Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk

1307 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 01 April. Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk. Geraadpleegd op 06 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/n29p26rv08/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Derde jaargang Nr 20 Prijs (i centiemen Gent 1 Ipril 1917 hoofdredactie : vrouwensecretariaat MET MEDEWERKING VAN HET algem. secret aria at EN HET WERK DER volks bibliotheken "de straal,, ALLERLEI beheer : peperstraat, 17. — «O» — abonnementen : per jaar : fr. 3,25 zes maanden: » 1,60 DRir maanden: » 1,00 WeekBilad voor osis Vleainsche ¥oik 1NHOUD : QoedelVrijdag. — Zelfs daar ! — Het Kruis. — Sociaal Leven. — Qezondheidsleer. — Ons Ideaal — Lachen is gezond. — Voordrachten en Lessen. — Beste Lezers. — De Verloofden (30e Vervolg.) Goede Vrijdag: Goede Vrijdag is de sterfdag van Onzen Heer Jesus-Christus : 't is de dag van diepe droefheid en grooten rouw. 't 1s de heiligste dag van den kerkelijken jaarkring. Het Zoenoffer zal weldra ter slachtbank geleid worden en zal er zijn bloed plengen tôt delging der zonden. De H. Kerk is vandaag in de diepste droefheid gedompeld en volgt stap voor stap den Bruidegem op zijnen lijdensweg. Hare plech-tigheden zijn zoo treffend, dat zelfs de ongevoeligste harten erdoor verteederd worden. De priesters doen het zwa# gewaad aan onder den dienst, om den grooten rouw van de H. Kerk uit te drukken ; het altaar is ontbloot en zonder licht ; het tabernakel is ledig en staat open ; het altaarkruis is met een paarsen doek bedekt : ailes is stil en doodsch. Bij het begin van den dienst leggen de priesters zich neder op de trappen van het altaar, en middelerwijl dekt men het altaar met eene dwaal en zet er het misboek op. Het nederliggen der priesters op de trappen des altaars is een overblijfsel der prostratie, die in vroegere eeuwen telken maal gedaan werd, eer de priester optrad op het altaar, om het goddelijk offer te plegen. Dit is een akte van diepen ootmoed en aanbidding. Het dekken en bereiden van het altaar is een overblijfsel van hetgeen vroeger vôôr elken dienst geschiedde. Daarna komen de volgende plechtigheden : 1° Twee lezingen uit het Oude Testament geven ons de profetische voorspelling van het kruisoffer. De eerste is getrokken uit het «. Boek des Uitgangs », waarin Mozes beschrijft hoe de Israëlieten het Paaschlam moesten slachten en eten , in de andere les, stelt Isaïas ons den lijdenden Jezus voor oogen, het goddelijk Lam, waar het Paaschlam enkel het afbeeldsel van was. De « tractus », die op elke les volgt, is een kreet om verlossing. In de « oratie » smeekt de priester dat wij, door Christus' lijden, aan zijne veirijzenis zouden mogen deelachtig worden. Het H. Evangelie verhaalt ons Christus' lijden, dood en begra-j fenis, Hier vinden wij de deelen der eerste christen vergaderin-gen. waarin het sacrificie niet werd opgedragen, en waaraan de mis der doopleerlitigen haar ontstaan te danken heeft. Deze deelen hebben wij in aile missen. 2° Dan doet hij acht plechtige gebeden voor de H. Kerk, hare dienaren, hare leden en zelfs voor de ketters, de schi? matieken, de joden en de heidenen, daarin Jésus' voorbe navolgende, die op het kruis voor zijne vijanden ebed< ' heeft en voor aile menschen gestorven is. 3° Daarachter komt de aanbidding van het ûs Uit eer-bied voor het Kruis, aanbad de priester het ;get barre-voets ; nu nog doet hij zijne çchoenen uit. Het kruisbeeld, dat ontdekt wordt, neerm aaïs van Christus Zijne drievoudige vertooning en s nbk (venite adoremus), het knielen vôôr het kruis en het kussen der voeten van het Christusbeeld herinneren eraan, de chris-tenen, reeds in de 4e eeuw, het ware kruis van Calvarië vereerden te Jeruzalem. Om acht uren in den morgen, ver-gaderden de geestelijkheid en het volk in de kerk, waar het echte kruis des Zaiigmakers bewaard was. De bisschop strekte de handen uit over de kostbare reiikwieën ; de dia-kens waakten ter zijde, terwiil de geloovigen en doopleer-lingen een voor een aan de tafel, waarop het ter vereering was uitgesteld, voorbijkwamen. Zij bogen zich en kusten het H. Kriiis ; zij raakten het met hun voorhoofd en hunne oogen aan, doch niet met de handen. Dit waken der diakens had tôt doel de min angstigen van geweten te beletten een deel van het H. Kruis mede te nemen. Dit is de oorsprong van dit kerkelijk voorschrift, dat namelijk twee diakens bij het kruis moeien staan gedurende de aanbidding. Deze open-bare uitstelling van het Kruis beteekent de prediking van het Geheim des kruises aan aile volkeren, en deze gatische plechtigheid is een eerherstel voor de beleedigingen, die Jezus op den Calvarieberg onderstaan heeft. 4° Eindelijk komt de « Missa Praesanctificatorum » oï Mis zonder Consecratie, waarin de H. Hostie genut wordt, die daags te voren geconsacreerd werd. Er wordt geen ware mis gedaan, omdat de H. Kerk het onpassend vindt, het on-bloedig sacrificie op te dragen op den verjaardag van het bloedig Sacrificie van Calvarië. Processiewijs wordt de H. Hostie, die op het zijaltaar be-rust, aangebracht en met de wierookwalmôn vereerd, gelijk aan de offerande der mis ; dan geschiedt een communie-dienst waar, om zoo te zeggen, al de voorbereidende gebeden en ceremoniën tôt de communie der mis gedaan wor-

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Allerlei: lezingen voor het kristene Vlaamsche volk behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Gent van 1914 tot 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes