De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

1673 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 05 Juli. De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad. Geraadpleegd op 26 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/3r0pr7ng2p/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Zondag, 5 Juli 1914. Nr 27 Vijf-en-Zestigste Jaar. TELEFOON HS. 80 DE ONAFHANKELIJKE TELEF00N HS. 80 - INSCHRIJVINGSPRIJS : vooraf te betalen. Voor Hasselt 2 fr. 00's jaars. Per post . 2 fr. 50's jaars. Voor het buitenland de verzendingskosten erboven. Men schrijn in op aile postbureelen en bij den Uitgever J. CEYSENS, Demerstraat, Hasselt. Verseliijuencle 's Zondags. DER PROVINCIE LIMBURG JSTieuws- en JLankondiffingsblad Orgaan der katholieke Partij van Hasselt en omstreken GODSDIENST MOEDERTAAL VADERLAND BEKENDMAKINGEN: 20 centiemen dcn drukregol ; voor Limburg, 15 c.; vû6r do aankondigingen, 50 centiemen. Verschillige tijdingen, rechterlijke veroordeelin-gen, vooraan of in het midden van het blad, 1 fr. den drukregel. Horhaalde aankondigingen,volgens overeenkomst. Boeken, waar men ons één afdruksel van zendt, worden vermeld ; die, waar men er ons twee van stuurt, zullen besproken -worden. Dit nummer bestaat uit 8 blad-zijden en mag slechts aan 5 centiemen verkocht worden. Leest de A ankondigingen van < De Onafhankelijke > op onze 3e, 4e, 7e en 8e bladzijde. In wei en veld. Wat een leven, wat een bedrijvigheid deze week • in de uitgestrekte hooivelden van Demer- en Herckvallei ! Sedert acht dagen brandt de zon in een gewenscht weder voor den hooioogst. Yan vôôr zonopgang — dat is vôôr 3 uren — spoeden de vrome maaiers met blinkende zeisens naar de bedauwde grasvelden. Met breede grepen zwenkt het scherpe staal door 't malsche gras dat in frische gezwaien zich rangschikt achter den onvermoeibaren maaier. Zij zijn niet dik, dit jaar, de gezwa-den ook is 't een spel voor de warme zonne-stralen het sap uit de magere halmpjes te kussen en ze als dor en droog... welriekend hooi achter te laten. Niet veel booi op de beemden, schuddebolt de buitenman, maar 't zal'goed bionen komen en eerste klasse zijn, zoo troost hij zich. El hij heeft gelijk, wat baten de weelderigste géwassen als de milde zon niet medewerkt Dat weet de landman en daarom betrouwt hij op den Meester van veld en wei, van regen en van zonneschijn.... daarom slaat zijne hand een krais en lispelt zijn mond een gebed bij het beginnen van zijn zware dag-taakGelukkige landman die werkt en bidt en % beide doet met liefde ! * * # Terwijl het geurige hooi tôt « oppers » en «myten » rijst in de beemden.... op hemel hooge karren naar de warme schelven wordt gevoerd.... terwijl de vreugdezangen der nooit-moede hooisters over de akkers weer-galmen... groeien de geel en groene veld-vruchten tôt rijke schatten en laten zij een goeden oogst te gemoet zien ! Want ook het veld wedijvert met de beemden om den noesten landman een overvloe-digen oogst te leveren van voedzaam graan en smakelijke aardappelen ! Gelukkige landman, zoolang gij uw veld en wei liefhebt ! Daarvoor en daardoor leeft gij en zijt gij gelukkig ! Zal de nijverheid ooit bij machte zijn u zooveel heil te schenken ? Burger-Lins. Een broederken. Verleden Zondag vierde men te Woluwe bij Leuven het jubelfeest van Broeder Cyrille die 60 jaar in 't klooster is ; en die 60 jaar heeft het broederken, die nu 80 jaar oud is, besteed aan de opvoeding, de opleiding en het onderricht der doofstommen. Van 1854 ijverde hij om maar de beste metho-de te vinden om ongelukkige van spraak beroofdô' kinderen bekwame en geletterde menschen te maken. Ilij gaî een werk uit over zijne methode, en weldra werd zij overal als de doelmatigste aangenomen. Zestig jaar lang paste hij zelve ze toe, en zij die ooit Woluwe bezcchten of in aanraking kwamen met doofstommen door Broeder Cyrille ge-vormd, staan immer verstomd over wat men van die arme jongens kan maken. Maar dat moet gedaan worden met grooten moed, beredeneerde zelfopoffering, on gemeen ge-duld en .. .voor Onzen Lieven Heer ; en dan verricht men wonderen zoo als de eenvou-digo Broeder van Liefde er verrichtte ; en dan dwingt men de bewondering af van geleerde spécial isten zoo als hij het deed on ook zoo menig ander eenvoudig Broederken. Hetgene nochtans niet belet, fluistert mij iemand in 't oor dat de stomme liberale gazetschrijvers soms durven spreken van stomme Broeders of Frères ignoraniins... Waarom een liberaal blad niet gelezen mag worden. Men zou daar in twee woorden kunnen op antwoorden : « cmdat een wettig gezag om wettige redenen het lezen van liberale ge-schriften verbiedt ». Dit antwoord is afdoend voor iemand, die de katholieke kerk het recht toekent de lezing te verbieden van geschrifteD, welke zij gevaarlijk oordeelt voor hare leden. Maar wij hebben met menschen te doen, die haar dit recht betwisten. Een beginselvast liberaal zal in naam der vrîjheid en verdraagzaamheid de geestelijke macht het recht ontzeggen de duur verwor-ven lees-, schrijf- en drukvrijheid aan ban-den te leggen. Door zijne natuur zelve is het libéralisme de verdediger der moderne vrijheden, welke het beschouwt als de groote, onsterfelijke veroveringen van onzen tijd, veroveringen behaald op het fanatisme en de onverdraag-zaamheid der christelijke partijen en geloofs-genootschappen. Een orthodox ofte recht-zinnig liberaal is van gevoelen, dat men aile meeningen moet eerbiedigen en even toe-gevend moet zijn voor de leer, die het bestaan van God verwerpt en de grondslagen der maatschappij vernielt, als voor die, welke de rechten van den Schepper erkent. Het is dus verloren moeite iemand met zulke gedachten het goed recht der kerk te be wij zen. Hij is niet te overtuigen, omdat hij andere beginselen aankleeft, anders denkt over de betrekkingen tusschen Godsdienst en burgerlijke maatschappij. De liberale slaatsleer wil* rechtstreeks in strijd met de katholieke, dat de Staat aan God geen enkele vereering zal brengen ; dat aan geen enkelen godsdienst de voorkeur boven den anderen zal gegeven worden. Zij erkent de Kerk niet als een wettige, onafhankelijke, volmaakte, geestelijke maatschappij, die even veel recht van bestaan en een minstens even edelen corsprong heeft als de burgerlijke. Daarvoor ontzegt het libéralisme haar het recht van zelfverde-diging. Daarom kunnen de liberalen niet verdragen, dat de Kerk, gebruik makecd van dit recht, de valsche vrijheden van ge-weten, van drukpers en onderwijs veroor-deelt.De liberalen handelen dus gansch overeenkomstig hunne « onsterfelijke » beginselen. Als ze nu maar wilden inzien, dat de Kerk eveneens handelt overeenkomstig de hare, en krachtens een recht, dat zij van haar Insteller gekregen heeft. Op die manier zou er mogelijkheid bestaan, dat men eerstdaags tôt het voile besef komt, dat er eigenlijk een niet weg te cijferen tegenstelling bestaat tusschen de liberale en de katholieke leer. Hebt gij u misschien wat vergaloppeerd in uw uitdrukkingen, zeg ons ten minste, wat gij zoo al te eerbiedigen vindt in de katholieke denkwijze. Wat ons betreft, wij hebben geen eerbied voor de liberale denk-wijze, omdat wij die verkeerd achten, doch des te meer voor de personen, die wij zooveel mogelijk trachten te verontscbuldigen. Ons verzoek luidt dus : Herzie uwe bepa-ling van katholieke staatkunde en probeer eens voor den volgenden keer een eigenlijke deflnitie te geven. Wanneer gij die gevonden hebt, zal het misschien mogelijk zijn tôt de ontdekking te komen van het fundamenteel onderscheid tusschen Katholieke en Liberale politiek. Luister nu naar ons oordeel over dp beschrijvingvan het Libéralisme. «Wij, Liberalen, willen het algemeen welzijn >» zegt gij. Dat willen aile partijen, liberale con-frater, met min of meer rechtzinnigheid, zelfs de socialistisçhe arbeiderspartij. Of aile partijen er in slagèn werkelijk het algemeen welzijn te bevorderen, hangt van allerlei omstandigheden af. Dat hangt op de eerste plaats af van hunne scciaal - economische beginselen. Spreek ons daarvan, liberale confrater, en bewijs dat de liberale sociaal-economische princiepen bevorderlijk zijn voor het algemeen welzijn. Wablief ? «Wij, liberalen, willen aile burgers gelijk voor de lasten en de posten ». Dat willen aile staatspartijen, liberale confrater, doch elke op hare manier en overeenkomstig haar cigen beginselen, de socialistenop debekende communistische, de liberalen op de libérale manier, en de katholieken op hun manier. Wat gij het liberaal program noemt is dus, wat de termea betreft, gemeen aan aile staatkundige programs. «Wij, liberalen, willen gelijkheid voor het kiesrecht». "Dat wil ongetwijfeld zeggen, dat gij sedert eenigen tijd voor algemeen kiesrecht en wellicht tegen evenredige ver-tegenwoordiging zijt. Dat hebt gij gemeen met vele socialisten zoo niet met aile. Iets, wat gij misschien nog niet wist, is dit : dat uwe opvatting van kiesrecht eene in vleesch en bloed liberale is, omdat zij uit-gaat van echt-vrijzinnigo begrippen over de maatschappij, ni. individualistische.Wij laten u dus die gelijkheid, welke andere landen na eenige jaren proef al beu zijn, en.zoeken ondertusschen naar een Intere en rechtvaar-digere oplossing van hetkiesvraagstuk. Van de legerwet zullen wij maar zwijgen. Wanneer een regeering, hetzelfde welke, de overtuiging heeft, dat er iets gedaan moet worden voor 's lands verdediging, dan kan geen enkel staatsbsstuur zich daaraan ont-trekken. Daarenboven de zaak der lands-verdediging is een neutrale zaak. Het is een verderfelijk politiek er een partijzaak van te maken. Dat beginnen ze in Frankrijk ook gewaar te worden. Over uwe verdraagzaamheid later een woordje. Katholiek. 't Ding gaat niet ! Neen,'t gaat niet 1 Men moet op de groote grosse caisse slaan om inschrij vers te vinden. Inschrijvers op wat ?... Wel, zij hadden besloten een monster banket in te richten, un banquet national, monsieur !... om de victorie te vieren. Uit-noodigingen werden uitgezonden, brieven gesebreven, rondloopers op gang gezet, enz. enz. En... 't ding ging niet. Nu werden ze wat ongeduldig, en ze kregen kwaê zinnen, en ze werden kwaad. En nu sturen zij eenen pressanten oproep : «Wij zijn verwonderd, staat er in, dat gij nog niet hebt ingeschreven !... Later zult gij 't u beklagen !... » Ha, ha, ha, ha, ha ! Dat trekt schrik-kelijk op den kwakzalver, die de menschen geld uit den zak wil kloppen voor een fltsch-ken dat goed is voor aile ziekten, en dan ook op pathetischen tooa uitroept : Later zult gij 't u beklagen ! En op uw doodsbed zult gij kermen : Hadde ik. zijn fleschken maar gekocht ! Na die « verwond ring » van de mannen komt er wat ernstiger nog, een liberaal ser-moon: « 't Is uw plicht van in te schrijven ! » Eq dan eene jeremiade: «Er zijn 500 plaatsen ; zij moeten toch volzet zijn ? » Kom, kom 1 Al stonden er 300 ledig den lag van het banket, gij zult toch uitba-;uinen dat er plaats te min was?...We lennen dien bluf. De vier plichten van een echten katholiek ;en opzichte der goede drukpers zijn : Zich abonneeren ! Ze verspreiden ! Ze ondersteuaen ! Er aan meêWerken ? Stof tôt nadenken. Aan al de belgische wijsneuzen, voorstan-lers van scholen zonder God, vijanden van le kloosterscholen en lasteraars van den godsdienst dragen wij de volgende regels op yan coq geleerden ongeloovige uit het ver-lichte Frankrijk : « Op onze dagen kan noch door de wetea-schap, noch door de wijsbegeerte r.och dcor het voordeel eene enkele reden aan g.-geven' worden om het godsdienstig onderwijs te yervolgen. Verre van gevaarlijk te zijn blijft dat Daderwijs zeer voorde^lig. Daardoor neemt het kind, zonder het te weten, gewoonten aan, die later het verlies van liet ge'oif Dverleven ! Hoort gij dat wijsneuzen die den weg naar [le kerk vergeten hebt ? Wat cr nog goeds ia u blijft hebt gij nog te danken aan dio kerk en haar geloof. Het is een ongeloovige clie u die harde les spelt ? Gij lichischuwe aacplakkers van papier-kens : Weg met de kloosters ! verneemt wat uw fransche broeder daarover denkt en luide zegt : « De zusters verzorgden de zieken op bewonderenswaardige wijze en omringden met hoop de uiterste oogenblikken der ster-venden.... de duizonden leeraars van de Broederkens hadden tkosteloos onderricht verschaft aan honderdduizenden kinderen alsook landbouw en ambachtsscholen opge-richt die na hunne uitdrijving verdwenen zijn ». Raaic Iets gansch nieuws, Eindelijk weet de verbaasde wereld, waarin eigenlijk het hoofdverschil bestaat tusschen clericale en liberale politiek. In het jaar 1914, 20 Juni, gaf het hoofd-orgaan der Limburgsche Liberalen de volgende diepzinnige,grondige,allesomvaitende, dogmati'sche verklariDg desaaûgaande ; een offleieele, welke aan duidelijkheid niets te wenschen over laat. Het staat vast : « De Ciericalen zoeken eigen welvaart, eigen voordeel. De lasten voor anderen, voornamelijk voor den gerin-gen man, do vette posten voor hen en hun vriendjes ». « Wij, liberalen, willen het algemeen welzijn, aile burgers gelijk voor de wet, enz. enz. Wij, liberalen, willen vooral verdraagzaamheid, vrijheid voor iedere eerlijke denkwijze, voor de katholieke zoowel als voor de liberale ». Hier is duidelijk zichtbaar cen poging om na karrevrachten van onnoodige en zinledige woorden ook eens iets te zeggen. Dit pogen is prijsbaar. Het zij ons geoorloofd op dat program eenige kantteekeningen te maken. « Do Clericalon zoeken eigen voordeel te trekken uit de politiek ». Als wij do straat-jongens wilden mapen, dan zouden wij u antwoorden : gij hebt indertijd hetzelfdo gedaan ; gij doet nog zoo, waar gij meester zijt. Maar tôt dergelijko straatpolemiek be-hoevenwij zelfs onzetoavlucht Liet te nemen. Al kturen wij dit soort van politiek af in de Liberalen, zooals gij het afkeurt in de Katholieken, wij zullen ons wel wachfen te zeggen, dat daarin gansch de liberale politiek bestaat. Het is hoogstens cen gebrek van personen, van sommige liberale rogeeringen, een gebrek, dat met het Libéralisme niet noodzakelijk vereenzelvigd is. Behandel uwe tegeDpartij, liberale confrater, met dezelfde rechtvaardigheid. Uwe beschuldigingen zijn dus van zelf overdreven, zeker onrechtvaardig om hare algemeenheid. Daar is trouwens ook al honderd maal op geantwoord met getallen en cijfers. Zie om u heen, en zeg ocs, hoe-vele liberalen na 30 jaren katholiek bestuur nog benijdenswaardige plaatsen bekleeden. Maar gij zijt ook in tegenspraak met u zelf. Gij beweert eerbied te hebben voor iedere eerlijke denkwijze, de katholieke niet uitgezonderd. Hoe is dat mogelijk, als het waar is en gemeend van uwen kant, wat gij het gansche jaar dôôr schrijft, dat clericaal bedrog, baatzucht, dwang, onrechtvaardig-heid, de eigen wezenheid, de eigenlijke fond van de katholieke staatkundjge denkwijze is? Onvèrdraagzaamheid ! Er zijn geen onverdraagzamer menschen dan katholieken. Bewijs : Sedert 30 jaren zijn ze heer en meester in België, ze benoe-men wie ze willen. Ook op de ongeveer 600 leeraars van het Middelbaar onderwijs zijn ongeveer de 2/3. liberaal en 1/3 katholiek. Aartbisschoppelijke goedkeuring. Niet wij maar een Limburgsch liberaal weekblad mag er op roemen brieven van goedkeuring en aanbeveling ontvangen te hebben van een Franschen Aartsbisschop. Mgr. Fuzet van Rouaan. Het blad, dat anders niet erg maalt om bisschoppelijko goed- of afkeuring is ditmaal in den derden hemel. Eq niet zonder reden. Een aartsbisschop, die over politiek denkt j uist als de opstellers van genoemd blad... gij moet bekennen, dat het geen alledaagsche gebeurtenis is. Een punt bederft het genot der redactie, dat is, te zien, dat wij in België ongelukkig-lijk geene bisschoppen « hebben van dit ge-halte en met zulk verheven en waardig karakter ». Gij vraagt, wat het gehalte der Belgisehe bisschoppen vermindert ? Deze laatsten in tegenstelling met den Franschen Aartsbisschop waarschuwen tegen liberale politiek, en meenen zich met politiek te moeten bemoeien. En het gevolg ? « De godsdienst lijdt er onder». Lezrr., bewonder de zuivere genegenheid der redactie voor den godsdienst ! Hetgeen de gansche zaak ietwat verdacht maakt, is het ophemelen van een vreemden bisschop ten nadecle van onze inlandsche. Onze tegenstanders mogen het betreuren, maar wij houden het voorîoopig nog met onze eigone geestelijke overheid. Komen de uitspraken onzer bisschoppen ons verdacht voor, daar zijn nog rechters to Parijs ? neen, te Rome. Wat dat herderlijk schrijven van Mgr. Fuzet betreft. Een van twee. Men kan er een katholieken u'itleg aan geven en aldus lezen, dat het voor de geestelijklieid een plicht is, zich buiten de politiek te houden ia den ordinairen zin van het woord, buiten die politieke geziedheden, welke in een land als Frankrijk de Katholieken onderling ver-deelen, buiten de klcingeestige dorpspolitiek, waar geen b-ginselen doch alleen personen bij te pas komen. Maar het is ook Diet onmogelijk, dat een gouvernementeele bisschop om het gouvernement te 'believen de Katùolieke princiepen weg moffelt of ze in vrijzinnigen geest ver-klaart.Wij houden het voorîoopig met de Pauzen, die vier in getal en herhaaldelijk het Katholiek Libéralisme hebben veroordeeld. De vriendjes met wien men het « rechtzinnig verbond » sloot. Weet ge 't nog hoe de Heer-boer te Dic-penbeek verklaarde dat de liberalen een ; « rechtzinnig verbond » hadden gesloten met de'socialistenpartij. Nu, er zitten lieve jongens in die partij ? De kroonprins van Oostenrijk en zijne ■ echtgenoote worden vermoord door twee schavuiten. Eq weet gij wat het orgaan van ! de socialistenpartij van die bandieten denkt on schrijft ? Ziehier : « Neen, die moordenaars zijn geen moor-denaars in den echten zin... hun reden van te moorden is veredeld door een ideaal van rechtvaardigheid en vrijheid ». Ja, die monsterachtige volzin staat er gedrukt in Le Peuple het officieel orgaan der partij van het « rechtzinnig verbond » van den Heer-boer. Dus : maar keizers en koningen vermoord, s;cialisten? anarchisten, nihilisten ; maar groot volk van kant geholpen ! Gij wordt opgahemeld als helden van rechtvaardigheid en vrijheid ! 't Is oprecht schandalig en mij dunkt dat de Heer-boer toch wat beschaamd moet zijn over de partij waarmede hij het « rechtzin-rig verbond » ophemelde te Diepenbeek. Nog een woord van belang. Het orgaan der sccialisten na, om zoo te zeggen, van moordenaars helden en bowonde-rensweerdige menschen te hebben gemaakt, drukt in groote letters dezen volzin : « De kroonprins was maar een clerikaal, een militarist en geen man van onze nieuwe gedachten ». Gij begrijpt wat dat zeggen wil... Nog een woord. Hoe een oogenschijnlijk onbeduidende vaag, deze ni., welke de macht der geestelijke overheid is in zake lec'.uur, innig ver-bonden is met de meest fundamenteelè vraag-stukken aangaande wezen en oorsprong dier macht. Hoc het ontkennend beantwoorden dezer vraag leidt tôt ontkenning van andere waarheden, welke de kerk niet kan prijs geven, zonder haar eigen doodvonnis te onderteekenen en welke geen katholiek kan 1 in twijfel trekken, zonder zich aanstonds . buiten de gemeenschap der Kerk te plaatsen. ; Al zijn de liberalen niet te bekeeren op dit punt, verblind als ze zijn door het klater-goud der groote vrijheidsbegrippen, men zou hun toch eenige netelige vraagjes kunnen stellen, in staat hen een minuut te doen twijfelen aan hun liberaal geloof. Wat zou een liberale regeering zoo al doen om slechte d. w. z. anarchistische en zedelooze geschrif-ten, die de burgerlijke maatschappij, orde, welvaart en zeden in gevaar brengen, tegen te gaan ? Krachtens welk recht zou de liberale wetgever ze verbieden ? Maar als u blieft de vrijheid van denken eerbiedigen ! Het geweten der burgers geen geweld aandoen ! Uw standpunt, liberale wetgever, in zake zedelijkheid moet neutraal zijn ! Volgens welke leeken rcoraal denkt gij de verdediging der openbare zeden op te nemen ? Laat uwe tien gebôden eens hooren ! Maar i nogmaals uwe zeddijkheidstegrippen weze breed genoeg, dat iedere school en elke , godsdienst er zich oogedwongen in kunnen : bewegen, tôt Nietzsche en zijn aanhangers , Misschien denkt gij u do openbare zede- 3 .lijkheid niet aan te trekken in naam der t nooit volprezen vrijheid. Dat zou eerst echt liberaal zijn. Zoo verstaan het vele liberalen , in binnen- en buitenland. Wanneer christe- - lijke staatspartijen, ter bestrijding van open- - bare smeerlapperij in al zijn vormen, wetten ; voorstellen, dan vinden dergelijke wetten de r heftigste bekampers onder de mannen van e het bloc, de linksche partijen, met name de a liberalen. Wij vinden dit heel natuurlijk van e hun staatkundig standpunt uit befchouwd. 9 Wat zijn we ver van de naiëve praatjes i- van kleinsteedsche liberale gazetjes, die e maar niet kunnen begrijpen, wat kwaad er q schuilt in de openhartige kolommen van een blauwgezind blad. t « De politiek », zoo heet het, « heeft niets q te maken met God en godsdienst ». « Onze s. Lieve Heer bemoeit zich niet met politiek ». i, « Staatkunde is een neutrale zaak, » enz. t Eq hebben de Liberalen gezworen en beloofd e zich onzijdig te houden in hun politiek tegen- it over God, godsdienst, Kerk en Christelijke ? zedenleer, dan zijn zij overtuigd dat ieder geloovig Katholiek aile gewetensbezwaren '. mag afl°ggen en de liberale politiek omhel- r zen. Het komt zelfs niet bij hen op, dat het is juist dit is, wat een onoverkomenlijke af- n grond opent tusschen Katholieken en Libe- n ralen, dat wij van geen neutrale politiek n willen weten. Daar tegen verzet zich ons d geweten. Ook in de politiek geldt het woord : «Wie niet voor mij is, is tegen mij ». M ii Provinciale Raad van Limburg. zltting van woensdag, 1" jui.i 1914. Aan het voorîoopig bureel nemen plaats n de heer baron de Borman, ouderdomsdeken, bijgestaan door de HH. Lejeune de Schiervel en A. Willem s, secretarissen. j De heer baron de Pitteurs Hiegaerts, 31 gouverneur der provincie, handelt in zijne openingsredo over de gevolgen welke de opkomende koolnijverheid zal hebben onder opzicht van de werkmanswoningen. De achtbare spreker doet uitschijnen dat van nu af een algemeen plan zoude moeten gemaakt worden, met talrijke wegen, om 2" de toegang tôt de nijverheidsgestichten te vermenigvuldigen en om ook meer bouw-gronden te hebben, om alzoo den prijs van , den grond niet al te zeer te doen stijgon. Zco de speculatie meester is, dan zal de '° grond, en bijgevolg ook, de woning te duur ;e komen. ^ De achtbare heer Gouverneur is van mee-ning dat, bij hoogdringendheid, de bijzon-dere Commissie der regelingsplannen zoude moeten ingesteld worden. Eene dergelijke ,n Commissie door de Regeering voor de stad n Antwerpen ingesteld heeft de heilzaamste uitslagen opgeleverd. Spreker verklaart, in naam des Konings 11 den gewonen zittijd van 1914 geopend. Do rcdevocring wordt door de leden der , vergadering warm toegejuicht. ' De heer Voorzitter stelt voor de redevoe-^ ring vaa den heer Gouverneur te doen druk-ken en aan al de leden te doen uitgeven. De Raad gaat over tôt het onderzoek der , geloofsbrieven van den heer Demal, als ppovinciaal raadslid van het kanton Sint-n Truiden. De kiezing wordt geldig verklaart en do heer Demal, provincieraadslid uitge-roepen. Hij legt den eed af in het Vlaamsch. De heer Voorzitter roept hem welkom in den Raad. 10 Het bepaald bureel wordt als volgt bij 3_ geheime stemming gekozen : Vcorzitter, de \ heer baron de Borman, bestendige afgevaar- digde ; Onder -Voorzitter, de heer Van Ila-] mont, bestendige afgevaardigdo ; Secreta-'Q rissen, de HH. baron do Villonfagne en Ceelen ; Kwestors, do HH. Deploige en Palmers. M. Lathouwers vraagt dat de Raad zijn inzicht doet konnen dat Maatschappijen die jaarlijksch toelagen vragen aan den Raad c ook jaarlijksch rekenschap moeten geven over het beheer dier gelden. [*- *** r- ZlTTING VAN VRIJDAG, 3 JULI. :r M. Jadoul, bestendige afgevaardigde, ant- n woorden de op de ordemotie van den heer ■e Smets in zitting van verleden Woensdag is gedaan, verklaart dat de Bestendige Afvaar- e digiog, do vraag der gemeen to Helchteren, n om voor de keuring van het runderras ge- s scheiden te worden der omschrijving Bee- i. ringen en gevoegd te worden bij de omschrij- p ving Peer, aangenomen heeft. M. Smets dankt de Bestendige Afvaar- u diging en bijzonderlijk de heer Jadoul. n De Raad op verslag van M. Hayen keuit n goed do rekening der provinciale fondsen u over het beheer van 1913. e De vraag van den heer Minister van Spoor- f- wegen, Zeewezen, Post en Telegrafen de i, vrijstelling der belasting op do rijwielen n voor de briefdragers vragende, wordt ver- î- worpen op verslag van M. Deploige. M. Derriks doet opmerken dat de Staat n de kosten dezer vrijstelliDg zoude moeten n dragen. M. Dr Quintens geeft eenige uitleggingen e over het verzoekschrift van het bestendig s Comiteit van « Het Vlaamsch Natuur- en i- Geneeskundig Congres » eene toelage vra- ? gende. Het XVIII Congres wordt te Hasselt r gehouden in September aaostaande. Spreker ;e doet het programma ia eenige woorden ken- e nen. Hij hoopt dat de provincie eene toelage n van 1,500 fr. zal verleenen. s De Raad beslist te zetelen, Dinsdag, Don-derdag on Vrijdag, om 4 uren namiddag.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Hasselt van 1850 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes