De stem uit België

1862 0
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 20 Juli. De stem uit België. Geraadpleegd op 01 juli 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/8w38051t4m/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

IBureel ; 31, RUSSELL SQUARB, LONDON, W.C. Téléphoné: Muséum 267. ïDe Stem VOOR GOD EN VADERLAND. utt JSclgfe. Abonnement : 2sh. voor 3 maanden. Subscrlption : 2sh. for 3 months. Voor de Vereenigde Staten : 50 cts. Voor Holland : 1 fi. Voor Frankrijk : 2.50 fr. Voor de soldaten : lsh. 3f 1.50 fr. I "de Jaargang, Nr. 44. (BJz. 1547-1554.) Oplage: ii,ioo. VRIJDAG, JULI 20, 1917. Registered at G.P.O. as a Newspaper. 8 blz. AAN DEN LEZER.—Nogmaals werd ons eene ver-hooging van 10 per honderd opgelegd. Wanneer zal îket eindigen? Toch houden we vol; we zijn echter verplicht op 8 b!z. te vallen tôt meerdere hulp ons loekomt. Zoo zijn we verplicht deze week, ons men-gelwerk te verschuiven bij gebrek aan plaats, daar wij op 12 blz. rekenden. Wij beloven onzen lezers echter jat zulks een allerraarste uitzondering zijn zal en ons Mengelwerk verder geregeld zal voortverschijnen. 21 JULI 1917. Betgie's officiëele dag, gewijd door de «edachtenis van den vrijdom op d:en dag plechtig bekroond in 1831 ! Ons Staatslot is een sl'eutelstuk tt zijn in meiischakeling 'ter West.ersche Staten, ai zijn vue dan 00k slechbs een erg-enge driehoek gronds aan de Europeesche west. hist ; meer nog, het zwaarte-middenpunt te ajn in de keizersche diplomatieën van Oost ea van West. En, naar binnen beschouwd, 2 jn we het kruispumt der Westersohe nationale beschavingen en talen, ja zelve als de •terre d'expérience " van het moderne Staats-leven.Kntische standpunten als deze bekleedt men met zonder zware moeilijkheden, zonder çevaar en angst. Ook dit jaar, dezen dag is het een bede voor de toekomst die angstig uit ons hart ojmrelt na het dankende "Te Deum " : Houd ons vrij,. Heer, vrij van wasar 't ook wereldsch zij ; steun onzen Vorst en 1 cht degenen voor die heden en morgen onze belangen in het Internationa e pleit zullen te vertegenwoor-jigen hebben. Vrij, onafhankelijk naar buiten, zooals 't ns vôor deze weréldramip, zullen we dan Dnder Gods hoede de verbeteringen en rechts-herstellingen wel wet en door te zetten in 't binnenland ten bate der vrije personaliiteit \an elken burger en der vrije nationaliteit tau Vlaanderen en van Wallonie. O De Oorlog en de Vlaamsche Volkskracht. SLENTE R-KATH O El CI TEIT. Velen, onder de echt-galoovigen, houden er ternauwernood een slenterachtig gods-iienstleven op na. Een mededoen, en een medeloopen is het met de massa, de gebrui--, Je - "woonten, het iniddan, de overleve-ring, geen (diepe overtuiging, geen dagelijk- • sche zielnood, geen godsdienstgenot, geen godsdienstige fierheid noch bezieiing noch geestdrift. Voor hen is het godsdienstleven een juk dat zij zidh gedoogen omdat het ge-nukkelijkst is voor hun rust en voor hun positie in de samenleving en 't bepaalt zich vooral tôt enkele gebruiken in 't openbaar leven: naar de mis gaan 's Zondags, en zijn Paschen houden. Maar laat die menschen in de vrije wereld, laat de muren van het midden instorten, de ovenlevering ontsoha-kelen, den dwang der gewoonte wegvallen, en de praJktijk van 't godisdienstig leven houdt op. Wie daar een voorbeeld van wil, werpe een vluchtigen oogs'iag op zooveel katholieke jongens van onze Vlaamsche dorpen thans in het leger, en de gemakkelijkheid waarmede iij hun godsdienstplicht verwaarloozen. Hij «'erpe een oogslag ojiFhet godsdienstig leven, neen op 't materialistisch leven van zooveel fereformeerde soldaten hier in Engeland, die u verrçtonderd bek'ijken als gij ze voor de ôondagmis aanspreekt en u zeggen dat zij eenmaal terug in hun dorp hun godsdienstplicht zullen kwijten. Heitzeiffde geldt voor ie vluchtelingen. Wie „daarover twijfelt raadplege de aalmoezeniers, wier leven en "erk, m 't vluchtelingenland, wel buiten ;evaax is, maar veell m nder, troostrijk als t aalmoezenierschap op 't front. En wat me soms doet sclireien is dat goede plichtkwij-ende lamilies maar di"£ argument hebben om mn godsdienstig i/even hier te wettigen : Wij hebben dat te huis altiijd zoo gedaan, wij ioen hier lijk te huis. Neen, mijn brave menschen dat is niet voldoende : gij moet het doen omdat uw katholieke godsdienst de ware de eenige ware, verstaat gij dat ! En weerom hoe weinige onzer menschen hebben waarLjk -een juiste opvatting van de alge-neenheid van ons katholicisme, met andere J''oorden van de eenzelvigheid van het katholicisme, in leer en daad, de heele wereld ioor! Nogmaals dat slenter-katholicisme is geen overtuiging van de waarheid, geen leven "an, voor en door de waarheid. VERPOLITIEKT KATHOLICISME. Er hoeft een onderscheid gemaakt tusschen ™hol:eke politiek en verpo'itiekt katholi-Msme. De katholieke leer, als positieve op-luistering, verklaring van natuurwet, volken-recht, en nationale wet, moet de Staatkunde leiden. Helaas, zij wordt veelal verbannen eo de staatkunde ontaardt, en buitelt h-als ^ver kop in het wettelooze. Dat is de groote ';waal van dezen tijd en de oorzaak van de forlogskwaaV. Anderzijds nu wordt het ka-wolicisme verpolitiekt door de menschelijke driften. Eerst wordjt het een formaliteit, dan een uitwend g vertoon, dan partijschap, dan Heinmenschelijkheid, dan onverdTaagzaam-heid, dan misbruik van het heilige voor ®ensohelijke ambities. Wat gewordt er van de vrijheid van het Evangelie? van de naas-tenbefde? van het bindend gezag der Kerk? van de wet Godis voor welk eenieder buigen moet? Principieel katholicisme wordt ver- waterd. En godsdienst en priesters moeten boeten voor de verwereldlijking van 't katholicisme door menschelijke partijschap be-werkt. Een Staatsbestuur, met kath%Aeken naam, wordt voor de oogen der mensclren het katholicisme en al de politieke fouten van dat Staatsibestuur, worden den godsdienst ten laste gelegd. Een massa menschen, uit levensnood en behoud van positie, verandert van godsdienstig vel, lijk de caméléon vol-gens 't kléur van 't Staatsbestuur. Politieke benamingen als kJerikal'isme, libéralisme, socialisme beteekenen enke' houdingen, tegen of voor den godsdienst, meer tegen o£ voor de bedienaars van den godsdienst. 't Is een heele verwarring, want hun eigenlijke zin is onbekend, en daar al de gëdachten door politieke gevoelens verblind zijn, wil men niet erkennen en onderscheiden wat goed of slecht is in die verschillende stelsels, maar a pr'ori wordt ailes goed Of afgekeurd. Hoe pijnlijk voelt ons katihodicisme daarvan de noodlottige gevolgen ! Hoeveel menschen beschouwen den priester als een politiek man, en een politiéke hulp, dit wil zeggen een helper voor 't verzekeren van stoffelijke welvaart, en niet als de bedienaar der sakramenten en de uit-deeler der barmhartigbeid. Hoeveel schijn-heiligheid en godsdienstaanstellerighe d wordt er niet door veroorzaakt ! En hoe wordt het godsdienstig bewustzijn van zijn inhoud geledigd ! Bleef de po'itiek op haar —u i ; : 1. : „ a ~ ^ ^ 1, „ i, „ i J . J — snapt hij niets van. Wat zouden die hande-laarskatholieken schreeuwen moesten onze priesters, lijk in de anglo-saksische landen het zesde gebod der heilige Kerk toepassen volgens welk het kathol'.ek volk verplicht is zijn priesters te onderhouden, en het doot met zooveel edelmoedigheid, omdat zij de bediening dei sakramenten beschouwen als de eerste noodzakelijkheid in hun katholiek leven ! Menige katliolieiken zijn met d;'en geldgeest bezield, of beter aangetast. Moet îk een typisch voorbeeld geven? Een Brus-selaar komt me vooTspraak vragen voor een bediening. En, ofschoon ik er niet naar vraag—want we moeten aile menschen die in nood zijn helpen, om 't even hun godsdiens-t ge opinie, dat is de eerste wet der katho'ieke liefde—ofschoon ik er niet naar vraag legjt hij mij al zijn katholieke titels voor, ten bewijze hij levert voedsel aan drie vier non-nenklooster^te Brussel. Dat is commercieele •lcathol iciteit. 'k Heb het heip ook gezegd, want ik wist heel wel dat die man naar geen mis ging. En 'k heb lang zitten denken op dit vraagstuk : hoevelen zo-uden niet hun katholieke kleur verschieten, richtten de kloosters een cooperatieve in, tôt eigen be-voorrad'ng? 't Is 't oude woord : wiens brood men cet, diens taal men spreekt. Dan a'Iaat dat commercieel katholicisme samen met het verpolitiekt katholicisme: en daaruit komt het voort dat zoo weinig in ons land werd v. r~\ O fA Cl rl Aolrmtifrn wi 17P Vfinr Vormelingen van Rugby en omstreken met Peter en Meter. Br. Vermast. Rev. F. Jarvis. D. Odilo Frelinx, o.s.b. Z. H. Mgr. De Wachter. ware de vrijheid van het Evangelie gehand-haafd, de fanatieke onverdraagzaamheid zou wegvallen, het katholiek liefdewerk zou kun-nen doorwerken, en de politiek zou in de eerste plaats het heil van het vaderland beoogen, op nationaal en internationaal ge-bied, en het katholiisme zou geen politieke stelse'ls moeten tegenwerken, omdat zij niet zouden gekant zijn tegen de waarheid in leer en daad van het katholicisme : en 't katholiek geloofsleven zou vrijen toegang hebben bij zooveel personen, die het nu uitsluiten, om ireden van 'hun politek stelsel en de persoon-lijke veeten van den partijistrijd. Ailes wat goed, waar, schoon en heilzaam is, immers, vindt plaats en ruimte en vrijheid in het katholicisme:^ Dan zou niet gebeuren wat wij nu zoo dikwijls gebeurde, dat menschen die nochtans in God gelooven, mij de deur wijzen omdat zij socia'ist zijn. Ja het is een gewich-t'g vraagstuk en ik denk dat wij het moeten durven bij de hoornen grijpen, uit liefde voor ds zaligheid der zielen. aile evenbeelden van God. COMMERCIEEL KATHOLICISME. Het commercieel of handelskatholicisme is het katholicisme uit geldzucht, u t geldnood, uit eigenbelang. Zoo verkatholiciseert men winkels en herbergen en cinémas en theaters, kortftm heel het plezierleven. Bij ons is 't katholicisme een macht, derha'.rve heeft hst een zekeren geldekjken rijkdom. Deze basit men uit voor zijn eigen profijt. Mèn keert en draait zijn godsdienst volgens 't meeste profijt, lijk de keizer van Duitschland, zoo de bladen schrijiven. Met zich katholiek aan te stellen kunnen ze aan een positie geraken, verhooging krijgen, enz. Ze zien heel 't katholicisme in 't licht van het geld. Een priester is iemand wiens broodje gebakken is voor zijn leven, die er dik in zit. Of d e priester nu den rijkdom heeft door familie-erfenis, daar kijken zij niet naar. Of d.e priester nu, lijk de meesten onzer priesters, heel zijn fortuin weggeeft in goede werken, dat vermelden zij niet. En zij vermoeden niet dat zoo onze priesters moesten ileven met de schaalcentjes of 't karig vergoedingsgeld van den Staat, dat zij honger zouden moeten lijden. Dat de kloosters smoorrijk zijn, dat staat bij onzen handel^,arskatholiek vast, hoe die zoogezegde rijkdom gebruikt woTdt, dat vermeldt onze handelaarskatholiek niet. Daar-bij, een goede priester voor hem is enkel I*ij die hem geldelijk helpt: want van 't merk-teeken van het heilig priesterschap daar algemeen nationale belangen, als het drank-misbruik en de openbare zedelijkheid. Hoeveel katholieke menschen hier in Engeland deden niet protestantsch omdat zij van een protestantsch komiteit afhingen, ja spra-ken tegen hun eigen katholieken godsd lenst, omdat zij dachten meer te krijgen van hunne gas.theeren? Deze ervaringen zijn van de droevigste uit mijn leven : dat voelen, dat tasten van de onzelfstandigheid van ons volk, van zijn slaafschheid in ailes. Neen, het kathoi cisme is geen koopwaar, waarop men afdingen kan : "C'est à prendre ou à laisser." Het vergt dat men aile stoffelijke welvaart kunne opofieren aan zijn princiepen : ja, tot daar waar de princiepen zich tegen ons kee-ien, tegen ons vleesch en bloed. Daar is zijn hoogste bloei : het lijden en het marte-laarschap.ONWETEND KATHOLICISME. Hooger teekende ik reeds aan het onloo-chenbaar feiit der verheidensching dus der ontchristelijking onzer moderne wereld. Het -matérialisme heeft a'is leer en daad, de gees-telijke levenswaarden als iets bijkomends en vormelijks gebannen. De wetenschap, de positieve en proefondervindelijke schijnt het n enwe licht te zijn, maar de wereld verbetert er niet door omdat 't zedelijk karakter wordt verwaarloosd en de blijvende beginselen van wijsbegeerte en godsdienst vergeten. Maar ook ons katholicisme gaat achteruit omdat zijne volgelingen niet voldoende onderlegd zijn in de wetenschap van hun geloof. Ik wil echter die wetenschap niet te hoog aan-si.iaan. ^'etenschap zal altijd het voorrecht zijn van enkele uitverkorenen. De massa volgt de leidende starren en in godsdienst zaken vooral, wordt de massa veel meer bein-vloed door godsdienstige^ daden dan door godsdienstige beschouwingen, en is altijd conservât'efgezind binnen de overlevering en de opvoeding. Maar we mogen de daad niet scheiden van de gedachte. Voor ons Vlaamsch volk vrees ik niet dat,, te dezer tijde, de wetenschap een gevaar zou zijn vooo: den katholieken godsdienst. Ten andere echte wetenschap is voor den godsdienst nooit een gevaar. Het is er een sterk.te en een bewijs-voering van Want velen vergeiin wellicht dat ons geloof een redelijk geloof is, en dat er een wetenschap bestaat van de gelopfwaar-digheidsgronden van ons geloof, zonder nog te spreken van de godge'eerdheid. Een tijd echter komt, dat de wetenschap feitelijk een gevaar zou worden, zoo wij er niet op tijd op bedacht zijn om de harmonie van geloof en wetenschap en de redelijkhed van ons geloof aan ons volk in te prenten. Te dezer tijde, echter, bewijst de nauwkeurige studie van de opwerpingen tegen het geloof,' in onze Vlaamsche middens, dat die opwerpingen meestal voortkomen uit een keeraafsche voorstelling van onze geloofspunten. Daar ligt het feit van de onwetendheid van onze katholieken in godsdienstzak'en. Zij kennen wel hun gebe-den en hun p lichten, maar zij z;jn hun cathe-chismus vergeten. Zij hebben hem eertijds wel van buiten gekend, maar nimmer van binnen verstaan, en t'ai van woorden uit den catechismus zijn voor hen Hebreeuws.ch ge-bleven. Hetzelfde gcldt nog veel meer voor de liturgie der kerkelijke plecht'gheden. Ons voile geniet dat niét, voelt er niet de schoon-heid van. Zij gaan naar de mis, maar stel hun eens de vraag wat de mis is? Is het niet bevreemdend dat onze vluchtelingen en soldaten zoo zelden de mis laten lezen voor hun levende of overiedene bloedverwanten en vr'enden? Hier moet ons Vlaamsch katholicisme volstrekt onderdoen voor het Iersch katholicisme. Ik vraag mij waarlijk af, of wij ons volk niet moe hebben gepredikt. In elfc geval, we hebben te veel gemoraliseerd, niet genoeg de rijkdom en beteekenis onzer dogmas ontplooid, n et genoeg onderwezen, in menschentaal, niet methodisch geloofspunt na geloofspunt uiteengezet. We hebben te veel gedaan aan groote sermoenen die nemand verstaat, ofschoon elk zegt dat hij het heeft verstaan. En we vergaten wellicht, dat zoo er duizenden nog onze kerken vuilen, duizen-den wegblijven die niets meer vèrnemen van godsdienst'g onderwijs, tenzij den dag van hun huwelijk of op hun sterfbed. Waarlijk we moeten ze gaan opzoeken in hun huis, op hun werk. Door onze sociale werking kunnen wij ze benaderen, maar is de tijd niet aangebroken om openbaar op de hoeken van de straten Christus gekruisigd te gaan pre4i-ken? Of zouden onze onverdraagzame menschen met steenen naar ons hoofd gooien? Maar aile verderf mag openbaar gepredikt worden, krachtens de vrijheid, is het dan niet hoog tijd dat ook wij de wet der vrijheid in onze handen nemen, tot uitbreiding van het rijk Gods in de zielen? HALF KATHOLICISME. Geheele menschen zijn zeldzaam. Halve. menschen of een .kwau of driï kwart nien-" ' " schen, de wereld loopt er gruisdik van. De wereld haat niets zoo zeer als een geheel mensch, "un homme intègre," zegt de Franschman, wiens levenswijze integraal is. Geheele katholieken, onomkoopbaar, beoefe-nende het kathoicisme, voluit en volledig, daaraan heeft ook Vlaanderen een schrome-lijk tekort. Het katholicisme is goed voor vrouwen en kinders. Dat is de spreuk van zooveel onzer opgegroeide mannen, die al-hoewel gedoopt, en gevormd en katholiek onderwezen en opgevoed zoo maar hun ge-loof op een cynische wijze verlooehenen, wat zeg ik, onteeren en ontheiligen, met het hoog-moedig en zelfgenoegzaam als minderwaar-dig op zij te zetten, om het weer te hernemen met den ouden dag omdat zij dan' weer kindsch worden en vrouwelijk. En is dat niet de werkelijkheid? Is minachting van 't geloof niet de welbekende waarheid be-strijden en zondigen- tegen den heiligen Geest? Het katholicisme is goed in vredes-tijd, maar niet in oorligstijd : Is deze niet een mondgemeene so'datenspreuk van veel onzer Vlaamsche katholieke jongens, alsof men het recht had het geloof buiten te cijferen voor een' tijdeke uit ons menschelijk leven? Het geloof is goed als wij weer te huis zijn in ons dorp of onze stad, zeggen veel anderen, alsof het katholic'sme iets regionaals ware en niet algemeen geldend, en universeel. Verder, hoevelen die hun katholicisme in hun broek-zak steken, binst hunne bediening van zekere posities als de kruigsdienst, de kolon'aie dienst, de politiek, enz., weerom alïof 't katholicisme maar een speelgoedje ware voor 't privaat .'of 't familieleven, en niet in de eerste plaats de oplu'stering ware, de vere-deling, van aile hoogere en buitengewono bedieningen. Waarom zou een theaterspeler, een sportman, een vlieger, enz., niet even goed katholiek kunnen zijn, als een vreed-zame burger zonder dat zijne profess e er bij verifteze? Van waar komt dat gedacht van tegenspraak tusschen een wereldsche bediening en katholicisme. Hetzelfde stukken en brôkken katholicisme wordt toegepast in 't zedelijk leven. Ja ik weet wel die beschul-diging van half katholicisme is toepasselij'k op heel de katholieke wereld. 't Is mets anders als een bewijs van den afstand tusschen ideaal en zijn verwezenlijking, tusschen t' weten van de waarheid en 't doen van de waarheid, tusschen de helderheid van den geest en de wispeùturigheid van den wil, tusschen '.t goede vooTnemen en de krankheid van het vleesch. Maar het schijnt me dat er bij velen onzer katholieken iets meer is, name-lijk het cynisme van hun spreken over en hunçe houding tegenover het geloof. Een katholiek van de daad zal graag erkennen dat hij zondigt, en het betreuren, uit drang van zijn geloof, maar onze halfbakken katholieken erkennen hun zondigheid niet, berou-wen etr zich niet over, maar handelen juist alsof het hunne konde kleeren niet raakte. Zij maken zich een godsdienstje op hun e'gen hand, zij beoefenen het vrij onderzoek in

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De stem uit België behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Londen van 1916 tot 1919.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes