De Belgische standaard

1353 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 20 Maart. De Belgische standaard. Geraadpleegd op 18 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/rb6vx07c44/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

i Jaar — N» 59 ,6 Dinsdag 20 Maart 1917 IllïïHHHSÏiiiS er-w***£M f 9ct g»U*t«n: ifi s.ij • »_fllàLSJi'.U-È â*î® | ffiiitS^âS k-tZ ici* *â*' iliët StfHai*»; t» *t i*ni l BU««d ft S.?», »B«»sS«E S'SO |»li4SSii*. S<3S Baltes '4 Isad : t mttui Ir. 9.50 4 mwadta «.00 I BMAiieai 7.30 «MB DE BELGISCHE STAnDAARD OPSTBL il BBHEEK VttLA « 2t2ls Coçnill# * ^BELIJK DE PAKRB Kleine is.nkon-digingen : 0,25 f.deregôi RECLAMB»: Ivoîgtn» ovcrcca-koïsst.i ^^Tp-FrÂC H T I B A A R T m A c"ht*-^- ' SfeishfceP-Besfcuupdep Ildefons Feeter Msut*.• m 17 Rainoîr» r HnvtrAra P R«rfr»nd Van der SchftMftn. Dr Van de Perre. Dr. J. Van de Woestvne, Juuî Filliaert, Dr L. De Vvolf, J. bimons, O. vvattez, Adv. n. uaeis, nuarion inans De Omwenteling in Rusland Wat we sedert dagen rrçochten voorzie is gebeurd: hei volk heeft rie regeering on geworpen, hed'; '. >or 't'y eriegenwoord gers van de Douma, eennationaal minister aangesteld m den Tsar verplicht afstand ! doea vsn den troon, ten voordeele van zij zoou. onder de voogdij van zijn broed( Michel Alexandrovitch. Sedert meer dan een jaar smeulde de on wenteling, maar was nog niet losgoborstei omdat tôt over 'n maand het volk nog rege matig zich kon bevoorraden. Echîer wai neer nu acht dagen ge!eden,geen levensmic delen te Petrograd meer toekwamen en hor gersnood begon te heerschen, vond het vol de gepaste gelegenheid om zijn inzichte te verwezenlijken. Van een economiscli krisis kwam het tôt een politieke krisis e deze omwenteling bewijst nog eens te mec dat aile macht uit het volk komt. De tsar was alleenheerscher over aile Ru: Isen. Hij was omringd van een bende edelei doel alieenlijk Avas de onderwerping va het volk, de alieenheerschappij van 't gel en de willekeurige macht, het aanzien va een hooge plaats te bekleeden in een rot( administratie. Reeds van vôor den oorlo was het volk hiertegen in opstand gekome en de Tsar scîionk alsdan het russisch volk zijn vertegenwoordiging of Douma. Het hield zich daarmede tevreden maa in den oorlog bleek-het alras dat de Doum niets te zeggen had. De regeeringsgezind partij schafte de Douma af wanrie'e er netelachtige vraagstukken te berde wei den gebracht en îiet haar toe t zetelen wannëer een behaalde overwinnin op het front het volk in den roes moes laten dat ailes wel ging. Doch met den dag kwam het licht. D partij der edelen, verraadde het vaderlan (geval van den minister van oorlog) spand 1 mee om een afzonderlijke vrede te sluite (geval Sturmer). De Tsar met ioffelijk inzichten bezield stelde minislerie na mini sterie aan maar veronachtzaamde hierin d I volksfractie. Hij was zoodanig door de autc kratische partij der edelen overweldigd da hij er heelemaai in verging. Deze edelen kwainen misschieu wel i lijd van vrede regeeren, maar gaveu in tiji van oorlog de doorslaandsle bewijzen vai onmacht, van onbekwaaniheid en van slech doorzicht. De Tsar zou de Polen de zelfstandigheû schenken. De russische minister Iazonoff iniek deze belofte opeubaar, hij viel onde de kuipen der edelen die van geen zelfstan digheid iets willen afweten. De leider der volkcgezinden gaf in di Douma den eersten minister uit als verradei en bewees het. Sturmer viel maar zijne tra wanten bleven aan het bewind. Het voll begon te rnorren. De Tsarbevool den bree den samenwerking tusschen Douma ei regeering, de regeering sloot de Douma Yan toen af(vier maanden gelcdeu) ging he spel voor goed op den wagen. De volks gezinden zetten een ongehoorde penveld-tocht op touw die aile kwalen van het be^ stuur blood legde : geen voldoende munitie-j aanmaak van 't leger, gei.ii bevoorrading j voor de bevolking. De verouderde bureaucratie van de edel-domsche alleenheerschende partij bezweeli onder den volkshaat. De raden der stedei I met rieze van Petrograd en Moscouw aan t hoof i bloemden zich af van de regeering en wilden het volk zelfstaridig regeeren en I « bevoorraden ». De regeering werkte hitr- 1 tegen in, deed te Petrograd en te Moscouw het le er tegen het volk haudelen, maar in de manifestatieii die plaats grepen verbroe- ï Iderde het leger met het volk. \ an toen a was de zaak geklonken. j De voorzitter der Douma, riep de Doum n . bijeen, de Douma kegelde de regeering a 1- en om in de misslagen vau het verleden nie meer te vallen stelde het zelf een nationaa e ministerie aan zonder het advies van de e Tsar in te wachten. Deze kan niets ander n dan aftreden, vermiis hij geen macht mee :r rondom zich had om den opstand te ondei drukken. Het volk is meester gebleven. [_ Zal die gebeurtenis nadeelen ingrijpen o , 'tverloop van den oorlog? We gelooven he allerminst : de omwenteling is een inwendij L„ uitzuiveringsslrijd geweest en gevoerd tege: |. de partij die zich onbekwaam toonde dei oorlog tôt een goed einde te brengen. Ei de oorlog moet tôt een goed einde gebrach n worden wil het volk de bekroning belevei e van zijn beginnen werk. n Het feit dat de generalen Brousiloff ei ,r AleriefF (overste van den generalen stai telegrammen van gelukwenschen naar dei voorzitter der kamer zonden g^tuigt genoei ( van de instemming van 't leger met d n' volksbeweging. d - VAN EN VOOR ONZE SOLDATEN e » 1 , ■ ■ ' ' = De inname van Bagdad a Men kan zich niet inbeelden weîke moeit e het de Engelschen gekost heefl om liui r veldtocht in Mesopasamie met de innain . van Bagdad le bekronen. In de Iaatst e maand moesten vijf millioen vleeschrant y soenen, vier millioen beschuiten, een mil D . t lioen vier honderd duizend doozen gestolt-melk en twee millioen pond leuzen van aai e de Perzische golf tôt tegen Bagdad vervoen (j worden, met schuitjes of met kernels. Ui e Indië moest het voeder voor de peerden ge n haald worden. In deze laatste maand moes e er van uit Engeland, in 't vooruitzicht vai _ het offensief tegen Bagdad, zeventien dui e zend ton munities vervoerd worden en aan . komen in de dertig dagen voor de poortei { van Bagdad. Een kunsttoer ! Van een anderen kant moest men in d< . wildernis alleriei werkhuizen oprichtei I naar specialisten werktuigkundîgen overeei 1 drie duizend inlandsche werkkrachten beve t velen. In de zandwoestijnen moesten karn pen en pleinen voor vliegtoestellen opgerich j worden en onmiddelijk achter de linie waai geA'ochten werd, moesten smidsen en... munietiefabriekenin'tkleingesticht worden Men kan denken van welk belang de innam* van Bagdad is,voor de verdere ontwikkelin^ van den strijd, als men bedenkt dat d( ^ turksche munietiefabrieken ongeschonder zijn gebleven. De onderzeëers-oorlog ( Van 4 tôt 11 Maart zijn de Engelscht havens binnengevaren 1984 schcpen, tegen 1 2.528 en 2.280 voor de "Week eindigend den 4 Maart en den 25 Februari- Er vaarden . | 1959 schepen uit tegen 2477 en 2261. . | Er werden i3 schepen van meer dan 160c . ton getorpedeerd tegen i4en i5, en 4 sche-; pen van min dan 1600 ton tegen 9 en 6. Voor Frankrijk kwamén er 707 schepen . | in. . | Men ziet dat het duikboottngevaar blijft ■ bestaan in zijn geheel. De getroffen maatre-! gelen zijn nog niet bij machte gebleken om den duikliooten-oorlog stop te zetten. I.ESST EN VEBSPREÎDT DE BELGISCHE STANDAARD De School op 'tFront :i ) f j Ten huidigen dage is iedereen ten voile t j overtuigd over de noodzakelijkheid van de 1 opvoedingen het ondervvijs totverheffing en [i verbetering der samenleving. Het ware biî-s gevolg overbodig, hier te spreken over de r groote voordeelen die wij van de « Schoo) - op 't Front » mogert verwachten. Wij zullen dus maar beginnen met ons de p vraagte st.ellen : Voor wien is de school op t het front ? £ Het is een feit dat vele soldaten gansch 1 ongeletterd zijn ; anderen hebben een korten 1 tijd de school bijgewoond maar hebben 1 bij 11a ailes vergeten wat zij geleerd hebben ; t anderen nog hebben eene zekere geleerd-1 heid bekomen, en zouden zeer gaarne hun | kennis uitbreiden. î ! Tôt al deze soldaten richten wij ons : ) i Komt mannen, en brengt uwen rusttijd 1 nultig over; wij zullen u een degelijk on-ï dèrvvijs verschaffen en u alzoo tôt den e lateren levensstrijd voorbereiden. Wat dient er nu aangeleerd te worden in de « School op het front ? » 1. Aan de ongeletterden moeten wij leeren lezen, schrijven en rekenen in hun moeder-taal. Vele soldaten zijn ongeletterd omdat zij de gelegenheid niet hadden de school bij te wonen. Die mannen hebben over 't alge-meen eene zekere verstandelijke ontwikke-ling, en ze zijnvatbaar genoeg, om in kor-j ten tijd een weinigte leeren lezen, schrijven 1 en rekenen. î De letters worden hier best op het bord î aangeleerd en men kieze een rationneele op- - volging van klanken en verbindingen. De handboekjes die ter plaatse voor han-ï den zijn kunnen als leidraad dienen in 1 afwachting dat de bestelde boekjes zullen 1 aankomen. t In den beginne zal men zich met hee! " weinig leerstof vergenoegen. Men schikke 1 de verbinding op zulke manier dat men 1 gemakkelijk kan geraken tôt het lezen van - gemakkelijke woordjes. Men zorge 00k - voor afwisseling, dat verjaagt de verveling ; 1 de lessen moeten aantrekkelijk gemaakt worden. Omderwille dier afwisseling late 3 men op een leeslesje een lesje van rekenen 1 of een schrijflesje volgen. 1 II. Het grootsle getal onzer soldaten hebben een zeker onderwijs genoten ; doch • van hetgeen zij geleerd hebben, hebben zij t veel vergeten. Deze groep zal men heel dik-wi ls iu twee of drie klassen moeten ver-. deelen volgens hunne bekwaamheid ; want ■ wij mogen nieluit het 00g verliezendat het î onderwijs moet GEPAST zijn. Is het te gemakkelijk, dan treden de ! geeslvermogens niet genoegzaam in wer-' king en de leerling verveelt zich ; is het te moeilijk dan verveelt de leerling zich even-eens.~ Die verdeeling in verscheidene klassen moet maar gebeuren als een merkelijk ver-: schil bestaat in den graad van geleerdheid. In de school op het front moet de onder-wijzer trachten lesjes te geven, waaruit allen min of meer voordeel kunnen trekken. Wat zal er hier nu best aangeleerd wor-, den ? Ons antwoord is kort : hetgeen onze soldaten later meest z"ullen noodig hebben als landbouwer, werkman, handelaar enz... Hier geldt de spreuk : « De School voor het Leven ». Daar deze catégorie van leerlin-gen over het algemeen reeds een weinig gevorderd zijn in de moedertaal, de tweede taal, het rekenen enz. kieze men gepaste lesjes om de reeds verworven kennis te her-halen en uit te breiden. Op welke punten dient er nu meest ge-stennd?^ a) een briefje opstellen, is hetgeen ieder een moet kennen. Ter çelegeniieid van du opsteloefeningen zal men gelegenheid vindei 1 eenige nuttige werken te gevèn over d ; bijzonderste regels van spraakkunst en spel ling. i b) Het reken&n is insgelijks een zee î nuttig leervak. Hier we2e men vooral prac | tisch. Men steune bijzondertijk op de vie hooi'dbewerkingen der geheele en tiendeelig getallen en men geve eeniije practisch vraagstukken als toepassing uit het dage lijksch leven. B. v. vraagstukken over d berekening van den landbouwer, den win kelier, den timmerman, den smid, den han delaar, enz. I c) De tweede taal zal de soldaat ool geerne aanleeren. Dat ons vlaamsche sol daten geerne wat fransch leeren weet ieder een ; de walen 00k beginnen de noodzake lijkheid in te zien vlaamsch te leeren. In een tweetalig land slaat de moedei taal Hatuurlijk op de eerste plaats, maar he aanleeren der 2e nationale taal mag niet ver waarloosd zijn. Het spreekt vanzelf dat men zich in de beginne met de gebruikelijke spraak zs vergenoegen. Eenige lesjes als leiddraad zullen verschijnen in De Belgische S tan daard. d) Naar aanleiding der leer - en ander lessen zal men nuttige en aangename ken nissen meedeelen over landbouw, dieren kweek, ruit - en groenselteelt, over gezond heidsleer, aardrijkskunde en ges!s^denis. T* e) Zooalswijin een vorignummer schrevei ! kunnen, op aanvraag bijzondere cursusseï ingericht worden, zooals ; vakteekenen boekhouden, landbouw, enz. Ziedaar eenige wenken over hét eerste ei noodzakelijkste onderricht van de « Schoo op 't front ». Zal de « School op 't front » 00k kunnei medewerken tôt de zedelijke opvoeding Ja, want de soldaat, somswat ruwen grof zal hier in een deftig « atmosfeer » verkee ren,den weldoenden invloed ondergaan vai den lesgever. Een goed woordje, en he goede voorbeeld zullen hen tôt navolginj aanzetten. G. Hellebuyck Opziener, lager onderwijs Papier en schrij fgerief werd reeds ver zonden aan dezen wier aanvraag volledi; i was. V | De lessen, die we eerst zinnens waren ti geven in 't blad, worden afzonderlijk aai de lesgevers opgestuurd. Dit voor de ge makkeliikheid van leerlingen en lesgevers De Lucht=oorlog Bij de Franschen : Gisteren werden ( duitsche tuigen neergeschoten. Bij de Engelschen : In een strijd tus schen twee luchtescadrillen, werden twei duitsche vliegtuigen neergehaald. | Een zeppelin heeft bommen geworpen oj ; de Engelsche kust. i Een onzer vliegers bombardeerde Franck fort-sur-Mein als wederwraak tegen di t Duitschers, die Bapaume hebben in bran< | gestoken. Guynemer schoot zijn 35e vliegtuig nee: en Kapitein Doumer zijn 6en. — Twee an ; dere duitsche vliegers werden neerge ; schoten. . Een Zeppelin neergeschoten 3 t De zeppelin 43g die Parijs overvloog ; werd le Gompiègne neergeschoten. De be S manning kwam om. I 1 — ■■■■-- Oorlogs tijdingen S ; AMBTEUJKE BERICHTEN | Fransch front. — 18 Maart i5 uur. — r Onze troepen rukten vooruit te N. de Avre - en tusschen de . Avre en de Oise. Op een r front van 20 Klm.breedte kwamen zij 4 Klm. s vooruit. Geheel het terrein tusschen de Avre s en de Oise van af onze oude lijn tôt de - steenweg van Lamery tôt aan de hoogte van e Sayny is in ons bezit. We namen honderd krijgsgevangenen. Te N.-W. van Berry-au Bac hebben de Duitschers aangevallen. Ze werden terug-1 > geworpen. - j In de streek « Maison de Champagne » - mieken we belangrijke vorderingen. 28 uur. — Onder de drukking onzer troepen heeft de vijand zonder slag te ( ieveren zijne versterkte lijnen ontruimd tusschen Andécly en de Oise. Onze voor-; posten trokken Roye binnen. Ongeveer 800 ■ inwoners, die de Duitschers niet hadden 1 J kunnen wegvoeren, werden bevrijd. | Te N* en N.-O. van Lassigny overschreden ' we de steenweg van Roye naar Noyon. Krijgsgevangenen werden gemaakt. ; Bapane gevalles EngeLsch Legerbericht - 18-3-17, i5 uur. — De stad Bapaume viel in onze handen na 1 een hevigen strijd met de duitsche achter-1 hoede. De vijand plunderde de stad. Aile , huizen en openbare gebouwen werden ver- nietigd. Onze vooruilgang duurt aan. 1 Te Z. de Somme op een front van 25 Km. 1 drongen onze troepen in de duitsche stellin-gen. Verscheidene dorpen werden veroverd. 1 Te N. namen wij Bapaume en omliggende dorpen in. ; Het cinet Brienti M ai 1 Na een vergadering in het Elyseum, heeft 5 de voorzitter van den ministerraad ontslag ingediend bij den Président der Republiek. kaatste Uup ^ De Toestand op 19 Maart 8 uur ) PARIJS 18 Maart, 23 uur. — Van Avre tôt Aisne op een frontbreedte van 60 klm. heeft de voortuiigang aangeduurd. De Fran-sche ruiterij drong Nesle binnen.Te N-Ovan Lassigny hebben wij een vooruitgang ge» daan van 20 klm. in de diepte. Zuidwaarts de Oise heeft onze ruiterij Noyon bezet als-00k Gariepont, Morsain, Nouvron, Vingle ) en Crouy. LONDEN, 19 Maart, 8 uur. — Wij be-; zetten Nesle, Chaul-nes en Péronne. De achtervolging duurt aan.Op een frontbreedte van 45 mijlen loopende van Chaulnes tôt } Arras, gingen wij 10 mijlen vooruit. Wij namen meer dan 5o dorpen. We leverden verscheidene luchtgevechten. ; Zeven vijandelijke vliegtuigen werden neer-1 gehaald. 9 verplicht te dalen. We verloren 8 vliegtuigen. De Engelsche Ikust gebombardeerd Om 12.45 u. dezen nacht hebben eenige oorlogschepen eenige sleden beschoten op de kust van Kent. Weinig schade. De weerbots ) In de Beurs van Zurich is de koers van de mark gevallen tôt 78.50.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Toevoegen aan collectie

Periodes