Ons recht: Vlaamschgezind weekblad

736 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 27 June. Ons recht: Vlaamschgezind weekblad. Seen on 05 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/4746q1tj9p/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

169Jaargang Nummer 26 10 Centiemen Zondag, 27 Juni 1914 ons H13CHT Voor inschrijvingen en briefwisseling wende men zich tot het bureel : vi^lïCGBAVE3TRAAT, 19 ANTWERPEN. ABONNEMENTSPRIJS 5 Fr. voor één jaar. 2,50 Fr. voor 6 maanden. 1,25 Fr. voor 3 maanden Uitwisseling van bladen en tijdschriften wordt volgens overeenkomst geregeld. vrouwen,niet latenvoortwoekeren, zonder afdoende maatregelen te nemen om het bederf te keer te gaan ; hebben zij in hunne bisdommen de scholen van Fransche of verfranschte kloosterlingen niet ondersteund en aangemoedigd ten nadeele van deVlaamsche scholen, die aan de mindere standen, aan de arme kinderen worden,overgelaten. Zij moeten toch zoowel als wij weten dat onze taal en ons volk in de meeste dier gestichten met minachting bejegend worden dat zelfs de bisschoppelijke voorschriften betreffende het godsdienstig onderwijs en de gebeden in de moedertaal der leerlingen er niet uitgevoerd worden. Zoovernamen wij pas over eenige dagen nog dat in een nonnenschool alhier,dievooral door meisjes van den gegoeden stand bezocht wordt, eene Waalsche onderwijzeres aan hare leerlingen verboden heeft Vlaamsch te spreken, er bij voegende dat die taal alleen door het gemeene volk gebruikt wordt. En daarom blijven wij bij ons gevoelen dat, zoolang men in de meeste kloosterscholen zal voortgaan Siska's Van Roosemael te vormen, het Fransche bederf meer en meer zal toenemen onder de katholieke meisjes en vrouwen. Voorzeker volgt uit de Vlaamsche opvoeding niet noodzakelijk de godsdienstigheid en zedelijkheid, doch het is onbetwistbaar dat voor Vlaamsche kinderen het onderwijs in hun eigen taal hen meer gehecht zal maken aan de eenvoudige Vlaamsche zeden, dan wanneer hun tegelijk met een godsdienstige Fransche opleiding ook de Franscge zeden worden ingepompt. Thans dat de hoogere geestelijkheid de noodlottige uitslagen eener Fransche opvoeding van Vlaamsche meisjes kan vaststellen, ware het wel tijd eens te beproeven of een godsdienstige opvoeding in echten eenvoudigenVlaamschen geest,geene betere uitslagen zou opleveren. ROLF. De sacramenten, eene boven alles heilige zaak wezend, eischen zij van hen,die ze benaderen, een nog dieperen eerbied. Bijgevolg kunnen de damen en jonge meisjes ze niet ontvangen in de even onfatsoenlijke als onvolledige toiletten, die de huidige mode haar tracht op te dringen. Zij kunnen zich enkel aanbieden in hoogsluitende en strenge kleeren.» Het Handelsblad dat dit meedeelt, maakt de volgende bemerking. «,'t Is toch ongehoord wat men moet doen om zooveel deftige vrouwen af te brengen van die ongelukkige gewoonte, zich altijd te kleeden zooals zekere soort, waar zij eene eer zouden moeten in stellen niet aan kunnen vergeleken te worden. Als we vrouwen van dit soort opzichtig zien gekleed gaan, doen ze ons denken aan de galeiboeven, die men ook seffens erkent aan hun pak. Hoe komt het in den geest van deftige vrouwen, zich ook te kleeden als de trot-toirheldinnen der groote stad ? » Deze laatste vraag is niet moeL lijk te beantwoorden. Dat kristelijkevrouwen,deftigebedaagde moeders; zoowel als jonge preutsche jonge dochters,deze onzedige mo de van Parijs volgen,is alleen hieraan toe te wijten dat zij van jongs af in de pensionaten van kloosterzusters, waar zij hunne opvoeding ontvingen, en later in hunne omgeving alles wat van Frankrijk, de zoogezegde fille ainée de l'église,komt,hoorden ophemelen en tot voorbeeld geven. Is het te verwonderen dat zulke jonge meisjes naast en niettegenstaande de godsdienstige oefeningen van allen aard, waaraan ze gewoon gemaakt werden in de Fransche taal, tegelijk ook van lieverlede met de Fransche zeden vertrouwd geraakten, dat men ze niet alleen Fransche' godvruchtige boeken en tijdschriften lazen, maarookParijssche modenbladen, revues en romans ; dat zij na de kostschool,meer vrijheid genietende, op dien weg voortgegaan zijn en geleidelijk door in 't Fransch opgevoedde vriendinnen meer en meer in de Fransche zeden werden ingewijd ? Dat later gehuwd zijnde, dezelfde fatsoenlijke vrouwen, niettegenstaande dat zij naar de kerk gaan en de sacramenten ontvangen, met de Fransche mode .van het toilet ook de Fransche zonde van de kinderbeperking aangeleerd hebben ? ' Ja,het ware te verwonderen,zoo INHOUD : 1. — Tegen den Zuiderduivel. — 2. Onze taal aan de Leuvensche hoogeschool. — 3. Allerlei. — 4. Kroniek. — 5. Meededeelingen. Tegen den fjf m Zuiderduivei Wanneer over eenige jaren Z. Hgw. de Bisschop van Brugge het gepast oordeelde zijne geestelijkheid te moeten waarschuwen tegen het gevaar,dat de Nederlandsche letterkunde en de invloed van Nederland voor den godsdienst opleverden en dit bestempelde als zijnde de Noorder duivel, waren wij zoo vrij aanMgr te doen opmerken dat 't groot gevaar voor godsdienst en zeden niet te vreezen was van de verspreiding in Vlaanderen der Nederlandsche taal en der Nederlandsche werken op letterkundig - en wetenschappenjk gebied, maar wel van den invloed uit het Zuiden, waarvan letterkundige Voortbrengselen over heel onslandop zulke groote schaal dagelijks verspreid worden onder den vorm van dagbladen, tijdschriften, revues,illustratiesengoedkoope romans,waarin doorgaanszoomin degodsdienst als de goede zeden geëerbiedigd worden; en dat bijgevolg de duivel uit het Zuiden veel meer te duchten was dan die uit het Noorden, waartegen de Bisschop dacht zijne geestelijkheid te moeten waarschuwen, naar aanleiding van de propaganda die de flaminganten voor de Nederlandsche taal en hare uitbreiding in óns onderwijs maakten. De tijd zal leeren, schreven wij toen, en nu zien we dat pas eenige jaren na zijne herderlijke vermaningtegendenNoorderduivel, Mgr zelf zich genoodzaakt ziet de geloovigen van zijn bisdom opmerkzaam te maken op de. groote verwoestingen die de Parijssche mode onder de katholieke vrouwen en jonge meisjes gemaakt heeft. Z. E. heeft namelijk het volgende bericht in al de kerken van zijn bisdom doen uithangen : «Daar de kerk het huis Gods is,moeten de damen en jonge meisjes, voor welke plechtigheid het ook weze, er slechts in zeer behoorlijk toilet komen. Boekwerken, waarvan één afdruk wordt gestuurd worden aangekondigd. Mits twee afdrukken wordt tr verslag over gegeven. Men wordt verzocht alle briefwisseling vrachtvrij te zenden en slechts op eene zijde van'tpapier te schrijven. Al wat het opstel van het blad betreft, móet vóór Donderdag middag op het bureel ingezonden zijn. deze vrouwen, die van jongs af leerden hunne eigene taal, de taal van't volk waartoe zij behooren, te verachten en tegelijk de eenvoudige Vlaamsche zeden als onbe^ schaafd, niet comme il faut te beschouwen,iets anders werden dan slaafsche modepoppen, naaapsters van de Parijssche mondaines en trottoir-heldinnen. Het Fransche zaad der verfranschte nonnenscholeh brengt natuurlijkFranschevruchtenvoort, niettegenstaande het op kerkelijken grond viel ; want bij de aldus opgevoede vrouwen overheerscht en overmeestert de mode alles en moeten alle andere beschouwingen zwichten, zoodat ze onmerkbaar tot den Franschen stelregel komen van : « Ayons des vices, mais ne soyons pas ridicules». En zoo komt het dat zoovele vrouwen den godsdienst uiterlijk beoefenen zonder er den waren geest van te bezitten en,gelijk Het Handelsblad zegt,zich aankleeden als zekere soort, waar zij eene eer zouden moeten in stellen niette kunnen aan vergeleken worden. Tot hoeveel oneenigheid, twist en tweedracht, ontrouw en echtscheidingen heeft het gedrag van zulke verfranschte vrouwen niet aanleiding gegeven, hoevele huisgezinnen zijn er niet ten onder gegaan omdat de vrouw geene eenvoudige huisvrouw is, geene orde of werkzaamheid kent, haar echtgenoot en kinderen verwaarloost en aan vreemden overlaat, om op haar gemak al de eischen te kunnen nakomen die de mode haar oplegt! . . De verslaving onzer moderne vrouwen aan de Fransche mode is zoo diep ingeworteld, dat het ons niet het minst zou moeten verwonderen indien de herderlijke vermaning van tien bisschop van Brugge zonder eenig gevolg bleef bij de grooten hoop. Aan Z.E. van Brugge en de bisschoppen van Mechelen en Gent zou men echter, met al den hun verschuldigden eerbied, wel eens de vraag mogen stellen of zij zelven geene schuld hebben aan den besproken toestand. Hebben zijzel ven deverfransching van ons volk, en vooral van de

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Add to collection

Periods