Het volk: christen werkmansblad

1505 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 11 April. Het volk: christen werkmansblad. Seen on 08 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/4j09w0b540/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

y» .... ^..«r.,--T-n,»r-THiVi'inifiiiili"rB«tWWiri>iifl,lÉÉWti Vicr-ea-Twinligsîe Jaar, ■ W. 83 Ooistast - Hulsgczin - EipaSoia Zaïerdag, il April 1914 —— —..*% Aile briefwisselingen vraclit-♦rij te zenden aan Aug. Van îseghom, uitgever voor de naaml. maatseh. « Drukkerij Het Volk », Sleersteeg, n° 16, G en t. Bureol van West-Vlaanderen : Gaston Bossuyt. Gilde der Am-bachten, Kortrijk. Bureel van Antwerpen, Bra« bant en Limburg : Viktor Kuyl, Minderbroederstraat, 24, Leuven HET VOLK IVieil beauJit in : Op aile postkantoren aan 10 fr« per jaar. Zes maanden fr. 5.00» l)rie maanden fr. 2.50. Aankendigingen. Prijs volgeîxs tarief. Yoorop ta betalen. Recliterlijke herstelling, 2 fr« per regel. Ongeteekende brieven worden geweigei'd. TELEFOON N° 137, Cent. Werscliijnt O masal p»ei* weeJk. CHR1STEN WERKMANSBLAD 2 CENTIEMES HET « UMiVir-rî 3 CENTIEMEN MET BIJVOEGSEIi Be moeder van Smarten- Maria, zonder erfzonde ontvangen, mocht wel hopen op een leven van on-gestoord geluk, zooals Adam en Eva in het Paradijs genoten. Zij had daarom altijd zonder lijden kunnen leven en de bitterheid des doods niet behoeven te proeven. En toch, deze aarde was voor Maria geen paradijs van geluk, maar een dal van smarten. Maria heeft geleden, veel geleden, aile diepten der smart heeît zij gepeild, den volien last van het lijden gedragen. De meest scîinldelooze, de reinste en heiligste aller menschenkinderen heeft het grootste lijden der wereld verduurd. Het lijkt een mysterie, dat de moeder des lëvens, de Onbevlekt Ontvangene, tevens de moeder van smarten zou zijn. Maar wie het mysterie te verklaren weet, die heeft de oplossing van aile menschheid-pijnigende vragen gevonden, die wcet, waarom de mensch op aarde moet lijden en door lijden slechts de hemelvreugde kan verdienen. Waarom leed Maria, waarom is Zij de Moeder van Smarten geworden ? Omdat zij de Moeder van Jezus was. Het goddelijk moederschap bracht de rijk-begenadigde maagd uit David's stam, onnoembare vreugde en eer, maar uit deze zelfde bron vloeien ook smart en leed, als de zee zoo peilloos diep. De leyensbestemming der Moeder Gods was de besteihming van eindeloos lijden. Want daar God, Vleesch geworden, door lijden de wereld moest redden, zoo moes-ten ook de smarten Zijner gezegende Moeder onscheidbaar zijn verbonden aan Haar goddelijk moederschap. Die smarten waren geen toevalligheden in haar leven, zij waren als onvermijdelijk voor Haar, als Moeder van een God, die het Vleesch aannam om te lijden en te sterven. Daarom vormen de smarten van Maria haar eigenlijk leven. Hare laatste vijftien levensjaren, die aanvingen bij den kruisdood van haren Zoon, brachten de voile rijpheid harer smarten. In de laatste vijftien jaren werd Haar zieleleed als eene doorzichtig-klare zee van liefde, eene liefde die .eindelijk hare ziel vrijmaakte van het lichaam door den heerlijksten dood, dien ooit een schepsel sterven kan. * * * Maria leed hare smarten, wijl zij de Moeder van Jezus was. Zij leed om wille van ons, mertschen. Om wille derzondaars heeft net zwaard van wee haar minnend hart doorboord, om der zondige wereld wii heeft zij het Verlossingslijden van haren goddelijken zoon meegeîeefd en geleden. Hoe dankbaar stemt deze gedachte ttnze harten voor Maria. Hoe kan men Maria waarlijk eeren, als men Hare smarten niet dankbaar gedenkt. Maria is onze Moeder. Dat leeren ons Hare smarten. Zij kan ons met recht de kinderen Sulteoiandsche Palitiek FEMINISM IN FRANKRïJK. Men kondigt uit Parijs het overlijden aan van Mevr. Hubertine-Levrier, op den ouderdom van 63 jaar. Zij was de oudste strijdster voor vrou-wenrechten in Frankrijk. In 1876 sticlitte zij de maatschappij voor 't Rechl der Vrouwen en in 1881 het blad La Citoyenne, dat gedurende tien jaren verscheen. Zij stjiurde naar de Kamer eene petitie, , waarin zij voor de vrouwen 't kiesrecht en de kiesbaarheid vroeg en eischte voor zich zelve op de kiezerslijsten ingeschre-ven te worden. Eene weigering opgeloopen hebbend, verwittigde zij den prefekt der Seine, dat zij in '\ vervolg hare belastingen niet meer zou betalen. Of zij dit voornemen heeft kunnen uitvoeren, staat nogal te betwijfelen. IN 'T LAND DER SABEL8LEPERS. De nieuwe duitsche voorschriften zijn verschenen nopens het gebruik hunner wapens door militairen. Daarin wordt aan militairen het recht en de plicht toegekend om gebruik te maken van hunne wapenen als dal noodig is om de belemmeringen in de uitoefening van den dienst uit den weg te ruimerï, ot aanvallen op militairen of op militairen eigendom ai te weren. Hiertoe behooren ook de gevallen van noodweer. Wat betreft het optreden der militaire macht bij de onderdrukking van binnen-fandsche onlusten en het ten uitvoer leg-gen van wetten, wordt vooropgesteld dat het de eerste plicht der burgcrlijke overheid is, binncnlandsche onlusten in de Harer tranen noemen. Niets brengt de harten nader tôt elkander dan het leed door den een voor den ander gedragen. Vraag dit aan het bedroefde moedërhart, dat den verloren zoon beschreit, of ang-stige nachtën aan het kinderbed door-waakt.Welk een zoete innigheid en onbe-dwongen vertrouwcn verleent deze gedachte aan ons gebed tôt Maria. Waarom vluchten de bedroefden en bedrukten van hart, getrokken door dien geheimen trek der ziel, aldoor tôt de Moeder der Smarten? Is het niet, omdat Maria, de Moeder, aile wereldsche wee heeft gekend en verduurd ; is het niet, omdat zij dit ailes heeft geleden uit liefde \y>or ons? Daarom is de droevige Rozenkrans vooral het gebed der kruisdragenden en droefenislijdenden, der zondaars en boet-vaardigen.Welk een kracht en geduld wint ons dat gebed uit de overtuiging : « Zij, Maria, heeft aan Jezus' zijde voor u geleden ». Zal zij nu zonder deernis blijven bij onze pijn en smart? Kan zij oiis koud-gevoelloos afwijzen? Zal hare zachte hand geen troost en hulp verleenen? En als zij naar Gods besluit ons lijden niet verlicht, noch het kruis van onze schouders neemt, dan giet Zij toch balsem in onze wonden, sterkt Zij de zwakke zielen, drukt den aardschen pclgrim den sterken staf van Godsvertrouwen in de hand. Want dikwijls is 't niet zoozeer de ver-lossing van 't lijden, als wel de genade om naar Gods wil het lijden met onder-werping te dragen, wat den mensch heiligt. En het verheven voorbeeld voor allen, die op christelijke Godgevallige wijze hun lijden willen dragen, is de Moeder van Smarten. Hoe wonderlijk schoon past het beeld van de Moeder van Smarten in het on-eindig wijs en oneindig liefdevol verlos-singsplan Gods. De Verlosser, die met Zijn lichaam voor de menschheid wilde boeten en Zijn bloed aan den Allerhoogste als zoen-olTcr en losprijs wilde aanbieden, kon slechts eene moeder hebben,die met Hem het lijden deelde. Als Moeder van Smarten moest Maria aan de zijde staan van den Man van Smarten. Dat lag ook besloten in het jawoord, dat Maria op den dag der blijde bood-schap schonk aan den hemelschen gezant. En de menschheid, welk eene troostvolle zending heeft de Moeder van Smarten voor haar. De Maagd.-Moe.der, het bloedige lijk van Haren Zoon op den schoot.dat is het troostbeeld voor de onder zelîverschul-digd-lijden zuchtende menschheid — en meer dan een troost : deze smartvolle hemelsche vrôuw is vol medelijdende en werkdadige liefde voor de arme menschenkinderen. J. H. Lceuwarden, April 1914. kiem te onderdrukken en de orde te bc-waren : voorts dat in het algemeen de militaire macht zich daarbuiteu heeft te hou-den en niet tôt versterking der policie mag worden gebezigd. Verder wordt be-paald dat, indien de militaire macht op verzoek der burgerlijke overlieid hulp verleent, de beslissing over de te treffen maatregelen op den militairen bevelhcb-ber overgaat, totdat de rust hersteld is. Deze bepaling is in overeenstemming met de militaire dienstorders. Ten slotte wordt het zelfstandig optreden der militaire macht gercgeld in gevallen, dat het staatsgezag bedreigdwordt. ■ Dan is de militaire macht bevoegd en verplicht om zonder voorafgaand verzoek der burgerlijke overheid zelfstandig in te grijpen. Dit geldt ook als de openbare veiligheid dreigend gevaar loopt en de burgerlijke overheid niet in staat is de militaire macht ter hulp te roepen. SCHÏSMATIEKE BEULEN. Uit Sint-Petersburg, Rusland, wordt gemeld : Eene gruwelvoile misdaad werd te Zaritzyn (provincie Saratow) gepleegd. Drie - jongelieden onteerden een joodsch meisje, slcepten ze tijdens den nacht tôt. aan het kerkhof en, niettegenstaande de kreten der ongelukkige, nagelden ze iiaar op 't houten kriiis van een gi'af. Ze dreven de wreedheid zoo ver, hunne nagels in de oogen Van het.! meisje te slékèn. Personcn weïke 's morgens liet Irerkiiof bezochten, troJïen de ongelukkige dood aan op het kruis. De gckende sehuldigen werden nog niet aangetroiïen. ALBANIE VRAAGT HUI.P. Een telegram uit Durazzo ineldt dat de rust Jierstckl is le Koritza. In amblelijke :ringen wordt aangestipt dat er zich onder le Epiroten die bij Koritza slreden, olïi-ieren en soldaten uit het Grieksche leger tevonden, terwijî ook onder de krijgsge-'angen gemaakte Eprioten Grieksche oldaten waren. Blijkens een telegram aan de Neue Freie 3resse uit Boekarest, heeft de vorst van Ubanië koning Ivarel van Roemenië 'erzocht, bij de Grieksche regeering slap-ien te çloen ten gunste eener minnelijke chikking van het konflikt in zuidelijk Ubanië. Koning Ivarel heeft reeds aan dat ver-oek voklaan. De Albaneesche regeering heeft voorts îoemenië ojrn aitzending eener militaire ending naar Albanie verzoebt. Naar de Temps uit Weenen verneemt, ieeft de Italiaansche regeering" Oostenrijk-Iongarië en Duitsclïland gepolst over de ending van internationale troepenfdeelin-en uit Skutari naar zuidelijk Albanie, let plan is echter aîgestuit oj) tegenstand an Oosteiirijk-IIongarië. De regeering beweert dat de Muzcl-îannen Albaneezen, bijgcstaan door cl} Jbaneesche gendarmerie, begonnen zijii ) et het uitmoordcn der christene bevol-ing.De regeering heeft de aandacht der mo-endheden op deze feiten ingeroepen. OM DE WAARHEID GESTRAFT. De fransche regeering heeft wraak ge-omen op den prokureur Fabre, die de etrekkingen van den gewezen ministër aillaux met den bankdief Rochette heeft an 't licht g'ebracht. De benoemingen van M. Hcrbaux, tôt rocureur-generaal bij het beroepshof in ervanging van M. f ab e en van dezen latste tôt raadsheer bij het hof van ver-reking zijn thans oiïicieel. Dejaarwedde an M. Fabre vermindert daardoor van 5,000 tôt 18,000 fr. iE TOLRECHTEN OP 'T PANAMAKANAAL. In den amerikaanschen Senaat is, voor e eerste maal tijdens de behandeling van et wetsontwerp tôt intrekking der be-aliiigeii die de Amerikaansche kustvaart an het betalen van tollen op het Pa-amakanaal vrijstellen, eene stemming ehouden. De stemming liep over eene lotie, voorgesteld door Poindexter, strek-ende om président Wilson ophelderittg s verzoeken over eene zinsnede in zijne oo^schap aan het Congres, waarin hij de îtrekking der recliten van voorkeur be-leittc.« Wat bcdoelde de président, toen hij in ie zinsnede gewag maalrtc van eene zaak, og teerder en van nog verdere strekking an de intrekking dier recliten van voor-eur ? » wenschte de voorstelier Wilson 3 vragen. Met 35 legen 27 stemirien besloot de enaat de molie in handen te stellen van e kommissie voor buitenlandsclie aan-elegenlieden.Daaruit jblijkt dat de regeering over ene meerderheld beschikt en den toe-tand beheei'fcht. De Senaat heeft eene metie àangenomen an Brandigee, om het département van ; uitenlandsche zaken te verzoeken aile ; îlichtingen, gev.Tissekle stukken en be- 1 •heiden nopens de onderhandelingen, ie tôt het sluiten van het. Hay-Paunce-)te verdrag hebben geleid en nopens de ertolking van dat verdrag, over te leg- IT ALI AN EN en OOSTENRIJKERS. Diplomatische kringen zijn onder den j îdruk van de voorldurende beloogingen , îgen de Italiaansche ekmenten in Oosten-jk, die toenemen, naarmate de dag, vast-esteld voor de ontmoeting tu.ssc.hen de linisters markies di San Giuliano en graaf j erchtold, nadert. De Î\Jessagc.ro herinnert, dat de gemeen- | ;raad van Zargabar in Kroatië een kre- | iet heeft toegestaan en wijst verder op | e hevige vecMWaftijen aan de slalie te rentino tusschen Oostenrijksche sol-aten en Italiaansche burgers. Van beide zijden zijn er gewonden ge-allen.In een spoorwegrijtuig ontstond er i\'ist tusschen soldaten van iict voetvolk t garnizoen te Trente en Italiaansche ui'gcrs. Tijdens dien twist nanien de bur-srs de bajonnetten der soldaten en wier-en ze door het venster. Toen de soldaten : Trente aankwamcn en zij de hulp der olicie wilden inroepen, ontstond er een ieuw gevecht, \\aarbij de soldaten, die leiner in gelai waren, van hunne wapens jbruik maakten. De burgers begonnen toen te schieten ï de soldalen werden erg gekwelsl. Oiïi-eren, die zich in de nabijheid bevonden, icngden zich in liet gevecht en eerst lang idien gelukte men er in rie vechters te heiden. Aan beide kanten zijn ver-heidenè gekwelslen. AAN DEN DUITSCHEN KEIZER. Het Katholische Deutschland, het week-blad van den integraal-katholieken pas-toor Nieborowski, bevat een open brief aan den keizer. De sclirijver waarschuwt den keizer, om « niet de hand tegen de bruid van Christus, de katholieke Kerk, op te heiïen». Een vorst, die dat deed, is nooit gelulckig ; gestorven. En verder heeft hij twee verzoeken : ten eerste dat de keizer een woord van achting en liefde voor het heilige katholieke geloof zal spreken, en ten twee-de (iat. hij de moeite zal nemen, om dat geloof uiE een eenvoudigen catechismus te leeren kennen. De brief eindigt aldus : « Op zijn sterf-bed heeft Uwer Majesteits groote voor-vader Joachim I zijn zoons laten zweren, dat zij het heilige katholieke geloof trouw zouden blijven 1 De verplichting, om dien niet gehouden eed nog te vervullen, erft op de kindskinderen over. Moge, dit is ons gebed, het doorluchtige huis Hohenzollern eenmaal terugkeeren tôt de rots van Petrus, tôt de kerk van Jezus, tôt de katholieke kerk, waarvan de Zoon Gods zegt : Gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal ik mijne keik bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen 1 » Het goddelijke hart van Jezus zegene, leide, verlichte onzen beminden keizer en koning 1» ALLES WAT. « DE BOERENGIDS ». — Onder dien titel verscheen met April het eerste num-mer van een kathoiiek, sociaal-econo-misch tijdschrift voor Nederland en Vlaan-deren, gewijd aan de belangen van den boerënstand. Het verschijnen van dit tijdschrift is een natuurlijk uitvloeisel van de steeds breeder en uitgebreider ontwilckeling der katholieke boerenbeweging in Nederland en Vlaanderen. De belangstelling in het boerenvraag-stuk neemt hand over hand toe, een ge-zonde zucht naar meer kennis aangaande dit vraagstuk openbaart zich alom. Steeds meerderen gaan inzien dat de boerenkwes-tie er eene is van het allcrgrootste gewicht. Inderdaad vormt zij een hoogst belangrijk onderdeel van wat door de sociologen de « sociale Investie » genoemd wordt. In dit tijdschrift zullen de mannen, die zich met de studie van het boeren vraagstuk bezighouden, elkander ontmoeten. De Boerengids zal den socialen werkers ten plattelande aansporen uit hunne omgeving het wetenschappellijke te putten, dat deze altijd i n zich houdt, hoe eenvoudig ze ook moge zijn. De vruchten van hunne studie, hun nadenken en ervaring kunnen zij neerleggen in dit tijdschrift, zoodat dit verhandelingen zal geven over : voort-brengstkracht, van den grond, het aan-deel van kapitaal en arbeid in de opbrengst groote en kleine bedfrijven, arbeidsloonen, den trek naar den vreemde of uitwijking, aile onderwerpen van praktische landhuis-houdkunde, die van het hoogste belang zijn. « De Boerengids » wil verder geregeld inlrchtingen verstrekken omtrent de land-bouwwetgeving in de verschillende landen en nagaan op welke wijze door provincie en gemeente kan worden medegewerkt aan de oplossing van het boerenvraagstuk. De sociale gemeentepolitiek ten plattelande b. v. is van zulk eene groote betee-lcenis en er wordt zoo weinig aandacht aan geschonken. Den eersten en vijftienden van elke maand zal De Boerengids verschijnen bij M. Verhaak, te Sas-van-Gent, aan 2,50 gulden 's jaars voor Nederland, 5 fr. voor België. Vinde De Boerengids een gunstig ont-haal bij allen, die liefde voelen voor het katholieke boerenvolk van Zuid en Noord t HOOGER DAN DE EIFFELTOREN. — Ter gelegenheid der tweede vergadering van de internationale kommissie van draadloozen telegraaf, te Brussel, woonden de leden het plaatsen bij van het eerste stuk van eenen pijler, die 333 meter hoog zal zijn. Tôt de oprichling van dien pijler werd besloten voor het gemak van allerlei wetenschappelijke proei'tÈgniingen, onder anderen voor de weerkur^e, voor de alge-meene natuurwetenschappen, voor de dampkringselectriciteit en voor de draad-looze telegrafie. Die pijler zal gebouwd worden in het park van het kasteel van Laeken, tegen de Van Praetlei. Een op-haler, bewogen door electriciteit, zal toe-laten het toppunt van den toren te be-reiken. Onnoodig te zeggen dat men van daar een overprachtig panorama zal kunnen bewonderen. De pijler van Laeken zal 33 meters hooger zijn dan de Eiil'el-toren, te Parijs, die maar 300 meters hoog is. G ETAL DIEREN. — In de geheele wereld zijn 358 millioen runderen, 500 millioen schapen, 144 millioen varkens, 94 millioen paarden en nog... 12 y2 millioen ezels. De mensehelijke ezels zijn daar natuurlijk niet bijgeteld. VAN 16 JUNI TOT 16 JULI aanstaande zal in het Paleis voor Voiksvlijt te Amsterdam een internationale bakkerijtentoon-stelling gehouden worden, door de Brood-bakkerspatroonsvereeniging De Voorzorg, ter gelegenheid van haar 70jarig bestaan en van haar 5e jaarliiksclien broodwed-strijd. Arbeidersbeweging. LEUVENSCHE BOUWWERKERS. Aan de stielgenoten. — De staking duurt onveranderd voort bij de patroons Rabou en zonen, ondernemers, en bij Petrus Dewit-De Coster en Frédéric Dewit, meesters-plaîoïineerders. Wij durven verhopen dat geen enkele werkman, geen enkele stielgenoot het werk der stakers zal gaan innemen. Waarom staken de werklieden bij lioo-gergemelde patroons? Omdat die heeren hun werkvollc min willen betalen dan de andere werkgevers, die zich meestendeels hebben onderwor-pen aan het loontarief dat aangenomen werd tusschen het syndikaat der Patroons van de Bouwnijverheid en de Vakveree-nigingen der werklieden. Wij, werklieden, mogen niet toelaten dat patroons (met mind.er loon te betalen aan hun werkvolk) de concurrenten zouden ziin van de werkgevers die hun werkvolk een redelijk loon willen betalen. Dat mag niet, dat zai niet 1 Verdeelérs der werklieden. — Het is niet genoeg dat de werklieden een vinnige slrijd te voeren hebben tegen de patroons, de socialisten komen nu ook nog dien strijd bemoeiiijken en willen het werkvolk verdeelen. Die eerlooze politiekers hebben gisler een dom en laf manifest versprçid tegen tle staken de werklieden onzer christene vakvereenigmgen. Dal is nu ailes wat die kcrels over hebben voor het werkvolk. Wat verradersboe.l. Ze zouden beter doen in hun manifest te schrijven dat een kopstuk van de socia-lislische metsersveresniging verleden week onze stakers heeft ONDERK ROPEN. Daarover zwijgen ze dat ze zweeten. De socialisten, die in gar.sch deze loons-beweging van geen de minstc tel zijn gewëest willen toch ook iets doen : hun kopstuk speelt den onderkruiper en ver-ders geven zij een manifest uit tegen de werklieden. wij niet verder antwoorden, maar wij geven aan de politieke hansworsten de gelegenheid hun te komen verdedigen op onze openbare MEETING, die zal plaats grijpen aanstaande zaterdag, 11 April, om acht ure 's avonds, in het lokaal Belle Alliance, Oude Markt, ter stede. Sprekers : Jan Kayaerts, van Leuven ; Fons Verdellen, van Mechelen ; Jef Hen-ning, van Antwerpen. Werkbroeders, vereenigd of onveree-nigd, komt allen op 1 Gij vooral, schaliedekkers, die volgens de overeenkomst zaterdagavond uwen opslag moet ontvangen, komt allen als een man naar onze meeting. Komt talrijk en weest welkom ! Namens de Nationale Verbonden der Christene Houtbewerkers en Bouw-werkers.Ter overweging gegeven aan de Ma-chinisten en stokers vaiî den Belgischen Spoorweg en aan hunne oversteh. Men schrijft : Zooals het algemeen gekend is, hebK'n de peric-den van druk vervoer, die de ont-redding der dienst en teweeg bracht, bijna onafgebroken, veel misnocgclheid over gansch het personeel verwekt. En niet zonder reden, want niemand mocht er zich nog op steimen, hetzij voor een dag verlof of een rustdàg te bekomen. Anders-zijds konden we onze vrouw en kinderen het niet op 4 of 5 uren zeggen wanneer we terug kwamen. Ook de beroepsvereeni-gingen hadden daardoor veel te lijden, want met zekerheid kon men gecne vergadering beleggen, zoowel het bestuur als hunne leden, konden door den grooien sîag die keL rijdend personeel kwam te trell'en, aan hunne uitnoodiging niet be-antwoorden of hunne plichten niet vervullen.Nu, sedert een gantai dagen de vlaag van onlreddering opgêhouden heeft, had de Christene Beroepsvereeniging Vèr-broederinç van Machinhtsn en Stokers: van

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Het volk: christen werkmansblad belonging to the category Katholieke pers, published in - from 1891 to 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods