen kathoilieke parti j poldltliek en katholioke Staatkundie. Veelmaal doet een. onge-loavdge mede aain katbolieke partijpo'li-tiek. De redemew waarom iemand aan kathollieke parti j poliitiek mededoet, zàljri dlikwijlls, heel watt verscbàilend van, edhite of fo.uit.ene gel!o.ofsiredein.ein'. Ik denik zeîfs da!t katholieike partijpolitiek dlikwijls. noodltottiig is voor. die katholieke Staialt-kurndie, ja niet zelden noodlottig aam d,en -t mjontreux (Zwitserland). "Op 7 dezer werden in 't Grand College vijt onzer mak-1. kers vereerd met Je orde van Lcopold en het Oorlogskruis. Gcueraal de Guise hield een toesptaak die door luitenant Aspeslach vertaald \verd.M J 1- l- f Hiijkheid onder onze jongenis, sipijts ail de p boveta.n.a'tuurl.ijke batnivlioedimg te wijten „ is., imiet zoiozeer otnidalt de opvoediingis-jnethode d'er bovennatuurlijkheid som- 1. wijten te uiitwenldlig was, maar veel meer ,r omdiat het volkskundlilg wezen van- ons j; .vol'k, dbor dat giebrek vani zelfbewuist-s beid en fierbefcl, een m,achtige hinder-;paal was voor vereedelijking en verbo- 2 ven!n.atu.u.rlijkiing. Wat katholieke fierheid niet is. Zij hdeft miets te d.oem met on.v.er- k dra.agzaain.beid' tegenover de personem r- dlie er andere begimselen, op n.a'houden. e Dat ware troitschhéid en liefdeloosihedd. n Wie fier is' ails kutholitk zal \\iel die n beginselen1 d'or ongeloovigem bevech.ten, d omdiat zij jniiet die waarheild zijn, maar dlat zal1 h.ij siteedls dbein' met eerbiied voior r de personen, en voo.r de zielsigèsteltenis- p .sen der anidersdenkiend.en.. Ilet i® op- 1, vail'bemd ecbter, dla.t die katholieken., due n gean katholieke fieriheid hebbera, 00k d geen katholieke fierheid wilten uitsitaan 1c ml andierem. Om als een katholiek te 1- lievelm heeft een. katholiek veel meer te i, s'trijdien tegenover hialve katholie- m ker> dam' tegenovier volstrekt andlersden- >t keinden. Wie katbolieke fier.heid mist d heeft dlooirgaaras/ den, d'urf en niet zaldlen, g d'e dlrifit oui katboliieke fierheid 111 ande- ■t n'en aa.n> te randieln'. 1, KatihoMeke Fieilheid is niet godsdiiien- i- stige vormalijkbeid. Zij i.s niet eeim uiilt- 1- wéftid'g godvruclbtsbetocmi, no-g veel' mii.11-der is zij bijgeiloof of kwezelarij. Ziiij is 1- wezem an d,aad. van den geheelen m.etosich. k Zij is éénsbukkiigbeid van1 leven., levens- 1- wa.arbeid' en zij i». niedierig en natuiurll.i.jk. 1- Katthol'ieike Fierbeàd', is zelfs geen on- j zondligheid1. De fierste katholi.eke it menisch Iran1, uit memsoheliijke zwakhelid, ,t ea overmaat varn gevaar em bekoring en e gelegeniheid, een misstap doen. Hij kain vrijen opbloeà van 't geloofsileven en. de katholieke fiarheid. En aam dien. katho-liéken' giodsdiienst worden. niet zeldieoi—■ maar ten oniredhite—de mrisslagen aa'nge-wrevem van? eesn of ander der kaithoil'iteke partijpolitiekiers. Wat meer is : meer aanidlacht wordlt gewiijd aam. de belaingen de'r paar.tijpoJ'iitnek diain aan de beilangem van. het godsdien.stleven zelf. Wat katholieke fierheid is. Het bewustzi jn via® de waarde e,n de betaeken.is van. de gen ad e van het kaltho-li'ek giel'oof—eeira giave Godls en een Licht, —ee(m bewu.sitz.ijn van dé verhévenheid onzer ver'bovennatuurl'ijkte menischielijke wa-ardligheid spijts oraze niatuur-memisohe-lijke on.waardligheid ; ee®. doorvoeling en een dooraicht vain déni levensrijkdom der katbolieke waïairifoeidi, en een diooav ballseming vain, geest en hart en ziinnen door den. goeden. geu.r vain Christus ; cien, bliiijde dankbaarbeid' voo,r di'e uiitwerko-ren'heid1 am aen gevoel van welbehagelijk-helid i'm die hamd'am. van God. Een, be-wustzijn dat zoo f©l en zoo diep wferikt diat het ails van zelf aich omzet in klatho-lieke d'adern, <ii'e opborreilem uit diat be-wustzijm maar 00k terugvloeien im dat bewulsitzijn 01m helt gtedurtg te verfris-sdban., te v.erjen.gd'igen,, te verrijken. Het is, leven van, voor, d)oo,r Chiristus1. Het is de zondlagglaints en de zondiagvreugdé der ka.tholicite.it op het aangezicht dba-gen,. Onrwillekeu.nig denk ik op omze oudfè Vllaamscbe moedleirs, wier toven', woo.rdfeni en diaden uiiltlwerkselen wariem vam de gaven vlan, den heiligem Geiest. Hellalas, hioevetem tbamls onder ons vollk die zich .als mïndjerwaiardlig schamein oni-diat zij kathoi'.'iek zijn, of de katholicitait ails milmderwa'ardSg besc'houwem voor .h'Uiiin.e >erwaan.dlheid, o.f hu.n, katholici-teilt al's ietsi mindlerwaard'igsi wegfcefelen. tlifâscbian. de1 roaissa, em beit ente;! dïefling ,u.i',tblale»i ongezien, in de d'onkerten. vau. hun. pers'ooinilajk lleven ! D.e kaitholiAe Fierheid heeft verischil-Jieûdfe; eigeinsohappeni, dSe haar altijd ver-g'eael'llem, die daruipen uit d'en zooim van, haar edfeMrachtig bloed. Daar is die katholieke getesiteshellderheid, van <la be-rusting .iln1 die wiaiarhefid, die als uilt eiami lichittorlen de ruimten, overschouwt, dio seffans ointdlekt wait in'iet waar i.s, wat veilkeeid is, wat gevalarlijk is, wat ket-tersch is, eim het scbuwt als een Levens-gevaar.Daar iis dlie klatiho'liiiekje geestdrift, die glians in het oog, dlie glioei in het hart, die opgetogen.heid' 01m de levensschtoon-he.id, van dem tevëmsernisit, iets ate die g.eestelijke dlromikemscfhap der apostelem1, nia het onivangen. viam dem heillSgen. Geest. Zij geraiat meesit vam de h.eiiliige liturgile en vaimi dem, zegen vam. Gods aloimtegeniwoioidligbeid. Daar ils dlat kaitholiek gemeenschiaps-gevoel, die zib. vooir het mystisch broe-d'erscihap in. de ééne, lieilige, noomsch<' en apostolische Kerk, die o.nd.erlS'nge verstaianibaiarbeid, wait zeg ik, dlalt ondw-ling voorafradein, von. elbandiers gedach-ten era gevoelens, miet die chris.telSjke barmhantigbeid om de gemeensobap der héiili^eni. Daa.r is bet toaithoffitek apositelsohap, die nlood aam s.trdjdemd, aan medledee-lèndj aan voontzetténdl katholicisme om anderanj zoo gel/ukkalg te rnaken als ons zelif, om Gods rijk uit te breide®., om ziellén. te raddeni, met dlaarbij het gebruik van al de middfefon. als daar zijn : gebed, vasteiii, almoezen, geven, lijden. Daar is die batiholieke kim'derl.ijkheid, dat &. eerbied voor altes wat Gode g-e-wijdi is, dat is. gehe>oirza.ambeid aan. de wet'ten. van. God en Kerk, dat is niede-r'gheid, ehi teedere vroomheid in. het gebed, de ondierworpenheid aan Gods aanibid'delijkein wil. Dat noem ik Katholieke Fierheid. Dij ons volk kunit ge er nog vel.e viooir-bee'lde.n1 van. viindem, bi.jzondierlijk in de oud'e Vlaamsche huisgiezinnen, van ede-len, burgers, landliedien em werkmen-schen. En. Godldan.k, onder de heden-dbagsche Vlaamsche situdieerendle jeugd, de leidlers. onzei maatscliappij vam moir-gen, woirdt dlie katholiiekie fierheid woin-dierbaair in. deze,m oorlbgsitijd, em ails, eeni dleeisem tusschen, de volksmassa, tôt bat heîdibaftiige toe benefetid. Er leeft oindler dile jaugd een' .mysitieke—an gezonde, wanit echit Vlaamsche — godsdïemstzini waarvan de venoudierde parti jpolit.ieike.rs weinig of niets. varBtaan., en> waar omz.e materialistische - ■utiUStiaristi.sche kleine grootwereldi, dè sebouders voor optrekt. De vijandeim> der lcathol'ieke fieriheid onder o.ns volk heb ik vroeger reeds op-gesomdi. Eein. woond1 is gamoeg om hun. aard en bun werkiing te omschrij-ven. Zij zijm htet oinwetende katho^ licisme, de s'ientenkatbo.liciteit, de ver-pol'i.tiekte katho,Idcit'eitt, d'e commercieele kathol.icitR.it, d'e halive, of twee-, of veel-soortige katholLiciteit, die durfiooze ka-tlhoiliiciteit, e'm tem slotite, bet cynisme van het oingelbof, dat wil zeggem de dtao-demdte onverscbiMigheid, waanmedie eu-kele personem, in. 't katbolicism.e o,pge-voed., en d!ie etf wiîliein in. s.tenren, bimst hum leven., in. woordten en d'aden. en verzujmenissen, o.ver dtemi ge.lo.ofsplicht henianstappen;, oifschoomi d.e zond'en tegen het galloof die grootste zijn. en door dlat cyini'sime zondetu wordeln' tegem dien, heilli-gen Geest. Dat de katlholi'eke fiietobaid onder ans v.olllk te wenschenl overiaat, dlat zooiveel o.nzer kiathollietoe jongen.s blozen. voor hum, geîbof, spottten. of llatetb-spotten. met hun geloof, dlat ge de kaitholîci'teit miet aJl.s de glane, van. Gods ganad.e kunit op hu®. aangez.ioht l'ezen, diat zi j met h.un. peirsioonl'ijk-overtra.gd1 katholicisme ver-stoppertje speilein, dat ailles is verklaar-baar, dodh n.iet veroinitschuldigbalar. Oorzaken van het tekort. 1. Verheidensching. Een oorzaak .en-am ils. het algesnoen verachiijnisel! vani die vieirbeidenscbmg der wenelldl, d'it wil zeggem de verzwakkiing van het bo.vemmatuiu.rillijk levem., de ver-mode.miiiseeirimg vain, bet hoogheilïge, de verme'n'scheliijk'ing vani het goddelliijke. Het is de masitbotop waarop aile kette-rijen. weeltteriig tiieren. Hieit is het giroot miodenm gevaar, helt gevaam der ontebris-teli.jkiing zelf : "Religio depopulatia." 2. Onzelfstandigheid. Een. andiere ooinzaak, meer bepaald vooir ons vollk, is, wat ik hooger aainbaal-de, die onzïilfstaudlilglhedd van ons volk,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De stem uit België belonging to the category Oorlogspers, published in Londen from 1914 to 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods