t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde

1589 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 17 May. t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde. Seen on 27 April 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/xd0qr4s60g/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

't Vclk van Ecosse Katholiek-, Voiks- en ViaamsGhffezipd Weekbiad !)t boektn, waarvan vvij één ^nncnrrMCT -xerfiplaar ontvangen, worden 1 AAL, LiUUàlJlh,Ivà I , auiîaekondijîd ; dezc waarvan wi' •wee exemplaren ontvanjjcn, wor- HUISGEZIN en E1GENDOM c'en beoordeeld. ——— Druk en Uitgaaf der Drukkerij GOEBEERT, Spilgremstraat, 121, Ronsse I ALLES VOOR VLAANDEREN ! VLAANDEREN VOOR CHR1STUS ! i N MU; l VI S ( Hl' t ! J s , >'.» • ; » < ■( ( t' > i tr • I'.-T |...»r t' • ; i< i.i i -fj > ! '» ' ;•>, i . » i |.ri fr l.i» » i !. • I I ■ k ' ' l • | (il ( > i I ;, J » •'> j Va NKONDIOINOKN I.»1!. i. • 11 î • -1 fr. 0,1V' }(••!»•!. r i i, l\ i-• • rii.-."■ > i «- M i 11 »_■ e 11 !t U.fi'i Ongeteekende brieven worden niel opgenomen. Aile artlkelsen aankondigingen dienen ten laatste Donderdag'? middags ingezondën te zijn. EEN FRANK DAAGS PENSIOEN. ■= De klerikale volksbedriegers houden hunnc = = kiesbeloften niet van vôôr de kiezing van = . - 1912 en stemmen tegen het kosteloos pen- - r *- sioen van 1 frank daags = = = —X — Als Kamiel Huysmans naar Ronsse in de Verbroederins kwam meeting geven voor de laatste kiezing, dan nep hij to de Ronsesche socialisten dat de klerikalen harde koppen zijt die drij keeren moeten doodgeklopt zijn vooraleer geheel dooc te zijn. De laatste klop, de genadeslag, zou de kiezing gewees zijn van 1912. Nu hebben de katholieken al twee kloppen gehad : de eerst< was de militaire wet : van dien eersten klop zijn we reed: terug triomfantelijk rechtgesprongen. Liberalen en socialister durven er niet meer over piepen, want de stroom van vader landsliefde die in 't Belgische volk opkomt, zou ze in een mach tig protest achteruit werpen. De tweede klop was "t « druppelken van den werkman » Daarvan ook zijn wij zegepralend teruggekomen. Het volk. de arbeidsklas, begrijpt dat het alleszins wantrou wen verwekt dat het juist de liberalen zijn, die oude verkan-kerde geldwolven, die het zweet van den werkman onder der vorm van goudstukken en bankbriefkens aan hun ziele hebben genaaid, ja, dat het juist de manchesterianen zijn die hei volk willen doen drinken. Het arbeidende volk begrijpt da1 een werkman die drinkt niet meer vatbaar is voor gedachter van vrijmaking en ontvoogding en dat een slaaf van t alcoolisme altijd ook een slaaf is van 't kapitalisme. En daarvan ook zwijgen de liberalen, want uit datzelfdt arme volk dat ze met alcool wilden verleiden om het in zijr zatheid te kunnen exploiteeren, uit datzelfde volk is een kreel van verachting opgestegen tegen de lage inslaapwiegers er ontzenuwers van de werkersklas. Nu richt zich voor ons het derde wapen op, dat onze derde klop, onze genadeslag moet zijn : het pensioen van d< arbeiders. Evenals de twee vorige zal dat wapen van de katholieker afvliegen en onze tegenstrevers zelve treffen. —X — Verleden week werd de nieuwe wet op de sociale verzeke-ringen gestemd, waardoor de werklieden en de patroner voortaan zullen verplicht worden te storten, om de arbeiders met medehulp van den Staat, eenen onderstand te geven ir geval van ziekte, vroegtijdige werkonbekwaamheid en ouder dom. Ten titel van overgangsmaatregel zullen de ouderlin gen 120 fr. in plaats van 65 fr. pensioen trekken. Een man wordt ziek : hij valt in onderstand in den Onder lingen Bijstand. Duurt de ziekte voort, verschillige jaren gansch zijn leven : dan trekt hij 1 fr. daags uit de kas de: vroegtijdige werkonbekwaamheid ; op 65 jaar houdt dezi onderstand op om plaats te maken voor t pensioen. Zoo i 't gansche leven van een arbeider verzekerd. Voorwaar een schoone wet. —X — KATHOLIEKE VEELBELOVERS Liberalen en socialisten werpen ons op dat de katholiekei v6or de kiezing van 1912 een kosteloos pensioen belooft hadden. Laat ons vooraf zeggen dat de pensioenwet voorzeker no| kan verbeterd worden. Zelfs in hoogere kringen is men t'ak koord dat ze niet lang ongeschonden zal blijven ; de tijd vôô de kiezing was te kort om ze grondiger te onderzoeken. En dat gémis aan tijd is op de katholieken niet te leggen Wie heeft er immers maanden en maanden den tijd de Kamers gestolen gedurende de bespreking der schoolwet De liberalen en socialisten. Zij wisten nochtans heel wel da de katholieken, de meerderheid zijnde, toch zeker die we zouden stemmen : de anti-klenkalen konden mets winnei dan tijd verliezen. Zij wisten ook wel dat veel sociale wettei stonden te wachten. Zij hebben er in hun haat tôt het gods dienstig onderwijs met willen van hooren : aan hen nu d verantwoordelijkheid eener min volmaakte verzekenngswet —X — Doch nopens die belofte der katholieken, laat ons twee din gen opmerken : 1. De katholieken hebben nooit kosteloos pensioen ver dedigd. Men leze onze brochuur der tegensprekelijke meetmi in de Verbroedering van over twee jaar en men zal er zien da we ons beslist tegen het kosteloos pensioen verklaarden. 2. De katholieken hadden ook niet beloofd een algemeenei onderstand in ziekte en vroegtijdige werkonbekwaamheid ti geven. . Dus hebben de katholieken meer gedaan dan ze beloof den : zij hebben eene pensioenwet ingevoerd waarvan d< hoofdtrekken in de katholieke verklaringen van 1912 te vindei zijn en zij hebben bovendien eenen onderstand in ziekte ei vroegtijdige werkonbekwaamheid gegeven zonder zij hem be loofd hadden. Wat is er dan te kritikeeren op de katholieke regeering GEEN KOSTELOOS PENSIOEN Voorzeggen dat een kosteloos pensioen er nooit zal of mai komen, dat zullen wij niet. De tijden en toestanden verande ren ; nieuwe toestanden brengen nieuwe gedachten en rede nen tôt handelen mee : iets wat in den tegenwoordigen toe stand slecht of nutteloos is, kan in een toekomenden toestani noodzakelijk worden. Een goed voorbeeld daarvan is 't antwoord van Woest aan Vandervelde in de Commissie der XXXI, wanneer dez laatste hem zijne vroegere gedachten over kiesrecht herinner de. In 1870 was ik voor het Zuiver Algemeen Stemrechl zegde hij, en ik zou er nog voor zijn, indien er geen révolu tionnairs waren die bij middel van 't stemrecht dreigen d maatschappij omver te werpen. Zoo kunnen er voor ons toestanden komen die eene ge dachtenomkeering rechtveerdigen en eischen. De pensioenkwestie, op den keper van heden beschouwc komt ons niet voor alsof kosteloos pensioen het beste wa! Wat men er ook van zegge : hij die 't volk het vooruitzich ontleert bewijst aan het volk den slechtsten der diensten 't Yolk gaat gemakkelijker van het vooruitzicht dan er naartof dus dienen er middelen gezocht om dien geest in t volk t behouden en te ontwikkelen. Ontegensprekelijk was de vrees van den ellendigen oude dag voor de zorgelooze en verteerzuchtige menschen altij een schrikbeeld en voor de menschen is het zoo dikwijl waar : zoo 't verstand niet toereikt, daar moet de vrees, d roede komen. Stelt u voor dat de arbeidende klas morgen vôor mets mee te zorgen heeft en in aile moeilijke omstandigheden des levens automatieke redmiddels komen. Denkt ge dat de werkersklas dan nog dat hoogst menschelijke en veredelende gevoel zou hebben zijn leven te leiden en gedurig in al zijn daden, in gansch zijn omgang zijn verantwoordelijkheid te voelen ? : Neen. Zoo waar is het dat een tegenstaander der verplichting ' in die orde van gedachten bij overwegende menschen met wat menschenkennis begaafd, veel kans heeft zijne anti-verplichtingsgedachten er door te halen. i De mensch heeft verstand en wil gekregen om redelijk te leven, om zich zelve te besturen, de schadelijke invioeden van zich gedurig af te weren en zich bij middel van zijn verstand ' en energie een weg door 't leven te banen. Dat is voor den mensch — zelfs afgezien van aile gods-dienstige overweging — leven in den vollen zin van 't woord. Die zulk leven in den mensch opwekt, vergroot in hem het mensch-zijn, en het volmaakter mensch-zijn is ook voor ons de hoogste schoonheid. Dat is de grootste reden, waarom wij er altijd twee keeren zouden op zien een kosteloos pensioen of eender welken kos-teloozen onderstand aan de arbeiders te geven. En neemt acht, wanneer wij zoo handelen, blijven we heel juist met ons eigen. In economischen zin hebben wij altijd het onmogelijke gedaan om de werkersklas Van den knjggeest en de gulden koordekens af te houden en wanneer we de ar-j beiders door eigen werk iets zien bekomen, dan zijn wij min-1 ! der voor het objectieve dat ze verkregen hebben dan wel I voor het verstand en de energie die ze aan den dag hebben ge-legd.Want, wil ons wel begrijpen : ontwikkelen en ontvoogden is geen loonopslag verkrijgen ; maar aan de arbeidsklas de energie en 't beleid geven om loonsopslagen te kunnen be-werken.Waarom zouden wij dan anders handelen tegenover den : Staat ? Wij begrepen nooit hoe de socialisten, die zoo hoog op-loopen met het « eigen ontvoogden » der werklieden, zoo hevig toegeven in de onbewerkte, automatieke staatsverbetenngen. Wat zouden ze liever zien : dat de arbeidsklas in hare soli-dariteit en met hare syndicaten aan al de Belgische patronen een minimumdag van 8 uren oplegge, ofwel dat de Staat den 8-urenarbeid door een wet komt invoeren ? Besluit er niet uit dat we tegen staatstusschenkomst zijn : wij kiezen hier het volmaakte, wel wetende dat men naar een ideaal moet streven met de zekerheid het nooit volkomen te zullen bereiken. 100 MILJOEN BELASTINGEN ' j ' . S ' • j Een kosteloos pensioen zou niet vèr van de 100 miljoen : j kosten. Als de Staat dat geld uitgeeft, dan moeten er ook 1:100 miljoen binnenkomen in belastingen. Dus, die zegt kosteloos pensioen, zegt ook 100 miljoen nieuwe belastingen. De liberalen waren in 1884 aan 't bewind ; 't volk was toen veel armer dan nu en de pensioengedachten waren reeds lang in omloop. Waarom hebben de liberalen dan geen frank daags pensioen i gestemd ? Al was het maar een van 65 fr. geweest. 1 j Sommige liberalen stemden de nieuwe militaire wet ; | anderen vroegen nog meer dan 49 per honderd der jongelin-1 gen ; doch wanneer de belastingen voor de militaire wet - ! moesten gestemd worden, speelden zij pieperkenduik. Dus •. stemmen die mannen uitgaven zonder inkomsten te willen stemmen !?!?!? Of waren de belastingen te veel op de rijke menschen ge-■ legd, misschien ? > De socialisten zeggen gedurig dat de katholieken niet ge-t noeg uitgeven voor het volk ; ze willen hen gedurig meer doen t i uitgeven ; doch evenals de liberalen komen ze op tegen de i burgersbelastingen, en terwijl ze gedurig nieuwe uitgaven i zouden willen doen, zetten ze onbeschaamd in hunne kies- - gazetten : Wie stemde er 50 miljoen nieuwe belastingen ? ; de katholieken. Maar zegt eens, liberalen en socialisten, als ge niet wilt dat er belastingen komen, moogt ge ook geen nieuwe uitgaven - vragen en moogt ge zeker niet gedurig schreeuwen op de katholieken dat ze niets doen voor burger, boer en werkman. Zoo er nu eens kosteloos pensioen kwam, zouden onze an ti-; klerikalen niet, evenals in de militaire wet, voor t pensioen t stemmen, maar tegen de belastingen, onder 't kinderachtig voorwendsel dat er dit of dat te kort of te lang aan is ? i Neen, mannen, uwe dubbelzinnigheid wordt politieke on-i eerlijkheid en iedereen begrijpt het. —X — Beloven, kritikeeren, als ge in minderheid zijt, dat is nie-; mendalle ; in de Kamer zouden de socialisten het al verslaan i omdat ze toch weten dat ze tegen eenen windmolen vechten i en dat al hun gepraat geen gevolgen en heeft ; doch daar waar - ze aan 't bestuur van provincie, stad of gemeente zijn, doen ze mks ! > Of dat ze ons eens uitleggen welke wonderheden zij zooal in Seraing of in Gent verricht hebben. De liberalen moeten zelve verklaren dat overal, waar de socialisten iets moeten besturen, het de onbekwaamste en l domste menschen der aarde zijn. Bij voorbeeld in Ronsse : hunnen held dien ze naar den - gemeenteraad zonden was Amedée-De Roose. En die was dan - nog den felsten ! 1 Veronderstelt nu eens dat er in den Ronseschen gemeenteraad een collectie als de twee Turri's, enz., zitten met een î De Roose als burgemeester en de twee Turri s als schepenen?! î Die zouden er zeker verstand van hebben de stad te bestu- - ren !!! , En wat deden ze voor de werklieden ? Jan Lampens werd - te Gent Jan-vier-cens genoemd omdat hij de loonsverhooging ; van de stadswerklieden, door M. Eylenbosch doorgedreven, op 4 cens deed dalen. En Anseele legde geen belastingen op de automobiels, maar op het water !?!? Klappen, hé, op de meetings wat katoen geven op de kle-. rikale regeering en 'n gazet volkrabbelen en iedereen kriti-t keeren, dat gaat alleene, maar zelve doen ! dat zijn andere . patatten ! Wilt ge wedden, dat die hevige voorstaanders als de socia-e listen zijn, dat ze nog zullen het middel vinden om aan de werklieden een deel van dat pensioen te ontfutselen ? i Werd Vooruit immers niet veroordeeld voor achterhouding I op den loon der werklieden ? s Wacht maar. e Opgepast alsdan van de façadewetten der katholieken, want ze zouden de socialisten nog kunnen knippen. rj RI-RI. .[ Verraders. , is In hunne Verbroedering van 3 Mei geven de soskens een ig klein artikel tegen de Volksbonders. u Oh, 't is maar een kolommeken ; ge zoudt zeggen dat ze n een beetje de goesting kwijt geraken van met de Volksbonders -j in polemiek te komen. En 't is mij t artikeltje !, Heel simpel den ouden rimram : dat de Volksbonders ver-^ raders zijn, en dat de Volksb,ond gesticht is om de werklieden j" te verdeelen !!! En weet ge waarom we verraders zijrt ? — Omdat we voor de katholieke lijst strijden. n De Volksbonders hebben: nochtans klaar en rechtzinnig ^ hunne gedragslijn uitgelegd en vérrechtveerdigd. Maar 't rood verstand der Verbroederins* en wil dat niet begrijpen. j Maar de ware « comble 1 is dat zij, de roode sleepdragers ^ der blauwe pitenlairs, ons t{urven verraders verwijten ! Zij, die op ééne lijst staan met de blauwe coffre-forts, de blauwe kapitalisten, de « beste » vrienden van den n werkman ! En 't schoonst van al, de sossen bewijzen zelf dat ze t werkvolk verraden. Lees en oordeel : j Daar valt ons een strijdpapierke van de socialisten van Aalst onder de oogen, (daar is 't geen kartel, moet ge weten), en daar staat zwart op wit dat de liberale partij eene partij van ( rijke menschen is, (zoowel als de klerikale partij, voegen zij er algauw bij, om de blauwe meesters niet te kwaad te maken), ^ ze zeggen er ook dat de liberalen de katholieken niet te kritikeeren hebben, want dat de blauwe Kamerheeren ook de n Congo-overname, het alleman-soldaat, enz., helpen stemmen le hebben. Hewel, schoone jannen, hier heult ge met diezelfde blauwe heeren, en ge aanvaardt op hunne lijst het achterpostje ! n Zegt ons ne keer, gij die uw eigen zelven gedurig tegen-spreekt, wat vertrouwen kan een rechtschapen man in uwe 1 kartelpolitiek nog hebben ? Overal elders zijn liberalen zoowel aïs socialisten be- j î schaamd in het kartel, ze strijden hardnekkig af dat ze nog overeenkartelen. n Waarom ? En hier maakt ge kartel ! *. Waarom ? Ja, waarom dat tegenstrijdig handelen ? n Waarom die dubbelzinnigheid ? e Niet één deftig mensch zal u zijn vertrouwen of zijn stem geven, maar Zondag zullen ze allen als één man stemmen voor de katholieke lijst onder yyMMER 2 k Volfebonder II. ?t — i. g Een gemaakt schandaal 111 Een geestelijke Broeder en drie wereldlijke personen zijn Zondag te Rijssel, tijdens de balloteering voor de Fransche ' wetgevende kiezingen, aangehouden, omdat zij dragers waren 1- van verschillende kiezerskaarten. ct De roode drukpers maakt er een schandaal van en de Bel-1S gische Peuple geeft er zelfs een smaadprintje op, dat alleen :n van Peuple s krapuleusheid getuigt. Men wil het den schijn geven dat die menschen vier, vijf tôt tien maal en meer in de balloteering zouden gestemd hebben.e~ Welnu, de onderzoeksrechter, M. Gobert, te Rijssel, în heeft Dinsdag zelf verklaard dat er niets van is. Al de aangeslagen kiezerskaarten waren alleen op 26 April, în dag der eerste stemming, gemerkt, zoodat ze den 10 Mei, dag s" der balloteering, niet zijn gebruikt geworden. ^ Het waren kaarten van geboren Franschen, die de eenen te Brussel, de anderen te Doornik wonen. Die Franschen waren at den 26 April te Rijssel geweest kiezen, zooals het hun recht ;n was ; dan lieten zij hunne ^emerkte kaart op het Bureel van e de Broeders der Çhristene Scholen. De nu aangehoudene vier personen waren Zondag laatst l~ met die kaarten naar de statie gegaan om ze er te overhandigen ;.n aan de stemgerechtigde kiezers, welke zij echter te vergeefs lg opwachtten. Denkende hen gemist te hebben, gingen zij er mede naar de kiesbureelen, in de hoop de betrokken kiezers rl" daar aan te treffen. Zoo verwekten zij de achterdocht van een policiekommissaris-papenvreter, die hen deed aan houden. Dat zij van de kaarten geen misbruik gemaakt hebben, is e" bewezen door het feit, dat geen enkele dier kaarten op 10 m Mei afgemerkt is. ;n En dat is geheel het zoogenaamd klerikaaj kiesschandaal !... ar Ze zullen wat anders moeten vinden : 't is mislukt. ;n P. S. — De roode Peuple drukt dienaangaande een vers-stukje of liedje met smenge zinspelingen. Zoo iets moet waar-lijk van Zola's Bebelpartij komen : 't zou ons niet verwonde-ren, ware het versstukje gemaakt door den Parijzer socialist în Flachon, veroordeeld voor verkrachting van eerste-commu-niekanten. 't Ware de socialistenpartij heel en gansch waardig. Het Senaat. în ?! X u- De schoolwet is er door in het Senaat. Bravo ! eindelijk gaat de overgroote meerderheid der Belgen rd een beetje rechtvaardigheid hebben in zake van onderwijs ; ig eindelijk gaan ook de arme menschen, die voor hunne kin-n, deren een katholiek onderwijs willen in die dorpen en steden waar de geuzen meester zijn, ook eene school Kunnen hebben ls, waar hun godsdienst geëerbiedigd en geleerd wordt. Heil aan onze Regeering ! e- Het Senaat is ook bezig met allerhande wetsontwerpen te :i- bespreken : de wet op de goedkoope woningen, op den ar-re beidsduur in de mijnen. Ze zullen ook hun best doen om den tijd te vinden om nog vôôr de kiezing de verzekeringswetten a- te stemmen. le Iets dat aardig is : liberalen en socialisten hebben die wetten niet willen stemmen in de Kamer, en zie, nu roepen en tieren ig zij dat het Senaat zoo gauw mogelijk die wetten moet stemmen.Hoe rijmt men dat te saam ? n. Legt dat eens uit, liberalen en sossen van Ronsse. Peper en Zout. \) _ 1 — ; MET VUILE VOETEN ! — Gezel Thiry, afgescheiden socialistische kandidaat van Verviers, geeft de oud-socialisten hunne zaligheid als volgt : « Wat het welzijn der werkliedenmassa betreft, van het » hoofd of van de armen, nihil, niente, nothing, niks, niets. » Wauwelarij, boerenbedrog, advokatenstreken, jeremias-» kladhten, zuchten en klagen en schoone redevoeringen. » Gij wilt het algemeen stemrecht opdat er in de Kamers » en overal een grooter getal mannen zoude zitten van uwe » soort om de massa in slaap te wiegen. « Gij wilt dat de massa in uwe syndicaten trede, om den » oorlog te kunnen voeren bij middel van werkstaking, en » de aandacht der menigte af te weren... en ook om een batal-» jon opeters van inleggeld te onderhouden, die u helpen om » omhoog te klauteren ». ' Die gezel Thiry ziet er waarlijk geen gemakkelijk voerman uit, zijne zweep kletst goed. — 2 - DE VIJANDEN DER BOEREN ! — De liberalen stel- len dç katholieken voor als uitzuigers der boeren. 't Zal moeilijk gaan om dit te doen slikken. De liberalen, dat zijn zeker de vrienden van de boeren ; zij die zegden dat de landbouw zich zelven moest redden ; de liberalen, die altijd den spot drijven met de boeren, in hunne gesprekken en gazetten ; de liberalen, die in 't jaar '84 de buitenlieden te Brussel afrosten ; de liberalen, die de boeren uitschelden voor dommeriken, halfhouten, ploegen die in God gelooven, onbeschaafden, ontuchtig volk, enz., enz. Ja, de liberalen, dat zullen de vrienden der boeren zijn. Dat zegden zij ook alzoo in hun kiesbladje van 1878, bijge-naamd « De Koe ». Sommige landbouwers gelpofden dat en stemden voor de liberalen, maar zij hebben geweten aan hoe-veel de el ! - 3 - ZEEM AAN DEN BAARD ! — In het propagandablad De Volkswil, maken de socialisten propaganda voor hunne kandidaten. Dat is hun recht. Maar 't is geestig vast te stellen hoe zij het doen. Zij wenden zich tôt alleman, zelfs tôt de kleme burgers : « Moesten de kleine burgers beter den strijd der sociaal- ^ » démocratie kennen, dan zouden zij tôt de overtuiging komen ^ » dat de socialisten hunne vrijmaking bewerkende, ook die . » der burgerij verzekeren ». Hebt ge 't vast ? 't Zijn nu de sossen die de burgerij moeten redden ! Vraag het ne keer aan groote en kleine restaurateurs die niet te ver van den feestkemel of rood paleis van Gent wonen ! Als de burgers allen tôt arme menschen zullen gemaakt zijja». die.buigfi^i-en,.zucKten-onder.den.Joue^leJC-roode-bazen,. dan zullen ze gered zijn ! Zeker ! Zeker ! In de socialistische samenleving mag niemand bezitten, zegde Eedje Anseele op 25 December 1894. ^ — 4 — L ALS DAT GEENE PERELKENS ZIJN ! - Onlangs v hield de liberale associatie van Gent een banket, waarop de Heer Van Hoegaerden, de voorzitter, zegde : « Wat de socialisten betreft, men zou er misschien niet » moeten van spreken, want nergens kan men ze beter aan p » 't werk zien dan te Seraing. » Te Seraing zelven moeten socialistische raadsleden aan Q » den Gouverneur inlichtingen vragen nopens het beheer van » hunne politieke kameraden. » Dat bestuur voorziet de familiën van de gemeenteraads- v » leden van plaatsen en het is, gelijk zij allen zijn, een voor- ^ » beeld van verkwisting ». ^ Ziedaar hoe een aanzienlijk liberaal de socialistische be-stuurders beoordeelt. En zeggen dat de blauwen in hunne laatste stuiptrekkmgen de sossen nog overal vooruitstampen. Die sukkelaars, eene tweede kindsheid overvalt hun in hunnen ouden dag. T - 5 - \ T IS OOK AL EEN STIELTJE ! - Weet ge wat de ^ blauwkes voor de verheffing van 't Vlaamsche volk al gedaan , hebben ? Luistert naar Vooruit, die een der jongskes is, uit 't libéra- N lism geboren : « Wat de verheffing en de politieke opvoeding van 't volk a » betreft, de liberalen hebben nooit iets gedaan in Vlaan- % » deren ». Het verleden is borg voor de toekomst — er is dus van de liberalen voor het volk geen zierken te verwachten. De blauwe smeerbuikskes zijn er maar op uit hun eigen I persoontje te verheffen en den kaas alleen binnen te spelen. 1 Wat de anderen betreft, foerrrt.! — 6 — i< KIJK ! KIJK ! — De gazetten vertellen de volgende his- e torie : Zondag laatst moest gezel Vandervelde eene groote meeting geven te Lessen, om 5 uur namiddag. 't Sloeg 4 uur, als de roode kopstukken met trommels en fluiten naar de statie trokken om den oppergezel gaan af te halen. Als de trein binnenreed keek iedereen waar de roode ka-pitein zou afstappen. Het muziek speelde de Internationale. Maar er was geen Vandervelde te zien of te hooren in de -statie.Als ze druipneuzend buitenkwamen komt er nen man 1 buiten adem aangeloopen, zeggende dat M. Vandervelde hen v daar een eindje verder stond te wachten. Hoe kwam dat nu ? Gezel Vandervelde was 's voormiddags naar Lessen gegaan z en was zijn beentjes gaan steken onder de tafel van een Loge- e broeder-kapitalist der stad. In de meeting dan, donderde gezel Vandervelde op de kapitalisten dat het een plezier was... die opeters... die uitzui- s gers... die beulen... die dieven... enz., en werd toegejuicht. z Daarna deed men eenen optocht door t stadje, maar opeens r was gezel Vandervelde weer de gaten uit. Men heeft vernomen : hij was afscheid gaan nemen van ï zijnen goeden vriend Logebroeder-kapitalist. Men zegt dat de roodjes van Lessen het op hun affront ge- I" no men hebben. 11 Ze moeten daar waarlijk nog zoo nuchter zijn als een kalf e en niet veel gewoon zijn, want in de plaatsen waar de roodjes een tijdje baas zijn, is dit voor hunne snullen dagelijksch a brood. k e Onze Meetings. De katholieke meetings in het arrondissement Oudenaarde ;bben overal den gulhartigsten bijval. 't Is een ware triomf-teht. In aile gemeenten komt ons christen Vlaamsche volk i massa toegestroomd om onze sprekers te aanhooren. Daarentegen gelijken de liberale en socialistische meetings d de scholen van t jaar '79, waar men konijnen kweekte j gebrek aan leerlingen. Met moeite kunnen ze een tiental lisnoegden bijeentrommelen. En dat gebeurt dan nog alle-laal in 't grootste geheim ; ze durven geene enkele meeting inkondigen, uit vrees dat de Volksbonders zouden komen îlpen « meten ». 't fs het schoonste bewijs dat onze tegenstre-îrs het volk bednegen en benauwd zijn dat hunne leugens en unnen laster aan den schandpaal zouden gespijkerd worden. Op al onze meetings is het woord vrij, en niettegenstaande e kartellisten zelf geen volk krijgen, durven z'er niet aan eginnen hunne drogredens in onze vergaderingen te komen erdedigen. Wel Heere toch, wat zijn de tijden veranderd ! —X — 't Was verleden Zondag een prachtige dag voor de wakkere ropagandisten van den Christen Volksbond. De eerste groep vertrok uit Ronsse om 6 1 /2 uur 's morgens p weg naar SULSIQUE aar, na de vroegmis, de eerste meeting moest plaats hebben. Op de Kruissens reed ons in « voile gaz » een auto voorbij : was Pitje Snot, die met M. Gomar naar den buiten trok Je vroegen hen om mee te rijden, doch we kregen 'n scheeve » De opkomst te Sulsique was opperbest ; 't Gemeentehuis 'as door een talrijk publiek volkomen ingenomen. Onze strijdmakker Octaaf Goebeert begroette de kiezers an Sulsique in naam onzer katholieke kandidaten, waarna ,eo Vindevogel, de knappe propagandist van den Christen 'olksbond, de verschillige kwesties behandelde, die aan de agorde staan. Dat hij goed begrepen en goedgekeurd werd, ewezen de gulhartige toejuichingen, waarmede hij zoo dik-rijls onderbroken werd. M. Behaghel, die intusschen aangekomen was, beloofde an de kiezers voortdurend hunne belangen te behartigen, raarna de vergadering in de beste stemming uiteen ging. En route pour QUAREMONT Daar waren onze vrienden na de hoogmis bijeen geroepen. )e Conferentiezaal was te klein om aan allen plaats te ver-senen.Welk kontrast ! Acht dagen vroeger waren de roodjes naar ^uaremont afgezakt om er hunne theoriën over zedenleer n volksfopperij uiteen te zetten : er waren in 't geheel vijf •ersonen aanwezig !!!!! Geen wonder dat Katoenhoofd zijn ppe liet hangen en de « stomme » boeren vervloekte die 't ieuw evangelie van oneer en schande niet wilden aanhooren. En nu, als 't er op aankwam hunne katholieke overtuiging, lunne getrouwheid aan God en Kerk te bevestigen, daar tonden nu de Quaremontenaars als één man ! Bravo ! De Heeren Behaghel en Léo Vindevogel voerden er het /oord en werden warm toegejuicht. De tijd ontbrak om al de leugens en den laster te weerleg-en die door de liberalen en socialisten tegenwoordig gratis oor niets verkocht worden ; onze propagandisten moesten nmers om 11 uur de meeting te Ronsse bij wonen. Nochtans ferden de militaire kwestie en de belastingen goed uiteen ge-et en menige kwakkels werden de vleugels afgesneden. De mannen van Quaremont hebben goed begrepen waarom ij voor de katholieken moeten stemmen en zullen op 24 Mei en goeden dop geven onder Nummer 2. TE RONSSE Om 9 1/2 uur werd aan den Katholieken Kring een stoet amengesteld, die het nieuwe vaandel van den Boerenbond ou begeleiden. Om 10 uur werd in St-Martenskerk eene lis gezongen, waaronder de wijding der vlag plaats had. Na de mis kwamen de betoogers naar den Katholieken Cring terug om de kiesvergadering bij te wonen. Onze Koninklijke Fanfare bracht eene serenade aan de leeren Thienpont en Behaghel, ter gelegenheid hunner be-oeming door Z. M. den Koning, de eerste tôt kommandeur n de tweede tôt ridder der Leopoldsorde. M. Delghust opende daarna de vergadering, dankte de anwezigen, begroette in welgépaste woorden de katholieke andidaten, MM. Thienpont, Behaghel, De Raedt, Ponette n Van Cauwenberghe, en na onze volksvertegenwoordigers eluk gewenscht te hebben voor de onderscheiding hun door ji /oiiciâg 17 Mei 1914. 0,05 fr. per Numnier 16e Jaargang, N' 25

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde belonging to the category Katholieke pers, published in Ronse from 1898 to 1936.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods