t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde

1616 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 24 May. t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde. Seen on 27 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/sn00z74d84/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Zondag 24 Mei 1914. 'jriffwiraT^'ignTM 111 iiTiiingOTnmaioBPB—aa—MBMB 0,05 fr. per Nummer 16e Jaargaiij , N1' 26 In s o m r i uvi n gs'p n u s •■•l t.lb!/' ! Per i-iac f 'V-> !) ;Vl il) irflJ v ! 1 !->, fr. i.Oo . (i'.lif. 't ' IX I I i" V ' i m Un !£■?'* - ? •".'» } th VOttgfcU* De boeken, waarvan wi] één exemplaar ontvangen, worden ;iangekondigd ; deze. waarvan wM twee exemolaren ontvangen, wor- 't Volk van Ronsse Katholiek-,Volks- en Vlaamscbgezind Weekblad TA AL, GODSDIENST, , ALLES VOOR VLAANDEREN ! HU1SGEZIN en EIGENDOM Druk en Uitgaaf der Drukkerij GOEBEERT, Spilgremstraaî, 121, Ronsse VLAANDEREN VOOR CHRISTL Aankondigtngen. Aiiiionceïi, per reoel !>. 0,15 Kekianien ir. 0,2$ U^chie/l^jkc eerherstellingen ïr. 0,(50 Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Aile artikels en aankondigingen dienen te n laatste Donderdag's middags ingezonden te zijn. Naar den zegepraal Wanneer we voor eenige weken ons artikel schreven : D< Volksbond is daar, dan hebben we in onze geestdrift eene groo te aanstaande werking in t gemoet gezien. Daar zijn de weken van strijd gepasseerd en aan den voor avond van de kiezing is het de plicht van elken strijdendei partijgenoot eens zijn geweten te onderzoeken om te ziei of er hem geen pak op t hart is blijven liggen. Reeds vroeger zegden wij : de onverschilligheid van anderei geeft ons het recht niet hetzelfde te doen ; wij hebben onz< gedragslijn niet te toetsen op de onverschilligen en nietsdoe ners, maar ware strijders moeten we als voorbeeld nemen in onze gedachten moeten we alleen de reden tôt werken zoe ken, en in ons christen minnend harte de energie tôt strijdei en overwinnen. —X — Voor ons stelt zich dus voor den oogenblik maar dez< vraag : Hebben de Volksbonders hunnen plicht gedaan ? Zelve gaan we daar met op antwoorden. Aan de gansch< katholieke bevolking van het arrondissement laten we d< uitspraak over ons werk. Doch willen wij daar zelve niet op antwoorden, wij mogei met al de rechtzinnigheid van ons christen geweten, aan a onze partijgenooten verklaren : wij voelen met den mmstei pak op ons herte en smaken volledig het genot van volbrachtei plicht. —X — Wij weten niet welke de uitslag in het arrondissement za zijn. Deze hangt met alleenlijk af van ons werk, met minde als van het werk van aile menschen. Een zegepraal ware ons zeker zoet ; want winnen, na g< er moedig voor gearbeid hebt, is dubbel zoet ; doch, hebbei wij als aile menschen gestreden om te v/innen, als christenei hebben wij gewerkt uit plicht : wij hebben nog eens onzen to willen betalen aan de groote zaak. —X — De menschen, in hun kortzichtig oordeel, nemen dikwijl: eene nederlaag voor eene zegepraal en omgekeerd ; hoe dik wijls zagen wij met dat er uit een kleine nederlaag eene schit terende overwinning werd geboren ? Iets is zeker, rechtzinnige strijd voor Christus en zijne Kerl brengt altijd eene werl^elijke overwinning mee. Wij weter waar wij onze reden tôt strijd geput hebben en daarom be^ groeten wij reeds met een volkomene zekerheid den zege praal van dezen avond. Als menschen hebben we deze weken gezwoegd alsof ei geen God bestond ; als christenen hopen we nu alsof er geer menschen meer waren. Onze pen jeukt reeds in onze hand, wanneer we denken da: we Zondag nog eens een triomfantelijken artikel zullen moger schrijven over : «DE VOLKSBOND BOVEN!» RI-RI EERLIJKE LIEDEN ! Zult gij kunnen voor de geuzen stemmen die aan uw« kinderen het godsdienstig on der wij s willen ontnemen 1 Neen ! Stemt voor de katholieken ONDER NUMMER 2 ! —: : —®— : '■ '■ — Daags na de kiezing. Veronderstel dat de katholieken na de kiezing omver liggen De Kamer van Volksvertegenwoordigers is anti-klerikaal de Senaat blijft katholiek. En iedere wet, om te kunnen door. gaan, moet door Kamer en Senaat gestemd zijn. Welke brouhaha ! Welk een révolutionnaire toestand ir het land ! —X — Doch laat nog den Senaat van kant en kijken wij alleer naar de Kamer. Hoe zouden liberalen en socialisten zich t'akkoord stellen : Het liberaal pensioenstelsel is door storten (zie voorste liberaal Pecher in de Kamers). Het socialistisch stelsel is kosteloos pensioen. Wie zal er zich geven ? De socialisten willen den diensttijd van 6 maanden, ja 3 maanden en zelfs geenen diensttijd en elk een geweer ir huis. Veel liberalen willen van geen 6-maandigen diensttijd hoo-ren.Veel liberalen zijn archi-militarist. De socialisten zijn archi-anti-militarist. Wie zal er zich geven ? Om algemeen stemrecht in te voeren moeten zij de twe< derden der stemmen hebben ; dus ook katholieke stemmen Katholieken, liberalen en socialisten hebben elk een ver schillend stemrechtprogramma. Een kosteloos pensioen zou honderd miljôen frank bêlas tingen kosten. De vrije scholen zouden afgeschaft worden en men zoi overal wederom beginnen officieele scholen bijbouwen Altijd geld en belastingen. Waarop zullen de belastingen gelegd worden ? Zullen de liberalen de rijke menschen laten belasten ? Wat zullen de rijke doctrinairs doen ? Zullen de socialisten de werklieden laten belasten ? Liberalen zijn voor artikel 310, tegen den minimumloon tegen de wettelijke vermindering der arbeidsuren. Socialisten zijn tegen art. 310, voor een wettelijk minimum loon, vermindering van arbeidsduur. Enz., enz., enz. Hoe zouden liberalen en socialisten samen regeeren ? 't 1s water en vuur. Iets hebben zij gemeens : dat is het anti-klerikalisme. Ook zouden zij aan het volk, om te kunnen regeeren, 11 plaats van sociale wetten, paters en nonnekens te kraken gevei Maar dan nog, zou de katholieke Senaat dat toelaten ? Ja, welk een aardige, révolutionnaire toestand zou een-kartellistische overwinning in het land brengen... In België is slechts een regeering mogelijk ; slechts eem die de vrede in het land kan houden en die is : eene breec democratische katholieke regeering. —0—®—0—®—o—o—#—o— i Maarnen ! ,| voor den vijftienden keer stemmen we j vandaag, 24 Mei, als één man voor de i ; KATHOLIEKEN!! De katholieken zijn dertig jaar aan 't bewind : 1884-( 1914. t Land had vrede en klom tôt een ongelooflijken rijkdom. De vreemdelingen noeinen ons het rijkste ' land en h«t grootste volk der wereld ! Dertig jaren lang hebben de katholieken t land in ' de gulden middelmate bestuurd en nooit partijwetten t gestemd. Men zegt dat zij hunne vrienden bevoordeeligden. Dat is onwaar ; nooit maakten zij van hunne macht misbruik om op t geweten van anderen te drukken. Vergelijkt de bedienden van ijzerenwegen en minis-, teriën met de bedienden van liberaal-socialistische , provinciën en steden. Sommige staatsadministratiën zitten opgepropt t van vrijmetselaars en liberalen. Welke bediende, welke werkman werd aan den ijze-renweg geknakt om zijne politieke denkwijze ? Zou het j niet eerder waar zijn dat men op veel plaatsen eene heilige vrees heeft zich katholiek te verklaren ? Zoekt dan eens de katholieke bedienden en werklieden j waar onze tegenstrevers meester zijn. —X— . In aile werk valt er iets te kritikeeren. Het is onmo-gelijk iedereen kontent te stellen. | Wanneer men het werk der katholieke regeering , beoordeelt, dient men niet alleen naar de kleinigheden [ te kijken, maar het werk in zijn geheel te omvatten. Aile werk dat uit de handen der menschen komt is min of meer onvolmaakt ; eene voïmaakte regeering . zal men nooit vinden. Daarom dient men enkel de vraag te stellen : Welke regeering is de beste ? Zou een liberaal-socialistisch ministerie beter het land kunnen besturen ? Neen. —X — Begeert gij den schoolvrede, den burgervrede, den landsvrede, den godsdienstvrede : stemt voor de katholieken.Begeert gij den schooloorlog, den burgerstrijd, de t ontbinding van ons léger en 't verlies onzer onafhan-kelijkheid, begeert gij de godsdienstvervolging : stemt voor de kartellisten. Kleine stommiteitsn als de kwestie der automobielen van den ouden minister Delbeke zijn van geen gewicht in de schaal, wanneer er te kiezen valt tusschen een katholiek of kartellistisch landsbestuur. Oordeelt dan en doet uwen plicht ! —X — Reeds 14 keeren oordeelde het Belgisch kiezerskorps dat eene katholieke regeering de beste was van de fwee ; wij twijfelen er niet aan of ook dezen keer zal het voor : den vijftienden keër van t oude oordeel, van t oude 1 geloof blijven. Dezen avond komt voor den vijftienden keer onze godsdienstige overtuiging zegepralend uit de stembus. EERLIJKE LIEDEN ! Zult gij stemmen voor dezen die door hunne misda-dige algemeene werkstaking, grootendeels de oorzaak , zijn van de huidige nijverheidscrisis ? ; Neen ! Stemt voor de katholieken ONDER NUMMER 2 ! Kiesbedrog in Frankrijk De socialisten hebben overal in kloefletters het gefabrikeerd schandaal in hunne bladen gezet waardoor katholieken en broeders stemden voor andere broeders die stemrecht hadden en belet waren zelve te komen. L'Echo du Nord, een Fransch blad uit het Noorden, in den zin van Le Soir in België, verhaalt dat een socialist werd ge-knipt die stemde zonder stemrecht te hebben. Op de kiezerslijsten der socialistische gemeente Hellemmes tegen Rijsel, staan 83 kiezers niet op de lijst. Te Synghem moesten de katholieken 43 kièzers op de lijs-ten brengen die 't voorbeeldig gemeentebestuur vergeten had. De voorstaanders van algemeen stemrecht doen niets an-ders dan de menschen stemmen af nemen. Allo, Verbroederirig en Vooruit, bezig nu ne keer uw kloefletters voor dat tweede kiesschandaal. — Een katholiek koningsgezind blad van Rijsel, La Dépèche, stelde voor een groot onderzoek over al het kiesbedrog in te ( richten. Waarom aanvaarden de socialisten dat niet ? O ! die ridders van de eerlijkheid in de stemming ! :-S-: Bcode overwinning in Frankrijk. ajZij is zoo schrikkelijk niet. ' .Volgens opgemaakte statistieken moesten slechts een 6000 stemmen keeren om de meerderheid in de handen der anti-blocards te geven. En er zijn 11 miljoen en half stemmen in Frankrijk ! Maar we behoeven niet te zoeken in Fransche gazetten om daar het klaar bewijs van te hebben. Van Gheluwe verklaarde 1 te Synghem dat de socialisten in Frankrijk gewonnen hebben ' i met de stemmen van de katholieken. | Welnu, socialisten, is dat zoo ? Dan zou uwe roode over-; winning in Frankrijk in werkelijkheid veranderen in een klerikalen zegepraal ! r Waarom dan al dien tralala ? ■ En voor eenen « comble », daar waren twee Ronsesche so-,cialisten welke die woorden ferm toejuichten !?l? Vergelijkt, oordeelt en liandeit ! .. -• In België hebben wij sederl 30 jaar een katholiek bestuur. In Frankrijk is er sedert 30 jaar een liberaal-socialistisch bestuur. Hoe is de toestand in de twee landen die nevens elkander liggen ? r OP ZEDELIJK GEBIED In FRANKRIJK is op zedelijk gebied de toestand schrik-wekkend.De « criminaliteit » is erfeteeds groeiend onder de jonge § kinderen ; , het Fransche volk pleegt op zich zelven een echte zelf- '( moord ; in Frankrijk zijn meer steffgevallen dan geboorten...! O m voor zijne vijanden het'onderspit niet te moeten delven heeft men den legerdienst tôt drij jaren moeten verlengen. ? Overal heerscht wanorde^ opstandsgeèst en « anarchie ». j Muiterijen en bloedige opstanden zijn er dagelijksch brood. §' Niets wordt er geëerbiedigd. Al wat christen is wordt er | vervolgd en gesmaad. BELGIE, integendeel, groeit en bloeit, en verwekt door |< zijnen buitengewonen voorspoed, de bewondering der a vreemde landen. Overal is België gekend als een land van vrede, waar eer- s lijkheid en deugd geëerbiedigd worden ; als een land van vrij- H heid, van fierheid en van onverschrokken moed. DE VRÏJHEID i In FRANKRIJK gaan ambtenaars en onderwijzers ge-bogen onder 't zware juk der vrijmetselarij ; de rechters zelf moeten zich onderwerpen aan de schaam-telooze bevelen der politieke hoofden, medeplichtigen van roovers en zoogezegde financiers die maar één doel hebben : het kleine volk uit te plunderen en uit te zuigen. ki Hier in BELGIE is iedereen vrij. Sinds 30 jaar zijn de ka- b tholieken aan 't bewind en ripg zijn, in sommige ministeries, de liberale ambtenaars meerderheid. is DE SCHOOL ir In BELGIE mag de christene huisvader gerust op de reine ziel zijner kindertjes waken. kl In FRANKRIJK niet. Wie zijne kinderen naar katholieke scholen durft zenden, wordt vervolgd als een misdadiger. HET HUISGEZIN "i -In.FRANKRIJK zijn Cu ^ -M scheidingen ongehoord talrijk. In BELGIE blijft de familie in eere. LOONEN EN BELASTINGEN In FRANKRIJK zijn de loonen wat hooger, maar wat al lasten wegen er op het volk niet, die in België onbekend zijn : koffie, granen, zout, enz., zijn in Frankrijk zwaar belast. v In BELGIE zijn de arbeiders schier van aile rechtstreek-sche of onrechtstreeksche lasten ontslagen. OUDERDOMSPENSIOENEN In FRANKRIJK belooft men veel, maar geeft men weinig. Voor de laatste kiezing hadden er de Kamers ijlings eene wet over de ouderdomspensioenen gestemd, doch men slaagt er niet in ze toe te. passen. In BELGIE hebben wij nu de verzekering tegen ziekte, tegen invaliditeit en ook de ouderdomspensioenen. De oudjes d krijgen van nu af 120 fr. in plaats van 65 fr., vroéger. De z andere kunnen, als ze willen, een pensioen hebben van één frank daags op 65-jarigeri* ouderdom. z i< DE SCHANDÀLEN IN DE BESTUURSKRINGEN h In FRANKRIJK breken gedurig de schandalen als etter-builen uit. 0 We zagen er de Panamazaak, in dewelke honderden kleine burgers geruineerd werden en voor dewelke 104 volks- ^ vertegenwoordigers werden uitgekbcht ; de zaak vaii den « Crédit Général », in dewelke een minister van zijne macht misbruik maakte om eene bank, wier mede- z dinging hij vreesde, te vernietigen, alzoo honderden en honderden sukkelaars broodroovende ; het schandaal der fichen, hetwelk bewees dat honderden ^ officieren « gepensionneerd » werden, om te weten of ze ja e of neen naar de kerk gingen, of ze zelfs aan hunne vrouw toe- ^ lieten hare kerkelijke plichten te kwijten. Eindelijk zagen wij er de zaak Rochette en de moord op ^ den dagbladschrijver Calmette, hooÉdopsteller van Le ^ Figaro, laffelijk omvergeschoten door de vrouw van eenen ^ plichtigen minister, zaak vol schande, slijk en bloed. Welke vergelijking met onze eerlijke en deftige bestuur- q ders ! Kiezers, denkt er aan ! Spaart ons land van eerloosheid, ontucht en wanorde ! Zorgt dat wij voortaan als vroeger ons mogen beroemen ^ op den vooruitgang, op de vrede, op de vrijheid, op den voor- p spoed van België ! Daarom, stemt allen als één man voor de katholieken i ONDER NUMMER 2 ! Boerenvrienden. Wie rostte er de boeren af in Brussel over dertig jaar ? De liberalen. Wie viel diezelfde boeren aan te Oostacker ? o De socialisten. n Wie maakt de boeren uit voor pijpenkoppen ? 2 De kartellisten. d Wie noemt men boterrevolutionnairs ? n De socialisten. Aan de boeren herhalen wij het woord van Dr Van Cauwen- k berghe van Huysse in den Katholieken Kring : h « Men zegt dat wij, menschen van den buiten, lompe vlegels a en pijpekoppen zijn, omdat we voor de katholieken stemmen, n fiskadées nen dop geven op zijn boers ; wanneer we in 't stem- e kotje zullen staan, zullen we weten waar we moeten stemmen; de kartellisten zullen wel zeggen dat is van dommigheid, maar 't en geeft er niet aan ; op 24 Mei zullen we als één man d « dom-ga-weg » voor de katholieken stemmen ! » E Prachtgeboiiwen in Belqië. De socialisten schermen altijd met de miljoenen welke d< itholieken misrekenden in 't bouwen van dit of geen open-lar gebouw. Zij zeggen ook dat het nutteloos geld op de straat werper , prachtgebouwen zetten. Goed ; maar dan : waarom bouwen de socialisten zulk prachtig feestpaleiî de St-Pietersnieuwstraat te Gent ? Zou dat niet gaan met wat effener muren als die onzei oosters ? En voor hoeveel hebben de socialisten zich daar misrekend î Eerst ging het één miljoen kosten ; dan twee miljoen i drij miljoen en binnen wat nog een steertje van een miljoer i dat zal vier zijn. Kritikeeren is gemakkelijk, hé ? Maar zelve doen !!!!! EERLIJKE LIEDEN! Zult gij stemmen voor hen die onze missionnarisser evuilen, en onze liefdezusters uit de hospitalen willer erjagen ? Neen ! Stemt voor de katholieken ONDER NUMMER 2 ! — Kiesbedrog. Pitje Snot spreekt in zijne meetingen over het kiesbedrot er katholieken. Iedereen weet genoeg dat het de liberaler îlf zijn die het meest kiesbedrog gebruiken. Maar om een gedacht te geven over het opmaken der kie-srslijsten : In heel het arrondissement werden over twet iar door de liberalen rond de 700 reclamatiën gedaan vooi et veranderen der kiezerslijsten. Van die 700 werden ei )nd de 70 grondig bevonden en goedgekeurd. Dus in geheel 't arrondissement hadden de blauwen 7( rondige reclamatiën : zij 1 per gemeente. Anders is het gelegen in de plaatsen waar onze geusken; aas zijn : • TE SYNGEM alleen werden er dit jaar rond de veertig îclamatiën gedaan en goedgekeurd. Eene kleine missing Doals gij ziet. TE RUIEN stonden er rond de vijftig kiezers op de lijs □or de kiezing der Werkrechtersraden. Er werden klachter îgediend voor drij-en-veertig kiezers die vergeten warer a een-en-dertig werden op de lijst gebracht zonder ir eroep te gaan. TE BERCHEM : Daar zijn er van 130 tôt 150 kiezer oor de Werkrechtersraden. Er werden daar niet minder dai ertig reclamatiën gedaan, waarvan zes-en-twintig wer en goedgekeurd. Gij ziet dus klaar dat er nog al veel vergeten waren ; 't i nnoodig te zeggen ook dat het voorzeker hunne vriendje iet zijn die zij vergeten. Volgens men ons zegt worden op eene liberale gemeenb e Kiesbrieven niet verzonden van Katholieicc Kiezers die ii ranKrijK arbeiclen. En die mannen spreken van kiesbedrog !!! Ge moet maa urven ! -- : : ' # : :— Korte diensttijd. Waarom is het moeilijk^den^diensttijd|te verkorten ? Hoe langer een soldaat bij het leger is, hoe beter hij ge efend en gevormd is. Wij Belgen zullen af te rekenen hebbei iet de Fransche of Duitsche goedgeoefende soldaten, di< of 3 jaar gediend hebben. Het is dan noodig dat onze sol aten ook goed geoefend zijn. In 15 maanden zullen ze dai og zoo goed niet zijn als de Fransche of Duitsche. Wij verstaan dat andere landen, als Zwitserland, eenei orteren diensttijd invoeren. Waarom ? Wel, die landei ebben niet zooveel af te rekenen met zulke machtige leger [s wij. Ten andere, Zwitserland is rondom om zoo te zeggei atuurlijk versteikt doo: zijne bergen en heeft dus slecht în klein leger noodig. Vergelijkt en prijs van versch vleesch aan dien van Liebig's Vlcesch !xtract : de voordeeligheid van het Liebig valt in de oogen a RUaBBSaBQMnHBaBSEBSBSnBnHBSIHBBnaBnsnHDDiHiBBBBPB I DEFTIGE LIEDEN! , I Gij die nu in de kerk zijt gaan bidden.zult gij nu stem-I men voor de godsdiensthaters en kerkvervolgers ? , Neen ! Stemt voor de katholieken ONDER NUMMER 2 ! Onze Meetings. j 't Is er mee gedaan ! De kieswerking is ten einde en heden Zondag zullen de kiezers beslissen. Met voile vertrouwen zien wij den uitslag te gemoet. Als het waar blijft dat men loon naar werken krijgt, dan zullen de katholieken Zondag avond triomf vieren en de Volksbonders zullen met fierheid hunpen zegekreet doen galmen, waarmede zij den kiesstrijd begonnen hebben : « De Volksbond boven ! » Immers, nooit werd een kiesstrijd met meer iever, werk-1 zaamheid en strijdlust gevoerd. Geen enkele gemeente van i ons arrondissement bleef onbezocht, en op vele plaatsen zijn onze propagandisten twee tôt drijmaal geweest om de roode en blauwe leugenfabrikanten • te vervolgen. Donderdag waren niet min dan 40 propagandisten van den Volksbond op gang tôt zelfs in de verst af gelegen hoeken van ons arrondissement. Wij hadden eerst gedacht geen verslag meer te geven over de laatste propagandatochten, doch de lage handelwijze onzer tegenstrevers, en bijzonderlijk deze der liberalen, deed ons van gedabht veranderen. Het publiek moet er over oor-deelen. Hier volgt dus een kortbondig verslag der bijzonder-' ste meetings : TE SYNGEM Een eerste groep propagandisten vertrok Zondag morgend ■ naar Syngem, waar eene liberale meeting aangekondigd was en waar ook eene katholieke kiesvergadering moest plaats heb-I ben. De Volksbonders gingen de liberalen gaan helpen « meten ». Hunne komst was gekend, want het lokaal was reeds één uur voor de meeting door blauwe slaven ingenomen, die er naar hàrtelust zaten te zuipen. Er werd daar nen langen « discours » afgelezen met *n een- i tonigheid die ons bijna tandpijn deed krijgen. Ook vele stom-miteiten en onnoozelen zeever werden er uitgegeluwd. Onze vriend Léo Vindevogel vroeg het woord om de eerste tegen te spreken. 't Werd hem toegestaan, maar hij had nauwelijks tien woorden uitgesproken, toen eenige woeste kerels een hou-hou-geschreeuw uitbalkten dat hooren en zien vergingen. 't Geleek aan eene bende koeien, die hoorndul werden. De Volksbonders protesteerden tegen het bureel, dat geen enkele poging deed om die schandalige handelwijze te doen ophouden. Doch die fijne heeren konden er niets aan doen, zegden ze. En de Pilatussen waschten zich vergenoegd de handen. Eenige blauwe lakeien kwamen ons toegesprongen en meen-den ons 'n pandoering te geven. Doch de Volksbonders bal-den de vuisten en de « helden » ondervonden weldra dat het gevaarlijk was eene kat zonder handschoenen aan te vallen. De Volksbonders vertrokken, de liberale redenaars uitda-gende hunne leugens in de katholieke meeting te komen herhalen, hun.verzekerende dat daar geen betaalde knechten door hun beestengehuil de tegenstrevers zouden beletten te spreken. 't Was iets nieuws te Syngem ; zulk 'n stoutmoedigheid had 't volk daar nog niet gezien ; men lijdt daar in stilte onder de verachtelijkste dwingelandij. Ook was er in de katholieke meeting buitengewoon veel . volk. i Volksvertegenwoordiger Thienpont opende de meeting en ; sprak over het katholiek programma. Daarna was het de beurt aan onzen strijdmakker Octaaf i Goebeert. Hij deed de schandalige handelwijze der liberale vrijheids-i wurgers van Syngem uitschijnen en vergeleek ze met deze i der katholieken.die in al hunne meetings het woord vrij laten. 5 Hij daagde de liberalen uit hunne leugens te herhalen. i Op zijne herhaalde uitdagingen kwam eindelijk een be-; ruchte schoolvos vooruit .Dat was juist ons affairen. Octaaf Goebeert deed verder de valschheid der liberale beweringen uitschijnen, legde hunne trukken voor oogen en smeet een voor een hunne beschuldigingen tegen de ka-- tholieke regeering in duigen. Toen hij gedaan' had en de voorzitter het woord aan den

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde belonging to the category Katholieke pers, published in Ronse from 1898 to 1936.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods