Het tooneel

1816 0
05 oktober 1918
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 05 Oktober. Het tooneel. Geraadpleegd op 09 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/513tt4gj83/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Het Tooneel 4e Jaargang Nr 4 — 5 Oktober 1918 RqIiqov on RPr^artio • Hanrlplclpi 1 3 Q A ntwprnpn 15 Centii HIPPODROOM Bestuur: Frans CONDÈS & Victor NEUTGENS Nieuwe Tooneelen ! Van af Zaterdag 5 Oktober Nieuwe Tooneelen ! 't Zal Kermis zijn ! Aile avonden om 8 uur T.U. Zon- & Feesîdagen Middag-vertooning om 3 1/2 T. U. «F 12 NIEUWE OCiustJ van J. Pierre & Lynen • « <-»■ ii._i__i.__. • r r i i_ _ _| ..r ? C t~n P a OTmi c Muziekbewerking van P. Verhoe ;3*F5 GROOTE BALLETTEN1 ^i MIDDELEEUWSCHE MUZIEK|[v ® TWEE KONCERTEN op 8 en 15 OKTOBER 1918 in de Feestzaal van het KONINKLIJK ATHENEUM ® HENRY FONTAINE, Stichter^Besluurder van^de Vlaamschc Opéra f TiTlOl 1 lijk kunnen aangaan, en dat is een niet geringe lof. von. INéd. ocnouwDurg Jan C. De Vos, de gekende .Nederlandsche acteur ® en bevoegd regisseur getuigt van Sardou : «Sardou goed spelen eischt veel, ik zou haast zeggen, ailes l M 1 £1 A van 'n speler.» Ul g\ a B vûlIA heei't zelfs voor kleine rollen oompleete ac- yAflMfllilV' iJdllO™VJCIIC fceurs noodig, omdat er in iedere roi zooveel in zit, zooveel van allés. Men moet oui 'n Sardourol mooi Hat ia wel werkelijk een «Madame Sans-Gêne» te geven, mijn inziens, niet alleén een volleerd zeg- e ons Sardou laat zien of zooals de Antwerpsche ger, rnaar 'n fijn speler zijn. xrodist, Mr W. Pouillon het zoo smakelijk ver- 9 0 ait, een éclite Madame zonder Komplimenten. * * Zij doet er geen doekskens om en steekt haar ge- Nu Tolle6rd ter 0n -fijn lster is mevr. ichten onder geen stoelen of banken. Z.j zegt wat Diiis.Beersmalls ontegenzeggelijk, dat zullen we ' TT flf, ? 'r°lk,sch.. on*f" niet meer hoeven te bewijzen. MAir zooals de ■neerd, klinkt het met dan botst het.Zi] w ech- te actrice Terledeil Zaterdag geSpeeld lieeft, f gee. TMohwuf die de meuschen grofheden zegt rechtuit d dat heeft M n07B.°in|g gedaan. l beleedigingen naar het hoofd sl.ngert, miar eeii 4£en m| jbIadame Sans-Gêne verouderd Vinden, >ede, eonvoudlge ziel. moedig dapper en gedien- het *an SaTdou niet nKer 6mak de hist0_ .g en die haar man, haar aanbeden Leftbvre.met h d onwaarschijnUjkheden stoorend en lit en Ziel, eerlijk en trouw lief heeft, zoo ge- Tervelelld Mht ^ zalJ die het 6tuk ouw zelfs, dat zu den ke.zer den almacht.gen ^ wt eerl;j'k en h bekennln, apoleon op afetond weet te houden als h.j wat aJ zijn avon{, niet teklaagd' hebben, bekoord door ami jaai ^ ' , . liet ovenveldigeild, diep ingrijpend en ontroerend Sardou heeft alt.jd een zeer dankbaar pnbliek talcnt van oa« 'oote Lmstenares, dat met de ja- ,tad en heeft het nn nog eemgsz.ns behonden ; krach°t;Uitdiepi„g,en nitbeelding schijnt arit. w. mogen het wel bekennen met waar, het te „.in=ien Haar klankrijk, fijn genuanceerd or- uk schijnt nu wel wat yerouderd, het geme van aau ha k, J f di ; irdou ™rdt «dehjker w.jze verdrongen door |,eur be]1 warmts> die betoovs>rend inwerkt bs>t ' °"Z6n ' ' " i W» mimiek is vol edele e^preseie en haar ■p . , i i ' c i -f oogen kunnen zoo goedig blikken of bliksemen bij Len-groot scheppend kuns enaar .s Sardou nooit Ua°.tstochtelijke m°menten. Zij is wel degelijk de :weeet, rnaar een handig ^eaterman, voorzeker dochter 'h ^ d ' d ouveigete- r zijn er met veel die gewerkt hebben voor het iyk Catharina Beersmai8. oneel die aile trucs en ficelles zoo door-en-door tT , . ,, .. ,, iend heflben. Voor sloteffekten, pakkend en in- Het ^u,ons wn 8enot en weeld® zl'n moc.htte" •iine.d zortrde hii in de eerste nlaats en hn wist ef>" volIed,Se analyse geven van haar praclltlj: ol>- , , J* J. - if , , , treden in Madame Sans-Gêne, rnaar de plaats ont- ee<ls de eene verrassiug op de andere te doen , mi , . ■ , , , . ' ilgen om de spanning gLnde te houden. °"6' Tofh moeten wlï. ^ to?n.eel ™rmelden Om de echtheid der historische feiten had hij " voorsfJ met haar jaloerechen ver- aling en om de waarheid gaf hij geen zier. Pf en Z'Cl1 > Sardou was geen diep doo&ringend ziener van de ^,em » 1 ,blJ d^ lee Tfn «maintien» met enschelijke ziel, rnaar een Jrrangeerder, een fespreau* die hoe goed werd voorgesteld door etteur-en-ficône, een samcnsteller en groep^erder hr Angenot en verder m hetzelfde bedr.jf m de tn mensclien, kleuren en effekten, die weinig ge- «rklaring van hare onwankelbare trouw jegene eaaard ie naar echtgenoot, rnaar vooral in haar antwoord Sprekend'over Sardou, zegt Barbey d'Aurevilly, aa" de afgunstige zusters van Napoléon ■ schoone schrijver van <.Le Chevalier des Tou- 0°k_.n II was zij werkel.jk merkwaard.g: m haar ,,, - onderhoud met den keazer, dat een pereltie was es»: «1 aient que je ne veux pas nier, mais âpres c■■ . . -j ,1 . ,J „f ' w i -c • van fijnen humor en guitigheid, goetl in toon ge- ut, talent mince, nerveux, saccade, convulsif, qui , , , , ° , ° ^ remue beaucoup, mais à la même place, et qui lu™den' de mlnsîe °T«drijving. 7 trémousse en diable sans jamais s'élever, M. Mevr. Dilis-Beersmans succès was zeer groot en ictorien Sardou n'est pour qui regarde dans le ™rdiend en de talr.jke bloemen waarmedè zij ge- nd do sou sac et veut être franc, qu'un melodra- huid'«d ,veîd hadden «oo't schooner bestemrtfing. aturge mêlé de vaudevilliste, qui panache le A de andere daniM van het gezelschap hadden udeville avec le mélodrame et pomponne te mélo- o.ideigeschlkte rollen die zij zeer verdien- ame avec le vaudeville, le tout (admirable ou dé- sDtel?k. vervulden : Mev. Bertr.jn, Ivoterman, mej. orable, à votre choix!) avec la plus merveilleuse Bertrijn Janssens Mevr. Hens, enz cilit« » rollen van het mannelijk gedeelte waren in . zeer goede handen, uitzondering gemaakt voor hr verder : Ruysbroeck die on6 een nieuwen Napoléon in zijn «Car, l'adresse, c'est là jue je veux arriver, glansperiode te zien gaf ; een versleten en verlepteh idresse est la qualité la mieux reconnue et la keizer zonder memorie, door zijn schuld werd het ieux constatée de toutes les qualités de M. Sar- heele tweede b^drijf bedorven. Meer zullen we niet u. 0;i s'accordait jx>ur censentir que les comédies zeggen, maar met al de gewone bezoekers heel erg M. Victorien Sardou, étaient des perfections betreuren dat deze acteur zich zoo weipig moeite irrangement, des difficultés vaincues d'arrangé- geeft zijn rollen van buiteu te leeren. A an tijd ?nt, des roueries délicieuses d'arrangement. heeft het hem tocli niet ontbroken, zouden we l'arrangeur», ah ! l'arrangeur, cet homme plus denken. [portant pour le théâtre que l'homme de génie, Hr Louis Bertrijn was een.knappe sergeant en «dérangeur», lui,qui crève toutes les conventions een zeer waàrdige en energieke maarschalk Lefèb- voulant y entrer, — l'arrangeur! voilà 1e meil- vre, lir Piet Janssens een fijne, geslepen, rolvaste ir titre à la gloire de M. Sardou ! et personne n'a Fouché, hr Cauwenberg een zeer voorname graaf Qiais pensé a lui chicaner celui-là. » Neipperg en hr Gorlé een gewetensvolle Savary. Dmdat Sardou het tooneel door en door kende, Al de andere rollen Werden tôt hun reclit gebracht ?t Rôss'ing, gaf hij goede speelrollen, vot>r de jon- door de hh. Angenot, Van de Putte, 'Schmitz,Cau- ren zoowel als voor de^ouderen. Week Sardou wenberg, Van. Gheuben, Van Gool; Thees en De k al, bij het schrijven voor Sarah Bernhardt in Groodt. comedies voor transport, als Fedora, Tosca, Met een weinig goeden wil en een rijke verbeel- îeodora, enz. van de zuivere «comedie» af, de ding kan men de salons van het Palei6 buitenge- ouwenrolleH bleven voor iedere actrice dankbaar. woon prachtig vinden. N. îast d© door hem geschapen si ech te vrouwen ne- ?n de ouschuldige, dartele en lieve jonge meisjes —1 vrouwtjee een groote plaats in zij ne tooneelwer- W ^ T ^ ^ ^ " ^ n in. Sardou heeft zelfs eens gezegd, dat hij voor B J /jL I ^^^1 I ■ ■ vrouw een onbegrensde vereering koesterde.haar M- A JL M. ^ r oger stelde dan de man. Daarom — beweerde hij heeft in mijn werk de vrouw bijna altijd de J5 AllneeSSenSStraat, 15 A^mrekkelijkheden •>oie roi: <lie van het gezond verstand, van liefde 7 Dansen toewijding. Voor mijne jonge meisjes lioef ik et te pleiten. Zij vormen een verzameling waar- ' : l t ik trotech ben. Uitgezonderd twee Amerikaan- VERDAAGO bij plaatsgebrek het vervolg van lie en de Boitonnetjes, zou ieder jongmensch met .. ,n t . aven door Lode Monteyne 1er van haar ,zonder eenig bezwaar, een huwe- | y Onze V iaamsche (Jpera 1893 - 3 Oktober - 1918 II. Maar nogmaals zou het bewezen worden dat de prachtigste gebaren geslagen worden in 't Zuid. De Vlaming is geestdriftiger, ' vinnigçr en daad-krachtigèr dan de .Hollander. Mannen als Benoit, Keurvels en Fontaine tieren hier beter dan daa.r. Van 1890 tôt 1893 wordenj dus de lyrische drama's opgevoerd in den Nederlandschen Schouwburg., Stukken uit al de 6cholen,de Vlaamsche, dç Fran-sche, de Duitsche, de Noorsche, de Czecksche kwa-men" op het speelplan, eenige met groot succès. Geldelijke verliezen en moeilijkheden van uitvOfr-ring de^en nochtans de onderneming bezwijken na drie jaren. Toen zakte de wagen ineen, de wie-le,n knakten en bolden in stuk. De as was nog heel, haar staal was hecht en van de beste geut. ;Heniry Fontaine, gelijk een forsige vent van een 6m\d, torschte ze op. Maar voerman Keurvels stribbelde vinniglijk tegen: hij kon de as ook wel gebruiken... De smid nam ze ech ter dood bedaard mee naar zijn werkplaats. En v nu werd er een wagen harmonieus terug ineen geklonken. Het was een van de jongelingsthema's geweest van Fontaine, in zijn gesprekken, met den Mees-ter, een, VlaamSch Opéra te stichten. Hij vond daar" nu plots op zijn weg een door Keurvels degelijk gestyleerd orkest van dramatische muziek.Een keur van zangers en zangeressen uit de school van den Meester had hij maar te wenken, en zij 6ton-den rond hem. Den 20en Februari 1893 werd een vertoôg naar 't Antwerpsch magistraat gezonden; dên 23en Juni stemde de gemeenteraad een toelage van achttien duizeud frank. Met zulke karige middelen en op dezelfde planken waar men letterlijk in den weg liep van het andere, het gesproken, tooneel, togen de kunstenaars geestdriftig aan 't werk. Allen ver-Bonden zich mee te werken zonder vastgesteld loon en verklaarden zich bereid de kansen der ' onderneming gezamentlijk te dragen. Dit merk-waardig solidariteit6gevoel kenmerkt den schoo-nen kunstenaarsgeest der leden van het gezelschap. Wij schrijven hun namen met liefde hier neer: Voorzitter : H. Fontaine. Sekretaris1 : Edw. Keurvels. Tooneelschikker : M. Delersy. Bestuurder der kooren : M. Olivier. Dramatische zangeres : Mej. M. Levering. Lichte zangeressen : Mtj. Safir en Lemmers. Tenoren : de heeren Leysen en Delsaux. Barytons : de heeren Baets en' Minard. Bassen : de heeren Tokkie en Fontaine. , Kooren : 51 dames en heeren. Orkest onder de leiding van Edw. Keuryels. *• * *. De eerste voorstelling geschiedde der 3en Oktober 1893. Dat is een heugelijke dag in de geschiedenis van de Vlaamsche Beweging. Dien dag herwon d® zelf-bewuste Vlaming een stukje meer van zijn eigen wezen dat te loor was gegaan. Zijn zedelijke we-reld zag hij heerlijk verruimen. Een nieuw.veld t'ot ontginni'ng met een schat van latente vrucht-baarheid lag open. Het was een geestdriftvolle vertooning, die eerste opvoering yau «De Vrijschutter». Fontaine,met zijn mensclien haalden een bij val. zonder weerga. Gedenk toch ! Eei^ eerste optreden voor 't blindèn-de voetlicht en daar zingen voor 't eerst in 't Vlaamsch, in de taal van uw een,voudige Moeder, in die taal van de simpele mençchen uit de streek. Wat een emotie! en wat een triomf ! De dagbladar-tikels van dien tijd', hier in Antwerpen, in- Gent, in Brussel, in Holland getuigen nog van het over-groot succès. Vijf en twintig jaar zijn sindsdien verloopen. Het is een bestaan geweest niet altijd van bloeien-de rozen. Per aspera ad astra, was veelal de leus. ï)es hauts et des bas. Dagen van juichen, dagen van jammeren. Een ech te strijd, dien de ôpvolgen-de besturen met eere streden. Fontaine-Keurvels, Van Walle, met den steun van het Beschermings-komiteit, Judels-Tokkie, Fontaine waren beurte-lings aan het stuurwiel, de eenen met wat handi-geren, wat stouteren greep dan de anderen. Fou-ten werden er zekerlijk begaan, en/Dnder.die fou-ten was de krenterigheid in liet samenstellen van het gezelschap wel de ergste. Er zijn rotte toe-standen geweest, doch er is veel, heel veel goeds gedaan. Een echt nationale zaak werd hier tôt 6tand gebracht. Werk van eigen bodem, dat zonder haar nooit geschapen ware, edel, verheven en schoon werk van vreemden bodem, dat hier nooit zonder haar ware bekend geworden, werden hier in eigen taal ten tooneele gebracht. Aan ons volk bracht zij dus het bewustzyju vain eigen leven en eigen fierheid, van de degelijkheid en lenigheid der eigen schoone sprake. Dat is een grootsche taak. Of is het niets, dat er in minder dan vijf-en-twintig jaar een* klein vijftigtal Vlaamsche zangspelen ontsproten èijn. Hieronder zijn er zonder t\yjfel te noemen die nauwelijks de 6ta-melperiode achter-zich hebben, doch een tiental zeker dragen reeds den stempel, zoo niet van ge-niale schepping, dan toch dien van duurzaamheid. Blockx's «Herbergprinses», den leji October 1896 voor/t tooneel geboren, heeft 6indsdien flink zijn weg in de wereld gemaakt. Een Vlaamsche prinses van echten bloede; een kleurrijke uitspattingsvolle opéra; met opzet aile klassieke lijnen vermijdende, behaagzuchtig tegenover het naïeve volk, dat het werk gaarne ziet en lioort en het 6treelt als een eerstgeboren kind. Daartegenover een andere prinses «Prinses Zon-neschijn» van Gilson, nobel van vorm, poëtisch, zich met welgevallen vermijende in een klassieke atmosfeer, en er zich in badende met een echt ru-beniaansche ùitgelatenheid.«De Bruid der Zee» dat ander pakkende zangspel van Blockx, dat een waren triomf doorleefde. Den 30en November 1901 voor de eerste maal vertoond, werd het den 4en Maart daaropvolgend (dus hetzelfde/speelseizoen, met twee voorstellingen per week!) voor de dertig-ste maal opgevoerd. Dat was een weergalooze bij-val in de theaterwereld, en wat meer is, de redding van de instelling van de Vlaamsche Opéra zelf. Want de toestand was ailes behalve rooskleurig rond dien tijd... «Il faut être aveugle, schreef een avondblad van 11 April 1901, pour ne pas voir combien l'entreprise a périclité. Ce n'est plus qu'une épave que les derniers naufragés abandonnent successivement pour se jeter dans le canot de sauvetage de l'opéra français. Et cette folie de croire qu'une salle magnifique puisse faire vivre une entreprise qui, faute de débouchés, n'est pa6 viable...» , Daar werd de «Bruid» geboren en een kentering ontstond. Jan Blockx en Nestor de Tière brachten redding voor de Vlaamsche Opéra. Hun namen der onderneming. Het nieuwe dak zou nu zekei eens opgetimmerd worden.'De zedelijke grondsteen was gelegd. Het gr-atievolle spel «Quinten Massys» van Wam-bach eent bekoorlijk door zijn meesleepende melo dies, het «Minnebrugje», het liefste der zangsot terni j en, getoonzet door Van Oost, «Winternachts-droom» het * nooit moe gehoorde tooverspel van Aug. De Boeck, die zich daarna als een ware mees^ ter liet gelden door zijn «Reinaert de Vos» mel een ongekende weelde van muzikale thema's,beur' telings geestig, teedèr, dreigend, boertig, altijd in-nemend ; «Pinksternacht» van 0. Roels, een werls dat inslaat zoowel door zijn lieve soli als dooi zijn weelderig schoone kooren, waarvan het finaal «'t Liclit kwam nederdalen» allèen reeds het st'ut blijvend op het speelplan houden zal; «Cecilia? het edele gotische zangspel van den Bruggeling Ryelandt, «Baklie», het vurige liefdelied op hel land, zoo oneerlijk bekampt- bij zijn verscliijning. maar dat wel- eens dank aan zijn stempel var mooie Vlaamsche weelderiglieid terug opduiken za' en waarin Blockx en de Tière hun drieluik: «lier bergprinse6», «De Bruid der Zee», «Baldie» harmonieus vôleindigen, en andere stukken nog, ziedaai ,reeds een schoone ruiker van blijvend bloeiendt bioemen uit den nationalen gaarde en die in ziel de zekere belofte reed^ dragen van hetgeniale werl-dat in de toekomst zich -ontbolsteren kan. De nien we schouwburg, dien het Stadsbestuur den 17er Oktober 1907 luisterrijk openen liet, werd dus ze ker aan geen onmondigen geschonken. In de verzameling der werken van vreemden bo dem zijn dé prachtigste grepen gedaan. Al de ge kende meesterstukken uit de Germaansche, Czeck sche, .Noorsche, Oud-Fransche en Italiaanscht scholen/ kwamen beurtelings op het speelplan.Hee het Wagner-repertorium, met de bekroning der «Ring der Niebelungen» (1909-1910), «Tristan» «Pars if al», «Orpheus», van Gliick, «Jozef in Égyp te» van den Franschen klassieker Mehul, «De Ves taie» vaiï den Italiaan Spontini, al zulke werker die op het loopende repertorium van al de groot< Opera-schouwburgen der wereld voorkomen wer den hier in de betrekkelijk beste voorwaarden voo] het voetlicht gebracht, en het is' misschien wel d< schoonste parel aan de kroon der Vlaamsche Ope ra-instelling ons, Antwerpenaren van al die groot sche uitheemsche schoonlieid te hebben laten ge nieten. Door den terugblik, dieu we in de vorige nota'i op het geborpn worden er- het groeien. onze: Vlaamsche Opéra wierpen, hebben wij vooral ge tracht de groote beteekenis duidelijk te maker welke die instelling heeft in nationalistischen zin Schepen Van Kuyck in -zijn inhuldigingsrede il het nieuw theater zeide: «Niets zou te schoon kun nen wezen voor onze kinderen. Wij hebben d< inriige overtuiging dat het oprichten van dezer nieuwen schouwburg een beschavend werk is, er wij koesteren'de hoop, dat het veel bijdragen za om den geest van het volk te verheffen. te verfij nen en oh zen/ kunstenaars roem te verschaffen. Zoo weze het. Zijn wij te geestdriftig gewees1 in dees geschiedkundig betoog, dat misschien meei objectief had moeten zijn? Wij vreezen het verwij' niet. Wij sloten de oogen niet voor de feilen er zullen ze in de toekomst nog minder sluiten. D< jonge telg heeft nu zijn «Sturm- en Drangperio de» achter zich. Met dezen trdgischeu tijd gaat hi; nu zijn jaren in van volwassen man. En zie, wa' een eenige kans hem nu geboden wordt? om ziel ten voile te doen gelden! Een der verwijten dii men vroeger aan het repertorium en de samenstel li'ng van het gezelschap van de Vlaamsche Opert deed was de volslagen ongeschiktheid om werker te spelen die men. gewoonlijk rangschikt onder d< kategorie opera-comique ; en die wezenlijk de groo te «vogue» in de stad hebben. In de Germaànschi opera-kunst, waar,uit de Vlaamsche Opéra groo tendeèls zijn stukken halen moest, ontbreken in derdaad die werken die «fureur» maken bij de mas sa. De 6chouwburgbestuurders in Duitschland zijr dan ook verplicht, terwille van geldelijk succei «Carmen», «Faust» en de moderne Italiaanschi opera's op hun speelplan te brengen. Zôo heef nu ook de heer Fontaine dit jaar kunnen doen Moge de proefrveming ten goede komen aan de on derneming. Wij wenschen nochtans, en met ôni zekerlijk de groote meerderheid onzer medebur gers, dat de Vlaamsche Opéra van zijn grootsche ideale bestemming niet afdwale en er naar strevi de werken van eigen bloede met de warmste liefdi en in de meest bereikbaro volmaaktheid op ti voeren. René HALLEMANS. In en om de Schouwburger LIEDER- EN KLAVIERAVOND PAUL SCA PUS-VAN 0VERL00P. — Daar heer Scapus ver hinderd was naar Antwerpen te komen, is de lie der- en klavieravond uitgesteld en zal plaats heb ben op Woensdag 16 October.' «DOLLE HANS» zal na «Het Dal des Levens : worden opgevoerd. Terzelvertijd gaat een eenakte: in verzen van Alf. Bogaerd, « Verzoeningsenge 1 » waarin Mevr. Noterman, Mej. Marg. Bertrijn Mej. Jeanne Janssens en Hr Edw. Gorlé zullen op treden. «DE SABIJNSCHE MAAGDENROOF » kom onmiddellijk daarna. H.H. Louis Bertrijn, B Ruysbroeck en Mevr. Ruysbroeck behouden de roi len die ze vroeger speelden. Hr Piet Janssens za de roi van den Prof essor, en Hr Edw. Gorlé dezi van Directeur Striese vertolken. Mevr. Dilis n.eem de roi over van Mevr. Marie 'Verstaete, Hr G. Cau wenberg deze van Dilis, Mevr. Noterman deze vai Magda .J anssens en'Mej. Marg. Bertrijn deze vai Mevr. Bèrtrijn* VLAAMSCHE OPERA. — De"volgorde dt-r o] te voereii opéras is als volgt vastgesteld: «Prinse* Zonneschijn » ; « Màrtha » ; «De Vliegende Hollan der » ; « Orpheus ». VARIETES SCHOUWBURG. — Na « Wals droom » worden « Véronique », «De Vledermuis» ei « De Dochter van Madame Angot », in deze ord< opgevoerd. HIPPODROOM. — Heden Zaterdag met de vijf tigste vertooning van «'t Zal Kermis zijn!» wor den eene reeks nieuwe tooneelen voor 't eerst opge voerd waarvan men het beste verwacht. De bij va dezer revue schijnt onuitputtelijk, ongetwijfeh zullen de nieuwe scènes weer boordevolle zalei lokken. LIEFDADIGE KRING «NIEUW LEVEN ». -Zooals wij in ons vorig nummer hebben medege deeld, zal deze zoo gunstig gekende liefdadigheide kring eene Gala-vertooning inrichten in den Varié terste Concert JvrmgLeonidas,, Vrijdag 11 October 1918 in "Folies Bergère,, EDOUARD LAMBERT Mevr. A. GYSELS-DE ROO, Sopraan Violist te Brussel r prijs met groote onderscheiding van het Koninklijk Conservatorium te Brussel tés Schouwburg, Meirplaats, oi> Vrijdag 25 Okto- rond de andere stemmen hun kunstig kon trapu liber. tisch weefsel sponnen, zoodat de oorspronkelijke Deze liefdadige kunstavond zal bestaan uit de zang er soms gansch onder bedolven wordt. Doch, opvoering van « Walsdroom » (Rêve de Valse), de door gedurige herhalingen, navolgingen, enz. vàn graaggeziene opérette, met den Hr Midler, ténor, gedeelten en van thema's uit het gegeven lied in de hoofdrol; vooraf Kunstconcerto met de mede- wordt de eenheid van liet gehèel krachtig gehand-werking van Mej. Helena Ivrinkels, sopraan; Mej. haafd. Daar een aclittal dezer «Souterliedekens» Zita Rutten, mezzo; Hr Georges Villier, bariton; wordt uitgevoerd, zal liet mogelijk zijn zich eeii en Hr Varnier, ténor. duidelijk beeld van den aard dezer bewerkingen Wij kunnen niet genoeg deze prachtige avond te vormen. En eigenaardig zal het ook zijn, die te aan .onze lezers aanbevelen, en hen aansporen dit vergelijken met enkele moderne bewerkingen der-zoo menschlievend werk der voedselbedeeling aan zelfde volskliederen, fdoor Flor. Van Duyse. Men . schoolgaande kinderen te hel peu steunen. weet, dat deze de groote geschiedschrijver en na-u.n(. i.rtft/MJc.r» u/«iptm i i vorscher van den ouden Nederlandschen volks-il'ftRE "°,0ISHEID WALST!! de schoone ope- za ; dje betep dan & ^ het karakter> de ziel rette ni 3 bedr.jven v.n Mo Asscller wordt herncH ze]f yan die liederen doorgrond heeft. zijne bewer_ men in den Eden op Vrijdag 18 October. kingen zijn dus op zich zdf recds Hr MARCELY EN MEJ. DELVIGNE hebben waar zij te staan komen neven kompositie's uit de te Diest «Manon» van Massenet, met veel bijval XVIe eeuw, die dezelfde liederen tôt grondslag gezongen. De andere vertolkers, o.a. Hr Van den hebben, wordt de vergelijking van zeer bijzonder Broeck van Antwerpen en Van Braband van Die6t. gewicht. Deze moderne komix>sitie's, al1 treden zij deelden ruim in het succès. De orkestleider, Hr A. buiten het kader van het koncert,zullen toch zeker Van Oost, en de regisseur, Hr Binjé, verdienen al- niet onopgemerkt voorbijgaan. , len lof om hun degelijk werk. Een andere vorm van kunstlied is het drietal 11 À r--»- r»i v..-x/T nnnn \ki nnim -r-r- werken van Orlandus Lassus die op het 2e koncert '««TEN NEYT, DOOR W. OGIER TE A NT- t<Jn gehoore komen. Lassus is de g'roote; machtige WERPEN. Deni^elijk zal heex Clauwa«rt met meester die het toppunt der Nederlandsche School zun gezelschap het vermaard spel van W. Ogier : der 16e çeuw beteekent. De gansche ontwikkeling «Haet en Neyt» hier komen opvoeren. aier school is in hem belichaamd, en zijn geweldig « MAMZEL NITOUCHE» werd te Mechelen in genie is een toppunt zooals slechts de allergrootste de «Salle de Paris» met zeer veel bijval opgevoerd. kultuurrichtingen er kunnen aanwijzeii. Niet al- Geen plaatsje bleef onbezet. Het 6ucces ging vooral leen in 't grootsche echter uitte zich Lassu6. Aile aan mevr. J. Didier, een allerliefste Mamzel Nitou- genre's beoefende hij in zijne meer dan 2000 wer- che,' en aan heer Alf. Darden, verdienstelijk als ken, en in îille muntte hij evenzeer uit. Groote en Floridor. Verder traden o.m. op mev. De Tiège, ernstige werken mogen later ten uitvoeringt gera- Kauch (Abdis en Corinne) en de HH. Van Haele- ken, nu zullen deze 3 liederen voor 4 stemmié: koor wyck, H. Verscliueren en J. De Mulder. Het orkest toonen hoe meesterlijk van klankeffekt en stem- werd flink geleid door heer Mathieu Van.Rothem. voering Lassus te schrijven weet. Volksliederen, TU en %/A Kl oci T \ mw bewerkingen ervan door Clemens n. p. en zelf-ge- TH EO VAN P ELT. — Onze stadsgenoot hr Théo kompolleerde koorliederen van Orlandus Lassus, \ an Pelt, oogstte te Brussel veel bijval als Mau- zunen neven de moderne bewerkingen van Fl. nus in «Hoogste Recht». In «Het Teeken des Krui- yan pUy6e een geheel vormen dat toelaten zal.over ses» vervult hij de roi van New, in «Dreerteur>,die het we2en Tan het lied in de XVi6 eeuw een duide- , van Feeike, m «Haet en Neyt» die van Teeuwen, ,iiken kijk te krijg6n. terwijl hi] in «De Klokken van Corneville» die van jj VAN PRAAG. Gaspard behoudt. Met dit laatste 6tuk ^aat heer Clauwaert ook naar Mechelen en naar Leuven. Een tweede artikel ?.al liandelen over de geeste- — — —— lijke comjx>sitie's der meesters van de 2de Noder- IVIandolienlessen " Appelmanssïraat, 26 landsche School, die op het 2de koncert hoofdzar t . kelijk ten gehoore komen. Miadeleeuwsche Muzick * * * j le concert op Dinsdag 8 Oktober 1918. — programma : Het hoofdbelang dezer uitvoeringen i6 6tellig Hildebrandslied, voor eenstemmig koor; _ een historisch ; zoo weinige mensclien weten dat bv Hoort mijn ghebet (Qhequetst ben ic van bin- . de Vlamingen der XVo en XVIe eeuw de rnuziek- nen) bewerking van j. Clemens-Non papa (+ 1500- heerschappij over gansch Europa bezaten, dat al- 155gs . c) yrolick en blij (Ick segh adieu) voor •leen reeds het feit van eene uitvoering van werken driestemm'ig koor. van dien tijd eene openbaring zijn moet. Maar het 2. a) Halewijnslied, b) Die Coninghinne van elf kunstgevoel moet aan deze koncerten met vreenid jareilj c) Jan Broeder vrijt (oude volksliederen), > blijven. Talrijk zi]n de werken van vroeger die pe jie6r ^ persen • ook naar moderne begrippen nog nionumenten van 3 a) Die nachtegaai die Sanck een liet, b) Den , grootsche schoonlieid blijven. Allen zullen echter winter comt €6n> c) Schoon lief> hoe iigt gij hier , nog winnen door eenige toelichting, waarom hier &n s{ ^ (oude volkslicUer6n). Mej. N. Rijckoord. - ' eenige notas volgen mogen over de werken en de 4 ft) Den da k en wjl niet verborghen zijn (oud toondichters die op het programma voorkomen. voiksiie(l). De heer E.Persen; b) Groot is die Heer Het eerste koncert, op 8 dezer, is in hoofdzaak (Den dach en yyû ^ } c) Nu giet hoe goet (Ick . gewijd aan het oude «lied», zoowel 111 zijn yorni - aldaer) bewerking van J. Clemens-Non papa . van volkszang, reclit uit de volksziel opgeweld als voop driestemmig koor. [ in dien van het kunstige, meerstemmige kunstlied ^ a) Het daghet in d<!IJ Oosten (oud volkslied) ) der toondichters. Mej. Nora Rijckoord; b) Als ick riep (Het daghet - Het volkslied is immer van overwegenden in- in den 0osten) bewerking van J. Clemens-Non vloed geweest op de ontwikkeling der muziek.Niet papa/voor driestemmig koor; c) Het daghet in den ! alleen gaf liet aan de komponisten de tliema s en Oosten', moderne bewerking van Flor. Van Duyse, 1 motieven hunner werken, maar, juist doordat het y00r vierstemmig koor. in die werken was aangewend konden zij i>opulair G a) Scine her den Wijn> b) Ick iloorde dees worden bij de groote massa, die er haar eigen zan- . (oude TOlksliederen). De heer E. Persen- . gen in terugvond. Op het le koncert komt dan ook ^ -^e nackter die blies aan den dach, oud » eene keus uit de mooiste der volksliederen ten ge- volkelied> De heer E. Persen; b) Op die Rivieren " hoore.Geen meer doorslaand bewi]s voor den rwiht- (die nachter die biies...) bewerking van J. Cle- streekschen invloed die er werd door uitgeoefend mens-Non papa, voor driestemmig koor. . op den kunstzang. kon worden geleverd dan de be- g . herte.en kan verbliden niet, b) Het . werkingen der liederen zelf, die onder den naam yl h çen cleyn wilt voghelkijn (oude volksliede- ? «Souterliedekens» bekend zijn. Rond Itt0-H50 ver- r0n) m0. Nora Eijckoord; c) Die Heer die wou schenen de vroegste Nederlandsche niuziekboeken, regnereu (Het vlooeh een cleyn...), bewerkirg van met tekst in de eigen taal, en mede van de vroegste çiemen6_Non mpa, voor driestemmig koor. - ' werd eene reeks uitgegeven van volksliederen door. g &) Ick m tot enen danse (oud yoikslied), Jacob Clemens-non papa voor 3-stemmig koor l>e- de jieer Persen; b) Ick heb verwacht den Heere " werkt. Echter werden zij niet met de populaire /jck qUam tôt eenen>danse), bewerking van J. teksten uitgegeven, doch met de berijmde Psalmen Clemens-Non pai^a, voor driestemmig koor. van David. Als, 111 modernen trant een lied voor . jjet wass6r t0 nacht, also 6oete nacht; b) 1 koor wordt bewerkt, wordt de melodie van het lied ,^ ^yjjj jn den nacht (moderne bewerking van door de hoogste, best hoorbare stem gezongen, pior Van Duyse), voor vierstemmig koor. waarbij de andere 6temmen 6lechts eene begelei- , - dende roi hebben. De ouden hadden ander opvat- L. W. — Het tweede koncert heeft plaats op tingen : gewoonlijk zong de ténor (inde Souterlied'e- DINSDAG 15 OCTOBER; dus niet op-11 October kens is de Ténor de middenstem) het liwl, waar- zooals verkeerdelijk gemeld werd. . 1 — Schouwburg-Kmema hh■ ■ ■■ js mm B ■ ■ Van af 5 tôt 10 October national 't Ziet er lie! uit, zulle ! ! ! Lange Beeldek'însstraat, 154 3 GROOTE BALLETTEN Nieuwe Antwerpsche revue in 2 bedriiven en een voorsoel 3 GROOTE BALLETTEN : GrOOt SymphOnÔSCh Orkest :

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het tooneel behorende tot de categorie Culturele bladen. Uitgegeven in Antwerpen van 1915 tot 1940.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes