Onze kringen: tooneelblad

808 0
15 March 1914
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 15 March. Onze kringen: tooneelblad. Seen on 28 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/gh9b56dz1v/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

nni'Hatiria laoïvionn Nr 12 Prijs per nummer : !0 centiemen 15 Maart 1914 ONZE KRINGEN TOONEELBLAD. Orgaan tôt verdsdiging onzer Kunst-, S ta m- ©n 1 aaSbelangen Drukker : S. SCHUERMANS-MEDAER, Tienen. Uitgevers : Herman HENOi & Firmijn VINCX INSCHRIJVINGS PRIJS ÉÉN frank voor 't geheele seizoe Verschijnt gedurende de zes wintermaanden den in en i5n van elke maand. Bijdragen en medèdeelingen moeten vrachtvrij gezonden worden aan den hoofdopsteller : HERMAN HENOT, TIENEN. Tooneelwerken en liederen worden aangekondigd mits één afdruksel en besproken mits er twee te zenden. Men sture de raadselprijskampen aan : I'irmijn \'1NCX, hoofdonderwijzer, Godsenhoven (Brab.) Aankondigingen : 0,10 fr. den regel. Voor aankondigingen meermalen op te nemen, overeen te ko m,en met den drukker. Iedere medewerker is verantvvoordelik voor ziin biidrap-e. Tooneelkronijk i ^UIIUUMYI ytiicjii Uit Nederlandsche Schouwburg ltHet Vadtrlijk Gesag Nieu'v tooneelspel in 3 bed.ijven door Edmond Roeland. De zesde en laatste i(Kunstvoorstelling van de reeks. ingericht door den heer Ar thur Hendrickx, bcstond uit ,,Het V'aderlij tooneelspel van Edm voor den heerRoe F' BHpspg ^de ^'aamsc^e ^rs Wat ik \>'el"we*cr i^ dat deze ze;d kunstverto'oning" verre beneden den rede lijkeri ei'sch gebleven is die aan 'n Jcuns' vertooning" mag gesteld worden. vVar nôch als spel, nôch als keus van 't stuk ha die vcorstelling iets met ( kunst" te maker Edmond Roeland is geen kunstenaar; e z'n werken, geen kunstvverk. Nietteger staande hij reeds zoovele werken schreef, 't hem niet mogen gelukken zich te verhe fen boven de lijn der middelmatigheid. H< is gebleven dillettantenwerk. Z'n uVaderlij Gczag'' staat niet beneden, maar ook ni« hooger dan z'n voorgaande stukken. IL staat boven 't week-vooze icZaaiëti, Maatën nààst De Groeve". Hefonderwërp is oud e afgezaagd. Doch dit is eigenlijk geen foi of verwijt. Zijn zwakte ligt in de behand' ling der stot. Roeland heeft geen bepaa den, eigen kijk op de dingen. In de (izi ning" en 't vermogen dat eigen geziene c 'n hem eigene wijze te verwerken, ligt c kracht en de persoonlijkheid van den kui stenaar. Op geen enkel stuk in z'n gehe€ nôch in 'n onderdeel, vindt men Roe!an< eigen (.kunnen" afgedrukt. Zijn werken b zitten àl de eigenschappen van t dilletta ten-tooneël. Eenvôudig, oppervlakkig, o: dcrwerpen uit de naaste omgeving, beperk bezetting, gewone tooneehchikkingen, < overàl 'n verzoenend einde. I îet is 'n soc didactische kunst. Als zoodanig, en om b vengenoemde redenen,heeft Roeland's we dan ook recht van bestaan en neemt 1 zelfs 'n bepaalde plaats in ons Vlaamsi tooneelleven in. Maar het uVadtrlijk Gesat als ( kunstvoorstelling'' aan te kondigi blijft 'n vergissing of 'n ironie. In dit stuk behandelt Roeland het rec dat ouders gezag over hun kinderen mogi uitoefenen, zelfs als deze reeds meerderj rig geworden zijn, en 't recht van de kind ren zélf op eigen beenen te mogen wand len. De spil waarop 't stuk draait. De zoon ernstig jongmensch, de vader n degel. man, vasthoudend aan oude vormen en ti ditie's, die van geen verandering naar m derne eischen in z'n werkplaats weten w Waar de zoon voorstellen doet de zaak te richten naar de eischen des tijds, uit breiden om te kunnen konkureeren, bli fJor vo ctV>nnd<=>n aan oude werkwiize I Deze vertegenwoordigt het oude, gêne li< nieuwe geslacht met z'n volkshoogescholer avcndscholen, enz. Bij de keuze van f meisje volgt hit de mspraak van 't hait, t( gen vaders zin, die 't anders had gewensch Zoo komt stilaan de breuk tusschen oudei en zoon, die nu huwt tegen hun zin, zor der hunne aanwezigheid. Doch op den da van 't huwelijk heeft de verzoening plaa en leidt hij z'n jonge vrouw de ouderlijl< woning binnen. Wat Roeland in de twee eerste bedrijve '' heeft opgebouwd, werpt hij m 't derde r; dikaal omver. In dat derde bedrijf gaat alli ftedroagen en ontwikkelen zich weder de e sfchijnt me toe dat 't werk af moest|vool- dc ^enen of den anderen prijskamp. (Het noôi KUvge gevolg is daaivan nieta^rtergetl' t ven; het derde bedrijf is~tïrCaal vaîsch g d worden. De figuren uit de twee eerste b drij\en zijn de antipoden of tegenvoete n van diegene uit 't derde. Wat mij in dit werk vôôral hindert is ( s wijze, waarop de vader achter de vrijaj ' * komt van den zoon. Roeland bedient zu ^ daarvoor van 'n personage die thuis behoc ^ in detectieve romans of 't feuilleton ; 'ri b spiedster, 'n verklikster, één die de touwtj 5t in handen houdt. Hoeveel echter en eerl ker ware 't geweest dat figuur heelema n weg te laten en de bekentenis der vrijag ^ ôf uit eigen beweging ôf uit behendige vr gen te ontlokken. Nu loopt dat onsymp thieke figuur daar tusschen àl die symp thieke personen als 'n rotte vrucht tussch P 'n mand gave appels. En als die roi dan ni 'e gespeeld wordt zooals Mevr. Vande Wie 1_ dat deed, dan wordt ze zelfs weerzinwe '> kend. Wat daarvan gemaakt werd kan m recht 'n totale mislukking genoemd worde e" Wat zij ons gaf was 'n venijnig wijf", ge> bejaarde, droge vrouw met stemmige den beelden over eer en deugd en plicht, en te die men zich denken kan op haar kam< :n knus-knus ingericht van stemmige burg< lijkheid met 'n vogelkooi en 'n kat. Me' Vande Wiele wandelde dien avond in de ; r'< mosfeer van de vischmarkt. De heer I les: 'ij linck speelde de roi van vader, en heer V -h Havermaete die van Heymans, den aanr > mer. Warcn deze rollen \ e wisseld gewee -n het spel zou er ontegenzeggelijk bij gewe non hebben. Van Havermaete is karakti ht speler, terwijl Hesselinck meer de t<raisc în neur" is. Waarom in de laatste tijden c a- werk aan Van Havermaete ontnomen e- aan Hesselinck gegeven wordt, is mij e- raadsel. Heer Darden speelde den zoon P is Van den Heuvel, Oom Gielen, Mevr. jk Vreker-Verschuur, de moeder, Gust I a- heyt, den meestergast, Dupont, den kle o- 'r. Avond van teleurstellingen ! Vooraf ging uBictje" — de eenakter v in Maurits Sabbe — dat we reeds vroeger 1 te spraken. jft n. iCUClC Xi ;t Mevr. Anna VYensma-Kiaasen u in iVHnnard's Schouwburg Voor de Samenwerkende maatschapj: ((De Nederl. Kunstvoorstellingen" tn Mevr. Anna Wensma Klaasen de declam ■s trice uit Amsterdam op met nD« Vcrlor Zoon", bijbelsch treurspel in drie bedrijve van den priester-dichter Willem Smulder Wat bij deze kunstenares zoo te bewond :e . J ren viel was de prachtig geschoolde, bui zame stem en d? hooge soberheid der geb 11 ren. Ruim twee voile uren hee ze haar gehoor weten ie houden in ^^^er van groote voornaamheid, zoowel doi ^ pèrsoon als door haar onberispelijl uajBf jjgpsn spoor van goe t lio(? è, geen jacht op effect doi n ^ nâ? 3" dwŒBBSUr-' van buiten leerden en het rs (i,7ader ik heb gezondigd tegen den Hem [en tegen 1 "Ile ben niet waaidig Uvv zoon genoen le [ te woide re "Maalc mij tôt één van Uwe dienstknech- •h Lter rt ons altijd ontroerde. e" Als hulde aan de Vlaamsche dichters z> es te ze haar avond in met ((Excelsior" van G 'j" do Gezelle, en besloot hem met ((Klokke R land" van Albrecht Rodenbach. Het was e> prachtige avond. Jammer dat er niet me a~ publiek was. a- a- In en om den Ned. Schouwbi 'n Als dit nummer verschijnt zal 't rte bekend ziin wie 't bestuur van onzen N« 16 ' Schouwburg in handen heeft. Op 't oogi blik dat ik deze regels schrijf staar. op ra de heer Arthur Hendricks en de heei Vanden Hoek en Erfman. Ook is er sprs 3n ^ van den heer Karel van Rijn, den sympa! ken artiest van den Nederl. Schouwbi z ; ^ van Antwerpen. >r Wat er van zij : één ding zal wel va staan, ni. dit, dat de toestand van ons lt sproken tooneel wel verbetc d zal word< Met aile gerustheid mag er gezegd won' an dat er in aile rangen en middens, die z |g iets aan ons gesproken tooneel laten ge 3t gen liggen, klachten zijn opgegaan O' ' den huidigen toestand; zelfs op die fam< ze vergadering, den 2 Februari gehouc n in 'tVlaamsch huis, uitgeschreven door iat 8 tal letterkundigen, waarin die zwaarwi< en tige titel dien avond door de zaal dave: >n dat 't 'n lust was om te hooten is er onc wonden verklaard geworden dat het ge; schap moest aangevuld worden met eer; >>e rangs kunstenaars. Wel vreemd dat 't ma fest, daar opgesteld en door de vërgader goedgekeurd, nooit is opgezonden gew den aan den gemeenteraad. Wat mag d an wel tusschen gezeten hebben ? Hebben d Arthur Hendrickx en zijn lijfwacht de h; aangehad ? In dat manifest toch werd op negali icucwcihci îb \cicuuv\uuiauini vuui zijn ujjaiage. wijze bevestigd dat het huidige gezelschap onvolledig was, niet bij machte op 'n dege-lijke wijze 'n tooneelwerk voor 't voetlfcht iij te brengen. Daar werd verder eveneens voorgosteld het operettengezelschap, zoo niet af te schaffen, dan toch te scheiden van 91Î 7 ,n ^ gesproken tooneel, het niet te laten onder één en het zelfde bestuur, omdat het ééne de ontwikkeling van het andere in den weg staat. Voor't oogenblik behooit die schei-^ ding misschien nog tôt de vrome wenschen doch 'n feit is 't dat 'ex daaromtrent ééntieid , van oveituiging bestond. Ook werd 'n toe-lage ran 5o ojo frs. aangevraagd, gezien de ^ grooto toelagen die aan den Franschen j schouwburg gegeven worden. yj- Ik herhaal dus dat het mij onverantwoor- ]•- delijk toeschijnt -dit verzoekschrift den ge- \-q zijn finet die t chteiTioS dm g îûl 11 d'il. i'e brekje gegaan Ze waren in opdracht van ; de vergadering verpheht het in te zenden. Dat ze 't niet gedaan hebben bewijst hun e kwade trouw. Onthouden moet dit worden T - j voor later. De ziekte die ons Nederl. too-n neel ondermijnt is nog niet bezworen. Bij 'n herbenoeming van I-lendricks of 't aan-." stellen van 'n ander bestuur.der zal 'n volks-vergadering nog wel eens noodig blijken om den toestand te bespreken. Tegenover be> stuurdersbeloften zijn de menschen nu een- l11 - maal sceptisch ^Qworden. Daden zullen ei oe- .. , . moeten zijn om t verloren vertrouwen te herwinnen. Dit staat voor mij als 'n paa' >er boven watei dat de beroering, rond deze nieuwe benoeming verwekt, niet gehee zonder resul'aat zal blijven. Het onberedeneerde optreden van Aithui c's Hendricks tegenover 't publiek in 't alge-meen, en de kritiek in 't bijzonder, heef ïn" hem als bestuurder heel wat tegenstander; bezorgd. Moge de nieuwe bestuurder daar en uit 'n les trekken en 'n andere taktiek vol 've gen. Dat zal aan hem en zijne onderneminj ten goede komen. In 'r. zaak die met stads ,rS geld wordt gesteund en uitgebaat, in 'r stadsgebouw heeft het publiek recht eei st" woordje mede te spreken. ?e" Jan Staal. :n. ch ;ie- Uit WALS-HOUTEP 'er "1 De Fanfaron Maatschappij der gemeen te eraf haar tweede avondfeest op 8 Maart 11 !en & r 'n De toegeloopen menigte was zoo groo dat de zaal van den heer L. Van Binckon 'de bijna geene toeschouwers meer kon bevat un- ten- ;e|. Wij kregen vooreerst tiWaltcr van Heldt :te- ren", episode uit den Boerenkrijg in 2 be ni- drijven door Th. Vandenborne van St-Tru ing den. or In igii genoot dit stuk zulken bijval ds aar men het sedert prees als een zeer verdienste aar lijk werk. Dit jaar, aan de menigvuldig md vragen, die v an aile tijden toekwamon, bi antwoordende had de maatschappij het te sve rug op stapel gezet.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title Onze kringen: tooneelblad belonging to the category Culturele bladen, published in Waregem from 1901 to 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods