Onze toekomst: christen-sociaal weekblad

1273 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 16 Juni. Onze toekomst: christen-sociaal weekblad. Geraadpleegd op 26 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/ws8hd7q93c/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

ONZE TOEKOMST feïSl CHRISTEN'SOC!AAL WEEKBLAD |ïo<T| VERSCHIJNT ELKEN ZONDAG 16 JUNI 1918 BUREELEN : 1, Avenue des Ursulines - LE HAVRE 1e, JJaargang N° 15 Onze Sociale Studiedagen Dp 7, 8 en 9 Juni laatst werden in Le Havre drie sociale studiedagen ge-liouden, ingericht door het bureel van liet Algemeen Christen Vakverbond. Het was een herleven — in 't klein — van onze goedgekende sociale wéken van Leuven en Fayt! Onze sociale werkers uib Erankrijk, Engeland en Holland namen er deel aan... Het waren praclitige dagen door liet getal der deelnemers, maar nog meer door de vruchtbare besprekingen welke er gehouden werden. De slotvergadering vau Zondag _na-middag 9 Juni, waar de meesterlijke redevoeringen van de heeren Heyman, Van Cauwelaert en Misonne een onbe- j schrijfelijken geestdrift verwekten bij ! de honderden aanwezigen, deed ons te- j rug denken aan de schoonste dagen van onsi sociaal leven in België. Drij gevoelens hebben deze sclioone dagen gekenmerkt : de onweerstaanbare wil oui een. breede cliristen sociale wer-king door te drijven, die AL de belan-gen ouzer landgenooten zal omvatteii ; een diep-ingrijpend gevoel van onwrik-bare getrouwheid aan ons vaderland, aan onze vaderlandsclie instellingen be-zegeld door een goedbegrepene en ECH-ÏE samenwerking tusschen \ lamingen -en Walen die malkander willen en zullen begrijpen ; een breede verdraagzaamlieîd tegenover allen die, met ons, — al denken ze ook anders, -— liet algemeen goed willen van liet vaderland met den eiscli dat ook DIE verdi lagzaamheid op ons zoude worden toegepast! De sociale studiedagen hebben ander-zijds bewezen lioe dringend noodig het was dat onze actie weer werd aangevat. Hoe angstig hebben onze harten ge-klopt, hoe hebben wij ons ontroerd ge-voeld wanneer nu eens bepaald bleek, waar ons het zoogezegde « neutralisme » dat tegenwoordig als een nieuwen gods-dienst wordt vereerd en helaas! verde-digd, ons had gebracht! Sociale werkers, christene werklieden, er wordt gewaakt op onze beginselen, er wordt gewaakt op onze organisatie! Deze studiedagen hebben ontegenspro kelijk bewezen — en het is zoo zoet het te naogen bestatigen — dat ons christen volk achter ons staat ! Dat is onze macht, onze waarborg voor de toekomst. Onze lezers zullen in onze bladen de verslagen dier studiedagen vinden. Yandaag deelen wij den tekst mede van de puike rede op de slotvergadering van Zondag 9 Juni uitgesproken door den voorzitter onzer christene sociale actie en van het A- 0. Y. Wij geven deze wijze woorden, deze breedopgevatte, deze gedachten die een toonbeeld zijn van echte, degelijke, rechtzinnige ver-draagzaamheid ter overweging aan al dezen die nog een warm hart voelen voor onze christene saciale werken in werking. God zegene ons werk en *s tenue onze zwakke krachten! DE REDACTIE. ïerslag van het Congres der CMstele Sociale Acîie gehouden te Le Havre op 1-8-9 Jooi 0-0 Drie heerlijke dagen ! Drie van werk en kracht en ook van nadere vôeling tusschen de talrijke mannen die opge-komen waren, hun breien en harten sa-menlegden ten einde nieuwe middels en wegen te vinden oni nog beter^dan te voren, de belangen te dienen van solda-ten, werklieden, vluchtelingen, tôt heil van Cfodsdienst en Yaderland. Liefde voor ons volk, Godsdienst en Vaderland, ziedaar wel de drie woorden welke heel het programma dier drie dagen van noesten en vruclitbaren arbeid samenvatten. Ze nebben bewezen dat de Christelijke Sociale Actie enkel en al-leen dit beoogt : het Welzijn van vok en vaderland. Maar daarvan is zij over-tuigd, dat dit welzijn enkel kan beko-men worden langs de lijnen van het Spiritualisme en niet van het Matérialisme, langs de lijnen van ieder-op-zijn-jlaats, ieder-in-zijn-stand, ieder-volgens-zijn-reclit en ieder-volgens-zijn-plicht. De christelijike sociale actie wil niet dic-teeren, ze wil enkel helpen; ziij wil niet alléén over oorlog en vrede beslis-een; ze wil evenmin tegen den Staat of buiten den Staat optreden; ze wil het gezag erkennen en ze eischt dat het ge-zag geëerbiedigd worde; maar ze eischt krachtdadig dat ook zij, haar woord mede te praten hçbbe in aile belangrijke vraagstukken, en dat er rekening worde gehouden met haar princiepen, de prin-ciepen van het Cliristendom, die twintig eeuwen lang bewezen hebben dat ze ko-men opbouwen in plaats van af te bre-ken en te vernielen. Met dien geest bezield heeft het tweede Congres der Sociale AcUe, on 7 Juni, feest van het H., liart, onder den zegen van Hem die zoo gfbeierig de menschen-kinderen minde, zijn zittingen geopend, om volgens de openingsrede van zijn Yoorzitter, de heer Hendrik jcieyman, de volgende vraag op te iossen : hoe dienen wij onze oorlogsactie verder ' te vervol-gen, onze christelijke werking, gesteund op de christelijke leer en niet op de nieuwe leer van neutraliteit en super-nationalisme.LE DEN DER STUDIEDAGEN Alvorens tôt een korte bespreking der verslagen, beraadslagingen, redevoeringen en andere werkzaamheden over te gaan, laten we hier eenige algemeene gegevens over de deelnemers aan het Congres volgen : Euiten het bestuur, waren op het Congres aanwezig : delegaties van Oissel, van Port-Yillez, eene Belgische en Fran-sche delegatie van Parijs, Belgische de-leg,aties van Engeland en Holland. In het algemeen verslag dat in brochure zal verschijnen, zullen we al de namen der deelnemers opgeven, alsook eene nadere bespreking van al de werkzaamheden welke we hier, in dit kort verslag, enkel vkiclit.ig overloopen. Ie DAG. — 7 JUNI. Zij in welgelukt verslag over de werking van het Bureel van het Algemeen Christen Yakverbond over heel het ver-loopen jaar, sloot de heer G. Goetgebuer met den zin : Wij mogen fier zijn over de afgelegde taak, en als wij in België terugkeeren, dan zullen we aan onze makkers kunnen zeggen : Ziehier wat we gedaan hebben! Daar de heer Goetgebuer de stichting van het W eezenhuis had aangeraakt, werd door den heer Defloor, volgende toelicliting over dit werk ^egeven : he1 doel is : later in België een weezenhuis voor kinderen van gesneuvelde soldater op te richten, en daarvoor reeds gelder in te zamelen. Alffem&én werd door aj de leden aanvaarddat ze later geen %m-•pilles de la nation willen, in dit weezen-litis zullen de kinderen een christelijk-katholiek vrij onderwijs genieten, en in het bestuur van dit huis zullen ook werklieden zetelen. Dit weezenhuis zal zijn: een weezenhuis voor de kinderen der gesneuvelde leden van het* Christen Yakverbond.BELANGBIJK BESLUIT Bij eenparigheid van stemmen werd aangenomen, daar het Bureel van het Secretariaat van het Algemeen Christen Yakverbond, zich niet alleen met vak-organisatie heeft bezig te houden, maar met aile sociale werken, welke onze sol-daten en vluchtelingen aanbelangen, dat het Bureel voortaan den naam zal dra-gen van: Sekretariaat der Christelijke Sociale Actie. Het Bureel van het Algemeen Christelijk Verbond zal echter voort blijven bestaan, als eene afdeeling van het Seltretariaat der Christelijke Sociale Actie. , Daarop volgde een zaakrijk verslag over de werking in Engeland door d. B-oskam, en een belangrijke toelicliting van E. P. Christophe De Keyzer. In de namiddag-vergadering sclionk R. De Clerck, van Isegliem, thans amu-nitiewerker in Engeland, eenige waar-lijk diepdoordachte beschouwingen over het inriclrfen van werkliedenbonden in Engeland. Hij vertelde ons ook wat iluysmans zooal was komen vertellen in Engeland op de vergadering" der werklieden te Birmingham. Heel die rede-voering had liij gevolgd en samengevat. Eruit rapen we zinnen als: geen kapita-listische vrede, want zoo zulke vrede tôt stand komt, st-aan we opnieuw in België onder de klerikale dwingelandij... Tôt i og toe kon geen enkele Staat het ge-heini ontdekken, dat bij machte was den vrede te brengen, Daarom moeten wij, proletariërs, werken om een proletariër-vrede te bekomen. Hij lierinûerde ook aan woorden van Eeckelers en aan het woord van De Brouckère op dezelfde vergadering uitgesproken : « Iieeds der-■tig jaar roepen wij « A bas la calotte! » en nog zijn de kalotten aan 't bewind. We zullen niet rusten tôt we ze zullen omver geworpen hebben! » De Clerck, waarlijk een verstandig werkman met een klaren kijk op de sociale vïaagstukken, en zooals de Voorzitter het zegde : « de type van den 1 werkman die niettegenstaande 10 uren werk, nog tijd vindt om de katholieke 1 princiepen te verdedigen ». Het be.duit uit de causerie van De i Clerck getrokken, werd door al de leden | gedeeld : « Yerdraagzaamheid is eene i goede zaak, maar eene verdraagzaamheid die afstand doet van de katholieke grond-beginselen is eene fopperij voor de ka-tholieken... Wij, als katholieken zijn mans genoeg om het principieel gebod van Cliristus a hebt elkander lief » te bewei'kstelligen. Yolgden het. Verslag van E. H. Leys-sens over het Werk der tijdelijke uit-I wijkelingen, en het waardevol verslag van advokaat Bonse over den zedelijken en stoiîelijken toestand der vluchtelingen in Erankrijk, waarin o. m. het familieleven, de school, de pers en het werk der oorlogsmeters werden aange-raskt, en daarom stellig eene lange uit-eenzetting verdient in het algemeen verslag.('t vervolgt) Lees op Oe vierûe I)latl2ij ie Slotrede m ons Congres ! TE OISSEIi De volgende smeekbede werd aan den heer Minister van Binnenlandsche zaken gestuurd door de vrouwen van soldaten te Elbeuf-St-Aubin verblijvende : Iloog Geachte Heer Minister, Wij ondergeteekenden, vrouwen vai: soldaten, nemen de eerbiedige vrijheic aan Uwe edelheid eene bede te sturen, ten einde eene verhooging vau.' militie-vergoeding te vragen. Het zal niet noodzakeliijk zijn, Uw< aandaclit te vestigen op het feit, dat dt levensmiddelen in hoog mate gestegei zijn — daar de verhooging van loonen van allocatie daar zijn, om te bewijzei dat de regeeringen overtuigd zijn var dit feit —daarom verstouten wij ons tôt die bede, daar wij uitgesloten zijr uit die vergoeding door de Eransche Re-geering aan onze landgenooïen toege-kend, vergoeding die voor bestaansmi-nimum twee frank vijf en zeventig cen-tiemen aan de vrouw en een frank vijf en zeventig per kind onder de zestien jaar toekent. Wij hebben met droefheid onzen echt-genoot van ons zien gescheiden worden, maar het gedacht dat het was voor eene edele zaak, heeft dit scheiden verzacht, heeft ons het bewustzijn gegeven dat ons land, het Recht, de vrijheid der vol-keren, het algemeen welzijn dit vergde, maar heden, achtbare heer Minister, zijn de levensomstandigheden zoo zwaar, dat het ons pijnlijk valt te moeten denken, dat terwijl onze echtgenooten strij-den en vallen voor aile Belgen, onze toestand naar de armoede overhelt en het ons zeer liard valt te moeten bestatigen dat wij in zeer moeîlijJie voor-waarden door het leven ta wor&telen hebben.Niet alleen lijden wij daar onder, maar zelfs onze echtgenooten moeten door dit denkbeeld gekwetst worden, daar onze geschenkjes, onze pakjes, het bewijs van trouw en liefde van keer tôt keer verminderen, daar wij onze uitgave daarvoor moeten verminderen. Wij kennen Uwe edele gevùelens je- gens onze soldaten, hoog geachte heer Minister, en wij zijn verzekerd dat die smeekbrief ons niet ten kwade zal ge-nomen worden, maar een spoorslag zal zijn om te zorgen dat onze echtgenooten met een gerust gemoed den vijand kunnen afwachten en met geene bezorgd-heid over ons zich te kwellen hebben. Ilopende dat onze vraag van Uwe goedheid een welwillend onthaal zal genieten, bieden wij U de verzekering onzer hoogachting aan. llandteeken van 22 vrouwen, Aanmerking." — De heer Minister heeft aan deze vraag een gevolg gegeven met de huisvestingvergoeding aan ieder-een toe te kennen, alsjnede de verhooging der militieverhooging toe te ifennen aan de vrouwen of ouders onzer soldaten die zich in nood bevinden, daarvoor zijn deze hem zeèr dankbaar, maar wie be-vindt er zich niet in nood? Onze achtbare Minister wordt vriendelijk uitge-noodigd die maatregel der militiever-' goeding te veralgemeenen. LOWI. In ons Hoekje. 0-0 Ailes met maten, zei de boer, en hij sloeg zijn vrouw met een meter. Ligt gij z-oo'als die boer in ruzie met uw vrouw, met een werkmaKiîer of met wien ook, gebruik evenals hij een meter, maar een geestelijke maat, een zedelijken maatstaf. Kunt ge 't dààrover eens worden, dan zal ailes d'ikwijls gauw bijgelegd worden.Welke maatstaf moet het zijn, om te kunnen onderscheiden tusschen recht en onrecht, tusschen plicht en verbod, tusschen goed en kwaad? Heel eenvoudig : onze eigen mensclie-lijke natuur. Ailes was indruischt tegen mijn rede-lijk en vrij wezen, is verkeerd : ailes wat in overeenstemming is met de eischen van mijn zinnelijk-geestelijk bestaan, is in orde, is goed. Eksteroogen, blauwoogen, negenoogen zijn stoiîelijke, lichamelijke kwalen, om-dat ik ze best missen kan, zonder schadé te lijden aan mijn mensehelijke natuur. „ Een fijn gehoor, een heldere stem, scherpziende oogen zijn volmaaktheden, omdat ze in een hoogen graad dienstig zijn bij de bestemming dezer zintuigen. Mijn maatstaf, de mensehelijke natuur, geldt niet enkel het stolfelijk na-deelige of voordeelige ; maar ook het vrije, verstandelijke, het zedelijk kwade of goede. Mijn gebuur vrijwillig zijn ribbenkas inslaan, mij zelf' vrijwillig verminken, is bijgevolg ook verboden, is te veroor-deelen, is slecht. Misbruik maken van mijn lichamelijke begaafdheden ; onmatig zijn, dus of de maat niet behoorlijk voldoen, of de maat onbehoorlijk over laten loopen, wat mijn mensehelijke behoeften betref't, is zedelijk kwaad. Dus opzettelijk mezelven uithongeren, maar ook te lang onder 't biervat liggen : allebei zijn slecht. Dus als slaven onder neerdrukkend werk ge-bukt gaan, maar ook den lammen heilige uithangen : allebei zijn verkeerd. En honderd andere meer. Indien mijn verstandelijke, vrije natuur dienen kan tôt richtsnoer van me-zelf, als enkeling; niet te vergeten dat ik niet alleen woon in 't wereldstraatje. Het huisgezin en de maatschappij schrij-ven me op willens of niet, als een mede-lid.Voor het gezinsleven en het volksbe-staan zal meteen mijn mensclielijk-maat-schappelijke eigenschap, de scheidings-lijn trekken tusschen goed en slecht. Volgen we de rechte lijn, dan komen we waar we zijn moeten; loopen we links , 't is er naast; loopen we rechts, 't is er evengoed naast. Ouders die hun kinderen opvoeden tôt Ook een geordende maatschappij moet edele karakters, zij handelen wijs. Ouders die hun kinderen vertroetelen en de poesjeneïïen opkweeken, zij handelen dwaas. Ouders die de opvoeding hunner kinderen verwaarloozen en ze verwil-derd laten opgroeien, ze handelen on-zinifig.Emdereii die hun ouders gehoorzamen en eerbiedigen, hun is een gelukkig leven toegezegd. Kinderen die papaatje en ma-maatje naar dën weerlicbj_ wenschen en den duivel aanjagen, zullen, vroeg of laat, hun straf niet ontgaan.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Onze toekomst: christen-sociaal weekblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Le Havre van 1918 tot onbepaald.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes