De Vlaamsche smeder: nationalistenblad

1163 0
13 oktober 1918
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 13 Oktober. De Vlaamsche smeder: nationalistenblad. Geraadpleegd op 05 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/m61bk17m1m/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

ZATEROAG, 12 OCTOBER 1918, te 7 uur 's av. SHOOTE NATIQNALISTISGHE VERGADERINS in ds Zaal der Académie, Academiestraai Bestaande uit : I° Liederavond, aan fe leeren lied : « De Zwarte Leeuw » \ Delaet ; 2° Kunstfeest ; 3° Débat over : Is de taalverdrukkmg de oorza van de ellende in arm Vlaanderen.i 5MEDER Ie Jaar«ant». — Nr 27. Zondasr. 13 October 1918. Priis 10 centiem. ZOO DE OUDEN ZONGEN, ZOO PIEPEN DE JCNQEN !! - MENSCHEN VAN VLAANDEREN ! Wij zijn in strijd met on; Regeering, oindat zij ?ns als stiefkinderen in eigen land behandelt : Zij heeft onze kinderen door Vlaamsch onkundige officieren onnoodig in den doo gejaagd, ons onze weiVaart ontstolen door onverdiende begunstiging der Walen, door de domheid te onderhouden in ons laod, door ons de gelegenhei te cnthouden knapp ,v;akmenschen te worden. Zij heeft oaze taal verdrukt! Zij heeft ons in den oorlog gejaagd! Zij heeft onze vrije mannen gebroodroofc Zij lieeft onze Vtaa; chgezinde priesters verbannen! Zij heeft ons arm gemaaktl Zij heeft onze eigen soldaten getergd, gepijnigd en ççdood! Âlli vardrukte, kl&mio lândsn Staan op. De twee vechtende partijen beweren beide voor het recht der kleine volkeren te kampen. Wij zijn di logisch, wannesr wij cie zelfstandigheid van Vlàanderen eischen. Oekraiene werd vrij ! Polen dwong zijn recht op be^taan af! Finland veroverde zijc vrijheid! Ierland veel;/ voor zijn recht! fndië eischt zelfbestuur l Waarom moet Vlaanderen wroeten en zweeten om het Walenland met zijne miljarden, -d: wij meer betaalden, n min ontvingen, uit te rusten met aile hulpmiddelen om handel en nijverheid te doen bloeien, terwijl wij armer en armer worde gemaakt. Ds dtld haar pllcht nletl Wij eischen recht, welvaart, gelijke kans om vooruit te komen in de wereld. Van Hàvere niets te verwaclitea zoolang eene reusachtige volksbeweging ze niet tôt erkenning van ons recht dwingt! WÊÔ mail is en durft dcnkëilj zal d begrijpen. Klagen en jartimeren, rustig blijven em vragen, hielp niet gedurende 85 jaar, De daad «IPSCfl kfill OI1S redd&n! Op dus, ipannen e vrouwen van Viaandëïen, onze voorouders stonden op als 't moest en een Volk heeft de rechten, die het durft afdwingen. Slechts door kracht; optreden, kunnen wij ons redden. Weest uwer voorvaderen waardig. Staat op! Uwe heiligste rechten worden met de voeten getrecïbn. Breekt de macl der tirannen van het Vlaamsche Volk, de beulen onzer kinderen, de bloedzuigers van een Volk, dat eens rijk, ontwikkeld en machtig was. We erstand buigerplicht, als rede wet en eer vertrapt worden. Gedweeheid is lafheid, als de dood van een gansch volk op het spel staat. Met honderd duizend< hebben wij besloten xecht te bekomen voor onze taal en ons Volk. Wij WËIIôIl Z0lfbestuur! Weg met de VOOggdenX RSCht VGO 41/2 miljoon VEamingen! Een Vlaming heeft zoowel het recht in eigen taal geregeerd, en onderwezen te worden, als een Waal! OPEN BRIEF der katholieke Aktivisten aan de E. H. Geesteîijken. GeVioor gevend aan den inntrlijken drang van hun Katholiek-Vlaamsch gemoed, in van hun streven voor GoJ en hun geweten, richten de Katholieke Vlaamsche Aktivisteft het woord tôt U. Zooveie ieiten, die bij de geloovigen den indruk wilien verwekken alsof er tegenstrijdigheid zou bes'aan tus-schen het Katholiek geloof en de Vlaamsche Aktivistische overtuiging, nopen hen tôt het schrijven van dit kort verweer. Men w'1 het doen voorkomen alsof de strijd, dien de Vlamingen thans voeren, ingegeven werd door min edele doeleinden en indruischen zou tegen de wel begrepen deugd van Vaderlandsliefd DE HUIDIGE STRIJD IS DIE VAN VROEGER. Die bewering werd nog door niemand afdoende gestaafd, wel integendeel. Mose er ook een kentering ge' omen zijn ten goede in de manier en de krachtdadigheid waar-mede de strijd tnans gevoerd woidt, hel doel der Vlaamsche Beweging — wat men er ook van zegge en wat blijkt uit al onze handelingen — is datzelfde gebleven, waar-voor vele priesters en seminaristen vôôr den oorlog viverden, maarnu door hooger bevel verhinderd worden openhjk aan mede te werken ; namelijk, 't volîe, vrije Vlaamsche leven voor het Vlaamsche Volk mogelijk te maken. Dat we volkomen berechtigd zijn in eere en geweten dien strijd aan te durven, v'.oeit voôrt uit ons Viaming-zijn. God immers schiep ons Vlamingen met ei en tdal en eigen zeden, lijk Hij zooveie volkeren en rassen schiep met voor elk bijzondere eigenschappen. Wanneer een volk eer ander volk verdrukken en verbastéren wil, dm heeft dit laatste het recht en meer nos de plicht zich te verzetten tegen elken aan-slag op zijn natuur, op het werk van Goc gepleegd. Op dat recht en op die plich beroepen zich de leren, de Polen en «lit andere veidrukte volkeren, die gedwonger worden te ieven in een staatsverband, da hun belet te groeien naar hun eigen aard er wezen. En we zien dan ook de geestelijk heid van die volkeren aan het hoofd staar van hunnen nationalen strijd env ae goed keuring wegdragen van Z. H. den paus. Uitgaande van diizelfde standpunt heb-•ben de Katholieke Vlamingen het bovendiei als een eerste plicht van naasienliefde aan gezien voor hunne onderdrukte broeders 01 te komen. DOOR DE EESCHIKKING GODS ZIJN WIJ VLAMINGEN De Viamingen hebben eeuwen te lijdei gehad van vreemde overheersching. Zi werden ingeiijfd in het Spaansche, he Fransche, het Oostenrijksche rijk. la 183( werden ze door de diplomate» in een staats verband geplaatst dat ze België noèmden Maar hoe menschen ons nu ook noemei wilden Spanjaards, Oostenriikers, Fran schen, Belgen, we bleven door de beschik king van God zelven Vlamingen in de eersti plaats, ons natuurlijk Vaderland was en i Vlaanderen. DE VLOEK ONZER AFKOMST DRUK OP ONS! In dat eigen land nu kon een Vlamii nieta worden of hij moest zijn aard, zi; naluur afle?sen en een vreemde taal spr. ken, net of hij van slechter gehalte was de eemg ander volk hoe klein ook — dat l i VWi €ÏÏ\r.f*n ^ ° komt. Op een Vlaming mstte als het wai de vloek van zijn afkomst, die hij moe bezweren door fransch te leeren. En e< Vlaamsch mensch was in zijn land de ve stootelin?. omdat zijn natuuilijk instrumen de taal, Vlaamsch was. Wij dan, die c hei looze gevolgen van nabij gezien hebbe omdat we uit datzelfde volk gesproten zij wij, d:e alhoewel we hooger opgekiomm* zijn op de maatschappelijke ladder, on: afkomst niet wilien verlooehenen en deliefc tôt ons volk bewaard hebben, zijn tegen d wantoestanden opgekomen en wij hebbi gezegd : DE PLICHT DER CHRISTEN NAASTE! LIEFDE. Het is_in de eerste plaats een plicht v, Kristene naastenliefde niet langer te gedo gen, dat onze Vlaamsche werk'ieden verst ken blijven van aile ontwikkeling engedoen blijven tôt de koelies der nijverheid, d zoovelen door de eischen van franschkenm geen gelegenheid vinden om een plaats eigen land !e bekleeden en moeten uitwijki naar de koolmijnstreken... of naar di vreemden gaan z&oegen, ver van vrou en kinderen, om hier de plaatsen te zi< innemen door vreemden. Wij wilien niet langer te gedoogen d onze menschen overal en altijd, in besture gerecht en leger, behandeld worden £ minderwaardigen. WIJ ZIJN DE ECHTE VADERLANDEI Welbegrepen naastenliefde sluit in zi Vaderlandsliefde. Onze evennaasle is eei en vooral ons eigen volk, dat onze te spreekt. En onze liefde gaat natuuilijli wijze in de eerste plaats naar hen. Wanne we dus strijden voor het behoud van < eigen wezen, eigen taal, omdat uit het v« lies of het vefdrukken ervan al die heilloo ; gevolgen voortspruiten, dieClaudius Sever , in Vlaanderen's Weezang zoo treffend hei opgesomd, dan is dat in den voilen 3 , een Vaderiandsch streven. Wanneer e Franschman of Engelschman strijdt om z eigen wezen ongeschonden te bewaren, z dit een deugd heeten — en onze strr,d 1 , behoud van onze eigendommelijkheid z men schandvlekken als een ondeugd? > Welke Katholiek, die gezond versta bezit, zou het wagen die meening te ond< schrijven? WIJ WILLEN EENE j ANDERE REGEERIÎ j Verdienen we welkdanige afkeuting, Wi t neer we verklaren, dat de inrichting van d ) Be'gischen Staat, zooals die vôôr den oorl was, geen voordeelen aanbood voor Vlamingen en dienvulgens luidop eisch< dat daar verandering geschiede ten b; van de Vlamingen en nu reeds in dez tijd, waarin al rampspoed genoeg op 01 Vlamingen, diukt, werken, opdat wij van 3 ■ af aan en in de toekomst zouden hebb< wat ons eenvoudig als recht toekomt. IS DE REGEERING NOG KATHOLIEK? We weten het wel er worden allerlei bedenkingen geoperd, van aard om ons, Katholieken, te doen aarzelen. De kwestie eerst en vooral der K'tnolieke Regeering, ! die nu door ons optreden zou bedreigd zijn. Afgezien van het feit, dat we, ais n Katholieken, nog be7>»vaarlijk den naam ; « Katholiek » kunnen seren aan de Regee-" ring waar een Hymans een Goblet D'Al-viella, een Van der Velde den hoogen toon voeren,zij het nochtaps jitdrukkelijk gezegd, S dat we als Vlaming geen Regeering om haar polilieke kleur bestrijden nu, maar wel T de inrichting van ons staatàwezen ze;f, dat onheilvol en rampspoedig is gebleken ig voor het Vlaamsche Vilk. HET IS NU DE TIJD OF NOOIT MEER! n Wat het vooroordeeï aangaat, dat het nu n de tijd niet is, antwoorden we, dat het voor ta .Kajholi^k a.!><id {y ! ooeenblik is oui ■e onrecht en kwaad te verheipen en te b strij- st den. Evengoed zouden we in dezelfdî crde n van gedachlen kunnen zeggen, dat nu geen r_ tijd is om het zedenbederf, omhj bijwonen van kino-vertooningen, om de woekerkwaal le te bestrijden vaiv op den kansel, omdat de vijand in 't land is. ^ En ten laatste wij aanvaarden ons recht ;n van den vijand. te ZIJN RECHT AANVAARDT MEN VAN le IEDEREEN Er op steunend, dat een recht altijd mag :n aanvaard worden zonder te zien welke hand ons het geeft^ herinneren we hier dat Christus in 't Evangelie de barmhartige Samaritaan tôt voorbeeld stelt omdat hij een in gewonde'Jood, zijn vijand nochtans, verlaten o- liggend lange den weg van Jéricho, liefderijk o- verpleegde, waar zijn eigen landgenooten en id priesters hem onverschillig voorbijginjen. at Hadden onze eigen rege^rders, onze eigen în priesters ooren en oogen gehad s m te luis-in teren en te zien wat de Vlaâmschgezinden ;n han sinds 84 jaar voor'nielden, de vijand :n had nooit de roi van barmhartigen Samaritaan w kunnen vervullen.Trouwens vijanden blijven :n igeen vijanden. _ Vijanden van vandaag zijn de bondge-at fnooten van morgen als hunne wedèrzijdscne n, belangen het eischen. Zien we nu niet ils Engeland en Frankrijk, die eeuwen lang vijanden zijn geweest, schouder aan schou-der strijden? Japan vcor enkele jaren noj in oorlog met Rusland, Bulgarie met Turkije zijn nu bondgenooten. Ds haat verzwindt. st Boven de wisselvalligheden van den tijd en a' de belangen staat ons recht, dat eeuwig is. LEEST ONZE SCHRIFTEN er lit Breedvoerig is dit ailes reeds gezegd :r- geworden in de tailooze brochuren die ver-ze schenen zijn van Viaamsche zijde. Voorai us bevelenwij aan ieder geestelijke de lezing :ft aan van het Katholiek Activistisch Verweer-:in schnft, geschreven door een van d- hoogst-en staande Katholieke figuren van Vlaanderen. ijn De lezing ervan zal veel vooroordeelen, ou veel misverstand doen verzwinden. ot De bezadigdheid van dit schrift, de gron-ou digheid, de eerlijkheid van zijn uitspraken kunnen tôt voorbeeld dienen aan wat van nd Katholieke zijde tegen ons gezegd en ;r- geschreven is. De btieven aan den Koning, aan Monseigneur Mercier, de Cathechismus der IG Vlaamsche Frontbeweging, geschreven door onze soldaten aan het Front, « Vlaande-in" ren's Weezang aan den Yzer », geschreven en door de korporaals De Schaepdrijver en j" Charpentier, zullen, wij verhopen het, ten 6 sterkste bijdragen oni vele overhaaste uit-spraken en vooroordeelen over onze bewe-1 ging te wijzigen, f" DE VERDRUKKING DOOR DE HOO-GERE GEESTELIJKHpID nu :n, Want het is met wrangheid in de ziel, dat we moeten vaststellen, hoe we tôt nu toe te weinig tegemoetkoming zagen vanwege de gcestelijkheid. Integendeel hebben we moeten kooren, hoe de bes e Katholieke sociale werkers om hun Aktivistische overtuiging werden veTguisd, hoe op vro .wen en kinderen, op studenten druk werd uitgeoefend, tôt in den biechtstoe! toe, hoe de overtùigd-ste en vroomste Katholieken hier door hun eigen geestelijkheid niet eens een grott meer waardig geacht worden, hoe eerlij'ce jongens elders, op wiens gedrag geen stofje kleeft, de topgang tôt de hoogzaal ontzegd werd. We moeten het bekennen en openlijk zeggen, dat er onder de geestelijken zijn, die meer gelijken op den satanischen brie-schenden leeuw, zoekende wie hij zou verslinden « leo-rugiens cjuarens quem de-voret » dan op het « Lam Gods » dat de zonden der wereld wegneemt « Agnus Dei, qui tollit peccata mundi ». Toi zelfs in den Tempel, waar de hartstochten zwijgen en waar de V der ,,ir,pnt van .allen monder onderscheid, hebben we tegen onze beweging hooren uitvaren, hebben we menschen, die nooit anders een voet in de kerk zetten en in hun binnenste hun haat bewaren tegen al wat kristelijk is, de gewijde Stilte hooren ontwijden door poiitieke uitroepingen, waar a leen Gods fof mag verkondigd en gezon-gen worden. Dit ailes hebben we met leede oogen zien gebsuren, vooral omdat we de overtuiging dragen, dat na den oorlog aile Katholieke krachten best zullen kunnen gebruikl worden. We sluiten deze korte beschouwing met de woorden- waarmede Prof. Dosfel zijr verweerschrift eindigt : WANNEER IJVERT ONZE OVERHEID TOT VERZOENING? Kon onze geestelijke overheid zorger voor het Recht, niet alleen tegenover hel buitenland maar in binnenlandsche zaken; kwam zij op, niet alleen tegen ooriogsgruwe-len maar ook tegen de gruwelen in vredes-tijd — ook de vrede heeft zijne gruwelen in de nijverheid, bijvoorbeeld, in de huis-nijverheid in zoo menige gemeenîe van Vlaanderen ; — verhief zij haar hoofd teger aile ongelijk, ook tegen hetgeen aàn de Vlamingen door Havere aangedaan wordt ; bestempelde zij met meer als ijdele twister — « gaspillage de forces » — het streven naar het heil der Vlaamsche nationaliteit ; — strekte zij over Vlaanderen de hand die zegent met het kruis van den Grooter Bevrijder en aller Volkeren Vader, niet de hand die straft, dan stellig zou zij er tijdelijl een deel harer populariteit door inboeten bi het schreeuwerige, het rumoerige publiek ei den stikkenden wierook missen haar toege zwaaid door de groote scharen, maar zou zi niet dichte; staan bij den Berg vanwaa Christus verkcndigde? — Hij het voorbeeic van de vaderlandsliefde zooa's zij werkelijl zijn moet, tevens leerende door daad ei woord hoe zij niet zijn mag — : « Al wie vertoornd is op zijn broeder zal schuldig zijn voor het gerecht, Wie to zijn broeder zegt : « Raca zal schuldig ziji ▼oor den Raad. En wie zegt : Dwaas, za slrafbaar zijn met helsche vuur. " Gij hebt gehoord dat er gezegd is : Ooi om oog, tand om {and. Gij hebt gehoord dat er gezegd is : Uv naaste zult gij beminnen en uw vijand ha ten. Maar ik zeg U : Bemint uw vijanden doet wel aan wie u haten en bidt voor wi< u lasteren en vervolgen, omdat gij kinderci moogt zijn van Uw vnder in den hemel, du zijne zon doet opgaan over slechten en goe den en la t regenen over rechtvaardigen ei onrechtvaardigen. Want indien gij bemint, die u liefhebben welk loon zult gij dan ontvangen ? ! . oen oo de tollcnaars dat niet. En indien gij uw broe ders alleen groet, wat bijzonders doet g dan ? Doen ook de heidenen dat niet ? -Zoo zult gij bidden... En vergeef ons onz schulden gelijk wij vergeven onze schuî-denaren......Vergeeft gij niet aan de menschen, dan zal uw Vader ook u uwe misdrijven niet vergeven. Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met hel oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden en met de maat waarmede gij meet, zal u ook worden toegemeten. » Zoudt gij niet dichter staan bij het Kruis waar Christus voor zijne beulen om vergiffe-nis ^meekte ? DE VERGIFFENIS-GEDACHTE IS BIJ UITSTEK DE CHRISTELIJKE GEDACHTE Vergeven moet de Christen des te ee-makkelijker, daar hij toch weetdai aile tranen geteîd worden, dat aile boosheid gestraft, aile deugden beloond wordt, dat het recht eens toch zegepralen zal. " Àou zij me't dtchter staàn bïj h'er VaiiSaa»i " waar het V redesgebed vroeg « dat de menschen met vnendschap elkïnder de hand zouden drukken » en waar de vredes-boodschap, als de duif na den ^ondvloed, over de wereld werd uitgezonden ? .Den groenen olijftak, eilaas, vond zi] nog niet ! Zou zij niet dichter staan bij de talr'.jke graver, van zooveie Vlaamsche jongens die hunne laatste gedachten aan Vlaanderens herstel wijdden en slapen, vereer.igdin den dood met hunne vijanden, in het martelaars-strijdperk van Vlaanderen ? Zou zij niet dichter staan bij de van heimwee-grijze loodsen onzer Vlaamsche krijgsgevangenen, die, uit het eentonig-getiktak der traag-verkruipende uren trach-ten naar den stond dat Vlaanderens rçddingsuur beiert en hammert in de dreu-nepde belforten ? Zij, die leven van Vlaanderens vernede-ring, al de kooplieden in den tempel, zouden woeden en tieren, maar één lof- en liefde-zang zou uit duizenden harten opgaan bij ds innige omhelzing en de blijde bezoeking v^n Moeaer-Vlaanderen door de Moeder-kerk van Rome. GOD ZAL ONS BIJSTAAN Doch indien die hoop verijdeld wordt dan moeten wij toch immer voorwaarts. « Daarenboven, bovfen het Sterrengewelf moet een goede Vader wonen ». Hij schiep i Vlaanderen et) stelde ons volk bij de zee, onder de grijze noorderluchten. Hij liet ; Zijn zon schijnen den 1 ln Juli 1302. Naar i Hem gingen op de torens onzer kerken, de t drooirun onzer kunstenaars en diciiters. Onder zijn kruis trokken onze h~lden naar j het Oosten en stierven onze boeren in bosschen en heiden der Kempen. 1 Fïet is zijn Vlaanderen ! Hij sta het bij ! : Is Hij met ons, wie zal ons dan overwinnen? 1 Eenige katholieke Nalionalisten. | Geloofsbeiijdenis Zwijgt en berst! Onze vijanden nemen Kunnen toeviucht r tôt aile laae middeltjes om ons te bezwad-deren ; zij hechten geloof aan aile laster- en leugenpraatjes, zij leggen onze beste bedoe-1 lmgen en heiligste betrachtingen op z'n * slechtste uitr zij komen te pas en te onpas a vôôr den dag, dat zij ook Vlaming zijn en ^ hun handel en levenswijze zegtmij, dat ze j zoo on-Vlaamsch zijn als 't maar kan; zij branden van zoo ecnen haat tegeri t Vlaamsch, dat zij gaarne hun Vlaming-zijn ^ in den zak steken en medehuilen met al wat on-Vlaamsch is, gansch hun geredeneer, • van den meest-verstandigsten uit den hoop, J_ klinkt hol als een leege ton, 't ailes zegt mij : e zwijgt en berst !

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks De Vlaamsche smeder: nationalistenblad behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Gent .

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes