De stem uit België

1783 0
12 January 1917
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1917, 12 January. De stem uit België. Seen on 20 September 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/057cr5rg26/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

IBureelI 21, russell àqut london. w.c Téléphone i Muséum 267. De Stem uit Belgie Abonnement : lsh. 9d. voc 3 maanden. Subscription lsh. 9d. for 3 monih: eVoor de Vereenigde Stâten 50 cts. Voor Holland : fl. Voor Frankrijk: 2.2 ▲ fr. Voor de soldaten : lst I 3de Jaargang, Nr. 17. (Biz. 1259-1270.) VRIJDAG, 12 JANUARI iç ~ ^ ~ vt 1_ 1 _ - T / - LEES DEES EERST. [ Nog altijd zijn er sommige Belgische, Vlaamsc I sprekende familiën die De Stem niet bezitten. D I onze vrienden ons helpen tôt de algemeene verspri I ding : het is een goed werk van eerste gehalte. — Men geve ons adressen op voor proefnummei — In elk district van Londen zouden wii " ieveraars I willen hebben om de Belgen op te zoeken en do I De Stem te vereenigen, 't zij per abonnement, 't I door publieken verkooper, 't zij door uitdraging t I huize. Dat degenen die iets voor het werk wiu ■ doen ons schrijven, of, nog beter, zich wenden tôt d I Belgischen priester van hun district. Voorwaarden voor verkoop per nummerH Prijs p I Hummer ld., prijs voor voortverkoop lid. De ni) I verkochte exemplaren mogen worden teruggebracht I mtgewisseld tegen nieuwe der volgende week. Wet I lijksche afrekening. Dat aile onze vrienden ons helpen op de eene of ■ î'adere wiize. Men helpe ook voor de verspreu. ,.y van: bolaau I pennen. (Zie aankondiging.) _ Godsdienstkennis in Oorlogstijden. De Godsdienstkennis is het niet geno I eens gehoord, eens van buitem geleerd, ee: I bezeten te hebben, men moet ze blijven or I houden het leven door, en er, naar verstanc I ontwikkeling en ouderdom, steeds voortga) I in doen. Kennis is macht, ook voor den Hemel. Naarmate de levenstijd viruniger wordt, z< I ook onze godsdienstkennis moeten toeneme Op ons tien, elf jarea, bij onze plechti I communie, hadden we, voor dien tijd, m: I schien een overschot van godsdienstkenn I Doch pas zijn we in de lange broek, in I lange rokken, of onze kennis van Gojl I van het geschapene leven schiet aan diep I te kort, om met beslistheid den waren \V I des Levens te kîezen. Hoe dieper onze godsdienstkennis gaat, h I gemakkelijker wij ons van de zinnen tôt I zielsbelangen zullen keeren, hoe lichter \ I ons zelve zullen verootmoedigen en hoe me I wij zullen God beminnen. Een heilige in den Hemel kan geen kwa meer doen ; en toch is hij er volkomen vri I omdat hij God ken.t, oprechtelijk. Een christen menisch die eenige ernsti manschelijke kennis van de Godheid he i kan zich ternauwernood van eene godslas ring schuldig maken : omdat hij weet. O kénden we zjo op elk ç;ebied de do ' heid e>n de atschuwelijkheid dsr zonde ! V j zouden sterk staau tegan de, nu ontmasker< I t langeas oozcr sur. m 0 ! kenden we God beter, en de Gave Go< i zijn bovennatuurlijk Geloof. MenschelijEe kennis, dewijl zij door I zinnen en het verstand stuksgewijze woi I opgedaan, is steeds vatbaar voor uitbreidi I en voor verdieping. Sommige wetensch; [ pen hebben mindear diepte dan uitgebreidhi I of nomenclatuur : neem aardrijkskunde, I voorbeeld. Aiidere daarentegen, met _mi I recht wetenschappen geheeten, zijn simj | van onderwerp en studeeren het dieper I dieper in, naar zijn oorzaak en wezen. "overwegen" en leeren "begrijpen." Zoo is het eerst en meest met de go I dienstkennis, koningin aller wetenschapp> ; Wij hebben er vooruitgang in te doen in c I zin dat de woorden van den kleinen catecl mus ons steeds dieper van beteekenis wordi t De "summa theologica" vain den kerkleer; j verzekert u geen hoogeren hemel dan I nederige kleine catechismus van den dor ! herder het doen kan. Waar het op aankoi 't is dat men overwege en die waarheden 1 spreken. Naarmate het verstand open g, ! en wij overwegen willen, geven diezel. i woorden die wij opzegden in de catechism t les, meer en meer visie des Levens, en \ daar uit, richting en heiliging. Dat is vooruitgang dien we maken moeten in kennis van onzen godsdienst, en het is vaarlijk daar niet op bedacht te zijn. Ie< leeft <|e experientie van het leven maar e< r en naarmate de jonge mensch de wereld zien krijgt, zijn de eigenzuchtige zinnen er om hun eigem initerpretatie op te dring> Catechismuswoorden zonder klank zijn d; r.iet bestand tegen. En men zet een zinm leven in, gedekt door min of meer goed ond houden praktijken van de diepste beteeker r als het bijwonen der Heilige Mis bij vo beeld, maar waarvan men de heiliger kracht noch gevoelt, noch raadt, noch me tendeels geniet, wanneer men zijne go diensrtkennis niet verdiept. Onze Moeder de Heilige Kerk leeraai ; daarom in de eerste les van den Catéchisa t dat we die waarheden moesten niet alleen b ven onthouden maar er ook voortgang I doen. Daarom stichtte een ijverige pries in Frankrijk, met de zegening van Paus het we'Tk der Catechismussen van volhardi [ dat ook tôt in ons katholiek België zich e I tijdlang uitbreidde. Daarom is het de pa chiegeestelijkheid voorgeschreven onder ondagimssen de Catechismuswaarheden voor les voor te houden aan de geloovigi Hîaarom drong Zijne Eminentie Kardin Mercier aan opdat iedere katholiek zijne gc dienstige bibliotheek hebben zou... En nu is 't oorlog, oorlog die reeds tw maai jarig is, en wij blijven verstoken vee van die nadere godsdienstkennis. Laat c daarop bedacht zijn en naar middelen uitzii Jongens, durft durven. ^ lk bezocht onlangs een Engelsch soldat lii Kamp, en werd er rondgeleid met die Ens sche ongekunstelde lieftallige beleefdheid. h- De protestantsche tommies groetten eerbiedig en de katbolieken kwamen bij getroppeld. grepen mijn hand, vol fierheid : "one of oui ■s. priests ! " Waren zij fier om mij, ilt was nog fierder om hen, en 'k peisde : " Veronderstei ïï dat ik binnenga in een Belgische kazerne. :n hoeveel katholieke jongens zouden mij ' dur m ven " groeten, late varen mij verwelkomen -n late varen mij toejuichen omdat ik een vai er hun priesters ben?" ;"t- Komt meê met mij, Vlaamsche jongens, ir en een der steegjes van ellende, in eene de; :e" Manchestersche "slumstraten." Op den hoel je van de straat staan ze te lanterfanten, die "dubbele" jongens, in slordig kleed, me n~ verwilderde oogen, en ongekamd haar, orce _ hun zijdelingsche "stekvooie." Ik ga daa: voorbij, en van zelf, bij tooverslag, rijst d< hand van al'len, in zwijgenden eerbied, on de klak af te nemen voor den "father." It Oostende keerden de jongens hun rug om mi jg niet te zien, om mij niet te moeten groeten is Ge verstaat wel dat durven, in gezelschap .t- Wij gingen op een uitstapje met een groej .s- Belgen. 't Was stikkend heet, en een "bottli ig of Bass " zou verkwikkelijk zijn. We stap ten een hôtel binnen, vol volk. De "bar maid " had het rap in 't oog dat we Belge; heid en godsdienstigheid, waarin durfkracht, in haar echte beteekenis, van pas komt? Er zijn jongens die bleven wat ze vroeger waren, de goede kinders van brave, cliristelijke ouders, die, weldoende zonder ommezien, leven als heiligen zonder dat zij hetzelf weten. Brave moeders, zijt gerust, er zijn er veel zulke. God zegene en beware ze, want we hebben ze zoo noodig na den oorlog ! De tweede reeks zijn lauwaards. Ze zouden ne keer lachen als een andere een "grove" vertelt, zelfs een keer meêpraten, maar een dommigheid doen, nooit, tenzij i'n heel bijzondere omstandigheden meuege-: ^ sleept. Zij maken uit het oneindig getal der jongens die niet durven durven. De derde soort zijn zij, die een lange tong hebben, en : bluffen en babbele.a als de rieeste vuilpotters, ; zonder er Uwaad in te zien. Zij zijn de zoo-i gezegde durvers, de populairen onder de l kudd^. I En eindelijk, de soort der muikers, die waarlijk diep gevall?-n zijn, niet veel praten, ! mair zitten in aile hoekjes en kantjes waar > de onzedelijkheid aast en vreet. Neen, onze î Vlaamsche jongens durven niet durven. W aarom niet ? Het niet durven durven ils een der vele ver-i schijnselen van de zelfontwording van den is, » ——= — — BELGISCHE SOLDATEN MET VERLOF TE LOURDES, 9 DEC. 1916. , ^ Midden de groep : E. H. Van Hoenackere. j (Voor aile inlichtingen schriiven aan zijn adres, Hôtel de l'Europe, Avenue Peyramale, Lourdes.) "dt ng tp. — ïid bij v/aren en ze vroeg aan de vrienden : "Is this ;er a roman catholic priest?" En 't jawoord }el was er nog niet uit, of de "barmaid" had en reeds, ten bewijze van haar katholiciteit, Zij haar medalje v.an "the ohildiren of Mary" naar boven gehaald, en zij moest, zij moest, is- openbaarlijk in de aanwezigheid van allen, ;n. den "Belgian priest" melden dat zij katho- en liek was. Ik keerde mij tôt mijn volk en is- 'k vroeg "hoeveel van de onzen zouden zoo ;n. durven vooruitkomen voor hun geloof?"' En uir 't was iemand die zei(: "Bij ons zouden zij de eerder zeggen dat zij vrijmetselaar zijn." ps- Ik zat op den trein van Edimburg naar nt, Portsmouth, den trein mn de "'blue jackets," lté de Engelsche zeemannen. Er zaten er een lat veertigtal op onzen wagen, frissche, vranke, :de losse, schertsende zedjonken. Hoe het ging as- weet ik niet, maar ze werden gewaar dat ik an een roomsch katholiek priester was, en half- de weg kwamen ze vragen of ze mochten biech- de ten. Ze moesten de zee in, met een oorlogs- ge- stfhip. En vijftien mannen, een na een, kwa- ler men, en knielden voor mij en vroegen door ms de absolutie de vrede Gods tegen 't oorlogs- te gevaar. 't Was schoon, de vernedering der bij zee voor den God der zeewateren. Goddank ;n. er zijn schoone dagen binst heit oorlogsleven. tar Die jongens durfden nog knielen voor hun în- geloof. er- En de onze? Ze durven niet durven. iS) Durven dat is initiatief hebben, dat is, in or- beginselvastheid, vol zelfierheid, met gansch :de zijn persoonlijkheid vooruitkomend voor wat es- men is, en wil en denkt, en doet, en gelooft, Js- recht door zee, tôt spijt van die 't benijdt, uit drang van eigen wezen, zonder aansteile-righeid noch grootdoenerij. Zôô durven ■de onze jongens niet durven. lus Deugen onze jongens dan niet? Och ja, ze [ij. deiugen. Neemt ze elk alleen, spreekt hun in aan in de taal van de ziel, er zijn geen betere ter schapen van jongens, maar wanneer ze tus- :n, schen de massa zijn, in gezelschap, ze wor- Hg den seff'ens aangetast door den kuddegees.t, en met die twee echt Belgische uitingen : men- ro- sohelijk opzicht en bedilzucht. Ze hebben de daar noch moed noch kracht. Ze worden laf, les zwak, weifelaars en twijfelaars. Iemand m. noemde die toestand de schijnheiligheid van lal Vlaanderen. is- Bij den weêromstuit, zijn er dan anderen die zôô durven voor al wat niet goed is, je- omdat niemand tegen hen durft voor al wat lal goed is, en een massa loopt, toejuichend mede >ns met die zoogezegde durvers uit jongelings- m. driestigheid en misplaatste gunstbejag, en populariteitverzotheid ; van de populariteit zoo kwistig uitgedeeld door de kuddemen-schen aan de hansworsten, spaar ons Heer ! ;n- Wilt ge een beeld van 't leger, in zake el- durven, voor de twee voorwerpen, zedelijk- Vlaming, van zijn gémis aan sterk uitge sproken zelfstandigheid en eigenmachtig) kerelschheid. En wanneer we streven da{ op dag voor de herwording van ons Vlaam sche volk, in en door de taal, dan beoogei wij ook de heropwekking van die zieledeug den die de zelfstandigheid vormen van on: volk. De ontvlaamschte toestand van Vlaan deren irnmers werkt Hbodend op 't zedelijl karakter der Vlamingen. Wie dat niet ziet i stekeblind of is iemand die niet durft door kijken toit in den wortel der dingen. Daarbij, we hebben onze jongens nooi leeren durven, nooit doen durven, 't meest werk deden wij zelf, en de andere gingea meê, gedwee en vol goeden wil. Ze leefdei in een werelde, vast aaneengesloten, waa ailes op wieltjes liep, langs de lijnen der ge woonte. Maar die stille wereld is onder t boven gekeerd en duizenden jongens zwerve; rond, in hulploosheid. 't Is een national ramp, en hunne zielen hebben de wereld nie meester gekunnen, en ze werden er door ver slonden. Er was geen nadruk genoeg geleg< op zelfstandige godsdienstige en zedelijk overtui^ing. En overtuiging alleen is durf krachtig en ondernemingsgezind. Ten andere, het initiatief werd uit on opvoedingsstelsel verbanneji, voor schaap achtige gehoorzaamheid, en de duTfkrach werd ingebeukt als hoogmoed, en wannee men denkt brave en ootmoedige manneken op te kweeken, kweefet men schijnheilige: op en verbitterden. In den laatsten tij< begon men dat in te zien en men veranderde Maar, moet ik het zeggen? Zijn het wel d katholieke vluchtelingen van hoogeren stanc die ons priesters, tusschen de vluchtelingen een helpende hand toereiken voor ailes wa den volke goed is? Zij slapen of zitten ui te kijken naar den gazettevent of hij noj Duitschland's nederlaag hîet medebrengt. El ondertusschen... Daarenboven onze jongens hebben geei schoon woord in hun mond, tôt zelfverdedi ging. Ze zijn ontwapend ommentom doo: 't fransch getater. Niemand luistert. 't Hoo ger volk dat zou moeten de durftkracht aan leeren aan 't minder volk praat een anderi taal. En de jongens peizen dat zij niets zijn niets kunnen, en ze geraken moedloos, kracht loos en hun durfkracht sterft uit onder die autocratie. Het Belgisch militarisme, me-zijn neutrale opvatting, cijfert zedelijke er godsdienstige" beginselvastheid buiten, oi beter, bekommert er zich niet om, in steê van het in te burgeren in het legerstelsel als een hefboom van doelmatigheid. Want niet lichamen vechten in de eerste plaats, maar zielen. En ten slotte, de grootste reden van de durfloosheid onzer jongens ligt in dien Belgi- kenarengeest, die zoo'n slechten indruk maakt bij andere volkeren : het gémis aan verdraag-zaamheid, het gémis aan eerbied voor elks persoonlijke vrijheid, en de albedilzucht, om niet te zeggen, de kleingeestige afgunst. Jongens, durft durven ! Ik> preek geen aanval, geen opdringerig-heid, geen oproer aan. Integendeel, ik preek aan eerbied voor de personen en persoonlijke beginselvastheid en durfkracht, altijd en overal. Het beste middel om andersdenken-den of andersdoenden van de waarheid uwer beginselen te overtuigen, is houwe trouw aan uwe beginselen, door dik en dun, het is de voorbeeldige veruitwendiging van uw ge-dachte door de kon akwente daad. De recht-zinnigheid gaat a'-tijd varst, ofschoon niet sj hoogst. Jongens, durft durven! Ten eerste, om zelf vrij te zijn en vrij te gevoeilen. 't Is uw hoogste menschelijke-eigenschap. Anders zîjt gij slaaf van 't men-schelijk opzicht ; ten tweede, om andere:; vrij te maken, die naar vrijheid smachten, want één voorbeeld is voldoende om de an-deren tôt navolging uit te lokken; ten derde, om uw eigen zielewaarde te vergrooten, want enkel vrije wilsdaden zijn verdienstelijk, en 't goed doen is beter van het kwaad latea, en 't goeddoen %s de beste versperring van — ]t kwaad ; ten vierde om uw tegenstrevers te overtuigen, te beschamen, want in den grond, en vroeg of laat, bewonderen en ver-eeren zij een durvende, reohtzinnige persoonlijkheid ; ten vijfde, om de toekomst van uw volk, want op dit keeirpunt van onze geschie-denis en ons volksleven, behoort de toekomst van het volk aan onze durvende jeugd. Pater L. T. Callewaert, o.p. i—o— Ambtelijke Berichten. Aan de ambtenaars, bedienden en werklieden van de Belgische Spoorwegen. DIENSTBEVEL. Art. i.—Ieder ambtenaar, beambte of werk-« man die van het beheer der Belgische Staats-spoorwegen deel uitmaakt en thans op den vreemde of in het niet overrompeld gedeelte van België verblijft, is, krachtens tegenwoor-dig dirnstbevf! verplicht zich vôôr 15 Fe-bruari 1917 te laten inschrijven. Art. 2.—De inschrijving is verplichtend voor al de bedienden zonder onderscheid, welke-rok h-an ouderdom cf Huiù^ i^,-stand wezen. Art. 3.—De inschrijving zal geschieden door een bulletijn. van het bij dit dienstbevel gevoegd model. Art. 4.—Een bulletijn zal aan ieder belang-hebbende opgezonden worden—Zij, die binnen de 15 dagen van af den datum van tegen-woordig dienstbevel, er geen zouden ont-vangen hebben, moeten er een aanvragen : Aan den Nutwijkingsddensit van het perso-! neel van het Belgisch Ministerie van Spaar-wegen, Zeewezen, Posterijen en Telegrafen, 1 te Roosendaal, indien zij in Holland verblii-ven ; > Aan het Handelskantoor der Belgische Staatsspoorwegen, Cannon Street, 47, Lon-: den, indien zij in Engeland (Vereenigd Ko-5 ninkrijk) verblijven ; ■ Aan het Handelskantoor der Belgische Staatsspoorwegen, Leimenstrasse, 57, Bazel,. ' indien zij in owitserland verblijven ; Aan het Ministerie van Spoorwegen, Ze.e-1 wezen, Posterijen en Telegrafen te HaVre,. , 1 indien zij in Frankrijk of in het niet overrom-r peld gedeelte van België verblijven. Art. 5.—Het behoorlijk ingevuld inschrij-5 vingsbulletijn moet voôr 15 Februari 1917 1 aan een der in art. 4 aangeduide adressen -3 teruggezonden worden. 1 Art. 6.—De ingeschrevenen die van adres ■ veranderen moeten dit binnen de 15 dagen ' aan het Dinisterie van Spoorwegen van Bel- - gië te Havre bekend maken. Art. 7.—De bedienden die bovenstaande bepalingen niet zullen naleven, zullen als 3 ontslaggevers aanzien worden. Art. 8.—Voor de inschrijving evenals voor ' de bekendmaking van iedere adresverande-r ring, zal een ontvangstbewijs afgeleverd s worden. 1 Havre, den 5 Januari 1917. ' De M'inister van Spoorwegen, Zee- - wezen, Posterijen en Telegrafen, * PAUL SEGERS, O [ De Belgische Pers. ; In Ons Vaderland van 3 Januari, schrijft 1 Dr. Vandeperre : "Met spijt bestatig ik dat de katholieke 1 pers, op enkele uitzonderingen na, aan prin-cipieele kracht niet heeft gewonnen. Hoe-r vele bladen zijn er die den oorlog in het licht onzer katholieke grondbeginselen durven be-schouwen ? die er naar streven om de waar-! heid te kennen en te verkondigen? En toch , blijkt het nu dat het streven naar rechtvaar-digheid onder het volk meer tôt uiting komt. : 't Moge zijn onder den invloed van socialis-tische leiders of niet, ik bestatig het feit..." Ons dunkens staat de zaak zôô : Toen de oorlog uitbrak nieenden de militaristisch gezinde Belgische bladen dat voortaan elke politieke meening heilig was, gedekt door den Godsvrede, behalve eene, namelijk deze die in naam van princiepen critiek durfde uitoefenen op het militarisme ! Deze laatste —die in aile landen reuzenmachtig uit den oorlog gaat komen,—was uit den booze

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title De stem uit België belonging to the category Oorlogspers, published in Londen from 1916 to 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Subjects

Periods