t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde

1671 0
close

Why do you want to report this item?

Remarks

Send
s.n. 1914, 03 May. t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde. Seen on 14 May 2024, on https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/en/pid/5x25b0285w/
Show text

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Zondag o Mei 1914. 0,05 fr. per Nnmmer 16e J'iuirgang, JS1 23 i • v. \' ' • .. . • : l M I î t : - » -: • l l|-i,r\i > • » » ; : > r ■ - <, »ii pe boeken, waar van wij een rxeinplaitr onfvan^rn. word#-,, unjj^kotidi^d ; Jr/r. v/aarvan \viJ ■v/ee excmplatcn ontva;<gtn, wor-beourdecîd 't Volk van Ronsse AANKflfNBIOÏNUKN. •\ ' •: ' l;' i-ii, jK-r i>. 0,15 i::«Ir. 0,25 i;* i <'?*luke > fU'.r^îi'.JIiii^en fr. 0,60 Ongeteekende brievcn worden niet opjjenomen. Aile artikels en aankondigingen dienen ten laatste Dondeniag middaes ingezonden te zijn. Katholiek-, Voiks- en V!aariîschgezif)d Weokblad TA AL, GODSDIENST, ALLES VOOR VLAANDEREN ! HUISGEZIN en EIGENDOM Druk en Uitgaaf der Drukkerij GOEBEERT, Spiigremstraat, 121, Ronsse VLAANDEREN VOOR CHlxlSTUS ! De nieuwe Beiastingen. KOKEN MOET KOSTEN Wanneer men een kinci heeft dat in stervensgevaar ver-keert zal. men niet aarzelen de noodige middelen aan te wen-den om het kind te redden : men zal de doktoor gaan halen. Die geneesheer zal natuurlijk moeten betaald worden. Welke . vader zal knorren omdat hij, om zijn kind te redden, den geneesheer moet betalen ? Welke vader zal nalaten den geneesheer te halen omdat het geld zal kosten ? Niemand. Ons land verkeerde ook in grooten nood... Met ons oud leger liepen wij gevaar onze vrijheid en onafhankelijkheid te verliezen. De anti-klerikalen zagen met ons dat gevaar en waren met de katholieken t'akkoord om de noodige middelen te gebruiken om onze onafhankelijkheid te vrijwaren. Daarom stemden zij met de katholieken de nieuwe legerwet. De nieuwe legerwet, dat is de doktoor van daar straks, en die moet natuurlijk kosten. Bijgevolg, om die nieuwe uitgaven te dekken, moesten er nieuwe inkomsten zijn. De anti-kleri-kalen zijn t'akkoord om den geneesheer te halen ; ze stemmen alleman-soldaat ; maar als het er nu op aankomt de middelen aan te werven om die onkosten te dekken, dan keeren zij ons den rug. Is dat logiek ? Zij handelen even dwaas als de man die tegen ziine vrouw zegt : Vrouw, dezen middag moet ge eens goed koken ; maar ik geef u geen geld om vleesch, aardappelen, enz., te koopen. Te Gent, waar de anti-klerikalen aan 't bewind zijn, heeft men ter oorzake van de Tentoonstelling veel buitengewone uitgaven moeten doen. De geuzen van Gent hebben juist ge-redeneerd als de katholieken : nieuwe uitgaven vragen nieuwe inkomsten. Daarom hebben zij nieuwe beiastingen gevraagd, die veel zwaarder op het volk drukken dan de beiastingen door den Staat gevraagd. De katholieken hebben de njkcn belast ; terwijl men in Gent beiastingen vraagt die zwaar zullen drukken op de min-dere standen. Inderdaad, zij vragen beiastingen op de electricitc.t, gaz en water, al dingen die voor den kleinen burger en werkman onmisbaar zijn. En dat is te Gent, waar socialist Anseele schepene van fi-nantiën is !!! DE NIEUWE BELASTINGEN TREFFEN DE LANDBOUWERS NIET M. Lemonnier, liberaal volksvertegenwoordiger, zegde in de Karner : « Het kenschetsende der ontwerpen van beiastingen is, » dat zij de trouwe kiezers van het gouvernement, de buiten-» lieden, niet treft. De nieuwe beiastingen zou men « stedelijk » » mogen noemen. De beursverrichtingen, de wisselagenten, » de bankier3, enz., niets van dat ailes bestaat op den buiten ». Wij willen die bekentenis voor de oogen der kiezers leggen ; nochtans willen wij ze niet laten voorbij gaan zonder te pro-testeeren tegen de zinspeling van M. Lemonnier, die beweert dat het gouvernement zijne trouwe kiezers, de buitenlieden, bevoordeeligt en bijgevolg onrechtvaardig gehandeld heeft. Inderdaad, het inkomen op de nijverheid moet zoowel belast worden als de andere. De landelijke grondeigenaars betalen tegenwoordig 7 per honderd op het kadastraal inkomen. Waarom zou men dan geen 4 per honderd mogen vragen op het industrieel inkomen ? DE NIEUWE BELASTINGEN TREFFEN DEN WERKMAN NIET Een Belgische anti-klerikale minister, M. Graux, verklaarde in 1883 : « Is het niet rechtvaardig dat de gewone mcnschen, dat de » werklieden zelj belasting betalen, dan als zij breedelijk genie-» ten van de voordeelen der maatschappij ? Moeten zij niet » zoowel als aile Belgen tusschenkomen om de onkosten te » dekken voortgebracht door het onderhoud der orde en de » onschendbaarheid van den vaderlandschen grond ? » En zijne woorden getrouw blijvende, vroeg M. Graux 22 miljoen nieuwe beiastingen. Van die 22 miljoen waren er 17 miljoen beiastingen op de verbruikstoffen (voedingstoffen, enz., die de werklieden onmisbaar zijn). Was dat geen wraakroepende onrechtvaardigheid, de min-dere standen en arme werkersklas te treffen in haar voedsel, in hare spijzen, in dat wat haar voor het leven onmisbaar is ? Het katholiek gouvernement was àltijd een vijand van de beiastingen op de verbruikstoffen en daarom schafte het sedert 1884 verschillende van die beiastingen af die zoo zwaar druk-ten op onze arme werklieden. De katholieken schaften af : De taks op de ongebrande koffie ; De taks op de chocolade en de thee ; De taks op het kweeken van den tabak. De katholieken verminderden : De taks op de suiker (meer dan de helft verminderd) ; De taks op de gebrande koffie ; De belasting op den alcool, dienende voor de nijverheid ; De taks op de suiker, dienende tôt het ve vaardigen van confituur, enz. M. Hector Denis, gewezen socialistisch volksvertegenwoordiger, moest in de Kamer bekennen dat « in geen enkel land de belasting op de verbruikstoffen zoo laag is als in België ». Wij zullen hier niet spreken over de andere beiastingen die de katholieken afschaften of verminderden ; de lijst ware te lang. ^ ! Voegen wij er enkel dit bij dat de beiastingen op de werk-manswoningen afgeschaft zijn en dat ter dier oorzake meer dan de helft der huizen in België geene belasting betalen. —X — Sedert 1884 schaften de katholieken dus vele beiastingen af en maakten er geene enkele nieuwe (tenzij nu in 1914). Door hun wijs bestuur en hunne spaarzaamheid wisten zij zonder nieuwe inkomsten veel nuttige werken te verrichten. Op de 30 jaren dat zij aan het bewind waren hadden zij niet minder dan 200 miljoen overschot. Integendeel, de anti-klerikalen, van '78 tôt '84, dus in zes jaar tijd, hadden een tekort van 58.967.168 fr. Zeg wel : 58 miljoen in zes jaar. —X — Nu was het gouvernement ter oorzake der nieuwe legerwet genoodzaakt nieuwe beiastingen te vragen. Waar zal zij die nu gaan halen ? Zal zij, zooals destijds de anti-klerikalen deden, de verbruikstoffen belasten, die rechtstreeks op c werklieden drukken ? Neen, de katholieken zijn liever h< geld gaan halen, daar waar het gemakkelijk te krijgen is ; L ' de rijken. DE BELASTINGEN DRUKKEN OP DE RIJKEN Oordeelende dat de militaire lasten door zich zelf ree( | zwaar genoeg zullen drukken op de mindere standen, hee ; het <catholie< gouvernement zich wel gewacht de lagere stai {den en vooral de wendieden nog te overladen met nieuwe ge I delijice lasten. Het is liever op de porte-monnaie's der rijkc ! gaan kloppen en heeft beiastingen gevraagd : I 1. Op hunnen rijkdom, op hunne roerende goederen (b< | lasting op de actie's en obligatie's) ; i 2. Op hunne pracht (belasting op de automobiels) ; j 3. Op hunne vermaken (belasting op de cinema's). | Van al die beiastingen willen wij hier niet spreken, omdi de werklieden daar voor niets in tusschen ko men. De belasting op den alcool, dat is toch eene belasting c de verbruikstoffen. Ja, het is de eenige die altijd verhooe wordt en het doet ons genoegen eens de gelegenheid te hel ben om daarover te spreken. DE BELASTING OP DEN ALCOOL De katholieken willen ons het druppelken ontnemen Het zal voor sommigen misschien hard vallen deze ve klaring te lezen ; maar wij zeggen het rechtuit : De Regeerir had gelijk, groot gelijk, wanneer zij nieuwe lasten legde c den alcool. Zij deed het niet met het mzicht den armen werl man zijn druppelken te ontnemen, haar doel was verheven< en edeler : Door de verhooging der lasten op den alcool wilc zij de al te menigvuldige noodlottige gevolgen te keer gae die het misbruik van alcool teweeg brengt. Die verhooging van lasten zal niet beletten dat de werl man een druppelken drinkt. Dat mag zijn wanneer het mat gedaan wordt. Die belasting zal enkel lastig vallen aan hen die begeerc een rnisbruik van alcool te maken. En dan mogen wij de K tholieke Regeering geluk wenschen ; want dan zal ze ee menschlievend werk tôt stand gebracht hebben. WAAROM ? Is het niet droevig, is het niet hartverscheurend wannei wij al de 8lechte gevolgen van het alcoolisme nagaan Hoeveel vrouwen en kinderen zijn er niet, die ter oorzal van den drank, armoede en gebrek lijden ; die ailes te ko j hebben : voedsel, kleederen, brandstof, gezondheid, en d jdan soms nog op den hoop toe mishandeld worden. i Ik vraag het u, beste lezer, zijn dat geen tijgers, die aa » eene onschuldige vrouw en kinderen het leven onmogeli; » maken en ze vroegtijdig ten grave slepen ? Zijn dat geen ti 1 gers, die het bloed van vrouw en kinderen drinken ? ! Vrouwen, gij wiens man aan den genever verslaafd i j spreekt! Had de Regeering niet honderdmaal gelijk wanne< zij de lasten verhoogde ? En verder, wat zien wij ? Ga zien in de hospitalen, in de zothuizen en in de gevang< ; nissen, en gij zult er bestatigen hoeveel slachtoffers de alcoi ! maakt. | Is het niet van beteekenis als wij zien, dat er in België c j 120.000 overlijdens jaarlijks 20 duizend menschen sterve ! door den drank ? j Het vierde der krankzinriigen zijn alcooldrinkers of kir j ders van dronkaards. Meêr dan een vierde der veroordeelden zijn persone j die reeds voor openbare dronkenschap veroordeeld werdei ] Het derde der zelfmoorden heeft geene andere oorzaa j dan den drank. En wanneer wij dan zien dat er in België jaarlijks 500 mi | joen frank aan alcool wordt verteerd en dat er in België ee • half miljoen menschen zijn die armoede, ellende en verdri< j lijden ter oorzake van den drank ; wanneer wij weten dat d I alcool het leven van den mensch tien jaren verkort ; wannee i wij weten dat de sterfte voor tweejarige kinderen dubbi groot is onder de kinderen der alcooldrinkers en maar al t dikwijls de overlevenden gebrekkelijk, zwak en achterlij i zijn ; wanneer wij zien wat al rampen en verwoestingen d 1 alcool teweeg brengt ; wanneer wij zien hoe de alcool de ' mensch verlaagt en verdierlijkt en in hem aile goede gevoelen 1 wegneemt ; dan kunnen wij, die het ware geluk der arbei ders voor oogen hebben, niets anders doen dan de Regee i ring geluk wenschen, die de middelen aangeschaft heeft or het alvernielende alcoolisme te keer te gaan. De Katholieke Regeering had niet enkel het recht dat t doen ; maar het was voor haar een zwaren plicht. De Staat heeft als plicht te zorgen voor het algemeen wel zijn van het volk en van het land. Hij kan soms verplicht zij wetten te maken tegen den wil van het volk ; tegen den w van zijne eigene kiezers. Uw kind speelt met een scherp mes ; als gij het hem al neemt zal het kwaad zijn en schreeuwen. Wie van u, vader: zal het kind het mes in handen laten omdat hij voorziet de het zal weenen ? Zoo ook heeft de Katholieke Regeering geoordeeld. He alcoolisme is voor ons volk een groot mes dat het zal kwetse in zijne gezondheid, in zijne zedelijkheid. De Regeering heeft dus als plicht zoo rap mogelijk dat al coolisme uit te roeien, tôt welzijn van het volk zelf. HOE LAAG ! De Regeering mocht hier niet voor oogen hebben of d kiezers zouden tevreden zijn of niet ; haar plicht was eers en vooral te zorgen voor 't geluk en 't welzijn van het vol! Het ware voor ons, Volksbonders, en voor de Regeerin veel gemakkelijker de grillekens van het volk in te volgen e het gelijk te geven, al zagen wij voor oogen dat het ongelij heeft ; neen, dat doen wij niet ; wij willen rechtzinnig zijn e de rechten der arbeiders verdedigen overal waar wij ze kun nen verdedigen ; maar daarom zullen wij met nalaten hunn plichten voor oogen te houden. Zij die het anders doen zij valsche vrienden ; dat zijn geen democraten ; dat zijn volks verleiders ! Daarom is het laag en gemeen voor de anti-klerikalen, di uit kiesbelang den werkman komen streelen, vleien en klage; over het « druppelken van den werkman ». Arbeiders, wacht u voor die vleiers ! Let op voor die mouw frotters ; dat zijn valsche vrienden, die daarin een midde zagen om uwe stem te komen afbedelen. Het volgende lazen wij in een strooibriefje der liberalen « De klcrikale volkshedriegers zeggen dat zij den alcool met e en meer belasten uit menschlievendheid, omdat genever nadeel :t is aan de openbare gezondheid. ij » Nochtans, wij vragen het u, kiezers. is een druppelke. gematigd genomen, niet het courage-water van kleinen burge boer en werkman ? » Zie maar eens, als een oud peeken en ook ezn oud meel(< ! een druppelken drinken, hoezeer het hun deugd doet ». Is j Arbeiders, die liberail die dat neerschreef is geen werkmai ft het is geen volksvriend ; het is een demagoog, een volksve i- leider, een njlce geus die geen genever drinkt, maar die rni l- schien wijn en Champagne zuipt met het zweet van den werl n man. j Welaan dan, beste lezers, gij allen die misschien eene vrou\ î-, een man, een zoon, een vader, eene moeder of een vriend hel ; die verslaafd is aan den drank ; spreekt, spreekt luidop en g i zult met ons bekennen dat het alcoolisme een der groots j kwalen is van onzen tijd, die oneindig veel kwaad tewe< brengt in de arbeidsklas. Met het oog op het geluk der werklieden roepen wij v p voile borst : Weg met den alcool ! Weg daarmee ; wai d het is een wangedrocht ! >- Hij die het volk waarlijk mint kan niet anders spreken. Hoe grooter onze liefae wordt voor onze arbeiders ; h< grooter ook wordt onzen afkeer voor den alcool ! Zoolang a wij Volksbonders heeten, zoolang als wij strijden voor h recht der werklieden ; zoolang ook .zullen wij het ongelul zaaiend alcoolisme bekampen. Rechtzinnige menschen, roept mei ons : Weg met ht alcoolisme ! S ! Weg met de volksverleiders ! P1 c- ! B E S L UI T î!' ; 'e j Ailes nu goed overwogen en ailes wel ingezien, moeten u n j de Katholieke Regeering een v.elverdiendc hulde en dank toi i brengen, omdat zij de beiastingen vroeg op zulke democr, j tische wijze. In naam der arbeidersklàs zeggen wij : Hulde aan het Katholiek Landsbestuur ! n Hulde en dank aan Minister Levie ! '' j Volksbonder II, •• : -t- : :-flH- De Kamer, De bespreking van het wetsontwerp der sociale verzekeru :e ! gen werd dees week in de Kamer voortgezet. ft ; DINSDAG verdedigde M. Mansart het ontwerp [e zij nen collega Kamiel Huysmans. Minister Hubert legt de uitslagen uit bekomen door h< n ! stelsel van de vrijheid met toelagen, die volgens hem onvo k ; doende zijn. Hij verdedig'c de verplichting en verklaart oc j, i het mecanism van 't ontwerp der Regeering, waarvan hij c ; schikkingen rechtvaardigt. Hij vraagt dat de Kamer het voo 5 gedragen ontwerp onverminkt zou stemmen. ;r ; WOENSDAG komt M. Wouters d'Oplinter aan h . woord. Hij spreekt ten voordeele van een pensioen van 3( ' fr. voor de oude werklieden. Spreker is gunstig aan het de van het ontwerp dat de vrijheid der mutualisten waarborj j| en is tegen de verplichting. i M. Anseele is van gevoelen dat een land, dat zooveel mi p j joenen voor het leger wist te vinden, ook miljoenen voor lu n pensioen van den ouden werkman moet vmden. De minister zegt dat onze voorstellen honderd miljoen zoi den kosten. Volgens de berekeningen van Kamiel Huysmar ; zouden ze integendeel maar op 6,75 fr. per inwoner komei " I ORDEMOTIE k M. Maroille vraagt dat men Dinsdag de pensioenwet d< , mijnwerkers, door den Senaat teruggezonden, zou besprekei M de Voorzitter. — Op voorwaarde dat wij met c n huidige bespreking klaar komen voor 8 Mei, want dien de ■t houdt de helft onzer leden op volksvertegenwoordiger te ziji e Met op twee hazen te jagen, riskeeren wij er geen enkele 1 r schieten. il M. Maroille. — Wij moeten een vast besluit nemen. e M. Hubert. — Gij wilt mij ailes doen verrichten, terwi k gij zelf weigert morgendzittingen te houden. e n M. Woeste zegt dat hij zich niets aantitkt van het verwij s dat hij de vijand zou zijn der sociale verzekeringen. Ik zoe - eene oplossing voor eene belangrijke kwestie, ziedaar aile - en ik vind dat het onderhavig voorstel niet genoeg is ingesti n- deerd. Spreker doet de gebreken uitschijnen der oplossingei e voorgesteld door MM. Huysmans en Pecher. Wanneer ik tusschen verscheidene oplossingen moet ki< - zen, neem ik die, welke het minst de schatkist belast, zoolan 1 zij, die oplossingen voorstellen, ook niet de geldmiddelen aar I wijzen 'om ze te verwezenlijken. Dit gezegd, houd ik er aan te verklaren dat ik, alhoewel i ~ beginsel tegenstrever der verplichting, de algemeene stroc ming voor verplichting erken : dienstplicht, leerplicht, aile t klinkt van verplichting. Dat komt omdat de vrijheid misbruiken heeft gebaarc t maar ik ben overtuigd dat de verplichting er meer zal bare II en dan keert men terug naar de vrijheid. Spreker handelt vervolgens over de mutualiteiten en eiscl " voor geloovigen het recht mutualiteiten te vormen, waari geen ongeloovigen geduld worden. Veel mutualiteiten zijn op het beginsel der christené lie! dadigheid gevestigd en ik kom op tegen de oordeelvellinge van M. Pecher tegen de liefdadigheid. Neen, zij onteert nie e M. Kam. Huysmans. — Toch wel ! t M. Royer. — Zij verslaaft. M. Woeste. — Gij kent de armen met. ? Bij die woorden springt M. Daens recht en begint te roepe i en te schreeuwen en met de vuisten op zijn lessenaar te slaai k M. de Voorzitter. — Maar, M. Daens, wat heeft di i arme lessenaar u gedaan ? (.Algemeen gelach). M. Woeste wil hoegenaamd niet hooren van de verplicht e onzijdigheid der mutualiteiten. De mutualiteit moet het recl i hebben zich af te scheiden van hen, die zich niet gedrage - naar de beginselen, die tôt grondslag dienen der vereenigint M. Hubert. — Wij zijn het eens. e M. Woeste vindt het ontwerp onvoldoende gerijpt en z« i het enkel ten titel van proefneming stemmen. In de zitting van DONDERDAG klaagt M. Fonteyn - ; over de ontoereikendheid der werkmansloonen. 11 Zij kunnen er de noodige stortingen niet mede doen, en he | ontwerp der Regeering is dus volstrekt onvoldoende. M. Standaert treedt de verplichting bij en verheugt t r zich over dat M. Woeste dit beginsel bijtrad. ,:?jDe Volksbonders op Kiesronde. r, DE INWONERS VAN BERCHEM EN -MELDEN JUICHEN DEN VOLKSBOND = " TOE ! T ROOD SCF1UIM VAN OUDE- = NAARDE wordt te LEUPEGEM TEGEN = ' = ONZE SPREKERS OPGEZWEEPT ! = - TURRI KRIJGT EENE KLOPPING COMME IL FAUT ! Een eerste groep sprekers heeft zich van Zondag verleder _ aan 'i werk gesteld. t Is een triomtocht geweest voor den Volksbond en de -e katholieke partij. Berchem en Melden was slechts een groot* toejuichmg aan onze sprekers en Leupegem was slechts n kolossale klopping der socialisten. it lt BERCHEM De meeting had plaats na de hoogmis in de zaal van der >e Katholieken Bond. Niettegenstaande op hetzelfde uur eene |s keuring plaats had te Quaremont, was de opkomst goed. De E. H. Joos, onderpastoor, stelde de sprekers voor. De Heer Volksvertegenwoordiger Ridder Behaghel spral het eerst en drukte zijne hoop uit op het voortdurend ver-trouwen der katholieke kiezers in onze partij en onze kandi-daten en gaf de toehoorders de verzekering uit al zijne krach-ten te werken voor hunne belangen. (Toej.) Daarna kreeg onze kameraad jer. Depoortere het woord die zijne eerste publieke redeVoering zou uitspreken. En hij heeft gesproken, zoo schoone, dat een daverende toe-j juiching zijn woord begroette. De iiberalen en socialisten heeft hij voor hun vijf cens gegeven. Iedereen bewonderde die zuivere deftige uitspraak, die vloeiende zinnen en dat gloedvolle woord. Wat verschil bi; die socialistische sprekers, die eerder op zatteriken gelijker die met hun armen naar een lantaarnpaal zwaaien.in plaatî van ware redenaars. Ja, wij, zijne vrienden, waren er het meeste van verstomd en natuurlijk bovenmate verheugd ; want in onzen vriend zien we een toekomstige spreker, die later hoog de vlagge van den Volksbond zal houden, met bij val de tegenstrevers te woord zal staan en op meesterlijke wijze de princiepen der christene démocratie zal verdedigen. Na hem kwam M. Verschraegen, ingenieur, van Oude-i- naarde, aan het woord, die op klare en voor de buitenlieden goed verstaanbare wijze de wetten uitlegde en rechtvaardigde n welke in de laatste regeeringsperiode 1912-1914 werden ge-stemd.3t Een warm handgeklap beantwoordde zijnen duidelijken l- uitleg. ■ k De vierde en laatste spreker was onze kameraad L. Vinde-e vogel. Van zijn rechtstaan begon het volk reeds den Volks-'- bond toe te juichen. We zagen in de oogen van die menschen hoe geerne zij die moedige strijders van den Volksbond zien. it Spreker kon zich niet terughouden zijne fierheid uit te 0 drukken over onzen vriend Jer. Depoortere, een lid van onzen û Studiekring, die het door eigen werk zooverre heeft gebracht jt en hier in Berchem met hem den Volksbond te mogen ver- tegenwoordigen. I- Zijn tweede woord was algauw de handelwijze der anti-ît klerikale grootsprekers schandvlekken die uit vrees van de mannen van den Volksbond hunne meetingen niet meer dur-i- ven aankondigen in hunne gazetten. is En over tegensprekers handelende, daagde hij den fameuzen i. Boebe uit de Volksvrijheid uit om eens samen eene tegenspre-kelijke meeting te houden, eender waarover : 't zij over ka-tholicisme, christene zedeleer of zelfs over « Boebisme », als ,r hij maar wilde. j Een uitbundig gelach en toejuiching beantwoordde deze e uitdaging. g Onze strijdlustige vriend kwam dan op zijn onderwerp j dat we kort samenvatten : Bemint uw Vaderland, bemint de e werklieden, bemint de Kerk. Zoo schoon sprak hij over de militaire wet en ons land, dat wanneer hij de vaderlandsliefde bij de toehoorders op-j| wekte, iedereen stijf en bijterig stond te kijken en er bij velen een traan in hun oog blonk. De fierheid stond op ieders aan-igezicht te stralen, wanneer hij over de grootheid van België t sprak en met stormachtige toejuichingen werd hij onder-k broken. , Wanneer we dat zagen moeten we bekennen dat de Bel-gische natie nog leeft in het volk en dat het anti-patriotisme der socialisten niet meer in België als in Frankrijk zal pak ï ; hebben. Verder sprak hij als een echte Volksbonder over den toe-stand der werklieden en de gelijke menschelijke waardigheid g en eindigde met een geestdriftigen oproep voor de Kerk. _ Onder de toejuichingen die hem bij zijn neerzetten be-groetten hoorden wij menigen kreet van : « Vivan de Volks-n; bond ! » (_ De E. H. Joos bedankte de sprekers en hoopte dat het goede ;S : woord op goeden grond zal gevallen zijn en dat allen eens-gezind : de katholieke burger-, boeren- en werkliedenpartij, zullen strijden voor den zegepraal der katholieke lijst. n Onder de laatste toejuichingen, met stralende oogen van genoegen, ging het talrijk publiek uiteen, overal in de straten lt en de herbergen lof sprekend van de propagandisten van den n Volksbond. De roodjes van Ronsse waren wel te Berchem, maar hebben het niet geriskeerd hunnen neus in de zaal te steken. " MELDEN Daar waren wij 's namiddags om 3 uur op post bij onze oude vrienden en kennissen. Van als de menschen de mannen van den Volksbond zagen n begonnen zij te lachen en blijkbaar zag men dat ze zich met i. genoegen de meeting van over twee jaar herinnerden waarop e Pitje Snot den trein moest hebben, alhoewel zijn rijtuig aan de deur op hem stond te wachten. e Zooveel te meer dàt er op Melden eenige dagen te voren it eene meeting was aangekondigd geweest van de liberalen. n Pitje Snot had ze opgezeid orîidat hij gehoord had dat Tap-j pisten van Ronsse hem gingen komen een handje toesteken ! j Onze sprekers spraken er nog met meer vuur en geestdrift il dan in Berchem en de toejuichingen van het volk waren zon-i der einde. e J Ruim 150 Meldenaars waren opgekomen ; zij hebben met ■de grootste aandacht de woordvoerders aanhoord en hunne :t uitbundigste toejuichingen b'ewezen dat zij er ten voile mec ! instemden. De Volksbonders zijn mannen die durven de r : waarheid zeggen, hoorden wij langs aile kanten ; stoute sprekers zijn het ; zoo is het. , LEUPEGEM j Tôt nu toe hadden de socialisten vergeten ons op de mee-j tingen een bezoek te brengen ; 't was voor ons wat eentonig ; te Leupegem was 't beter ; daar was 't voor ons 'n ware kermis. Ge moet weten, op de andere gemeenten beschikken de socialisten niet over eene collectie goed gedresseerde gaaien ; te Oudenaarde en Leupegem wel. Turri, de oude vriend van onzen roemrijken Amedée, had ze opgetromrneld en kwam de meeting storen. M. Em. Vander Meersch van Oudenaarde zat voor en na een beroep op de verdraagzaamheid van 't publiek gedaan te hebben gaf hij t woord aan onzen vriend Jer. Depoortere. De aanwezigheid der socialisten had hem nog meer geestdrift ingegeven, en hij was er zoo welsprekend, dat de socialisten of liever de roode bende schurken met hun aardige ge-zichten, het niet langer meer konden uithouden en aan 't roepen gingen. Een uitstekend argument !? Daar schoten twee mannen vooruit : de eene een gebrild liberaal voyageurke, die stout was omdat er socialisten bij hem waren en die voor den spreker kwam tieren. Hij meende de Volksbonders be-nauwd te maken !?!? Sjeemenismenschen, voor wie neemt hij ons ? Een tweede was onzen Turri, die kwam zeggen dat het geen socialisten waren die nepen : hij kende dat krapuul niet, zegde hij !?!?!? Zoudt ge daar geen eksteroogen van krijgen !? •Pilatus is niet dood !! En op t einde van de meeting deelde hij aan dat zelfde schuim zijn commanden uit !!! Om dat te durven moet ge ne socialist « pur sang » zijn ! Na de redevoehng van vriend Depoortere yroeg Turri het woord ; 't werd hem bereidwillig gegeven en gedurende eene halve uur sprak hij zonder dat er een muisje piepte over die « aerreme wirkende klôasse » ! gelijk nen bedelaar die te Keeser ne cens vraagt. Achter een kwartuur begon hij gedurig t zelfde te zeggen en was blij dat hij van den voorzitter mocht uitscheiden, want t bobijntje over de « klerikôale regiering » was afgeloopen en hij wist niet meer wat zeeveren. De liberalen bloosden van schaamte over hunnen rooden kameraad. Zulk eenen spreker !! Dat en vijf cens... Daarna was het aan onzen vriend L. Vindevogel om de socialisten te antwoorden. Twee maal kon hij een woord of tien zeggen en Turri vroeg weerom al 't woord en de gaaien begonnen te huilen ! Turri voelde dat hij daar n klopping ging krijgen die van geen drij ellen voor ne frank en zou geweest zijn en deed zijn karikaturen roepen en tieren om het spreken te beletten. t Begon al te kriebelen op den achterlap van. zijn broek. Maar zie, daar komt onze vriend Amand Simoens, die bij : toeval in Leupegem was, naar voor gesprongen en vraagt ook het woord om daarna den socialist te antwoorden. Turri kreeg kiekenvleesch, hij werd zoo bleek als een lijk en liep algauw aan den voorzitter een beetje water vragen om zijn alteratie neer te spoelen. Onze vriend Vindevogel stelde dan voor tôt twaalf .uur van den nacht voort te spreken, maar dat stond de socialisten niel ~-aan ; ze gingen katoen krijgen en ze begonnen liever weerom te roepen. Daarna vroeg onze spreker om later in open lucht of in eene groote zaal eene meeting te beleggen. « Weerom geroep. Er was geen doen aan ; de wilde beesten waren uitgelaten ; er was niets meer te doen, tenzij vechten of voortgaan. En we gingen liever voort onder den kreet : « Vive la Calotte ! » en het zingen van den « Vlaamsche(n) Leeuw ». De voorzitter wees op de schandelijke houding der socialisten en sloot de meeting. Geen enkel deftig mensch in Leupegem, die dat schouwspel ; bijgewoond heeft, zal looehenen dat vooreerst de socialisten benauwd waren tegengesproken te worden en dat ze oprechte varkensmanieren hebben. De Volksbonders zijn echter daarmee niet tevreden. Trots ailes zullen zij de waarheid zeggen en het goede woord ver-' kondigen. Donderdag aanstaande, om 7 % uur 's avonds, wordt eene nieuwe meeting belegd in de Muziekschool. ; Inwoners van Leupegem, weest talrijk op post ! UIT BERCHEM. Die arme Boebe : Hij zegt — het staat er gedrukt in ; voile letters — dat zijn goddeloos geschrijf komt van den H. Athanasius en den H. Augustinus. De H. Athanasius is verbannen geweest en vervolgd gansch zijn leven om de ware leer van Jezus' Godheid staande te ! houden. j D. H. Augustinus is in de geschiedenis gekend als de ge-j leerdste verdediger van Jezus' Godheid. Verder spreekt Boebe nog van Kardmaal Vigouroux en l'abbé Fremont. We hadden met durven denken dat Boebe zoo bekrompen was, dat hij nog met kan onderscheiden wat een schrijver aanleert of wat hij bekampt. j Boebe, jongen, gij zijt de moeite niet waard opgemerkt te j worden, maar wij willen toch het plezier niet missen aan onze : îezers te toonen welk klein verstand gij zijt, zelfs als gij ge-; holpen zijt door uw raadsman. Hoe is t mogelijk ? En dat zijn de mannen die zich zelf als de verlichters van de eeuw uitgeven, die ailes best weten, j die over ailes willen doceeren ! t Moet een felle khek zijn waar Boebe en zijn raadsman de • bovenste zijn ! Voor elk nog een « eerekroon » ! —X — Deze week was het groote keuring van hoornvee te Berchem. De keurders waren ingenieur Kempeneers, MM. Matthys en De Corte. | Vele en schoone dieren werden ter keuring gebracht. 1 Vele landbouwers bekwamen een rond sommeken van 15 tôt 25 fr. per dier. Dat zijn feiten voor ons katholiek gouvernement, waar al de zeever van liberalen en socialisten op wegbotst. Landbouwers waren er die met 175 fr. Van de keuring naar huis trokken. En die aanmoedigingspremiën nog daargelaten, hoeveel dragen die keurmgen met bij voor de verbetering van ons in-landsch ras, voor de uitkiezing van de meest baatgevende koeien, enz. ? En t schoonste van al, het katholiek gouvernement geeft zijne weldaden aan eenieder, zelfs aan liberalen en socialisten. Welk verschil van handelwijze, waar er liberalen of socialisten aan 't bewind zijn. Verleden week weigerde het liberaal vrijzinnig (!?) ge-meentebestuur van het rijke Berchem eene kleine toelage aan de geitenverzekering, waar al kleine menschen van deei maken. We handelen daarover toekomende week. Verleden Zondag was het groote meeting. (Zie verslag der meetingen).

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software. 

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
This item is a publication of the title t Volk van Ronsse: Vlaamsch katholiek weekblad voor Ronse en het arrondissement Audenaarde belonging to the category Katholieke pers, published in Ronse from 1898 to 1936.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Add to collection

Location

Periods