De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad

1510 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1914, 12 April. De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad. Geraadpleegd op 28 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/k06ww7873h/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

DE ONAFHANKELIJKE TELEF.OON HS. 80 TELEFOON HS. 80 DER PROVINOIE LIMBURG INSCHRIJVINGSPRIJS : VOORAF TB BETALBN. Voor Hasselt . 2 fr. 00 's jaars. Per post 2 fr. 50 's jaars. . Voor het buitenland de verzendingskosten erboven. Men schrijft in op aile postbureelen en bij den Uitgever J. CEYSENS, Demerstraat, Hasselt. VerschJjnende 's Zondags. v JSTieuws- en A^ankondigïnçfsblad ■ ■ - - . • - — - • . ' . . .. ■ Orgaan der katholieke Partij van Hasselt en omstreken ! GODSDIENST MOEDERTAAL VADERLAND BEKENDMAKINGEN: 20 centiemen den drukregel; voor Limburg-, 15 c.; vô6r de aankondigingen, 50 centiemen. Versohillige tijdingen, rechterlijke veroordeelin-gen, voôraan of in het midden van het blad, 1 fr. den drukregel. Herhaalde aankondigingen,volgens overeenkomst. I Boeken, waar men ons één afdruksel van zendt, worden Vermeld ; die, waar men er ons twee van stuurt, zullen besproken worden. Dit nummer testaat uit 6 blad- Leest de A anknndigingen van « De zijden en mag slechts aan 5 centiemen Onafhankelijke > op o ze 3e, 4e en 6e ~ verkocht worden. bladzijde. 0 FEDERATIE der katholieke Jonge Wachten van Limburg. De jaarlijksche Algemeene Vergadering met andere voorname feestelijkheden, zal dit jaar gehouden worden te St-TruideD, Zondag, 19 April aanstaande. 1. Om 12 uren 's middags. Algemeeno Vergadering der Federatie. 2. Om 2 1/2 uren. Optocht. 3. Om 3 uren. Algemeene publieke feestvergadering, waarop de heeren Senators en Volksvertegenwoordigers zullen aanwezig zijn en er met andere voorname sprekers het woord zullen voeren. De Jonge "Wachten, welke nog niet aangesloten zijn met het Onderverbond, zijn vriendelijk doch dringend verzocht hunne aanvraag daartoe te doen aan den heer Henri Bonaers, Voorzitter der Katholieke Jonge Wacht van St-Truiden, welke het ' noodige zal doen voor hunne aansluitiog, en hun Het programma der feestelijkheden van Zondag, 19 April, waarop zij vriendelijk uitgenoodigd worden, zal doen geworden. YASTGESTELDE MEETINGEN voor de Wetgevende Verkiezingen van 24 Mei aanstaande. Zondag, 12 April, om 3 1/2 uren namiddag, te I-Ieppen, om 5 uren te Beverloo. Maandag, 13 April, (Paasch-Maandag), om 10 1/2 uren voormiddag te Cour sel ; om 1 uur namiddag, te Heusden ; om 3 uren te Beeringen en om 4 1/2 uren te Pael. Den 19 April, te Genck, Diepenbeek en Sutendael. Den 26 April, te Asch en te Niel. Den 3 Mei, te Herck-St-Lambert, Curingen en Wimmertingen. Zoadag 17 Mei, in den namiddag, te Bolderberg, Viversel en Stockroy. Den 21 Mei, te Hasselt, enz. .Zondag 12 April, (Paaschdag), Meetingen in het kanton Loon : Te Alken, Ulbeek, Wellen, Houppertingen en Borgloon. Maandag 13 April, (Paaschmaandag), Meetingen in het kanton Mechelen a/M. Zondag 26 April, Huldebetooging ter eere van den Hoogedl Minister Helleputte te Maaseyck. Zondag 3 Mei, Meetingen te Exel, Peer en Bree. Zondag 10 Mei, Meetingen te Hamont, St - Huibrechtslille, Caulille en Achel. Overal worden onze katholieke kandidaten geestdriftig ontvangen en toegejuicht. PASCHEN. Ik heb ze gevolgd, de schoone kerkelijk diensten dezer drie laatste dagen. Alhoewel het zoo plechtig toeging me Witten-Donderdag, was het mij toch wa droef in 't hart toen de bellen aan het altaa rinkelden onder 't klokkengelui in den toren ze gingen naar Rome, de groote en de klein metalen schellers en luiers die zoo veelbe teekende klanken door kerk en lucht doei galmen voor den Christen. En toen de rate krijschte onder de kerkgewelven had ik he voorgevoel van de hatelijke stemmen de Joden die 's anderendaags den Zoon-des menschen's dood zouden eischen. Dat zwart gewaad des priesters, toch me goud omhangen om de H. Hostie uit he Hofken te halen waar zij als begraven stom van daags te voren, trof mij nog dieper il den dienst van Goeden Vrijdag, dan de rate dievooraan ging naast het kruis.'tWas aile rouw toch en 't stemde met de droefheii van 't geschokte heelal meè, dat zoo wel sprekend den dood van den gekruisten Hei land beweende. Vandaag echter, Paasch-Zaterdag, o, wa was het opbeurend en christelijk troostvol toen na de blijde aanhef Gloria in excelsi Deo, niet alleen eenge schuchtere herders stemmen als te Bethlehem den Messias be groetteD, maar bellen- en klokken- en orgel gejubel zich mengden met triomfantelijk bymnen, den Overwinnaar op het kruis hul digend, den God-mensch die den dood over won ; en toen eenige oogenblikken later eei luid Alléluia op driemaal klimmenden tooi door de beuken dreunde, en boven de hooi den der biddende geloovigen de Kerk me jubelende tonen vulde, als de voorbode va] 's werelds vreugde den verrezen Zaligmake begroetend. u w o o < Resurrexit : Hij is verrezen ! Ea me1 S hem verrijst de natuur uit den winterslaap ; met hem verrijst het meflschdom uit dei 1 zonden dood ; met hem verrijst ieder chris-§ ten uit den boetetijd, om met het oog op S eene gehoopte verrijzenis ter zaliger et uwig-heid, in christen opgewektheid en blijheid den aardschen levensweg af te leggen naai r het medegenieten met den gekruisten maar verrezen Zoon des menschen van het onver-gankelijke eeuwige glorieleven. Wij, geloovigen, wij mogen ons gelukkig achten te gelooven : rodieri ook onze weinige jaren hier beneden in een «tranendal» moe-ten gesleten worden, indien wij ook met den goddelijken Gekruisten zwaren last te dragen hebben in- en uitwendig, o, ons klinkt toch cen Alléluia ! Resurrexit ! immer in het hert, en die blijde stem spreekt ons van toewijding aan Dien ons een eeuwig Alléluia voorbereidde, en met het oog op de heerlijke verrijzenis het leven leerde dragen. Laat ons blij zijn, Laat ons vrij zijn, Christus noodigt ons daartoe ! ' Zoo klinkt een oud Paaschlied. Laat ons blij zijn : onze hoop is in de Verrijzenis ; laat ons vrij zijn : ons kan geen aardsche lijden deren. HIJ is verrezen, wij zijn geroepen met Hem ter zaliger verrijzenis. Alléluia. A. P. Wat er al omgaat in Portugal het voorbeeldig besiuur onzer geuzen. De « Gazet van Keulen » nochtans een liberaal orgaan, deelt den hier volgenden brief mede, haar op 28 Maart 1.1. uit Lissa-bon toegezorden : al « Meermalen hebben wij u reeds doen uit-schijnen dat de Portugeesche omwenteling bij uitstek voor doel heeft den strijd tegen ike den Godsdienst. Het verjagen der Jesuïten en andere aet kloosterlingen is maar eene kleinigheid rat tegenover het hoofddoel, door den minister tar van Justicie, Alfonso Costa, op 23 Maart >n : 1911, in eene vergadering der Vrijmetselaars ine in de Groote Logie van Portugal,voorgesteld; be- te weten : >en « Binnen een vijftigtal jaren, zal de Gods-tel » dieiist in Portugal verdwenen zijn ten ge-aet .. volge der scheidingswet ». ier Dit bekampen van den Godsdienst is eene es- spotternij, niettegenstaande den strijd dien men hier voort op allerlei wijzen tegen aile let religiën. îet Daar zij hun doel niet kunnen bereiken, md zelfs hier in Portugal, en evenmin hunne in toevlucht nemen, nu in de 20e eeuw, tôt den tel brandstapel, zoo hebben de Portugeesche les vrijdenkers nieuwe dwangmiddelen uitge-eid vonden om aile Godsdienstoefeningen te el- beletten. ei- Zoo heeft een afgevallen priester, nu tôt overste benoemd der Politie, verboden de rat klokken te luiden op 't uur van den Angélus, ol, en aile gelui bij andere gelegenheden beperkt sis op hoogstens een minuut. rs- Gedurende de tweede week van Sebruari )e- zijn niet minder dan negen kerken te Lis-el- sabon geplunderd geworden door inbraak en ke elders menig kruis en heiligenbeeld verni- brijzeld. er- Over eenige dagen is de kapel van Guima-sen raes verwoest geworden en de bandieten on hebben op 't autaar een brief je gelaten met of- deze woorden : let « is dit eene eerloosheid ? — Neen, wraak-an » neming is grootsch als zij gerechtvaardigd Ler » is. Gij wilt den strijd i Wel gij zult hem » hebben I » ; Zulke wanbedrijven zijn dagelijksch brood s — Oumog' lijk in bijzonderheden te tredei over de vuiligheden op de autaars gepleegd Eq zeggen dat zulks moet geschieden ii : naam van de vrijheid van denken door d< omwenteling in Portugal ingevoerd. (WORDT VOOBTGEZET.) ! EEN S HERINNERD. « Het liberalismus, wiens leeringen maaj al te zeer dezelfde zijn als die van de Vrij-melselarij, is de machtigste en de getrouwe ï haridlauger van die Vrijmetselarij. s » Er kunnen tusschen de liberalen no$ menschen gevonden worden die beweren dai l zij niet tegen de Religie zijn en die persoon-' lijk den godsdienst niet zullen aanvallen : t ' maar kunnen die menschen ontkennen dat de i partij die zij aankleven en die zij door hunne . stem, hunne werking en hunnen invloec . ondersteunen, kunnen zij ontkennen dat die partij werkt aan de verdelging der Kerk Gods en des katholieken Geloofs ? Kunner I zij met overtuiging meenen of zeggen dat z\ L kinderen der Kerk zijn, als zij zich aanslui-ten bij de menschen die niet alleen de Kerk honen en lasteren en veracht^n, maar haai vervolgen en haar den vijaad van het mensch i dom heeten ; die de Kerk willen verslaver en, indien het mogelijk ware, haar zouder doen verdwijnen van den aardbodem?» Zoo spreekt Msgr. Doutreloux in zijner brief over de zonden" tegen het Geloof, ei het is goed die woorden te herinneren al liberale huichelaars de kiezers komen zeg , gen : Die mensch die onze kandidaat is, i wel liberaal, maar hij is niet tegen den Gods • dienst, hij is niet tegen de Kerk. ' i Gehoord, begrepen, kiezers ? Och arme toch ! Het schijnt dat verleden Zondag een libe _ raal congres te Tongeren is gehouden. El . voor de heel provincie waren er 150 liberalei , opgekomen. ' Och arme toch ! En mortelbroeder Hymans én mortelbroe " der Franck moeten van Brussel en Antwer pen afgekomen zijn om hunne fljnste liberali 7 blikslagerij voor die 150 liberalen te komei uitventen. Och arme toch ! En haantjes-vooruit van vroeger hebbei gezegd dat zij niet vecl gor sting meer haddei r om veel geld én veel moeite te verteeren er ' met eene groote buis er van af te komen. Och arme toch ! " En toen er om twee uren namiddag ge banketteerd was geweest, is uit de brobbel kens van den champagnewijn de hoop opge stegen dat er toch liberale kandidaten zuller , gevonden worden. "r Och arme toch ! ' En liberale advokaten, liberale notarissen liberale doctors werden gebeden en gesmeek dat zij toch hunnen portemonnaie zouder ledigen en hunnen goeden wil zouden toonen Maar 't ding wou voorloopig nog maar nie lukken. Och arme toch ! Ooh ar*me toch ! - Overal dezelfden ! Het rotte Frankrijk geeft tegenwoordif aan de wereld het droevigste schouwspel da men kan uitdenken. Na al de schandaler . van vroeger, die bewezen dat de manner j die het land regeeren heel eenvoudig vooi j hunnen eigen porte-monnaie zorgen, is he schandaal Caillaux-Rochette en Compagnie uitgeborsten. Nu, de kiezingen zijn nabij en het hoofd van 't ministerie heeft aan d< ? pers laten weten wat er zou te doen zijn on ^ Frankrijk te "redden ; en weet gij wat hi vraagt dat men bijzonder zou bevechten ?.. 3 « Het clericalismus », dat is christene katho j lieke princiepen toegepast op de staatkunde j, En dat komt van die mannen die zondei j. schaamte, zonder eergevoel, de heiligst» 3 plichten vergeten die de deftigheid hun zelfi . als mensch oplegt. 't Is waarachtig de gesebiedenis van der schelm die wegloopt en luidkeels schreeuwt Houdt den dief ! Maar in België is 't ook zoo : als men libe-j ralen en socialisten hunne heldenfeiten vooi J den neus houdt, dan roepen zij ook : A bai 3 la calotte ! Dat is hun eenigste politiek princiep. î Groote... en kleine... geuzen. Onze geuzen... het zyn maar geusjes.. 3 huilen en tieren dat de katholieken het Jane ~ den dieperik inhelpen, dat de BJgen maai 3 goed zijn om lasten te betalen, enz. enz... Wat moeten zij wel gedacht hebben var * hunnen grooten hoofdman en leider M 3 Hymans, liberalen volksvertegenwoordigei ' van Brussel ? 1 Luistert eens wat die liberaal schrijft « Ondanks de laatste stémming van nieuwe 1 belastingen, blijft in gansch Europa, om Be gië nog het MINSTE BELAST > ! 1 Wat gaan nu onze nuchtere watergeusjes " uitvinden. ; Onzijdigheid ? t Er bestaat een blad dat overal zoekt binner te dringen bij de briefdragers : Le Factew - belge. Het is het orgaan der zoogezegde 1 onzijdige Associatie der briefdragers. Nu da i blad maakt reklaam voor al wat naar socia- lismus riekt, en bestrijdt zoo hevig mogeliji )d. het syndicaat der christene briefdragers dat en te Brussel bestaat en in de provincies vrrtak-;d. kingen heeft. OnlaDgs zijn ook eenige van in die valsche onzijdigen te Gent eene vergade-de ring van christene briefdragers gaan storen. Het onzijdig blad is zelfs zoo ver gegaan na die kwajongerij dat het (zonder hem te durven noemen natuurlijk) eenen christen fonctionnai de lafste scheldwoorden naar het hoofd smeet. ar En nu zijn de schreeuwers die de vergade-ij- ring der christene briefdragers stoorden ve naar een katholieken hooggeplaatsten persoon gegaan om aile vervolgingen tegen og te houden. at zoo zijn zij : schreeuwen, lawijt maken, n- lasteren ; en dan katholieken te voet vallen. i ; Wij zeggen aan de briefdragers : Opgepast, de j on gens ! Die onzijdigen hebben wat anders ne voor dan onzijdigheid : Wacht u voor dat ed volksken 1 lie J Belgisehe Postzegels. zij Waarom zijn er talrijke katholieken die ii- het bandje «Niet bestellen op Zondag... » rk afscheuren van de postzegels dienende tôt ar verzending hunner brieven en drukwerken ? •h- Zooals iedereen weet, de gestempelde post-en zegels van aile landen worden hevig opge-en zocht door liefhebbers, handelaars en goede werken, doch de belgisehe die van hun en bandje ontroofd worden, hebben geenwaarde en meer in de oogen der verzamelaars. Het is ils dus zeer voordeelig de bandjes te behouden .g- en ze maar licht door ce schrabben, wanneer is men verlan gt dat de post de opgezondene ls- stukken aan de bestemmelingen afleveren, zelfs op den Zondag. Dat is gezegd om groote inkomsten te verschaffen aan de missiën en andere liefde-werken, die met erkentenis de gebruikte postzegels ontvangeD, door tusschenkomst >e- van ijveraars. En Al de katholieke dagbladen zouden den en zelfden raad aan hunne lezers moeten geven ; men zal er hun dankbaar voor wezen. Klein gewin, >e- Brengt veel in. île BRIEF WISSELIN G. en Geachte heer Uitgever, Moest gij al de gelukwenschen U gezonden en niet gezonden kenbaar maken voor uwen en strijd tegen den onhebbelijken Carnaval, dan en hadt gij niet genoeg zeker met twee bijvoeg-en sels. Wat U echter moet aanmoedigen de zaak niet in den vergetelhoek te laten stoppen is dit : dat gij al wat gemeen volk heet en al wat het gemeen volk wil vleien,tegen u hebt. 31* Het ware te wenschen dat aile katholieke bladen met u samenspanden in dien waren en kruistocht tegen zedelooshpid en losbandig-heid ; maar... er zijn ongelukkiglijk weinige gazetten die den moed hebben dien gij aan sn> den dag legt. In aile geval proficiat nog 'kt eens, en dit rorpen u aile deftige menschen en toe Mogen uwe artikels en die uwer brief-|n- wisselaars de. Overheid wakker schudden en de hoogere politie wat kwik in de leden storten opdat de 'agenten ook daar zouden zijn waar zij wat kunnen verrichten tegen lawiitmakers, ruststoorders en zedelooze vastenavond dwazen. Met aile achting. Uw lezer J. M. * !• * * iat Katholieke en liberale en gemeentepolitiek. en Vervolg. Verscheidene omstandigheden maken de . taak moeilijk van iemand, die op zoek is , . naar de hoofdbegrippen van het Libéralisme. V 1° Het woord libéralisme zegt niets. Het is te onbepaald en vatbaar voor ver uiteen-.loopende en zelfs tegenstrijdige omschrijvin--1 gen. Op zichzelf beschouwd zou men onder " ' • liberale denkbee lden kunnen verstaan : breed i opgevatte en edelmoedige gedachten, inge-, geven door een verlichten godsdienst en door de naastenliefde. In werkelijkheid echter heeft het libéralisme niets gemeen met de oorspronkelijke beteekenis van het woord. 2° Het woord libéralisme heeft volstrekt refn niet dezelfde beteekenis in aile landen. Zoo : zijn de fransche liberalen er fier op, dat hun libéralisme niets gemeen heeft met stelsel van denzelfden naam « genre belge ». Een °r Engelschman, die in zijne hoedanigheid van liberaal de « Home rule » verdedigt van het te lang onrechtvaardig verdrukte Ierland, zou zich maar half thuis gevoelen in een kring van Belgisehe naamgenooten. De ontwikkelingsgeschieddtis der liberale denkbeelden in ons eigen vaderland, is mis-Q(j sebien nog het sterksprekendst bewijs, dat ar het woord libéralisme tamelijk rekbaar is. Zoo is het voor niem&nd een geheim, dat an onze hedencaagsche liberalen anders denken yj en handelen en een gansch ander, veel vrij-er zinniger standpunt innemen tegenover den gcdsdienst dan hunne grootvaders. De vader t. ging naar de Kerk, de zoon neemt zijn gods-ve dier stplichten niet meer waar en de klein-ns zoon is een volblced heiden. Terloops zij gezegd, dat deze geleidelijko teruggang uiterst es consekwent is en zijn oorzaak in de kern zelve der dwaling heeft. 3° De zaak wordt nog lastiger en inge-wikkelder, als men bedenkt dat er niet alleen liberale staatkunde, doch ook liberale en huishoudkunde en liberale godsdienstige be-ur grippen in omloop zijn. Het libéralisme is de een samen.raapsel van maatschappelijke lat dwalingen, een uitvloeisel van de wijsbe-a- geerte der XVIIIe eeuw, een kind der Fran-jk sche omwenteling en draagt de trekken er it van ; zijn afkomst alleen bewijst al reeds, dat :- rationalitifch bloed door zijn aderen stroomt, n dat het zich van den geopenbaarden gods-i- dienst heeft los gemaakt, dat het op zijn i. zachtst gesproken geen rekening wil houden a met de kerk van Christus. n Deze afkomst en dit verwantschap willen - allen wel niet erkennen doch daarom bestaan d ze niet minder. Zijn de nooit volprezen be- ginselen, zooals de Fransche revolutie van i- 89 ze in daden heeft omgezet, in den grond n niet dezelfde als die der hedendaagsche libe-n ralen. Cousin heeft deze tôt drie terugge-n bracht : wezenlijke soevereiniteit van de natie, emancipatie van het individu, bij-i, genaamd rechtvaardigheid, en burgerlijke i. naastenliefde, of vandaag zou men zeggen: i, laïcisatie. s 4° Het libéralisme heeft — en dit verge-,t makkelijkt de studie er van in 't geheel niet — verschillende tinten. Men kan drie soorten onderscheiden. Het radicaal libe 'alisme, dat naar maatscbappelijk atheïsme streeft, onver-e scbillig is voor godsdienst en het maatschap-" pelijk levon tracht te onttrekken aan elken •t godsdienstigen invloed. Een gematigd libe-? ralisme, dat zijn onverschilligheid beperkt tôt de positieve eerediensten, een natuurlijke ï_ zedenleer aanneemt. In ons vaderland draagt e het den naam van doctrinair libéralisme. n Het herinnert sterk door zijn ouderwetsch- 0 heid aan den pruikentijd. ,s Ten slotte het katholiek — libéralisme n — een stelsel, dat door zijn ijl en vluchtig ir karakter iedere ontleding onmogelijk maakt. Alvorens elk dezer stelsels afzonderlijk te behandelen, zij het ons vergund, op eenige algemeene kenmerken, trekken van bloed-;e verwantschap te wijzen, welke er bestaan tusschen de verschillende takken van het :e libéralisme. 't Het libéralisme, ook het meest gematigde legt tegenover den godsdienst een zekere n koelheid aan den dag, en beyat een antigods-î dienstige kiem. Het is in princiep voor de scheiding van kerk en Staat ; het huldigt een offîciëele overschilligheid in godsdient-zaken. Het libéralisme is individualistisch, n. 1. gekant tegen vereenigingen ; centrali-seerend, n. 1. gekant tegen gemeentelijke voorrechten ; het is voor neutraal en ver-n plicht staatsonderwijs. n Als oppositie partij toont het zich weinig n onderdanig en heeft het de regeering in ;- handen, dan is het onverdraagzaam en despo-k tisch... natuurlijk in naam der vrijheid. Dat s deuntje kennen wij. M. il . In Kamer en Senaat. e n Onze kamerhee ren zijn van Vrijdag 3 April r. in Paaschverlof gegaan tôt Dinsdag 21 April. 'e Dan zullen zij het bel.angrijk wetsontwerp Q te behandelen hebben over de maatschappe-„ lijke ver zeker ingen. In ons voorgaand num-a mer hebben onze lezers een belangrijk art. f_ desaangaande gelezen. q In den Senaat. Q De zitting van Vrijdag 3 April werd bijna u "gansch ingenomen door onzen gevierden Q hoofdman en eersten minister den heer de e Broqueville. Met het gezag dat zijn ridderlijk optreden, sedert hij aan 't hoofd der mini-sters staat, ook aan de tegen strevers af-dwingt gafhij eene meesterlijkeredevoering: Met kalmte en vastberadenheid lichtte hij het wetsontwerp voor, raakte hij al de „ opwerpingen der tegenpartijen aan en met zijne heldere redeneering en klaar eenvoudig woord weerlegde hij ze op ontegenspreke-lijke wijze. De roodblauwe vrijmetselaarsknechten : schuimbekten van woede en ongeduld... onderbrekingen werden beproefd... niets '' hielp hun... zij moefeten tôt op het einde die " krach tige en overtuigende woorden aanhoo- d ren" Strafzithng : Maandag 6n zouden de " kwajongens die verleden week een dag deden verliezen moeten op straf zitten. Om 2 uren waren ze op hunnen post doch vroegen om mogen naar huis te keeren tôt Dinsdag, dit . we rd hun echter geweigerd met 67 stemmen Q tegen 15. Dadelijk moesten zij tegen wil en dank de werkzaamheden hervatten... ook , hebben zij gesproken, Maandag, Dinsdag en _ Woensdag... gesproken de eene voor de andere nagesproken... om niets nieuws te , zeggen. Eene uitzondering was de zaakrijke rede-' voerir g Dinsdag gehouden door onzen bekwa-men senator Mgr. Keesen. Wij zullen niet trachten deze leerzame ,° woorden samen te vatten doch hopen genoeg plaatsruimte te hebben om ze nu of later onze lezers geheel ter lezing te kunnen : opdienen. Ja het is kerk en godsdienst die ' door de cartelmannen beoogd worden in 1 hun wanhopig bestrijden van de wet. Met den achtbaren senator roepen wij ook : Wij vragen recht : Thans betalen wij twee soorten onderwijs : dat onzer tegen-" strevers, en het onze. Dat dulden we niet langer ! . Woensdag 15 April, zet de Senaat zijne werkzaamheden voort. - VERSCHILLEND NIEUWS. t — e Algemeene vergadering der Belgisehe Heide- - maatschappij. — De algemeene vergadering s werd gehouden den Dinsdag 31 Maart, te e 2 1/4 uur namiddag, in den zetel der maat- - schappij, Minderbroederstraat, 24, Leuven. t- M. Dierckx, voorzitter der maatschappij, r zat de vergadering voor, EERSTE BLAD. Zondag, 12 April 1914, Nr 15. Vijf-en-Zestigste Jaar.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De onafhankelyke der provincie Limburg: nieuws- en aenkondigingsblad behorende tot de categorie Katholieke pers. Uitgegeven in Hasselt van 1850 tot 1914.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes