Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk

822 0
04 november 1917
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 04 November. Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk. Geraadpleegd op 17 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/wp9t14wh73/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

hoofbredactie : VRCTOWENSECRETARIAAl MET MEDEWBRKCTG VAN Htt A.lgem.SECRETARÏAAT EN HET WHKK DER TOLKi- BIBLIOTHEKÉN "DE STRAAL,. BEHEEfi : PEPERSTRAAT, 17. — «O» — A60NNEMENTJBN : PER JAAR : ' F*. 3,385 zes maanden: » 1^0 drij maanden: » 1,00 Weokblad voor ms Vlaanisohe Volk INHOUD : is Godsdienst noodig. — Sonnet. — In de Derde Klas. — De Eerste Mensch — Jozef Janssens. — Van eenige groote mannen — De Maan (heden) Lachen is gezond. — Aan onze Lezers. — Voordrschten en Lessen. — De Verloren Zoon (2e Venrolg en slot.) îs Godsdienst noodig? Indien het waar was, dat het heelal, met al wai hft om-vat, niete anders is dan eene bloot-toevallige samenvoeging ier stof, zooais iommige geleerden beweren, dan is het nut-telooze van den Godsdienst bewezen. Waartoe immers een band, die den mensch met Qod verbindt, als Qod niet be-staat ? W«!*?rtoe plichtsbetrachting jegens een denkbeeldig wezen ? Doch de rede zelf zegt ons, dat de mensch tegen-over God in eene noodzakelijke en standvastige betrekking van onafhankelijkheid bestaat. * * * De godsdienst alleen kan de mensch tôt zijne voile waar-digheid en volmiaaktheid opvoeren. De mensch is met verstand en wil begaafd, opent oog es hart voor het oceindige, heeft een ideaal ; hij gevoelt zijne onvoimaaktheid ; altijd etreeft hij op de eene of andere wijze naar de verwezenlijking van het ware, het goede, het schoo-ne dat hij begeert en nog niet kon bereiken. Door de gods-dieas.tigheid rees het peil der openbare zedelijkheid. Zoader den invloed vsn den godsdienst zal niemand al de deugden in zich vereenigen, welke tôt 's menschen volmaaktheid noodig zijn. . . Zonder godsdienst geen waar geluk. Het is eene wet der natuur, dat wij onweerstaanbaar naar geluk trachten. Maar om tôt het geluk te komen, moeten wij in staat zijn het in ons op te nemen ; daartoe moet ons verstand, dat rusteloos haakt naar kennis, de waarheid om-vatten die het zoekt, en onze wil, die naar liefde smacht, door het bezit van het verlangde goed verzadigd worden. Zonder godsdienst voelt de mensch zich aan zijn eigen overgelater. ; hij kent ni&ts dan angst en twijfel. Van de eindbestemming weet hij niet. De ongeloovigen, wanneer zij hunne begeerten naar aardache goederen bevredigd zien, beelden zich wel een oogenblik in dat zij gelukkig zijn. Maar de bekoorli)kheid gaat weldra verloren. Zoo eindigt elk men schelijk geluk : aan die noodlottige wet kan zich niemand onttrekken. Wel kan men soms eenigen tijd aan de ontgoo- cheling ontsnappen, maar altijd eindigt het met de ijdelhaid van het leven te ondervinden. De godsdienst is noodzakelijk voor de maatschappelijke samenleving. Piato, een der grootste wijfigeeren der Grieksche oudheid, heeft herhaaldelijk de groote waarheid uitgeaproken, dat d« ongodsdienstigheid de grootste ramp ia voor den staat, en dat hij die den godsdienst vernietigt tevens den grondslag van elke tnenschelijke samealeving verwoest. Rousseau, de groote heidensche wijsgeer der 18e eeuw, heeft zelf geschreven dat er nooit een staat is gestictat, die niet den godsdienst tôt grondslag had. Het doel van elke samenleving is : het geluK harer l«den te bevorderen en hun het bezit van rust en orde te verze-keren ; want heerscht er wanorde, dan wordt er geleden, dan bestaat er dwingelandlj, en dan ia de welbegrepen vrij-heid weg. Zoowel het gezag als de afhankelijkheid, het recht vas te gebieden als de plicht van te gehoorzamen, vinden hun ateun in den godsdienst, want de godsdienst alleen meiskt de wet-ten iri geweten verplichtend. God alleen is de oorsprong van alie gezag. Rousseau heeft eene nieuwe leer willen geven over de vorraing en regeling der staten, ovar de betrekkingen tus-schen vorsten en onderdanen. Hij verklaarde dat de mensch geboren wordt zonder afhankelijk te zijn van den Schepper of van zijne raedeœenschen. Volgens hem heeft het burger-lijk gezag geen anderen oorsprong den eene vrije overeen-komst. Maar het maatschappeiijk leven heeft altijd bestaan ; de familiën hebben zich uitgebreid en door die uitbreiding hebben zij zich ongemerkt tôt g«meenten en volkeren ge-vormd. Dezelfde Rousseau moest eehter op eene andere plaats de leering van zijn » Contrat Social » tegensprekan, namelijk waar hij schreef : « De grenzelooze wanorde, ~3e afgrijselijke twisten, door zulke gevaarlijke burgerlijke macht veroorzaakt, toonen aller-duidelijkst dat het bestuur van menschen een hechtereii grondslag behoeft dan de vrede alleen, en hoe noodzakelijk hat is voor de algemeene rust, dat Gods wil tusscben beide komt, om aan h«t oppergezag een heilig en onschendbaar karakter te geven, dat aan de onderdanen het verderfelijke recht ontneemt om naar willekeur over het gezag te beachik-ken. Al had de godsdienst niets anders gegeven aan de menschen dan dit, dan was het reeds voldoende om den godsdienst, niettegenstaande zijne misbruiken, lief te hebben Derde jfcaraf&itg Kr 51 6 Gentlemen 4 November lfi?

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Gent van 1914 tot 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes