Het volk: christen werkmansblad

1019 0
29 oktober 1916
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1916, 29 Oktober. Het volk: christen werkmansblad. Geraadpleegd op 03 juli 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/n58cf9km52/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

feenTïïioîigSiC Jaar. - B. ÎÙ Gcdstet — Eaispzin — Eigendom Zondag, 29, enNaanilag, oO Oclobcr !0!6 i ■ i. nw^ir, -, r. > m ■■».-«.. n». u-,m iiMn rirtHi'il I MMifiriBimm Aile brîefwîsselîngen vraeïit» TVfj fe Een den aan Ang. Van îseghem, uitge ver voor de naarnl. Sftaatfch. «Drukkerij Het Volk», Mcersfeeg, n° 10, Gent. Burcci voor West-VIaandereni Gaston Bossuyt, Recolle tten* •tr&at, 14, Kortrijk, HET VOLK Msn sehrtjft In s 0|s «,11e postlcantoren aan 10tr. per jaar. Zes maanden fr. 5.00m Drie maanden fr. 2,50. Aankondlgingen : Prijs volgene tarief. Voorop ta befalen. Rechterlijke herstelling, 2 ffc per regel. Ongeteekende brieven worden geweigerd. TELEFOON N« 137, Gant* Verscïîâjnt 6 maal per weels, CHRISTEN WERKMANSBLAD S Centieœen Iiet juinutiep PiiHscIicHededcelingen en Yerordeaingcn. 244. — VERORDENING betreffende de stapel- opnemcing van en den handel in textielgrond- stoffen, in lialf a/gewcrlcte en a/gcwerkle /rabi kalen en in ajvallen crvan. Onder opheffing der verordering van 5 De-cember 1915 (Veivrdeningsbïad voor het Etap-pen gebied van- het 4e loger N » 15 J)lz 124 en 125) wordt voor het gebied van 't •* leger bestemd als volgt : 1. — Wie voorwerçen van den hieronder aan-geduiden aard, namelijk : 1) Wol (ruwe wol, ge-wasschen wol, kamwol, kammclingen ) eif*kunst-v.ol ; 2 ) katoen, kunstkatoen, jute en liennep ; 3) ruwe zijde, afvalzijde schappezijdc) en de eruit vervaardisde garen ;4) katoenen, kunst-katoenen, kurisfzijdcn en aile ancïere met deze stoffen gemengde of getwijnde garen; 5) zui-verwollen en halfwollcii garen, evenals aile met wol van om 't even welke sooït gemengd of getwijnde"gareixs ; 6) vlrsgaren en werkgaren ; 7) bindgarèn, bindtouwen en koordèn; 8)'oude en nieuj,ve touwen en kabels ; 9) voorspinsels (wieken, enz.) van de onder 1-8 aangeduid voortbrer gselen ; 10).poetskatoen ; 11) spin- ei weefafvallcn van de onder 1-8 aangeduide voor-bren gselen ; 12) dierharen van iederen aard en ledere hoedanigheid — in bewarin heeft (na-tuurlijke en rechtspersonen, maatschappijen, privaat of openbaar rechterlijke vennootschap.-pen en vereenigin gen, pakhuisliouders, expéditeurs, enz.), is Verplicht van de op 1 November 1916 (proefdag) voorhanden hoeveejheder tôt 10 No.vember 1916 schriftslijk aangifte te doen aan de Orts- of Etappeu kommandantur, op wier gvondgsbied de lagerplaats zich bevindt ; er moet tegelijk ee» staal voor iedere soort van goederen bijgevoegd, de lioeveelheid der voor-handen goederen/opgegeven en de eigenaaren de Jagerplaats aangeduid worden. De Orts- en Etap-pen komman danturen zullen de aangiften tôt 15 November 1916 doorzepden aan de Etappen-In spektlon (Wirtschausausschuss). De aangifte der onder cijfer 1 aangeduide voor-Werpen moet in dubbele uitvaardigii g gedaan ^ordex op lijsten var aangifte, welke bij de be-\oegde Orts- en Etappen komman dantur koste-loos veTkrijgbaar zijn. De na den proefdag aan-kômende, maar vôôr den proefdag reeds ver-ïonden voorraden moet de ontvanger onmidde-lijk na ze ontvangen te1 hebben, aangeven. Is er soms lemandin twijfel of zijne voorraden moeten aangegeven worden of niet, zoo moet hij er voorloopig aangifte van doen. 2. — Is niet verplicht aan gifte te doen : 1) Wie van één soort, nommer en klejir der in cijfer 1 onder 1, 3, 4, 5, 12 aangeduide voorwerper niet meer dan 5 kilos in bewaring heeft ; 2) wie van ééne soort der in cijfer 1 onder 2, 9, 10, 11 aangeduide voorwerpen niet meer dan 25 kilos in bewaring heeft; 3) wie vai ééne soort der in cijfer 1 onder 6 en 7 aangeduide voorwerpen niet meer dan 100 kilos in bewaring heeft ; 4) wie Van ééne soort der in cijfer 1 onder 8 aangeduide Voorwerpen niet meer dan 300 kilos in bewaring heeft, alsook wie zulke voorwerpen in zijn nij-verlieidsbecirijf bezit, voorzoover zij tôt het aan den gang liouden van het bedrijfnoodigzijn. 3. — De Etappen-Inspektion (Wirtschaft-sausschuss) heeft het recht, de volgens cijfer 1 aan te geven stapels te koopen. Voorzoover er geen onderhandsche aankoop, op grond van de volgens cijfer 4 te berekenen prijzen, tôt stand komt, mag het Etappen-Inspektion (Wirtschaft-sausschuss) de betreffende goederen onteigenen. 4. — Bij onderhandschen aankoop dient de prijs, welke in België op 25 Juli 1914 voor soort-gelijke goederen als verkoopprijs van den fabri-kant in den handel gold, tôt grondslag, met een bijslag van 30 tôt 60%. Voor de onderhands ge-koehte goederen zal bij de Ievering der goederen voor afvallen 50%, voor andere goederen 75% van den vastgestelden prijs, het overige bedrag na liet onderzoek der goederen betaald worden. In geval de goederen onteigend worden, regelt zich de haudelwijze volgéns het bevel van den Rijkskanselier van 25 Àpril 1915 betreffende do handeltvijze voor de « Reichsentsehadigimgs-kommision :> (« Reichsanzeiger » van 26 April 1915 N° 90 eerste bijlage). 5. — Van de verkoopen aan de Etappen-Inspektion (Wirtschaftsaussehuss) afgezien. mag van de volgens cijfer 1 in verbinding met cijfer 2 aan te geven goederen voorloopig tôt 31 Deeem-ber 1916 slechts het tiende deel van elke na cijfer 1 te ondersoheiden warensoort vervreemd of verwerkt Vvorden. Voor het overige mogen soort-gelijke goederen tôt nader bevel zonder toolating der Etappen-iuspektion (Wirtschaftsaœsehuss) noeh ver^Tecmd, noeh verwerkt worden. Onder verwerken is in den zin van dit voorsehrift in-zonderheid te verstaan, het spinnen, twijnen, îreven, breien, vlechten, verwen, bleeken en merceriseeren. 6. — De bçzitters der volgens cijfer 1 aan te geven voorwerpen, zijn verplieht, deze tôt nader order te bewaren, met de noodige zorgen te be-handelen en er inlichtingen over te geven. Afgezien van de uitzonderingsbepaling van cijfer 5, tin 1, is ook elke bezitsverandering der aan te geven voorwerpen verboden. 7. — Het vervoer van katoen, wol, spingereed vlas en honnep, jute, zijde en der uit deze stoffen gefabriceerde garens en weefsels in het gebied van het 4° leger is alleen toegelaten met good-keuring : a) Der Inte:>.dantm- des Mariuekorps Indien het ver\-oer van eene plaats in het gebied v£,r het Marinekorps nitgaat of in eene plaats van dit gebied gesehiedt ; 6) der Etapper-Inspektion (Wirtschaftsaussehuss), indien het vervoer van eene plaats in het overige legergebied uitgaat of in eene plaats van dit gebied gesehiedt. 8. — Wie de voorschriften dezer verordeiyng opzettelijk of uit grove nalatigheid overtreedt, îai met ten hoogste één jaar gevangenis en met geldboete tôt 20.000 mark (twintig duizend mar) of met eene dezer straffen gestraft worden. Daarenboven mag de verbeurdverldaring der voorwerpen, waarop de strafbare handeling betrekking heeft, \iitgcsproken worden ; ingeval can opzettelijke overtredingen dezer vororde-ni.'ig, mont de verbeurdVerklariiïg uitgesproken R'orden. Elke poging tôt overtreding is strafbaar. Zijn bevoegd de Duitsehe militaire reohtbanken en militaire besturen. Wie in strijd met do be-stemmingen van vroegere verordeningen ver-zuimd heeft voorwerpen der onder cijfer 1 ge-noemde soort aan te geven, zal vrij van straf blijven, indien hij de aangifte volgens do voar-schriften dezer verordening stipt op tijd doet. 9. — De voorschriften der cijfers 3, 4, 5, 6 en 8, lid 1, zin 2 dezer-' verordening zijn niet too passelijk op goederen, waarvan kan bewezen worden dat zij op den proefdag het eigendom waren van de Commission for Rdi-ïf in Belgium of van het Nationaal Hulp- en Voedingskomi-teit.A. H. Q., den 7 October 1916. Der Oberbefehlshaber, Herzog Albrecht von Wurttemberg. 245. — VERORDENING belre/fende de beper-king der openbare ondersteuningslaslen en hel uit den weg ruimen van algemeene noodlottige loesianden. § 1. —■ Personen die in staat zijn te wevken kunnen tôt werken — ook buiten hunne woon-plaats — gedwongen worden, zoover zij ten gevolge van spel, dronkenscliap, ledigheid, vrij-willige of onwrijwillige werkeloosbeid, voor hun onderhoud of voor liet onderhoud van degenen tôt wier onderhoudvzij verplicht zijn, vreemde hulp verkrijgen of fragen. >• § 2. — A geval van ongelukken, algemeen gevaar of ten einde een algemeenen noodlottigen toestand uit den weg te ruimen, is ieder inwoner ! verplicht. volgens zijne krachten — ook buiten zijne woonplaats — huljj te verleenen. In geval hij weigert, kan hij ertoe gedwongcn worden. § 3. — Met ten hoogste 3 jaar gevangenis en met geldboete tôt 10.000 mark of met eene ' dezer straffen wojdt gestraft »— voor zoover er volgens de bestaande wetten geene strengere straf toepasselijk is — wie volgens § 1 of 2 tôt werken opgeroepen is en weigert. het bevolen werk te aanvaarden of het werk, dat hij aan-vaard heeft, voort te zettçn. Is de daad door verscheidenen, genieenschap-pelijk of volgens afspraak gepleegd geworden, thans zal een# gevangenisstraf van ten minste eene week toegepast en federeen, die er aan deel genomen heeft, aïs dader gestraft worden. § 4. — Zijn bevoegd de Duitsehe militaire ! besturen en militaire rechtbanken. Grosse Hauptquarticr, den 3 October 1916. Ùer Generalquartiermeisler, I. V. v. SAUBERZWEIG. Bovenstaande verordening van den heer Generalquartiermeister wordt voor gchccl het gebied van het 4* leger in werking gesteïd. Zij slaat niet op zulke personen die, in staat zijnde te werken, vrijwillig volgens de overeen-gekomen loonbepaling een werkverdrag aangaan of zich reeds in eene dergelijk betrekking bevin-den.A. H. Q., den 11 October 1916. Der Oberbefehlshaber, Herzog Albrecht von Wurttemberg. 246. — VERORDENING betreffende de stapelop-neming voor machienen en deelen van machienen in het gebied van het 4e leger. Artikel 1. — Wie, machienen of deelen van machienen van den in artikel 2 en 3 gengemden aard in bewaring heeft (natuurlijko en rechtsper-sonen, maatschappijen, privaat of openbaar rechterlijke vennootschappen en vereenigingen, pakhuishouders, expéditeurs, enz.) is verplicht, van de op 25 October 1916 (proefdag) voorhanden hoeveelheden tôt 1 November 1916 sehrifte-lijk met opgave van den eigenaar en de lagerplaats, aangifte te doen aan do Orts- of Etappcn-kommandanftiren, op wier grondgebied de lagerplaats zich bevindt. De Orts- en Etappenkom-mandanturen zullen de aangiften tôt 5 November 1916 doorzenden aan de Etappen-Inspektion (Baudirektion). Van af 25 October 1916 (proefdag) moet] elke bezitsverandering der in artikel 2 ene 3 opge-somde voorwerpen binnen ééne week door hem die ze tôt nu toe in bezit. had en door den nieu-wen bezitter door bemiddeling der Etappen-en Ortskommandanturen aan de Etappen-Inspektion (Baudirektion) opgegeven worden. Machienen van den in artikel 2 en S genoem-den aard, welke na 25 October (proefdag) afge-werkt worden, moeten insgelijks binnen ééne week door bemiddeling der Etappen- en Orts-kommandanturen aan de Etappen-Inspektion (Baudirektion) door hem die ze ùi bewaring heeft, opgegeven worden. Art. 2. — Zijn aan te gevea s Klasse 1) aile loeomobielen (va°t en vervner-baar); kl. 2) aile windassen (stoom- ea fiandbe-drijf), kl. 3) aile Ivransn (stoom- en electrieke krahen), kl. 4) alîo pompen (stoom-, electr.-, handbedrijf), kl. 5) ail® vervoerbare stoomke-tels, kl. 6) aile bouwmachienen (betonmengel-macliienen, stampmachienen, breektuigen, bag-germachienen en stoomkranen), kl. 7) aile za-gerijmachienen (raamzagen, lintzagen, cirkel-zagen, schaaf-, groeven- en fraiseermachienen), kl. 8) alla slijpmachienen en inrichtingen voor het herstellen van zagen), kl. 9) armaturen voor ketela en machienen, kl. 10) aile ventielen en lianen van brons en gegoten ijzer, kl. 11) aile injectors (soort en grootte), kl. 12) aile domme-kraehten (katrollen en kelderwinden), kl. 13) aile wasscherijmachienen (wasch-, mangel-, strijk- en centrii'ugaalmachienen, of stoom, electr.- of handbedrijf), kl. 14) aile distiîleertoe-stellen, kl. 15) aile ijsmachienen (animoniak en koolzuur) ; kl. 16) aile soldeer- en snijtoestellen (autogen), kl. 17) aile verbrandingsmotoren (ilie-, benzine-, benzol-, gas, peterolie, enz.), kl. 18) aile riemschijven (ijzer en hout), kl. 19) aile stoom-, motor- en paardenrollen met toebehoor-ten, kl. 20) aile kalfatingsmaterialen van allcn aard tôt het dichten tegen stoom, olie, water, enz Do aangiften moeten omvatten voor de klas-sen 1-20 : Den ouderdom en het merk van de machienon of de machienen en toestellen op dit oogeublik in of buiten gebruik zijn. £'t Ver volgt.) ; 21s msnoelwerk 3e blsdz. i ïets over Bruggsn. ( Vervolg en Slot.) De ophaalbruggen en devalbruggenzij beweegbaar bij middel van wentelin! niet om eene reehtstaande as gelijk cl draaibrugger, maar om eene platiiggend as. Zij moeten derwijze geschikt zijn df zij, welke ook de houding van het beweef baar grondvlak tijdens de verrichtin weze, altijd in eene evenwichtsstellir bliiven. Het grondzakeljjk verrchil trsschen di |twee soort bruggen onder elkander i; dat bij (Je valbrug het t egenwicht geplr.ats iç in het flan zelve van het grondvlal< terwijl het bij de ophaalbrug geplaats is in het achterstuk der balans of wip -toestel dat dient om de opbaling t doen — op eene groote hoogte bove: liet grondvlak. De ophaalbrug is eene sierlijke en spaai zame oplossing om weihig-breede openin gen te overspannen. Deze breedte over treft de 7 meter niet-, wanneer de ophaal brug enkelvoudig' is, 't is te zeggen me een enkel grondvlak; voor grooterafmel in gen heeft men de dubbele ophaalbrui noodig, waarvan de twee grondvlakkei samen een soort draagrug vormen,meesla met eene verhevenheid van één vijftiend van Je breedte der te overspannen opper vlakte. Zulke bruggen kunnen in hout of h ijzer gemaakt worden. Men wendt ze ge woonlijk aan om cenen weg overheen een vaarsluis te leiden. * * * De valbruggen, zooals de ophaalbrug gen, zijn meeslal dnbbel, 't is te zeggei dat zij twee . beweegbare grondvlakkei hebben, een op elken-oever, zoodra de t overspannen opening een tiental mete overtreît. Uit lietf eit, dat het tegenwiclit geplaats is in het plan zelve van het. beweegb«ia grondvlak, spruit de noodzakelijkheid tîn een der pijers of landhoofden van d brug eene ruimte te voc-r/ie;', waarin lie tegenwicht zich bewecgt tijdens het openei der brug. De kleine bruggen worden me handkraeht geopend. Dit ware niet moge lijkvoor deze welke groote openingen over spannen. In de liaven van Rotterdam is er een' dubbele vflbrug'; waarvan ieder beweeg baar deel 13 meter lengte heeft. De opei vaarweg„ bedraagt dus 26 meter en he wippen der brug gebeurt in eene ninuu tijds bij middel van twee hydraulisch' p ers en. De grootste brug in dien aard is onge veer vijf-en-twintig jaar geleden gebouw< op de Teems, in de Torenwijk van Lon den. 7\] wordt de Tower-bridge (Toren brug) genoemd en overspant een water weg van 60 m. 80 breed. * * * Van die soort bruggen is onlangs een verscheidenheid voor den dag gekomen Er bestaan twee exemplaren van te Sel zaeté, op de vaart van Gent naar Ter neuzen. In die verscheidenheid, Scherzerbrui genoemd naar den nsam van den uitvin der, rolt de brug op den steunpijler al wip pende. Het zijn dus rollende valbruggen Te dien einde hebben zij langs achte: seetors van wielen, die op riggels roilen welke in de lengte op de pijîërs bevestig'c zijn. Die seetors zijn in evenwicht met hel gewlcht der grondvlakken, derwijze dal deze vaslstaan op eene helling van 40° Opengaande, verwijdert het grondvlal-zich van den vaarweg of de geul. Om groote openingen te overspannen zijn deze bruggen dubbel, evenals de valbruggen.Men bouwt dikwijls zulke soort beweegbare bruggen met zes tôt acht spoorbanen op, die elk hun afzonderlijk grondvlak hebben. 't Is de éénige soort beweegbare brug, welke zulke schikking toelaat. Die bruggen worden door electrische kracht in beweging gebraclit. In de haven van Havere moet eene opening van 75 meter overspannen worden en de bevoegde dienst omlcrzocht. vier jaar g'ele'den, of men niet behoorde eene dergelijke brug aan teleggen. * * * De rolbruggen worden betrekkelijk niel veel.toegepast. Bij deze soort brug wordt het beweegbaar grondvlak, met wentel-schijfjes voorzien of op wentelschijfjcs geglaatst en r.chteruit getrokken om den vaarweg vrij te nialcen. Eene der sluizen van Terneuzen is met dergelijke brug voorzien. 't Zelfde is het geval aan de groote sluis van Kattendijk. tôt Antwerpen,wâàrvan deingangsopening 24 meter breedte heeft. Het grondvlak wordt op wentelschijfjes onder hydrau-lische drukking geplaatst, welke men derwijze doet draaien dat het beweegbaai vlak acliteruit of vooïuit ga. * * * De ophefbruggen betreffen een gronil-vlak, dat men vlakweg of horizontaalvan zijne steunpunten af doet omhoog gaan, 't is te zéggen : evenwijdig met zijne ci gen c liglijn, derwijze dat de schepen onder het grondvlak, tôt, zijn hoogste helpeil ge-n komen, kunnen doorvaren. •*, Deze bruggen, wel'ke lot liiertoe slechts e in bijzondere gevallen toegepast zijn, e bieden dit voordeel aan dat zij op de t oevers geen voet nemen en geen vestiging ;- van pijlei*s in h«t rivierbed vereiscîien. g De eerste volgens dat type gebouwde g brug besiaat aan het samentreffen der kom van de Vil et le en de rue de la Cri-e mée te Parijs. Het grondvlak h^eft 18 meter lengte t en 7m.80 breedte en zijn algehéelgewiclit ' bedraagt 85 ton (85.000 kilo). Op vijf ton t na, is het evenwogen bij middel van tand- - \wielen, door zwase gegoten zuilen, op de e \ier hoeken \an de brug geplaatst. i Die gcwïochten worden in werking ge-bracht, 't zij met waterdruk, 't zij bij - middd van electrische kracht. 't Is voTgens dat type dat de brug der - Dampoort te Gent niet lang geleden her- - bçuwd werd. 't Uitziclit van 't gewrocht t biedt bitîer welnig schoonhei-dszin, zoo d'à t - men zich zelfs afvraagt of het niet beter l geweest ware, de oud'e draaibrug* heel i eenvoudig door eene nieuwe draaibrug te 1 vervangen. a * * * Vooraleer le eindigen, moelen we nog eenige woorden zeggen van enkele speci-1 aie brugsoorlen, namelijk : de schipbrug-gen, de overvaarbruggen en de vlotbrug-c gen. i De schipbruggen worden aange,wcnd om zeer breede rivieren over te sleken. - Zij dienen gewoonlijk voor een gewonen 1 weg, slechts bij uitzondering voor een i spoorweg. Zij bestaan uit eene rei vastgeankerde i' schepen, waarop een grondvlak geplaatst wordt. Die schepen worden vcek.f vereenigd '' in reeksen van twee oî drie, tusschen de-, welke eene opening.blijft^iets minder dan 3 de breedte van een schip. t Is de rivier bevaarbaar, eene der reek-1 sen van 2 of 3 Schepen blîjft volkomen t onrfhankelijk van het overige der brug - en kan,met uiiden weggeruimdie worden, - voor de vaart een waterweg van 20 tôt 25 meter breedte openen, zoo het moet. 3 Eenige tonnen, twee en twee saamyer- - bonden door een baddervloer, krtnnen 1 een gelegenheidsbrugjè uitmaken, waar-t van de infanterie zich bedient om eene t rivier te overschrijden. * * * Eene overvoerbrug (pont à iransbor-1 deur), of eenvoudig een overzet, berrijpt . grondzaaklijk eene verhevene vaste brug', . langsheen deweike een op wielen beves-. tig'd raam bcweegt, hetwelk bij middel van hangkabels te wcgshoogte een plat-vlak draagt, schuitje genaamd, dat dient . om de lasten van den eenen op den anderen stroomoever over tebrengen. 1 Buiten de boogbruggen, zijn alie brug-stelsels geschilct voor de verhevene vaste brug ;me.ar de har goraggen zijnt erzakeb est ,• geëigend voor de omstandigheden, gezien ' de overvoerbruggen gebruikt worden om zeearmen of breede slroomen te overschrijden.Het spreekt van zelf dat de verhevene brug hoog genoeg moet geplaafst wezen, j opdat het hoogste scheepstuig der streek er kunne onderheenkomen. Te Rouen ' namelijk, is de luchiopening der brug 51 meter boven het hoogste vaarwaterpeil. Het pîatvlalc of schuitje moet g'root genoeg zijn om er verscheidene voerspan-nen en een groot aantal voetgangers op ' te nemen. De verplaatsing van 't raam dat het schuitje draagt, gesehiedt door welkda-nige kracht, 't zij waterdruk, 't zij lucht- druk, gasmotor of eleclriciteit. * * * Onder de vlotbmggen kan men de vlonders, ferry-boats of stoombarkassen ràngschikken, waarmede men degemeen-schap tusschen de twee oevers van eene rivier of een lcanaal onderhoudt. Zulk een vlonder bestaat te Gent, aan den Overzet van Akkergem, en sinàs vele jaren worelen ferry-boats gebruikt om voer-spannen en voetgangers van dezen oever cter Schelde rcchtop Antwerpen over te breng'en. Te Velzen, op liet kanaal van Amsterdam naar de Noordzee, heeft men eenige jaren geleden, om de hindernissen voor de sçheepvaart te ve'rtnindéren, eene groote draaibrug (100 meter beweegbaar deel) vervangen door stoombarkassen. Hierbij moet men in aapmejlqng nemen dat het verkeer op 't kana'âf vèel grooter was dan dat op den Iaiidw^g. De jerry-boals zijn soins çyllce groote stoomscliepen, dat ze een geheçlen trein kunnen drag'en. Zoo kunnen hameîijk de reizigers, die zich iiit Italie naar Sicilië begeven, de zeestraàt vân Messina over-steRen zonder liunnen waggon te ver-Iaten. J. V. OillcieeleMededeelingen la Vlaandepcn, Frankrijk eu Elzas. (DUIXSCHE MELDING.) BERLIJN, 27 October. — Uit het groote laoofdkwartier : — Legerfront van generaal-veldmaarschaih kroonpuins Rupprecht van Beieren. — Bij sterke vuurbeclrijvigheid'der artillerie is het Noordelijk de Somme slechts tôt gevechten van verkenners-afdeelingen gekomen. Op den Zuidelijken oever is, door ons op de vijandelijke grave* gelegd werkingsvuur, een zich voorbereidende aaiival der Franschen, in den sector Fi\snes-Mazancourt-Chaulnes, neei-geliouden geworden. — Legergroep van den Didtsehen kroonprins. — De artilleriestrijd was' den dag door seet hevig op den Oostelijken Maasoever, t.usschen de Cote de Poivre on Woevref's Middagstvielen de Franschen. onze stelling Oostelijk het fort Douaumont aan. Zij werden verlifesrijk afgewezen. (FRANSCHE MELDING.) PARIJS, 26 October. — Officieel : Op het front van Verdun" blijft de toestand zonder wijziging. De Duitschers hebben geen enkele tegenwerking beproefd tijdens den nacht en zij bepaalden zich erbij, verwoed de seetors van Vaux en Douaumont te beschieten. Overa^ elders kalme nacht. — PARIJS, Donderdag 26 October. — Offi« oteol : Ten Noorden van de Somme heeft de vijand eenen aanval beproefd tegen de Abbé-hoeve en het bosch van dien naam, gelegen ten JZuiden van Bouchavesnes. Hij is met gemak terugge-slagcn. i * Hevige artilleriestrijd in de streek van Sailly-Saillisel en ook ten Zuiden'van de Somme in het vak Vermandovillors-Chaulnes. Bij Verdun' zijn vier hevige tegenaanvallen der Duitschers, voorafgegaan en vergezeld vai eeni verwoedo beschieting, door ons geschut- Qh geweervuur vorijdeld. De vijand is in wanordè teruggeweken; het Fransch front is volkoaaeù gaa,f gebleven. (ENGELSCHE MELDING.) LONDEN, Donderdag 26 October. — Officieel : Vanochtcnd hebben wij eenon vijandelijken aanval tegen de Stuff-schans, ton Noorden va^j de Stuff-redoute, met aanzienlijkeverîiezen voor de Duitschers afgeslagen. Onze artillerie heeft daarbij zeer verdionstelijk werk verri^tt. Het vijandelijk geschut is in do weer ten Zuiuen van de Ancre en in de streek van Loos. Ondanks het ongunstig wee* hebben onz» vliegtuigen verscheidene vijandelijke kwartieren en opslagplaatsen gebombardeerd. Drie onzer vliegtuigen zijn niet teruggekeerd. Op het Oostelijk Gçvechtsterrcm. (DUITSCHE MELDING.) BERLIJN, 27 October. — Uit het groot« lioofdkwartier : — Front van generaal-veldirmarschalk prina Leopold van Beieren. — Aan de Schtschara her-haalden de Russen nog tweemaal te vergeefs hiinne aanvallen. De stormende compagnies werden door het vuur der gravenbezetting terug-gedreven. J Verder Zuidelijk aan de Wedsma-mondin^ namen Schlesischo landweermanschappen eeno Russische vooropstelling en brachton 3 officieren 88 man gevangen in. Aan het Luzkcr front duurde sterk artillerie^J vuur der Russen voort in den sector van Kisjie-lin. Om middernacht volgde een aanval, die_ voor onze hindernissen onder 't vuur ineenbrak'. — Front van cavaleriegeneraal aartshertog Karel. — In het Zuiderdeel der Woudkarpathen zijn hernieuwde Russisch-Roemeensche aanval-' len mislukt-. Vooruitstooten des vijands aan de Oostgrens van Zevenbergen zijn teruggeslageri.' Zuidelijk van Predeal en in de richting Kam-" polung hebben onze aanvallen vooruitgang ge'-. daan. (OOSTENRIJKSCHE MELDING.) WEENEN, 27 October. — Ambtelijke mede-deeling : — Front van cavaleriegeneraal aartshertog Karel. — Onze aanvallen Noordelijk van Cam-i polung en Zuidolijk van Predeal deden vooruit. gang. Aan de Hongaarsch-Roemeensche Oost-1 grens werden vijandelijke tegenstooten afgeslagen. Bij Sara Dornei namen onze troepen een Russisch hoogtesteunpunt. Tegenaanvallen der Russen mislukten. 'i — Legerfront van generaal-veldmaarschalk prins Leopold van Beieren. — In het bereik der Oostenrijksch-Hongaarsche strijdkrachten nieta van belang. (RUSSISCHE MELDING.) ST-PETERSBURG, donderdag 26 October. — Officieel : In de richting van Solotwinsk hebben kleine vijandelijke afdeelingen in de streek van Zvyjen aanvallen gedaan, doch zijn telkens teruggesla-gen.In de Bosch-Karpathen heeft do vijand met ongveer 2 compagnies eenen aanval gedaan op eene hoogte, 8 werst ten Noordwesten van den Capul. Hij is door ons vuur gestuit. DeOosleïirijkseh-ItaliaanscheOorlog (OOSTENRIJKSCHE MELDING.) WEENEN, 27 October. — Ambtelijke medo< deeling : De vijandelijke artillerie- en mijnwerpersbe. drijvigheid tegen do stellingon op de Karsthoogi vlakte en de er achter gelegen gronden steej bijtTjds tôt do grootste hevigheid. (ITALIAANSCHE MELDING.) PvOME, donderdag 26 October. — Officieel ( Gister zijn gcschutgevechten geleverd in da streek van denLagazuoi(Travenanzes-dal,Boite), ten Oosteu van Gorz en op den Karst. 's Mid-dags nam het vuur van den vijand tegen onze linics ten Oosten van Gorz in hevigheid toe, doch or is geen aanval gevolgd. Enkele granaten zijn in de stad Gorz gevalleu. ea hebbea er eeaig* inwoners gedood.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het volk: christen werkmansblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in - van 1891 tot 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes