De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

1316 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 12 Juli. De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad. Geraadpleegd op 26 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/9882j68z4v/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Zondag, 12 Juli 1914. Np 28 Vijf-en-Zestigste Jaar. TELEFOON HS. 80 DE ONAFHANKELIJKE TELEFOON HS. 80 INSCHRIJVINGSPRIJS : VOORAF TE BETALEN Voor Hasselt . 2 fr. 00's jaars. Per post . 2 fr. 50's jaars. Voor het buitenland (le verzendingskosten erboven. Men schrijft in op aile postbureelen en b'ù den Uitgever J. CEYSENS, Demerstraat, Hasselt. Versehijnemle 's Zondags. DER PROYINCIE LIMBURG JVieuws- en A.ankondigingshlad Orgaan der katholieke Partij van Hasselt en omstreken GODSDIENST MOEDERTAAL VADERLAND BEKENDMAKINGEN : 20 centiemen den drukregel; voor Limburg, 15 c.; v66r do aankondigingen, 50 centiemen. Verschillige tijdingen, rechterlijke veroordeelin-gen, vooraan ot in het midden van het blad, 1 fr. den drukregel. Herliaalde aankondigingen, volgens overeenlcomst. Boeken, waar men ons één afdruksel van zendt, worden vermeld ; die, waar men er ons twee van stuurt, zullen besproken worden. HERZIENING DER KIEZEKSLIJSTEN JULI 1944. De herziening der kiezerslijsten is een der belangrijkste werken. Ziedaar waarom wij de tabel uitgeven de voorwaarden aanduidende om kiezer te zijn : • ' TW66 0m kiezer te zijn. Eene stem. Eene bi)9evoe9de Eene bijgevoegde bijgevoegde Algemeeue aaumerkingen. stem. stem. stemmen. 1) Belg zijn van ge- 1) 35 jaar bereikt heb- BIGENAAR ZIJN Op 1" Juli 1914 D.elijsten zijn herzion ieder boorte of het groot bur- bon op ln Mei 1915 ; „ ln tnii ioiq oen diploma, titel jaar van ln Junitot31 Oogstzij gerschap bekomen heb- oi ™ ij seaerc i juuiaia of getuigsckrift worden uitvoerbaar den 1" Mei s». t ssœsaes ÈSiffeeï n<* ,n ïï°sj*",8"anl S'"7aer1""" boet.,. „p 4„» o.g.,b,ik a,. imo ' lenminsie, Zekereambten, de lijst uitvoerbaar wordt ; do VOOR DE KAMER. ' . , .. , , . 3) ÎP 1914 aangesla- 2)ofsedertlnJalil912 beroepenofbedie- andere voorwaarden op ln Juli 0) ib jaar bereilit heb- gen zijn voor eene per- van eeneinschrijvingop ningen bekleeden der herziening. ben op 1" Mei 191a. soneele belasting van het grootboek der open- 0f bekleedhebben Da lijsten, op 31 Oogst voor- 5 fr. ton voordeele van bare schuld, of van een bepaald bij art. 19 loopig vastgesteld, zijn ter bo- den Staat; in 1913 de- ronteboetjo der alge- der zelfde wet. schouwing van het publiek ta zelfde belasting betaald meene spaar- en lijfrent- beginnen van 3 September. hebben. tas gevende ten minste De klachten moeten gozon- * 100 fr. inkomen of rente. den worden naar het Collège van burgemeester en schepe- nen vôôr 31 October. 1) Als hierboven. De voor goed vastgesteldo VOOR HET SENAAT g) Idem lijsten den 30 November zijn EN DE PROVINCIE. 3) 30 jaar bereikt heb- ' ter beschouwing van het pu- ben op lu Mei 1915. bliek te beginnen van 5 De- eember. ~~~~~~~~~~~~~——— Deberoepenvôôrdeberoeps- 1; Het gewoon bur- Idem. idem Idem hoven moetan t0r kommissa- , gerreeht is voldoende. ' riaat van het ariondisiemont 2) In de gemeente ver- maar 5 frank bolastin- r>01<*mh nocr^ole^c' vo°r vnni? ni? PT7MT7T7njrrw 6odert lnJuli genindegemeentenvan De kiezer eigenaar van goederen, heb- ecem er. vuuk iilijIjMjiijInil. 1911. minder dan 2000 inwo- bende een belastbaar inkomen van ton min- N.B. — Niomand mag meer 3) 30 jaar bereikt heb- ners ; 10 fr. in die van ste 150 frank, heeft recht op 2 bijgevoegde dan drij stemmon vorzamelen ben op 1» Moi 1915. 2,000 tôt 10,000 on 15 fr. stemmen maar voor de gemeento alleen. voor de Kamers en provincio in die van meer dan en vier voor do gemoento. 10,000 inwoners. Moeten voor de eerste maal j Voor de Kamer, degenen die geboren zijn tusschen 1 Mei 1889 en 1 Mei 1890. op de lijst Staan ( Voor Senaat, Provincie en Gemeente, degenen die geboren zijn tusschen 1 Mei 1884 en 1 Mei 1885. Redevoering van onzen eersten minister v__/ Belangrijke verklaringen van baron de Broqueville. t/ j ~ - «7 Zondag laatst hielden de katholieken van Turnhout eene politi8ke vergadering. Onze geachte eerste minister, baron do Broqueville, heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt om aan zijne kiezers de zienswijze der regeering bekend te maken. Gaarne zouden wij die redevoering in de handen zien van aile weldenkende Belgen, bijzonder van de katholieken ; wij kunnen er allen nut uit trekken want de welbegaafde spreker en bekwame leidsman heeft geen enkel van de betwiste wetsontwerpen onaan-geroerd gelaten. Wij geven alleen zijne bijzonder ste verklaringen. De legerwet. Het zijn de groote mogendheden die ons het mes op de keel gezet hebben en geëischt dat ons leger en onze verdedigingsmiddelen derwijze ingericht worden dat wij eenige dagen den onverwachten indringer zouden kunnen tegenhouden. Ondertusschen zullen de andere mogendheden hier zijn om ons te helpen. Vandaar de noodzakelijkheid ons leger te vergrooten en millioenen te verbruiken voor de verdediging van 's lands onafhankelijk-heid.Vandaar ook nieuwe belastingen die de regeering heeft geslagen niet op den armen man maar op den rijken. Wij willen niet meer legerlasten dan noo<Jig is om ons land te verdedigen maar daarvoor hebben wij ook ailes veil : ons geld en ons bloed ! , De schoolwet. Onze eerste bezorgdheid is geweest de vrij-heid van den huisvader om de school te kiezen waar zijne kinderen opgevoed worden vol-gens zijne overtuiging. Die vrijheid is ons zoo duurbaar als de appel onzer oogen ; die. vrijheid zullen wij nooit afstaan. Vervolgens wilden wij aile belgische kinderen deelachtig maken aan de weldaden van een deugdelijk onderwijs en daarom werd de leerplicht gestemd. Persoonlijk is onze eerste minister voor de leerplicht tôt 12 jaren maar om aan andersdenkenden bewijzen van toegeving te schenken heeft hij de verplichting aangenomen tôt 14 jaren. Met dit voorbehoud dat de kinderen die van goeden wil zijn kunnen gedaan maken op 13 jarigen leeftijd. Daarbij zullen de 2 laatste jaren, de 4e graad, zoo geregeld worden dat de kinderen 's zomers zullen vrij zijn voor de landbouw-werken.Wat de bekrachtiging der leerplicht aan-gaat wilden de tegenpartijen den nalatigen vader strafïen met gevangenis en berooving van stemrecht. Dat hebben wij niet gewild daar wij beweren meer te verkrijgen door overtuigende middelen, zooals berisping en aanplakking, dan door dwangmiddelen. Pensioenwet, De wet op de verzekering tegen ziekte, werkonbekwaamheid en ouderdom werd reeds door de Kamer aangenomen en is thans aan het Senaat onderworpen. Deze wet zal millioenen kosten maar 't is voor den werk-man en daarom moet en zal zij gestemd worden. Velen onzer vrienden zijn bang voor de verplichte verzekering en aarzelen Z9 in de wet te schrijven. In de kamer werd Z9 toch door bijna al de leden der dry par-tijen aangenomen ; het behoort nu aan het Senaat te oordeelen of zij onveranderd zal tôt wet gemaakt worden. De Vlaamsche Hooqeschool. Hier mag niet uit het oog verloren worden dat de regeering instaat voor de rechten en belangen zoo van Vlaming als van Waal, beiden zijn ons even dierbaar. Van scheiding tusschen Vlaming en Waal willen wij niet, wij houden aan ons een en eensgezind twee-talig vaderland ! Iq lager en middelbaar onderwijs alsmede in 't leger werden de rechten der vlaamsche bevolking erkend. Het lijdt geen twijfel of de Vlaming heeft het recht in zijne taal onderwezen te worden van onder tôt boven. Ook dat recht willen wij hém schenken. Da kwestie van het hooger onderwijs in 't vlaamsch zal door de wetgeving opgelost worden en zeker is het dat van 1915 te beginnen vlaamsch onderwijs aan de hoogeschool te Gent zal ingericht worden. Bravo, minister de Broqueville dat is ge-sproken en klaar gesproken. Van U noch van uwe regeering zal men ooit kunnen zeggen dat gij uw program in den zak steekt. Wij hooren met genoegen dat ook gij partij ganger zijt van schoolbijwoning tôt 12 jaren. Er was daar ook vroeger spraak van geweest en wij meenen ons te herinneren dat er iemand voorstelde de gemeenteraden te laten beslissen of de 4° graad ja of neen zal verplichtend zijn. Voor de nijverheidstreken en stielmannen is de 4e graad zeker voordeelig en een min-dere last dan voor de landbouwstreken : De gemeentelijke overheden kunnen daar best oVer beslissen. Al smedende wordt men smid. De rcchtzinnige toepassiDg der nieuwe wetten zal voorzeker ondervinding geven en nieuwe verbeteringen aanduiden. Het Libéralisme ontwaakt Op eene vergadering van het Algemeen Bestuur van het Liberaal Vlaamsch Verbond werd de wensch uitgedrukt : « de sociale kwestie grondig te bewerken ». (sic) Om het komisch-naïeve van dezen wensch te begrijpen, behoort do lezer de volgende zaken in het oog te houden. De sociale kwestie in haar breedsten om-,vang is een vraagstuk, dat straks een gan-sche eeuw aanhangig is. Het is het vraagstuk, dat naar middolen zoekt om do kwalen weg te nemen waaraan de hedendaagsche maatschappy lijdend is. Het zijn — dit is een bekend feit — deze maatschappolijke kwalen en misstanden, welke het Socialisme hebben doen ontstaan en machtig gemaakt. Sedert een halve eeuw is de katholieke kerk werkzaam om aan dat netelig vraagstuk eene oplossing te geven in overeenstemming met de christelijke begrippen van rechtvaar-digheid en naastenliefde. Onze grondwet in deze zaak is do beroemde Eacycliek van Léo XIII : « Rerum novarum » in 1891 ver-schenen.En nu komt op zokeren Vrijdag achter-middag van het jaar 1914 een zeker Algemeen Bestuur met den wensch voor den dag « de sociale kwestie cens grondig te bewerken ». Dat heet men van zijn tijd zijn! Daarbij vergeleken zijn wij maar stumpers, arme dompers, die hoegenaamd niets over hebben voor het volk. Ten tweede, dient meu niet te vergeten, dat het economisch libéralisme grootendeels de oorzaak is van de hedendaagsche sociale wantoestanden. Het libéralisme gaat uit van de stelling, dat niet alleen op staatkundig maar vooral op huishoudkundig gebied, bij het streven naar de verkrijging van stoffe-lijke goederen, een absolute vrijheid het beste middel is om zooveel mogelijk tijde-lijke welvaart aan zooveel mogelijk men-schen te geven. Vrijheid van contract, vrije regeling van arbeidsloon, arbeidsduur, arbeidsvoorwaarden, vrijheid van concur-rentie, enz. Het gevolg van deze vrijheidstheorie ? Nooit heeft con st jlsel zooveel slavernij ge-bracht. Het lot van den arbeider verscMlde nauwelijks van dat der s'aven, zegt LeoXIII. Wilt gij weten, wat bij de opkomende groot-industrie in de eerste helft der 19e eeuw het libéralisme over honderdduizenden van mon-schen heeft gebracht? Lage loonen, hooge boeten, gedwongen winkelnering, lange arbeidsduur, buitensporige vrouwen- on kinderarbeid. Ailes ia naam der vrijheid. Op vandaag spreekt men van een minimum loon vast te stellen. Toen werd in Eogeland bij de wet een maximum loon vastgesteld. Geen werkgever mocht meer geven. In het jaar 1914 uiten de afstammelingen der liberalo vrijheidsmannen den wensch : « de sociale kwestie eens grondig te bewerken ». Zijn ze misschien tôt het bewustzijn gekomen, dat ze iets goed te maken hebben ? Ton derde. De sociale kwestie is, van bui-ten af beschouwd, van stofï lijken en- tijde-lijken aard, maar in den diepsten grond is het een vraagstuk van godsdienstigen on zedelijken aard. Ea dat om twoe redenon. Omdat valsche stelsels omtrent godsdienst en zedeloer de oorzaak zijn van de verbaste-ring der begrippen van rechtvaardigheid en naastenliefde, die het economisch leven zooals aile maatschappelij ke betrekkingen moeten beheerschen. Ten tweede, omdat zonder godsdienst en zedeleer stoffelijke welvaart het volk niet gelukkig maakt. Nu moet de lezer weten, dat voor een liberaal godsdienst en zedeleer, zooals zij buiten de politiek gesloten moeten blijven, met het maatschappelijk vraagstuk niets uit te staan hebben. Het is het werk der liberalen in de plaats van godsdienstige begrippen het men-schelijk vernuft te schuiven en in de plaats van zedelijke begrippen een stoommachine te beschouwen als het beste middel om do menschheid vooruit te helpen. Ea menschen met zulke gedachten wanen zich bevoegd en achten zich geroepen « do sociale kwestio eens grondig te biwerken ». - Daar is nog meer. Het Libéralisme is uit zijn aard een systeem van laal - maar-draaien, een stelsel van ieder-voor-zich met de spreuk help-u-zelf tôt leus. Het is het stelsel der individueele, der porsoonlijko vrijheid. De staat heeft het recht niet die vrijheid te fnuiken. In de praktijk echter leidt de libéral© vrijheidstheorie tôt ontken-ning der vrijheid van vereeniging. Waar verscheideno personen zich vereenigen om hunne rechten te verdedigen, daar houdt de individueele vrijheid op. Dus, zoo redeneerdo de liberalo wetgever, moeten aile vereeni-gingen verboden worden. Zoo was het in Frankrijk tôt de jaro '70., bloeitijdperk van het economisch Libéralisme. Op eens, in het jaar 1914, staan er liberalen op, die voornemens zijn, de « sociale kwestie », die niet opgelost kan worden dan door terug te keeren tôt de christelijke op-vatting van het vereenigingsleven, door het herstellen van het giklewezen, « eens grondig te bewerken ». Wat moet men van zoo'n menschen donken? Dat zo, op zijn zachtst gesproken, org naief zijn. Van schandalen. Van tijd tôt tijd moet de libateilo pers voor den dag komen mot « klerikale schandalen ». Zij doet dat omdat zij de Religie zelve verantwoordelijk wil maken voor menschelijke persoonlijke fouten. Natuurlijk — dat is : natuurlijk voor de liborale pers wel te verstaan, vindt zij schandalen uit als er geen zijn. Voltaire heeft het haar immers geleerd : « Liegt er maar op aan, zonder schaamte ». De Journal van Charleroi heeft verleden week het thema weer eens opgehaald en het drukte vier « schandalen » voor 1913 : 1° Do Pastoor van Aveiron, Pean gehee-ten ; onzedige daden. 2° Een kapslaan, Armando, van het eiland Elba ; aanslag op de zrden. 3° De Pastoor Glaser van Oranienburg ; aanslag op de zeden. 4° De pastoor Bertone van san Giulano bij Napels ; verleiding van een meisje. En weet gij'wat na ondorzoek van die schandalen geblekon is ? Leest : 1° De pastoor van Aveiron* was bes.chul-digd ; hij ging zich aanbieden bij het Gerecht en het tribunaal van Mayenne sprak hem vrij, omdat het bîeek dat de beschuldiging laster was. 2° Er bestaat in het gansehe eiland Elba geen kapelaan Armando ; en het gansehe jaar 1913 is er geen 'procès geweest van zpdenzaken. 3° Te Oranienburg bestaat geen pastoor Glaser; do veroordeelde is .. een protes-' tantsche dominé. 4° De Pastoor Bertone is nooit beschuldigd noch veroordeeld geweest. Dus : Vier uitgevonden schandalen ; Vier leugens. Lezer s, oordeelt. ; Iets over Liberalen en Libéralisme. Aangezien het woord Libéralisme wordt toegepast op vcelsoortigo en dikwijls ver-i keerd omscb.reven stelsels ; aangezien het woord, op zich beschouwd, allerlei zaken . kan beteekenen en dientengevolge aanleiding i geeft tôt misverstand ; aangezien de meesten zich achter dat woord verbergen en maar altijd vergeten te zeggen, wat zij er eigenlijk onder verstaan, stel ik voor, een Congres te ■ beleggen, waarop ieder gerechtigd zal wezen zijn persoonlijk gevoelen des aangaande te ! zeggen. Op die manier zouden wij misschien to weten kunnen komen, hoovcel soorten van libéralisme en liberalen er zijn, en welke , gedachten aan aile onderafdeelingen gemeen . zijn. . Zooals de zaken tegenwoordig staan, is . het onmogelijk zich een juist en klaar denk-t b aeld te vormen voor 1 iberalisme en liberalen. Men hoort en locst daar zôôveel over, zôô gansch tegenstrijdige dingen, dat men er [ ten slotte niet meer uit wij s geraakt. Zelfs een aandachtig lezer van liberale organen zal met moeito er iets uit halen, dat zweemt naar een hoofJgedachte, een beginsel, een leerstelsel. Hier wordt bedoeld: . iets positiefs. Ontkennende.afbrekende eigen-[ schappen zijn er in overvloed. Aan schakee-( ringen, verschil van tint is er ook geen . gebrek. Daar zijn licht- blauwe bladen, zoo-. als er docker blauwe zijn. Daar bestaat een ; liberaUsme der groote steden en een der t kleinere plaatsen, daar bestaat zelfs dat eigonaardig ding, dat den naam draagt van ; dorpsliberalisme. Men onderscheidt een wetenschappelijk, leerstellig libéralisme en L een plat, ordinair libéralisme, van de straat s opgeraapt ; een theoretisch, stelselmatig , libéralisme « de salon » en het praclische ■ der achterbuurten. ; Is het dan te verwonderen, dat men van geen twee menschen hetzelfdo antwoord • krijgt, als men hua de vraagt stelt, die wij i zelf ons s ellen : wat is een liberaal ? wat ; het libéralisme ? Gaan wij de antwoorden voorbij van vele i eonvoudige menscbjes, dio in de heilige mee- • ning verkeeren, dat de liberalen allemaal van die leelijke menschen zijn, die zich van God noch gebod iets aan trekken, er maar op los leven ; vijanden van kerk en priesters. Oanoodig te zeggen, dat dit antwoord ons niet voldoet om verscheideno redenen. Het moge waar zijn van deze of gene, zelfs van - velen onder hen ; aile libéralisme, ook het gematigste, moge al oen kiem van ongods-dionstigheid bevatton. Het moge waar zijn, dat zij door het gewicht hunner gedachten van zelf afzakken naar godsdienstloosheid, en door hun stcls"! in botsing komen met den geopenbaarden godsdienst. Het gaat toch niet aan, ze allen over denzelfde^ kam te scheren. Daar zijn uitzonderingen, daar is een gelukkige inkonsekwentie. Maar laat ons ook niet te streng zijn voor hen, die in hun eenvoudigheid dit oordeel vollen en van aile liberalen godsdiensthaters en korkvervolgers maken. Eenvoudige menschen beoordeolen den boom naar zijn vruch-ten en eea stelsel naar zijn uiterste gevolg-trekkiogen. Z;j bescbouwen niet de personen in het bijzonder, do meening van deze of gene,het kleurverscbil tusschen verscheidene soorten, maar zij beschouwen de liberalen in het algemrert, de fransche zoowel als de . belgische, die van 79 zoo go°d als dio van 1914 en dan luidt hun oordeel : « zij deugen niet ». Gij vindt dit oordeel beleedigend voor uw ' naam van liberaal ? Neem mij niet kwalijk ! Wij konnen u slechts uit uwe liborale gazet- ten. En wat is uwe vrijzinnigheid anderjs en uitsluitend dan anticléricalisme. « Le cléricalisme voila l'ennemi » is uw eerste en laatste woord. En nochtans die leuze, dat program is hol, zoo hol als een vermolmde boom. Het is een woord dat gij u nooit de moeito getroost hebt van te ontleden, of-schoon moi er u herhaaldelijk reeds om ver-zocht. M. Aan het geuzenblad van Hasselt. Altijd aan beweert gij, liberaal blad, dat gij niet tegen de katholieke religie zijt. Zie-hier eene gelegenheid waarin gij het kunt BEWIJZEN. Er wordt een vlugschrift rondgestrooid in het vlaamsche land, waarin de grofste belee-digingen staan tegen den katholieken Godsdienst, onder andere deze godslastering : « Het hart van Christus liep over van haat on venijn ». Dat vlugschrift wordt uitgegeven door de Maatschappij der LIBERALE drukpers te Gent ; Welnu : Durft gij do verspreiding van dat vlugschrift door de liberale drukpers van Gent afkeuren ? NOG ALTIJD de zaak van Herck-de-Stad. Antwoord in zes woorden. 1. ! ?! ? 2. Onverstaanbaar. 3. Buiten de kwestie. 4. Daar weet gij niets van. 5. Leugens en zelfbedrog. 6. Bravo ! een liberale geloofsbelijdonis in drie punten of uittreksel uit een liberalen Catechismus. a) « God is onze vader en wij zijn allen zonder uitzondering zijne kinderen ». Hoe liefderijk on christelijk toch, dat gij zc'fs de Clericalen, de Jezuiëten en de gees-telijkheid van Herck induis, onder Gods lievo kinderen rekent ! Dat hebben ze toch waarlijk niet verdiend, zij, die de liberalen zoo maar zonder proccs raar de hel verwij-zen ! Een vraag aan den theoloog van zeker geuzenblad : Rekent gij de godloochenaars, de Christushatrrs, godsdienstvervolgers, het zedeloos gespuis van nu en voorheen ook onder Gods lieve kinderen ? Zijn zij ook in hunne ho:danigheid van godloochenaars, enz., uwe broeders in den Heer ? Dan zijt ge waarlijk in goed gezelschap. Wij guonen U uw kindschap. b) «Voor aile zonden is er vergiffenis ». Met uw verlof, in een methodische zeden-leer bagint men met te zeggen, wat zondo is, waarom iets zonde is en volgens welken regel men ze onderscheidt. Dan komt do vraag, of er ook een tribunaal bestaat, dat beslist tusschen zonde en niet-zonde. Is dat tribunaal het burgerlijk wetboek, of de redactie van een liberaal blad ? Gij bewijst de geestelijkheid in het algemeen een grooten dienst, zoo gij uw arends-blik eens even vestigde op die vraagstukken, die eigenlijk op den grond liggen van het geding. c) « Iedor mag stemmen naar eigen wereld-lijk belang en dit belang heeft met het godsdienst ig belang weinig of niets te stellen». Voor dezen zin geven "\yij u al de rest cadeau. Hier draait ailes ôm, als men de zaak grondig bekijkt. Is er of is er geen verband tusschen wereldlijk belang en godsdienst? Van het antwoord op dio vraag hangt ailes af ? Luister naar ons antwoord. Paus Pius X heeft in de Eacycliek « Pas-cendi » o. a. de volgende drogreden veroordeeld : « Ieder katholiek is gerechtigd en verplicht, het openbaar welzijn te behar-tigen, op de wijze welke hij de beste acht, zonder zich te bekonameren om het gezag der Kerk, zonder rekening te houden met deszelfs raadgevingen en voorschriften, ja zelfs met miskenning van deszelfs waarschu-wingen ». Dat is de veroordeeling van de zooge-naamde noutrale politiek der Liberalen. Een antwoord zou ons natuurlijk zeer aangenaam zijn, niet om te weten, wat de Liberalen denken van de clericale politiek, maar hoe zij die Katholieken beoordeelen, die meenen zich aan dergelijke uitspraken van het kerkelijk gezag te moeten onder-werpen. Daarmede mag de zaak « Herck- de-Stad » deflnitief gcclasseerd heeten onder de geschilpunten, waarover Roomsch-Katholieken en Katholiek - Liberalen het oneens zijn. Uit Hercic-de-Stad. De vier plichten van een cchten katholiek ten opzichte der goede drukpers zijn : Zich abonneeren I Ze verspreiden ! Ze ondersteunen ! Er aan meêwerkea ? De nieuwe wet tegen ziekte, werkonbekwaamheid en ouderdom. Het Parochieblad van verleden Zondag geeft eene uiterst belangrijke bespreking over dit ontwerp. Wij raden onze lezers aan dat bijvoegsel te bewaren en te herlezen. Daardoor zullen zij het groot nut begrijpen van zulke wetgeving en in plaats van de

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Hasselt van 1850 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes