Het tooneel

1368 0
28 december 1918
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 28 December. Het tooneel. Geraadpleegd op 28 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/rn3028qk60/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

4e Jaargang Nr 16 — 28 December 1918 Beheer en Redactie : Handeislei, 139, Antwerpen 20 Ccntiem Juliaan PLATTEAU van het Fronttooneel Juliaan Platteau Voor het- uitbreken van den oorlog was heer Ju= liaan Platteau in onze Antwerpsche tooneelmiddens nceds aloni gunstig gekend. M'eniigmàal verkeerden onze schoonheidsgenieters in de gelegenheid om. hem toe te juichen, wanneer hij -met wamie stem voardroeg, verzen of proza, met • veel goeden smaak gekozen, in de pehnevruchten onzer knapste schrijvers: Stijn St.reuyels, Guido Ge= zelle, Albrecht Rodenbach, Alan ri ts Sabbe, Hendrik Conscience, Constant Eeckels, Joost Van den Von-del e.a. Zoozeer werd hij door de andere drklamators der j Scheldestad hooggeschat, dat zij hem afvaardigden bij den Arrondissementsbond. Niet alieen te Antwerpetf-stond hij aïs uitgalmer gç>ed aangeteekend, maar ook te Brussel, en verder in talrijke steden en dorpen van Braljânt en Hin Oast-Vlaande<ren. Heer Plattea-u vestiade vooral de aandacht op zich, tijdens een welgestaagde kunstonireis, die hij do<)r JTransch-VIaanderen ondernam. AI,s tooneelspeler deed hij zicli gtlden. In 1905.06 d.liùtee'rde hij -in de gildè « Eigen Taal, Eigen Ze» den », en vervulde rollen in « De Flaviers » en in « VLaand^ren den Leeuw ». Vis één dea* verdienstelijkste elementen der too-n elklas van het Kon. Vlaamsch Conservatorium, ljp.t bpp.f M sahhw» Iwm optreden in « Het Kind », van Heijermans, in « Jean Marte », van A. Theurtet en in « Med.a », van Grillpartzer. Onder zijn tooneelbestuurdersscliap bij het « Vlaamsch Christen Theator van Antwerpen », kwam « Jciphtâ » voor het voetlicht. In dit stuk van Vomdel had hij de zwaarste roi op zich genomen. Met het « lAntvrérpsoh Leesgezelschap » droeg hij in verschillende plaatsen Iragmenten voor uit hs-t zangspel « Koning Oriand ». Hij veriieende zijn medewerking aan de voor-' drachtavonden op touw gezet o.m. door « Het Da= vidslonds », « Kunst.en Taal », « De Groeninger» wacht » en de « Rederijkerekamer 't Bardoent ». . Ond r de directie der heeren Bertrijn en yan der Horst zagen wij hem op den Kon. Nederlandschen Schouwburg in « De Naâkte Vrouw » dôoT Henry Bataille en in « De Strijd der Slavon », door Her-nian Van Thillo. Vlaming uit één stuk, kon niets zijn diepingewor-telde overtuiging ondcrdrukken. Dat wetea zijn ka» meraden van het front Jiet best. Dank o. m. aan zijn onverpoosd streven kwam een Vlaamsche Schouwburg der Koningin tôt stand, al was tiei r dan ook eerst maanden na het ontstaan van soort-gelijke Fransche instelling. Xtnder de leiding van Dr. De Gruyter speelde hij voor onze « jassèn » in « Walenaar », van Hoot, in " Starkadd », van Ilegenscheid, en in «Freule-ken- » van Roelvink. Heer Platteau beschikt over een schoon kunste-naarstemperament, ook mogen wij het beste van hem verwacht«n. j Kon. Ned. Schouwburg De Hinderlaag Wat beleven we toch een onregelmatig tooneel-sezoen ! Op een niooie hoogte begonnen hebben we wat over en weer geschommeld, om thans in een treurige diepte te zinken : « Pro Domo » voorbij, « De Hinderlaag » op de maag en de « Dwaze Maagd » in 't vooruitzicht... en dàn eerst een boel beloften... Och, een menscli kan wel geduld heb-ben en het tooneelpubliek ook wel,maar eeu grens is daarom toeli wel te trekken ; dat hebben we met « Magda » gezien, dat vorige vries{>unt We hebben dus aandachtig toegeluisterd uaar de historié van de eerlijke vrouw, die bij haar hu-welijk aau haar man vergeet te zeggen, dat ze van een ander nog ergens een kind heeft en haar bruidschat wel iets hooger kan getaxeerd worden dan vijftigduizend pop. We hebben verduldig het _eerste bedrijf zien verloopen, waarin veel geraasd wordt en niets ge-zegd, buiten intéressante bepalingen over Leven, Liefde en Geluk, waarin op Ëussisclie manier gla-zen worden gebroken, wordt viool gespeeld en we het begin zien van een Eùssische, lokaaleigen gravin-intrigue. We hebben het tweede bedrijf bijgewoond, hef-tig al, fel soms, vol ruzies en andere droevige dingen, waarin we in buitengewoon sterk-geargu-menteerde Kistemaeckers'sclie dilaktiek een nieu-we editie krijgen over Leven, Liefde en Geluk, dit-maal vermeerderd met een bijlage, waarin wordt geliandeld over een nooit besproken punt : Het Huwelijk. Op het laatste komt er wel iets intéressants, zie je : Een vrouw, die zich kan beheer-schen als ze haar man in een gemoedelijk-lief tête-à-tête vindt, en met heel veel takt weet te zeggen, dat ze precies op de lioogte van den toe-stand is. En dan die eerste « Hinderlaag » (De be- paling hiervan ligt in,lietveerste bedrijf) die haar eigen zoon haar spant. Dààrmee werpt Kiste-maeckere zijn klauw in de zaal. Zal de broer op de zuster verlieven ? Lang echter laat de auteur ons dat niet voor den geest « spoken ». Een ander uit-barsting volgt ; Gemomwel en gorommel achter de scliêrmen. De arbeid is tegen het kajjitaal opge-staan. Doek. Ik ben vergeten of we in het derde bedrijf weer geen dissertatie krijgen over Leven, Liefde en Ge- 1 luk. Maar over Huwelijk wel, geloof ik. Wat er in gez'egd wordt laat geen indruk, waarschijnlijk, omdat er zoo heftig wordt theater gespeeld. 't Is naclit. Na de terugkoinst uit den schouwburg. Angst. Man en vrouw niet meer in goede 1 verstandhou4ing. — Spanning. — Waarom ? — Wantrouwen. — Man zendt vrouw Baar bed : uit-slapen. — Chauffeur op — brutale kerel uit het, tweede bedrijf. — Honden loslaten. — Honden vastzetten. — Telegram. — Afgevaardigde van de werklieden komt om één vtur. — Volgende tooneel. De Limeuil. — Honger. — Acht-en-veertig uur trein. Toch nog op tijd, om bij zijn vriend binnen te vallen. Pleit voor Robert — af. — Robert op. — Bedreigiiigen. — Handtastelijkheden. Tusschen-komst van de moeder — Wurging : tweede hinderlaag. De ongelukkige roept : Hij is mijn zoon! Stilte — nog stilte... stilte*.. Boem! Eabriek in de lucht. Moedér valf bewiistehios. -Rrrraap haar op -elllendellling, ze hoort u toe... Iinielen. — Kus-sen,.. « Mama ». Doek. Het tooneelstuk is niet uit al is iedereen in de hinderlaag gevallén. De kritiek vond, dat het vier-de bedrijf zou kiv;inen wegvallen. Ja, misschien wel. maar eigenlijk vindt ik het het interessantste van de vier. Primo het is nieuw, en het deed me groot genoegen, dat ik hier dan toch eens iets zag, dat niet banaal was. Secondo : het is heel dekora-tief et kan u voor de spanne tijds, dat het bedrijf duurt wel boeien. De aandacht klimt zelfs met de zon uit de zee. Tertio : het i6 een vôorbeeld van klassieke syihboliek. Het -familieleven ligt in puin, zooals de fabriek, maar de dageraad is toch het begin van een nie\iw Leven? Dus in het vierde bedrijf wordt ailes bijgelegd. A helpt B uit de hinderlaag. Leven en Huwelijk zijn er symboliscli voorgesteld. Liefde wordt «r betoond en Geluk ver-moed, — Doek. Die vier bedrijven zijn dus, heel trouw volgehoudeiî, op die Liefde-Geluk redenee-ringen gebouwd. Er is altijd veel leven, veel beweging, spanning en aandacht. Er wordt gepraat over en er is een kind in 't spel, dat naast zijn moeder leeft en haar niet kent. 1k geloof, dat Kistemâeckers nog meer spannend had kunnen zijn, als hij zoo stilaan, de stem des bloeds had laten spreken, zoo een myste-rieuze sympathie vanwege het kind, zooals er een bestaat bij Jean jGuéret. r den z;t n \ :\i z in vrouw, wat toch een heel kurieuze vfrschijning is, en waarop heel het stuk gebouwd blijkt. M ; r eigenlijk zit de Hinderlaag vol kurieuze dingen, zooals dat aan een Hinderlaag past. Kiste-maeckers'sche levensinzichten eu levensbeschou-wingen zijn wel 't geduld waard, om ze-te aan-hooren. En ieder personnage begint op zijn beurt, van den zattecrtgen T'cherkoff (t! iiaaa v! i al is j Russisch !) tôt ^reuleken Anne-Marie toe. Wonder hoe zoo'n kind toch praten kan. Dan liangt er zoo'n geur van overspel in de ' lucht, en dat is altijd buitengewoon aantrfkkelijk. Kistemaeckers zegt wel, dat zoo iets in rra^kïijk weinig gebeurd en sleclits als motief w^ordt ge-bruikt in literaire fabrikaties voor den uitvoer be-stemd. Maar dan is het toch wel erg jammer, dat menin'het bujtenland zoo'n eigenaardig beeld 1 krijgt van Fransche moraal door de sehuld van de 't eigen dramatische auteurs, die ditmaal huij beurs vullen op den goeden naam en de eer van hun va-derland. Dat heeft nadeeligen invloed. Menschen, die hun eigen volk uitbuiten en die hinderlijk zijn voor de ontwikkeling naar binnen zoowel als naar buiten, moesten gestraft worden door de wet. j Of wil Kistemaeckers door een tafereel vol verlei-delijkheden losbollen, internationale viveurs en brave huisvaders, die voor handelszaken naar Pa- i rijs gaan, in een hinderlaag lokken, om ze te ont-nuchteren door een puriteinscli beeld in den « Moulin Rouge » ? Zoo gezien heeft Kistemaeckers een heêl verre moreele dracht aan zijn werk gege-ven. Men moet dat maar begrijpen, zie je? En Kistemaeckers kan ook heel geestig zijn. Op-merkingen als « Hamlet liangt ons de keel uit » en « Werther doet ons kiespijn krijgen » doen de zaal schokken van leute. Ik geloof, dat het een Rus is, die het zegt en het geeft dus eén Russisclie menta, liteit weer — geen andere. Met « De Hinderlaag » in de hand zou je een heel leveusfilosofie kunnen opbouwen. Ieder woord van Kistemaeckers lokt een bemerking uit, behalve als het niets rzegt. En dat komt ook nogal dikwijlse-voor. En nu zijn helden? Ha, Kistemaeckers heeft een theaterstuk gemaakt, gevuld met heusche, door echte theatermenschen. Hij is dus een knap thea-terman. En inderdaad. Dramatisch grijpen zijn helden heel fel aan. Elk op zijn beurt moet eens uitbarsten en vermits het stuk verd€^ld is over één-en-twintig rollen, is het één, lange, geweldige uitbarsting, nog verhoogd met een buskruidont-ploffing. Ik hoop dat Kistemaeckers 't me niet kwaljjk zal nemen dat ik zijn succesbrouw-formu-le hier heb gepubliceerd. Zijn personen hebben maar één gebrek en daaraan lijdén ze allen, één uitgezonderd misschien, de zoon, namelijk. Maar de anderen hebben iets gemaakt, iets on-natuurlijks over zich. Men ziet, touwtjes aan han-den en voeten. Wat ze doen komt door een impuis van achter de schermen. Ze leven hun eigen leven niet. Ze doen onhandig. Mij laten ze denken aan "speelgoedpoppen, die met vele tegelijk door een onhartelijke kistenmaker in een doos waren geha-mird, zoodat de eene de andere heefK gekneusd, omdat de eene, de andere in den weg zat. Zonder te willen beweren. dat er met Y:f 1 enthousiasme werd gespeeld, liep het stuk Zaterdag 1.1. toch nog al goed van 6tapel. Maar veel leven heeft Inen die poppen niet kunnen inblazen. Er werd heel weinig'gesproken, maar des te meer g;-deklameerd en komedie gespeeld. En daarmee is het voornaamste gezegd. Ilr G. Cauwenberg als Rob j't Marcel heeft van die in-hinderlaag-lokker-rol gemaakt, wat er maar eenigsziiis kon van verwacht worden. Met Mevr. Dilis heeft hij het stuk rechtgeliouden en tôt een goed einde gebracht. Het trio is. volledig ajs men er hr Bertrijn bijneemt. Het samenspel tusschen onze drie eerste rollen was altijd heel loffelijk. Maar wat doet het pijnlijk aan, als men .hun fijn besnaard artistiek gevoel ziet botloopen in de huid \fan dergelijke, onhebbelijke tooneel-wrakken.De andere personnages zijn raisonneurs of hebben slechts een anekdotische waarde. Piet Jans-sens vertolkte Gontran do Limeuil met de noedige goedliartige waardigheid. Hr Ruysbroeck deed heel Russisch geloof ik, zooals Kistemaeckers 't wel zal gedroomd hebben. Gorlé was een mooiey ingetogen vader Brosse; Van de Putte een heel brutale Paget, maar niet heel oorspronkelijk, noch in diktie, noch in houding. Gheubens deed heel sentimenteel, met onafleerbaar gemaakt theatraal zangerig toontje. Angenot en W. Cauwenberg volledigden het geheel op heel verdienste-lijke wijze. Mevr. Bertrijn was een koude, eynische, berede-neerde en dan weer gçedhartige Cliristiane de Servais; Mej. Bertrijn een snoéperige Anne-Marie. Mej. J. Janssens, Nyseens" Aine, Van den Eynde met de heeren Thees, Robijns, Schmitz, Van Gool en De Groodt verzorgden de milieu schildering zeer treffelijk. «De Hinderlaag» is opgevo-rd in.een toon, die dergelijke stukken eischen en toch ook noodzake-lijk meebrengen. Er is aan niemand iets te yer-wijten. M'n liefje wat wil je aog meer? WI-LLY. — In en om de Schouwburgen en Music-Halls Onze Invalieden Een vijftigtal onzer invalieden woenden Woens-dag de matinée bij in onzen Kon. Ned. Schouwburg. Zij waren uitgenoodigd- door ons gezelschap. Onze verminkte jongens voigden met veel be-langstelling de opvoering van « De Hinderlaag ». Het Fronttooneel Met genoegen kunnen wij melden dat op Dins-dag 7 en Woensdag 8 Januari a.s., het Fronttooneel, onder leiding van Dr. De Gruyter, zal optreden in onzen Koninklijken Nedetrlandsélien Schouwburg. Vertoond wordt a « Freuleken » en « Starkadd ». Hr Bertrijn, de symi>athieke bestuurder, die het Fronttooneel zeer genegen is, en als kunstenaar en als vaderlander, heeft zijn beianglooze medewer-toegezegd om de vertooningen te doen slagen. Mochten de actricen van het 1 ronttooneel niet in de gelegenheid zijn tijdig te Antwerpen te lcomen, dan zal Hr Bertrijn dames van ons gezelschap toelaten op te treden om te beletten dat de vertooningen anders zouden dienei; uitgesteld te worden . •• Opvoeringen van het Froittîooneel Rolverdeeling van «Starkadd»: Broeckliout (Koning Froth), Maes (Seamund), Platteau (In-gel), De Gruyter (Starkadd). Longin (Wolff), Math. Walraf (Helga), Mevr. van Middelem-;\la-this (Hilde). Rolverdeeling van «Freuleken»: O. Lalloo (Baron van'Averling), Maes (Job), Cammêns (Henri), Mej. Math. Walraf (Florentin), Mevr. Haase (Henriette), Platteau (Iman), Mevr. De Gruyter (Miebetje). Kaarten zijn te bekomen van i Januari, aan het bureel van den IConinkl. Nederl. Schouwburg. . Mev. Juiia Van Middelem- iVIathis in de Antwerpsqfie toone^lmidcli us alom gunoLig gekend, keerde weer. Zij speeh' tijdens den oorlog met het gezelschap van (Un • Schouwburg der Koningin », de direstle : an Dr.. J. O. Ûe Gruyter. en vertolkte on.det > i u - Jt-utvW en i 1.ItV i o ^ ^ .iik.UkW" , , HofTman's Vertellingen Ziehier de rolverdeeling van « Hoffmann\ Vertellingen » van J. Offenbach, die naar aile waar-schijnlijkheid Zaterdag a.s. voor de eerste maal in onze Vlaainsclie Opéra zullen worden opgevoerd : Hr Marcelys (Spalangani en Nathanael) ; Hr Bernard Naurdy (Crespel), Hr Heirstraete (Luther), Hr Van Haelewyck (Andrès, Cochenille, (Fitichi-nac'cio en Frantz), Hr Bogaers (Lindorf, Cappe-lins en Dappertuto), Hr Smit (Hermann), Hr Cas-peele (Schlemiel), Mej. Mia Sj'lva (Olympia), Mej. Eita Sïon (Giei'lietta)^ Mej. J. Lauwers (Antonia), Mej. Christiane (Nicklause), Mej. Van Orsten (de Muze en Eene stem). Mej. Van Herck De verbintends van Mej. Van Herçk aan onze Vlaamsche Opéra, werd verbroken door den be-stuurder.Heer De Biaër Ook het engagement van Hr De Blaër werd door Hr Fontaine opgezegd. H erbergprfnses Het mooie werk-van Jan Blockx komt lia « Hoff-mann's Vertellingen » aan de beurt. De Zwarte Kapitein Rond' half Februari wordt in de Vlaamsche Ope- : ra « De Zwarte Kapitein » opgevoerd, vaderland-schè opéra in 4 bedrijven door Rosier Faassen en Gustave Lagye, muziek van Jozef Merter.s. Dit stuk werd voor 't eerst in 't Vlaamsch opgevoerd in den Schouwburg van Den Haag op 12 Mei 1877, met den goeden zanger Blauwaert in de roi van Van Cuyck, Mej. Marie Hasselmans als Anna, Hr Delporte als Johan, Mej. Virginie Gob-baut als Martha en Mej. Aleidis als Gertrude. Heer Georges Villier Daar het beheer van den Variétés-Schouwburg zelf -over zijn schouwburg wou beschikken, werd Hr Villier verzocht voor einde dezer maand een andér lokaal te zoeken om zij ne operaveirtooningen te geven. Hr Villier heeft zich dus voor èene tweede maal tôt het Schepenkollege gericht Om over het Théâtre Royal te mogen beschikken, daar hij, zoo-niet, verplicht zou zijn, zijn operagezelschap te bntbinden. Deze vraag werd gunstig onthaald. De sluilvertoonîng in de Variétés « La Vie de Bohême » wordt Dinsdag 31 December als sluitvertooning gegeven. Koninklijke Fransche Schouwburg De openingsvertooning, met het operagezelschap van Hr Georges Villier, zal op Dinsdag 7 Januari a.s. plaats grijpen, met «Carmen» van Bizet. Koor en orkest worden versterkt. Variétés-Schouwburg Naar wij vernemen, zullen er eerstdaags Fransche tooneelvertooningen gegeven worden in den V ariétés-Schouwburg" In afwachting dat een vast gezelschap den schouwburg komt. bespelen zùllen Mevr. Dhayr-mond en Hr Fonson, elk met hun gezelschap, eenige vertooningen komen ge.ven. Hippodroom De bij val der revue « NU is 't Kermis!,» schijnt onuitputtelijk. Nog altijd wordt er avond aan avond volk geweigerd. FOLIES BERGÈRE VRIJDAG aanst. 3 Januari 1919 te 8 uur stipt 3e Leonidas=Concert , onder de leiding van César BORRE [j me' de me'de ve king van I Mr Napoléon Distelmans i Aîtvioo! Leeraar bij het Koninklijk Vlaamsch Conservatorium van Antwerpen Mej. Clémence Hanff-Levering Sopraan Leereaat van het Koninkl. Conservatorium te Brusset Me|. Clémence Hanff-Levering Mr Napoléon Distelmans FEESTWIJZER : EERSTE DEEL. 1. Twee symphonische gedicliten uit den Cyclus «Mijn Vaderland ». B. Smetana a) Vysehrad. " b) TJltava. 2. « Absence », voor sopraan en orkest. H. Berlioz Solist: Mej. Cl. Hanff-Levering. 3. Concerto voor altviool en orkest. H. Sitt Solist : Hr Nap. Distelmans. TWEEDE DEEL. 4. Schéhérazade, N. Rimsky-Korsakow Symphonische suite voor orkest naar « Duizend en éen Nacht ». 5. Twee melodiën voor sopraan en. orkest : a) Dans l'Alcôve sombre. M. Gevers b) Thémire. C. Borré -Solist: Mej. Hanff-Levering. 6. Capriccio Italien. P. Tschaikowsky BERICHT Begin te 8 uur stipt. Gedurende de uitvoe-ringen zullen de deuren gesloten blijven. Ïden-Schou wburg De vertooningen van de prachtige revue « Vive ? Roi ! » loopen ten einde deze week. Iedereen zal „adan honden dît vfrmakelijk spektakel nog eens < zit ''. voirai (diioi er .;c.,e veeks rieuwe ooneelen werdén in .gebracht. Sere-avond Jef Van Pelt Op 10 Januari a.s. wordt een eere-avond inge-icht in den Edenschouwburg voor den gewetens-ollen artist Hr Jef Van Pelt. Ta dier gelegenheid aat de première der. zeer lieve operette « De iwaluwen ». imiel Faster ls regisseur in onze Antwerpsche tooneelmaat-cliappijen gunstig gekend, keerde weer. Hij liep ware inwendige verwondingen op tijdens een rachtmanœuvre aan het front. 'a De Vos en onzer oudé tooneelratten, destijds verbonden an den Koninklijken Nederlandschen Schouw-urg en aan het Hippodroompaleis, kwam even-ens in de Scheldestad terug. Hij werdi te Oosten-e tijdens een vliegeraanval gewond. Zooals men 'eet is hij de vader van den gunstig gçkenden ko-liek heer Eugeen De Vos, van den bcala-schouw-urg./lathieu Èx Deze. gekende tooneelliefhebber, medestichter an « Het Vlaamsche Volk », werd gisteren be-raven. Hij was tengevolge van kanker aan de ip gestorven. /Iandolienlessen - Appelmanssîraat, 26 Vlaamsche Opéra Martha Op Kerstdag werd « Martha » hernomen met den [eer Scapus als Lyonel en den Heer Van Aert als 'lumkett. — Deze nieuwe bezetting der manne-ijke hoofdrollen voiinde de aantrekkelijkheid van en avond. Als Lyonel heeft de Heer Scapus ten eerste voldaan. Hij heeft zijn roi zwierig gespeeld n zijn, dankbare partij met veel gevoel gezongen. lem viel dan ook een groot succès te beurt van _ege het meegesleepte publiek. Heer Van Aert 'as een uitstekende Plumkett, wiens malsche, onde en buigzame stem algemeen werd bewon-erd. Het Porterlied in het tooneel van de jacht roeg hij met veel bij val voor. Van de overige ertolkers valt niets dan goeds te vermeldèn. Heer Taurdy beeldde zijn personage — Lord Tristan — p voorbeeldige wijze uit.. Spijtig is het, dat deze ol in een voor hem te lage tessituur ligt. .Mej. lia Sylva. — Lady Durham — speelt goed. Haar tem is wel wat zwak. De hooge tonen echter klin-en klaar en zijn bekoorlijk van zuiverheid. Mej. 'hri6tiane vertolkte de roi van Nancy op voor-reffelijke wijze. Het publiek betuigde zijn bijval oor herhaaldelijk toe te juichen. Het scheelde iet veel-of de finale van III moest hernomen ,'orden, want nadat er viermaal gehaald was ge-:orden bleek de geestdrift nog niet bedaard. Der-elijke opvoeringen zullen het publiek den weg aar de VI. Opéra doen weervinden. PANTOS 5, Anneessensstraat, 15 Aantrekkelijkheden ' — Dansen M1USTAIRE CONCERTEN . , Faust We kunnen over de vertooning van Donderdag enkel ai het goede herlialen, dat we reeds on i vorige opvoeringen scliroven. ?Jej. Lauwers - Aiar. LET" garetha — maakt vorderingen bij elke vertooning. Haar spel zoowel als haar zang winnen aan lenig-heid en uitdrukkingskracht. Zij woTdt wellicht een onzer beste Vlaamsche zangeressen. De Heer Scapus was uitstekend bij stem. Zijn vertolking mag zeer geprezen worden- De Mephisto v„an Heer Bernard Naurdy wekt telkenmale onze bewonde-ring. Als vrouw Martha was Mej. Van Ooëten goed. Toch klinkt haar stem wel wat te klagend. De Heer Van Aert vervulde de to! van Valen-tijn. Hij vatte zijn personage anders op dap de Heer Bogaers. De uitbeelding van den Heer Bogaers was strenger, harder. Er was meer men-schelijkheid in de opvatting van den Heer Van Aert. Met veel gevoel gaf hij de smart weer, welke hem vervult als hij Margaretha's schande ver-neemt. Daardoor wordt het tooneel van zijn dood aangrijpender. De Heer Van Aert heeft prachtig gezongen. De Bestuurder beschikt over twee jonge, ijverige en begaafde barytons — de HH. Van Aert en Bogaers — die in den loop van het seizoen nog uitstekende diensten bewijzen kunnen! Als Siebel trad Mej. Sion op. Een bepaald oordeel vellen over deze kunstenares kunnen we nog niet. In deze kleine toI voldeed ze echter opperbest. We hopen haar eens in nog belangrijker werk terug te zien. De Heer Heirstraete was een goede Wagner. Koor, orkest, regie, waren, als altijd, opperbest. We hadden meer volk verwacht. Doeh velen waren thuis gebleven wijl ze niet wisten, dat Mej. Lauwers en de Heer Scapus optraden. Waarom deed de Bestuurder geen biljetten aanplakken ? Een l>e-richt in de dagbladen is niet voldoende om den min goeden indruk eener vorige vertooning (met Mej. Van Herck en Heer Dognies) weg te nemen. CALIBAN. _— Variétés - Schouwburg Werther Zondag werd het lyrisch drama van Massenet hernomen, met Mej. Zenska als Charlotte, en Heer Liber als Werther. Zonder hare voorgangster Mej. Bellys in deze roi te doen vergeten;'heeft Mej. Zenska toch zeer knap werk gepresteerd. In III vooral had zij zeer mooie oogenblikken. Van haar partner kan, onge-lukkig genoeg, niet lietzelfde gezegd worden. De stem-van heer Liber is wel gestoffeerd in het médium, maar mist kraclit in de hoogte. Na het tweede bedrijf scheen hij vermoeid. zoodat van zijn lied van Ossian in III niet veel tereclit kwam. Mits hard studeeren zal heer Liber zeker wel tôt goede resultaten geraken, daar twijfelen wij geen oogenblik aan. Mej. Krinkels, Hr Villier en de andere vertolkërs kweten zich zeer goed van hunne-taak. " C. W. La Tosca De nieuwe ténor Hr Liber heeft als Mario C'a-varadossi in « Tosca » veel beter bevallen dan in « Werther ». Institut Giraudet SSÈLiSS* Tolstraat, 69 ... Gewoonten - Gebruiken. PROSPECTUS OP AANVRAAG Ververii eh Wasscherii A. VAN WEEREN

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het tooneel behorende tot de categorie Culturele bladen. Uitgegeven in Antwerpen van 1915 tot 1940.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes