De tribuun: wekelijksch orgaan der maatschappij voor vrije gedachte De Solidairen van Antwerpen

1402 0
01 juli 1914
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 01 Juli. De tribuun: wekelijksch orgaan der maatschappij voor vrije gedachte De Solidairen van Antwerpen. Geraadpleegd op 28 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/5m6251gc7z/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

NUMMER 5. — JULI 1914 PRIJS 5 C.ENTiEMEN VIFRnF IAAT? DE TRIBUUN ABONNEMENTSPRIJS PER JAAR : Binnenland fr. 1.10 Buitenland » 1.75 Ruiling met aile bladen wordt verzocht. Orgaan der Maatschappij - - DE SOLIDAIREN - - Rfdactie : A. ENGELS, L. Zavelstraat, 72-74 Administratieadres : JAN UYTENBROECK Van Immerseelstraat, 20, Antwerpen Elke schrijver is verantwoordelijk voor zijn artikel. Aile ingezonden stukken blijven den eigendom der Redaktie. Ongeteekende stukken worden niet opgenomen. MAANDBLAD VOOR VRIJE GEDACHTE Aile stukken ter opname gezonden, moeten vôôr den laatsten Zondag der maand aan de Redactie toegezon-den worden. Algemeene Vergadering der Maatschappij De Solidairen van Antwerpen op ZONDAG 5 JULI, ten 4 ure namiddag, in het lokaal Antwerpsch fiehuis, Van Straelenstraat, 6. Dagorde : 1. Verslagen der Algemeene en Bestuurvergade-ringen ; 2. Regionale Federatie ; 3. Onze wordrachten; 4. Verwereldlijking der Godshuizen ; 5. Propaganda ; 6. Mededeelingen, enz. Ons Geestesleven Wij zijn genoodzaakt voor een verklaring van het wereld- en levengebeuren aïs punt van uitgang te nemen, de stoj. Alzoo aan te nemçn als hcofdwet der natuur de wet van de wissel-werking der stof. Waarom? Omdat deze beschouwingswijze zoodanig met ons wezen en denken vergroeid is dat geen andere zich laat opdringen. Beproef het maar eens aïs punt van uitgang te nemen de \racht. Dan wordt de hoofdwet der natuur, de stoffelijkheid der kracht. Nu is het onmoge-lijk van dit gezichtspunt uitgaande een verklaring van het wereld- en levengebéïiren op te stellen. De taal leent er zich niet toe, de gedach-ten schieten te kort. Er is slechts één uitweg hierop, 't is deze welke de kracht verheft tôt zelfstandige werkelijkheid, dat wil zeggen welke haar onafhankelijk van de stof maakt. Dan kan men weder voort, met zulk een kracht is het weerom mogelijk opbouwend te werken. Men zie slechts naar de vele wijsgeerige leer-stelsels, welke op zulk een bovennatuurkundi-gen grondslag berusten, om hiervan overtuigd te wezen. Maar juist is het dezen ongelukkigen grondslag, welken door den vrijdenker bestre-den wordt,omdat hij bij hem als den verwekker van aile verdere misslagen bekend staat. Kracht of krachten, hoe men 't 00k zeggen wil, bestaan niet op zichzelve. Kracht is slechts den naam waarmede aangeduid wordt de activiteit van de stofdeeltjes.Wie dit voorstel aangenomen heeft, het begrijpende in den natuurkundigen en wijs-geerigen zin, hem ligt den weg open voor een wereld van degelijke kennis. Menschen met de-gelijke kennis, verkondigen ons den aard der dingen op een natuurlijke wijze, en daarom 00k is het dat zij op ons zulken machtigen invloed uitoefenen. Laat ons bij dezulken ter studie gaan, laat ons hun verklaringen en bevindingen, voor dit-maal wat betreft de natuurkundige opvatting van de ziel, overwegen. Wat is het dat wij de ziel noemen, wat is mijn ziel? Deze vraag, in schijn zoo veeleischend ter beantwoording, kan toch op zoo eenvoudige wijze beantwoord worden. De ziel is niets an-ders dan de werkzaamheid der hersenen, berus-tend op het zenuwstelsel en op al de functies van het lichaam. Derhalve is het lichaam al zeer nauw met de ziel verbonden. Het lichaam — elk lichaam — is dit wezen, de stof onderschei-den van aile andere soortgelijke wezens of stof-fen. Zoo gezien is het lichaam een individuum, t. z. iets wat een eenheid uitmaakt. En, daar door al wat het lichaam daarstelt, de ziel wordt daargesteld, zijn wij 00k genoodzaakt aan de ziel individualiteit toe te kennen. Zooals ons lichaam zonder ophouden ver-gaat en 00k zonder ophouden in zijn vernieu-wing voorziet,zOo 00k onze ziel.Ziel en lichaam zij hebben hun wezen te danken aan dezelfde schei- en natuurkundige verschijnselen welke zich in het universum (heelal) voordoen, daar-uit volgt dat men beide 00k noemen kan uni-verseel.Het lichaam verder is de drager van de ziel. Het is een samenstel van atoom- en molocule beweging, staande onder den invloed van affi-nitcit en aantrekking. Het besluit -in zich een levendige kracht en een ander woord nu voor die kracht en haar uitwerkselen is de ziel. In het zielkundig verschijnsel van het eenvou-digste tôt het meest samengestelde zullen wij steeds vinden de levendige kracht met de daar-aan samenknoopende spankracht. Dit tweevou-dig verschijnsel zou men met een enkel woord noemen kunnen de vitaliteit of leoenskrachtiç-heid, niet te verwarren met het Vilalisme, welk is de verouderde leer der levenskrachten. Derhalve is aan de ziel toegekend : 1 ) vitaliteit; 2) cintinuïteit beantwoordend aan de steeds voort-gaande verandering en vernieuwing in het lichaam; 3) individualiteit, beantwoordend aan de eenheid; 4) zij is daarbij universeel. I. — De aandoening Het is onbetwistbaar, dat de ziel bij voorkeur haar zetel heeft opgeslagen in het zenuwstelsel en het is de physiologische studie van het zenuwstelsel welke er 00k het bewijs van levert, dat de ziel is een haard van electrische kracht. Electrische kracht, zielskracht, zenuwkracht,, gedachte, het zijn al synoniemen. 't Is wel ver-staan, deze electrische kracht, als elke andere kracht is het gevolg van de werkzaamheid van elementaire stofdeelen, van atome- en molecule-beweging in het lichaam. In het cellenleven van planten, dieren en menschen, doet zich onafge-broken de scheikundige verandering voor. Het anorganische in de organismen wordt tôt orga-nische stof. De organische stof gaat weer geheel in anorganische verbindingen over. Die kracht dus is te beschouwen als een gevolg, zij zou er niet zijn zonder de daarbij behoorende functies van het lichaam. Wanneer zij van buitenaf door zeriuwprikke-ling aangedaan wordt, dan heeft er een voor-loop van molecule- en atoombeweging plaats, welke de noodige electrische kracht oplevert, dewelke met de innerlijke zielskracht in aan-stoot komt. Zoo dan eenmaal de innerlijke zielskracht aangedaan of aangestooten is, dan volgt daaruit weder een verder verloop van atoom- en moleculebeweging, die nu echter niet meer moet gedacht worden zijnde een van buitenaf, doch een innerlijke. De prikkelwerking zet aile uitwendige krachten over in electrische kracht. Aile uitwendige krachten laten zich omzetten in die electrische kracht welke de onmiddelijke oorzaak is der aandoening. Het zijn zekere cellen (epitheliums genaamd voor wat de overzetting van licht betreft) welke zich om zoo te zeggen leenen tôt deze overzetting van iedere uitwendige kracht in een electrische. Zoo wordt overgezet licht, reuk, smaak, warmte in electriciteit en 00k het voelen, stoot of wrijving geeft aanleiding tôt zulkdanige overzetting.De zenuwindruk of prikkelwerking dan is die werking welke een Verandering teweeg brengt. Zij is niets anders dan het feit eener bijvoeging van electrische kracht of zielskracht, dewelke gelegen is binnen het zenuwmidden. Feit waar-op dan 00k eeri terugwerking der zielskracht volgt, een electrische ontlading. Deze weder-keerige werking van bijvoeging en afneming te zamen stelt de zenuwwer\ing of zenuwkracht daar. De zenuwwerking is dus niet spontaan, daar zij enkel daarstelt het feit eener bijvoeging of afneming van electrische kracht. Toch spreekt men in de gewone taal van spontané indrukken. Inderdaad kunnen de indrukken plaats vinden uit twee bronnen. Of wel, voortgebracht worden door uitwendige oorzaken en de daaropvol-gende terugwerking; of alleen electrische veran-deringen zijn, toegebracht aan de zenuwcel door electriciteit voortkomende van de innerlijke afscheiding die ontstaat tengevolge der scheikundige werkingen welke gedurig in het lichaam plaats hebben. Deze laatste verandering. deze zelfaandoening is eigenlijk de gedurig plaats hebbende ophooping van de zielskracht zelf. Zij is in haar werking weder geheel verge-lijkbaar aan die van den zenuwindruk of prik-keling. Wanneer nu de electrische ontlading meer het karakter aanneemt van een geweldige ontsnapping of ontploffing dan is dit de spontané indruk, in het gedachtenleven genoemd de plotseling invallende gedachte. De voornaamstç oorzaak voor de zelfaandoening is de maag, dit immer actief laboratorium. Wel gezien komt alzoo het zielkundig verschijnsel te staan in een zintuigelijk en een in-nerlijk. De zintuigelijke verschijnselen en de innerlijke verschijnselen vereenigd in een on-verbreekbare eenheid, ziedaar de mdividueele ziel. De zintuigelijke waarin bevonden wordt : atoom en moleculebeweging; gevolg, electriciteit. De innerlijke, waarin : electriciteit, gevolg van atocsm- en moleculebeweging. De botsingen van de in de zenuwen gestadig opgestapeld liggende electrische kracht, met dergelijke van buiten of binnen aangebrachte kracht dat is de aandoening. En, synoniem met aandoening is electrische verandering. De verspreiding der electrische golf of aan-

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes