De stem uit België

2037 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 13 Juli. De stem uit België. Geraadpleegd op 30 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/bz6154fw2n/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

IBureel : 21, RUSSELL SQUARI LONDON, W.C. Téléphoné: Muséum 2 6 7. Stem Abonnement : 2th. vota 3 maanden. SubscripHwn : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : .1 fl. Voor FrankHjk : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. of 1.50 fr. VOOR GOD EN VADERLAND. jde Jaargang, Nr. 43- (Blz. 1539-1546.) O plage : 11,10a. VRIJDAG, JULI 13, 1917 Registered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. ij^d. 11 Juli. De naitie-dag van het Vlaamsche volk is ïeer daar. Niemand minder dan Konitng Albert zei op 5 Oogst 1914: " Vlaimiingen, ge-denkt den Slag der Guildemi Sporen." Meer dan ooit gedanken wij hem van-daag, en meier dan ooit ook, zijin op dit oogen-blik de Vliamingen tamw aan Koning Albert op wiein ze in hoogsltie ibstantie rekenen om hun. volkisreCbtem. Trouw aan Vorst en Volk is onze dagorde op heden, en Frans Vain Cauwed&ert voegt er het prakitisch ardiewoord1 a)an. toe : vereenigt u : "D'ooc de vereenigiing moeten wij het bewijs. leveren van de ware gesteldheid van het Vlaamsche volksgemoed. De overgroote neerderheid van de Vlaamsche strijders en het Vlaamsche volk in den gemeene willen niets afweten van samenwerking met den rijand, en verwerpen het aktivisme met beslistheid. Het ontbreekt niet aan onwraak-bare getuigen^ssen, zoowel uit het bezette gebied als uit de toevluchtslanden, maar de aktivisten en hun anti-Vlaamsche hand-langers beproeven steeds opnieuw, de open-hare meening te misleiden over den waren geest der Vlaamsche Beweging. Wanneer wij echter een groote menigte onder de uitgewekenen weten te vereenigen op gezonde Vlaamsche en nationale beginselen, al onze macht voor zichzelf spreken. Reeds telt het Vlaamsch Belgisch Verbond in Xederland 4000 leden, en spoedig hûpen wij dat getal te verdubbelen. Dit feit alleen ieeds levert het bewijs, dat het Vlaamsche rolk met ons is en noch voor het aktivisme, joch voor het verkapt franskiljonisme, welke met onverdroten ijver zijn gedachten be-.lagen, eenige sympathie kan gevoelen." De Oorlog en de Vlaamsche Volkskracht. Godsdienstige Volkskracht. ons standpunt. Het Vraagstuk luidt als vo'-gt: "Hoe zullein [wij ons Vlaamsche volk op verstandelijk, ze-delijk, sociaal en godsdiemstig gebied opvoe-den, om al zijne mogelijkheden te maken tot werkelijkheid, om het eene eereplaats te laten, innemen in de beschaafde wereld, door deze ooirlogsschommeLlng in zoo menig op-ocht igiewijzigd? " Vroeger beb ik de ver-siandelijke, zedelijke en sociale opvoeding jesproken, tlhans blijft nog over de bespreking van de godsdienstige opvoeding. Het vraag-stuk ïu'dt dlus als vo-lgt : " Hoe zullen wij ons haamsdhie volk opvoeden, in den godsd'iensit, namelijk den katholieken en eenig waren en inVlaanderen traditioneelen godsdienst," ten einde al Vlaanderen® natuurlijke werkelijk-heden en mogelijkheden1, in oorsprong en dreleinde te verbovennatuurlijkem, ten einde letdopL van Godls schepping : de verheerlijking ajner volmaakthedan, te v erwe zenii j k en in het feit van een groot, schoon en heilig volk, ten einde het doel des menschen God te lennen, te bemimnan, en te dienen, te bevor-deren in de Vlamingen, ten einde hun eeuwig geluk te bewerken in dien hemel, het eenig ware vaderlandi, waarvan het vaderland op de wereld maar een onvolmaakte afstralmig is, ofbeter gezegd een schadiuw, ten einde "het •Vlaamsche volk ,als katholiek volk eene eereplaats te laten innamen in den moederschoot der katho£ieke Kerk, midden de nieuwe ver-toudiiiigen door deze oorïogschommeling ge-jchapen? " VLAANDEREN VOOR GHRISTUS. Om het vraagstuk alzijdig en doe'lmatig te beschouwen, is het vereïsoht vooreerst enfcele tphelderingein te laten voorafgaan. Een volkskracht die enkel zou gebouwd njn op1 natuurlijke ^ironden, op verstande-lijke, zedelijke en sociale grondvesten, en zich takel zou openbarein op die natuurlijke ge-bieden, zou per slo't van rekening bodemloos zijn, ondoelmatig blijven in hare inrichting, su onvolledig en onhekroond in haar opbouw. Het is nu eerimaal een feit dat een rriensch, dos een volk, geschapen is en verheven tot de bovennatuurlijke o>rdie, dat Christus door zijn levein, dood, evangelie, en Kerk, dat bovennatuurlijk leven heeft mogelijk gemaakt, ja verplichtend als de onontbeeTlijke voor-waarde van de aanischouwing Gods van aan-(ezicht tôt aangeziidhjt, in aile eeuwigheid. Christus zëlf heeft aan mensohen en volkeren den positieven kaitholieken godsdienst ver-opsnbaard, ials ©en gratie en een uitverkoren-he:d, en zoo een harmonisch en doeltreffend iatwoord geg&ven aan den aangeboren gods-dienstoood van volkeren en enkelingen, met aan te .toonen den weg, de waarheid em het ieven. Z:jn '.leven lang, ja eeuwien lang, ar-keiden aan het opbouwen van de volkskracht °p natuurlijk gebied, ware dus verganikelijk a buitenordelijk wCTk verrichten, dus ver-bien mœite. Zeker en vast kan iemaind zoo «lalistisch of utilitaristisch aangelegd'zijn dat bij zijn leven lang en eeuwen lang op natuur-gebred. voor de volkskracht .arbeide, uit volks-liefde, om 't touter genot der groote en (t) Zie " Stem uit België," nummers 23, 28, *)> 32, 33, over verstandelijke, "edelijke, sociale volkskracht. schoone volkskracht, uit gloriezucht, of om de stoffelijke voordeeten d:e er uit voort-vloeien. Maar zij'n idealisme en utilitarisme zou rap teleuffgesteld zijn, wanneer hij de taistorische ervaring opdoelt ofwel dat die natuurlijke volkskracht instort bij gémis aan godsdienstigen verantwoordelijkheidsonder-grond, ofwel dat die natuurlijke volkskracht zichzelf verwoest door de verrottende kracht der onbeitoom.de menschendriften, en de uit-bating der opgebouwdte volkskracht voor elks persoonlijke doeleinde, ofwel dat de verstam-deïjfce en sociale kradhit wordt ondermijnd door 't igiemds iaan ziedelijfcheid, zedelijkhieid vermist door 't gemie a-an positieven en waren boven 't bovennatuurlijk leven verwoest of doodt het natuurfeven niet maar loutert, ver-mooit, veredelt çn verheft het. Daaruit volgt dat wij die arbeidetn voor de volledige Vlaam-she volkskracht, oc*k de godsdienstige inbe-grepen, in zake verstaindeddjke, sociale en natuurlijk zedelijke opvoeding kunnen samen-gaan en samenatreven met ongeloovigen of bekampers van de kalthioliciteit. Wij kuinnen met hen saimengaan een lieel eind wegs, in aie rech'tzùnnigheiid en geestdrift ofschoon "wij verder gaan, dan z'j. Ik zeg echter meer: door samenwerking voor dat ideaal der ma-tuurlijke Vlaaimische volkskracht, kunnen wij heel wat ongeloovigen, verbitterden en onwe- De gelukzalige Anna a Sto. Bartholomeo die twee malen Antwerpen redde van den oorlogsgeesel. Naar de teekening van Meester Albert van Mechelen. gadsdieinst, die leiding, wet, waarborg en verantwoordelijkheid vastsitielit, ofwel door de geesel vain Godi die de volkeren in zijn hand boudt en ze laat storten in heit zand, omdat zij zichzelf vergoddelijken'en nr'let willen bui-gen iaJls. een1 voetschabel voor Hem. In 't kor.t gezegd : " Wat baat het een inensch en eem volk d'e heele w^ereld te winmen als zij hun zie'J veïl'iezen. IClaarduidelijk gezegd : het ware weinig gebaat 1t Vlaamsche volk verstandelijk en sociaail te vertieteren, zoo, die wetemscbap werd misbruikt om Gods gezag af te werpen, zoo die sociale welvaart oorzaak werd van onzedelijkheid en kinderbeperking, enz. Om aJl die redenen, ils de leus zoo echoon: Ailes voor Viaanderem en Vlaande-ten voor Chirisitus. U it voorafgaande besdhouwing mag men ■ echter niet besluiten dat de natuurlijke volkskracht, in zichzelf, verwerpelijk en. verderfe-lijk of onmoge'lijk is, zonder bovennatuur-lijken, grondslag, doortrilling en bekroning. Z j is goed en heilzaam in de maait harer mogelijkhedd en beperktheid, maar zij is halfsoh ein per slot van reklening ondioelmatig voor het einddoeleinde van den mensch en van een voilk. Evenrnin mag men besluiten dat diewijl die injatuuirl:jkie volkskracht op zicli-zelf een gevaar kan zijn voor den godsdienst, ja dikwijl» verwijdert van de essentie en den geest van den godsdtanst, diat men ze bekam-pen of beletten moet. Ziij kan even wel aan-gewend worden tot een macht voor en eene verheerlijking vani den godsdienst, en daaren- tenden tot Christus terugbrengen, de klein-geestige en fanatieke Belgisahe onverdraag-zaamheid sttopzietiten en de lrefde voor elkan-ders persoon en peirsoonlijkheid doen heer-schen in die vele betrekkingen der samenle-ving. Want men vergete nimmer dit psycho-logisch feit : Belgische tweedracht gâat veel meer over personen dain over princiepen en maakt onze politiek hatelijk en kinderachtig. Dezelfde opmerking, het weze teriioops gezegd, geldt voor velen oezer Vlaamsclhe socialisten, die van hun socialisme veel meer «en personenzaak dan een princiepenzaak 'hebben gemaakt. .Ik Itwijfel ,er niet het minst aan, dat zij met ons zullen hand in hand gaan tot de oplossing der Vlaamsche kwestie die . desociale kwest'e is van VUaanderen en daar-door veel nader zullen gebracht worden tot de katholieke démocratie. Om aile verwarring tle voorkomen voeg ik er ten slotite bij dat de Vlaamsche beweging heel wat ainders is: als, de Vlaamsche Volkskracht. De Vlaamsche beweging is de strijd voor de itaal als het onontbeerlijk middel, de conditie "sine qua non" der Vlaamsche volkskradht. De Vlaamsche volkskracht, het Vlaamsch levenj op verstandelijk, zedelijk, sociaail, godsdiemstig gebied, is het gevolg van de Vlaamsche beweging, dus niet het doel, niet het voorwerp. "De Vlaamsche beweg'lng heeift iniet voor doel het Vjaamsch leven zelf, dat een natuurlijke groei en ont-•wikkeling is, maar wel ruimte, vrijheid te geven aan het ooitstaan, het groeien en het bloeien vam het Vlaamsch leven, door de verovering^van, dus door den strijd voor het onontbeerlijk middel, het taalrecht." En dewijil het taal-recht dus een natuurrecht is van een mensch en ean volk, kan en moet heel dat volk saimenwerken voor dat nataur-menschelijk en eenig manschwaardig recht. Uit dit ailes blijkit klaar onze katholieke opvatting van de leus " Ailes voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Cbristls," en onze veir-houding tot onze strijdgenooten die enkel de leus "Ailes voor Vlaatnderen " iin huin vaandel BETEEKENIS VAN VLAANDERENS KATHOLICTTEIT Hat Vlaamsche volk mag bogen op een onafgébroken en vlekkelooze tradiitie van kiatholiciteit. De historié bewij&t dat klaar en de psychologie vain het hedendaagsche Vjaamsche volk, daar waiar zijn Vlaamsclh-'heid ongedeerd bewaard blijft. Het katholi-cisme—ik zeg niet de politieke kathoiliiciteit— maar het katholiciisme als Kerk, is voor Vlaanderen de eenige onderrichtende en op-voedende kracht geweest. Ik heb nooit kunnen v.erstiaajn hoe iemand kain of durft ons kaitholicisme beschuldigen een domper geweest te ziljn voor 't Vlaamsche volk. Niet aillaen heeft Vlaanderen, Ejk aile landen, onderwijs ein schoolinirichting te danken aan 't katholicisme, maar het katholicisme in zijn pastoraal weik doende geestelijkheid bleef altijd getrouw aan de taal van het volk. "Waa,r allas rondom, doc»r geweld of ge-■woonte, w.erd ontvla-amscht, waar de Vlaming met zijn taial kaal in het hoekje werd gëïet, daar stond de priester nevens hem, als de itoevlucht der kleinen, en 00k omdat hij wist dat de taail gansch het volk is,\en dat het katholicSsme iniet op de .rasindividualiteit mag worden, gehangen als een kleed, maar moet ingrijpen iin 't vlaesch en bloed van de ras-persoonlijkhieid." En nogmaals vraag ik mij af : wat zou er geworden van de Rubeniaan-sche vleescthelijkheid vian 't Vlaamsche vollks-karakter, zoo heit onbeschaafd. onopgeivoed, aan zichzelf had overgelaten gebleven, meer zoo, het tot een vastemaivondpak door een vreemde beschaving had miisvormd geweest, en niet beschaafd en gevormd door de mys-tiake kriacht van het katholiciisme. Dat volk had enkel het hooger leven van zijn gods-diénst om zich te beschaiven, het had niet Ejk andere vo.teeren de rasfieiheid, de nationale eenheid, de wetanschap. "Daardoox komt het dat wanneer 00k die laatste steun van onze volkszelfstandigheid, en onze volkisbe-'schaving wegvalt, ons volk valt niet enkel buiten zichzelf maar aelfs buiten allé men-Sc'helïjkheid."Evenmin, kunnen wij deln kleinzieligen haat van den papegaai Maeterlinck tegen wat hij noamt 't domme Vlaamsche volk verklaren, tenzij uit gekwetsrten hoogmoed, omdat zijn jlitterair werk—^zijn poppenstelsel—niet werd gesmalakt dooc ons Vlaamsche volk, te gezond, te kinderlijk ruw, te Homerisch eenvoudig in vlaesch en bloed, om zich om schimman te bekommerein. 't Vlaamsche volk dom ! Noch-tans Maeterlinck kent zijne wereldvermaarde kuinstgeschiedenis. Hij moet nochtans ver-staan dat dat volk van een onbestorven volkskracht getuigt, door het feit dat spijts aile taalverdrukking, het nog leeft en beweegt. O ik wensch diat Maeterlinck nog wat moge levien, om te zien wat volk dat is, en weet ein kan, en doen zal, den dag van zijn taa"> en volksvrijheid. 't Zou wel kunnen gebeu-ren dat Maeterlinck dam zijn w.egloopen uit dat ruw volk beklaagit, dat hij zal willen terugkoman, om wat eer eti glorie op te rapen, nu dat dit volk groot is, tenzij zijn haat voor 't katholicisme die een andere oorzaak is van zijn haat tegen Vlaandereln hem terughoude. Wij zijn heel wat wijzer geworden, en waar men vroeger zegde dat Franschonkundigheid domperij was voor 't Vlaamsche volk, daar zeggen wij nog dat de grootste dompers van 't Vlaamsche volk zij zijn die dat vo Ik willen verfransche®. Er iis meer. " H,et is voor ona een historisch feit, een ondervinding van elken dag, en darhalve een stelregel en een taktiek diat de bewaring an toekomst der Vlaaimsche katholiciteit ligt in de Vlaamsch-heid vain Vlaanderen, en de ontvlaamsching Loop.t evanwijdig meit de verheidensching." Daarom was de vrijmetselarij steed's de vijand der Vilaamsche Beweging. Daarom bekampt de vrijmetselairij ions ideaal met al q de macht van, haar organisatie, en was helaas onrechtstreeks daarin geholpen door enkelen uit hooger,e katholieke wereld, die kinderen van hun tijd en, hunine opvoeding, schijnen zich veel meer te hebbeni laten geleiden door politieke bescho'uwingan, dam door het zicht van een volk, dat door de vermihking van zijn Vlaamsche natuuir, 00k zijn katholieke niatuur, die er op gagreffeld stond, liet ver-minkein. Eh doit deze opmerking juiist is, wordt Weil bewezen door het feit dait jmist voor den oorlog, de bisscboppen begonnen waren met de vervla'amsching der Leuvensche Aima Mater, en diat ma den den oorlog de volledige Vlaamsche Hoogeschoo'is zal worden doorgezet. Dat ons Vlaamsche volk 00k door katholieken van zijp, naituurrechtj dlus katholiek recht werd verstoken, is bij velen een bittere ervaring geweest en heeft meinig katholiek geweten in het nauwe gebracht, des te meer "omdat Vlaanderen tusschen het protestanitsche Engeland, ein het amoreele Duitschland, is en worden kan meer en maer een bolwerk van invloedrijke kaltholkite'.t,

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1914 tot 1916.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes