Het tooneel

1066 0
23 november 1918
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1918, 23 November. Het tooneel. Geraadpleegd op 09 mei 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/251fj2b508/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Het Tooneel 4e Jaargàng Nr 11 — 23 November 1918 Beheer en Redactie : Handelslei, 139, Antwerpen 20 Centiem ~T 1/UUI.gUl 15 1 1 X* " i X t/ 1 U LIV11VVJ De Blijde Intrede van ons Vorstenpaa Al wie de Blijde Intrede heeft mogen bijwonen van ons geliefd Vorste paar : Koning Albert en Koningin Elisabeth, zal voorzeker nooit de allesove weldigende geestdrift, de luid jubelende juichkreten vergeten waarmede zij beidi begroet werden in hunne schoone Scheldestad Antwerpen. Die oogenblikken v; heilige ontroering, van diepgaande en innig gevoelde begeestering deed reei veel van het leed vergeten dat ons gedurende meer dan vier jaren heeft doi gebukt gaan. Hunne Majesteiten, de hooge Beschermers van de Kunst, zullen wel vo immer in herinnering houden de huldeblijken van de Sinjoren, de inwoners van d stad waar steeds de kuns-t in hooge eer stond aangeschreven. De kunstenaars begroeten den nieuwe Vrede als een nieuw tijdstip voor di opbloei der kunst, want de kunst kan slechts gedijen in peis en vrede. Aan al de beoefenaars van de kunst : tooneelspders, schilders, beel< houwers en letterkundigen die teruggekomen zijn van het Iront, aan hen allen, d zich zoo rnoedig gedragen hebben voor de verdediging van ons Vaderland roe Het Tooneel : Welkom en Dank ! HET TOONEEL Pieter Frans Van Kerckhoven Op 10 November 1.1. diende de honderdste -ge-boortedag herdacht te worden van den Antwerp-schen romanschrij ver P. Fr. Van Iverekhoven. Aan een uitvoerig opstel geschre-ven om dezen letterkundige te herdenken ontleenen wij de vol-gende bladzijden gewijd aan zijn tooneelwerk: « Na « Richilde », in samenwerking met Ros-seels geschreven, blijft liet tooneel hem aantrek-ken.In 1850 verschijnt zijn drama in twee bedrijven «De Gestrafte Wraek», het volgend jaar zijn volks-drama in twee bedrijven « Jaloerschheid », in 1853 eîn tooneelspel in drie bedrijven « Boer en Edel » en lietzelfde jaar « De Dronkaerd », drama in drie bedrijven, opgevoerd bij de eerste vertooning van den nationalen tooneeltroep te Antwerpen, op 6 October 1853, met Victor Driessens in de titelrol. Het blijspel in één bedrijf « Twee katten voor een doode Musch », verschijnt in 1855, evenals « Fan-ny », een tooneelspel in vier bedrijven, Na zijn dood werd nog uitgegeven: in 1889 «De Verden-king », drama in één bedrijf, en in 1866 « De Du-Dyners », kluchtspel in één bedrijf. Coopman en Scharpé prijzen « De Dronkaerd » en het uitmuntend blijspel «Twee Kattin», ter-wijl « Fanny » ook gewaardeerd wordt. J. Persyn in zijn studie over «Ons Tooneel te-Antwerpen van 1810 tôt 1853 » bedenkt dat, bij Van Iverckhoven's wonderbare vruclitbaairheid ook het tooneel heeft baat gevonden. Van Kerckhoven die ergens Van Peene verwijt: ■ « Gij spreekt ten voordeele van veronderde en ; geestverdoovende zeden en gewoonten » toont in zijn tooneelwerk weer zin te hebben om baan te breken doorheen oonventie en wet spannige behoudsgezinde denkbe< den. Ki|:-t voor zijn dood werd in ei ^ tooneelprijskamp van « De Wij wMy gaerd » te Brussel, zijn drama «Tw jSaKt Naeisters » bekroond, terwijl zi, |Ë^ blijspel « Een Kopliefde », een ee voile vermelding verkreeg. Beii stukken bleven onuitgegeven. « Tw ||||j||\ Naeisters » is wellicht bewerkt na de novelle die hij onder dezen- tit RB9H uitgaf, terwijl het manusc'ript v< «Een Kopliefde» — eerst Einde goe mm] all^s goed getiteld — thans weerg gg^|p| vo; den door de juffrouwen Sleecl hHEBBS in de nalatenschap van vader Sleecl H» en met andere manuscripten aan di H/ oudsetn, nog levenden zoon van V; Hy Kerckhoven overhandigd1 werd. H» Een ander nagelaten drama, in RnSlv bedrijven « Vader en Zoon » — eec De Bloedband getiteld — dat t HV weergevonden handschriften hooi V schijnt opgevoerd of althans ter o W' voering aangenomen te zijn geweet Met potlood staat de rolveTdeelii naast de personen aangeduid w. Driessens, Corijn; e.a. » Van Kerckhoven overleed te Ar worperi op 1 Oogst 1857. AMI Kone Ned. Schouwbur 0E SABiJNSKHFHMHROQI In onzen vorigen jaargang schreven we h enkele woorden over den tramt waarin een blijs] moet gespeeld. worden en we haalden eenige z: nen aan nit een brief die Royaards, den gerei teerden Nederlandschen tooneelspeler en knapp regisseur bij gelegenheid van de wederopvoeri van de « De Sabijnsche Maagdenroof » in 1914 a den bevoegden tooneelrecensent Dr J. L. Wal geschreven- had. Wij willen dit 6chrijven nu in zijn geheel mi deelen : « Hadden Franz en Paul von Schônthan in «] Sabijnsche Maagdenroof» slechts kluchtspelfig ren geteekend en haddea zij niet — zooals zij, m mderdaad deden — « menschen » gecreëerd, no< had deze klucht den tand des tijds zoo glorieri kunnen trotseeren. Het is een d'waaslieid te will beweren, dat het « onze « verdienste zou zijn, v deze kluchtepeltypen menschen te hebben gemaal » Een feit is 't dat taoneelspelers van den 2n 3n graad, die zich niaar al te vaak aan deze kluc hebben gewaagd. 't niet verder brachten dan h uitbeelden van kluchtspeltypen, waaiin zij d; zelf in den regel de grootste schik hadden, ma het publiek dat deze voorstelling der mindere g j|y den bijwoonde, lachte wel effen om de mallooteri heid van het geval, maar bij het weggaan uit d . schouwburg vonden zij de klucht maar zoo zoo, | zagen door de tooneelmatige uitbeelding der fig ren aan de levenswaarheid der door de auteu geereëerde meiischentypeu voorbij. » et En dan vervolgt de heer Royaards met eene u >el eenzetting van het principe door hem bij de reg n- van dit stuk gevolgdi, een uiteenzetting die zek •u- de aandacht verdient: en « Bij de instudeering van deze klucht ond ng mijn regie heb ik er aile medespelenden, waaro an der er verscheidenen waren, die dezelfde roll ck reeds vroeger hadden vervuld, met nadruk op ( wezen, dat dit stuk juist even gewichtig was £ :e- bijv. een stuk van Ibsen, en dat wij alleen dàn toehoordere zouden kunnen doen gieiren van d De lacli, als wij zelf allen den grootst mogelijk u- ernst bewaarden. Ik geloof dat ons dat vrijw •i. gelukt is. Bij het spelen van aile goede klucht >it is dit een allereerste eisch, die door de mees jk gezelschappeai, die zich aan kluchten wagen, en vaak uit het oog verloren wordt, niet alleen în Holland, maar ook buiten de grenzen van o ;t. land. De mer.ischen worden belachelijk door 3n malle situaties, waarin zij worden geplaatst ht waar hun karaktereigenschappen op de spits f et dreven, in uitkomen. Het zijn dus wel degeli in menschen, die<le auteurs in «De Sabijnsche Maa ar denroof » teekenden, en juist daarin ligt de verk] L vil ivvuaviiv • * xUllUVlClVl j JL U «/ j ring van het groote succès, dat deze klucht, goi rgespeeld, nog op dit oogenblik moet hebben. » We v'roegen, in « Het Tooneel », bij die gede< telijke aanhaling, het bestuur van den Nederlan schen Schouwburg die smakelijke, sappige kluc weder op te voeren en toen we in ons onderlioi r- met den leider, voor dieu aanvang van het 6eizoe van hem mochten veri).emen,dat aan onzen wens< - zou voldaan worden, herinnerden we hem aan < y-] woorden van Royaards. Heer Bertrijn antwoordi volkomen in te stemmen met de gedachten vi JS den grooten acteur en, regisseur. Een blijspel i een goed kluchtspel moet voor de spelenden gei gelegenheid zijn om zich zelf eens goed te amuse ren en zich daarbij niet te ontzien er nog wat 1 te tappen van hun vaatje eigen geestigheid, he 01" dikwijls van zeer gewaagd allooi. De menschi jg die in een blijspel of kluchtspel op het toone wordeii gebracht, moeten menschen blijven, d wel in lieel zonderlinge, zehs gekke toeetandi a komen, met of zonder hunnen wil, nmar zij zi, toch geen, zottekens of kwasi-idioten. Op onzen Nederlandschen Schouwburg werd h in den regel vergeten. Sommige acteurs en actric 3- vinden er machtig veel plezier in, de zoogezeg' jp aardigheden nog wat aan te dikken of te vergi ven en vinden dat zij zelf buitengewoon spitsvo pt dig waren. Bij de opvoering van « De Gevolgi van een Leugen », op 't einde van 't vorig seizoe mochten we dit andelrmaal ervaren * * * — Striese en Prof essor Golwitz zijn wel werkeli; r_ naar het leven afgekeken. Misschien is hun kai katurale zijde wel het meest op het voorplan g bracht, maar dan toch op hoogst artistieke m nier, in den aard zooals een, Daumier of een G ;n vairni een karikatuur wisten te kampeeren. Q_ Direkteur Emmanuel Striese is op en top < theaterman, de theaterman van 3n of 4n ran 2e een der niindere goden zooals Royaards zegt, m,a< in toch in elk geval de man. voor wie niets ande ,r. bestaat dan het tooneel, voor wie ailes theater i j Hij is de directeur die van 's mocgens tôt '6 avon aan theatereffecten denkt en 's nachts nog droor ee <jp welke wijze een stuk het meest succès bekomi ir kan. Alfred Keri; schreef in 1917 : heel de were el staat op haar kop, maar Striese staat op de pla ken ! De vrouw, evenals de directeur zelf, is voor al d> ,-olï# geschikt zonder onderscheid, zij kan daa e- enboven wasschen en plassen, naaien en strijke ;x arrangementen voor oostumen maken, die den p ,x klaar maakt voor -het gezelschap en tusschendo nog den tijd vindt om aile jaren de wereld m nl een jongen Striese te verrijken. m Professor Golwitz is de gemoedelijke oude he die niets liever doet dan in zijn eentje te st I desren en te overpeinzen, maar die een jongeling zonide op zijn geweten heeft uit zijn studente tijd : een tragedie. ij In de afwezigheidi van zijn vrouw, die voor g •t, zondheidsreden met haar jongste dochter op re is, heeft hij het treurspel aan zijn meid voorge] zen, die waarschijnlijk de beste vriendin is van d* prolessor, in aile eer en deugd wel te verstaan. ig En mu wil het toeval dat hij in kennis kor o. met Striese, die niets liever wenscht dan met zi; reizend gezelschap een stuk te spelen van een i woner van het stedeken waar hij voor enke dagen vertooningen inricht. In een ander kle: nest heeft hij van een telegrafist van de plaa een werk vertoond dat voile zalen gelokt heeft. En de professor laat zich verleiden om zijn sti af te staan ter opvoering. En hij is in den hoo sten hemel als een jeugdig tooneelschrijvelr d eindelijk toch een directeur gevonden heeft o zijn werk op te voeren. De gelukzaligheid staat < zijn goed wezen te lezen. Maar helaas ! die verwachtii^g valt slecht ui Het succès is bepaald negatief. Nooit in zijn lev< heeft Striese zoo geweldig hooren fluiten en 1 wij en dan bij het einde van het tweede bedrij Maar Striese is de man niet om zoo gemakkeli; het hoofd te verliezen. Onmiddellijk daarop hee hij « De Dochters van Haseman 1 laten opvoer< en het succès was ovarweldigend. De twee hoofdfiguren, wij zeiden. het reeds, zi; waarlijk praclitig geteekend. Al de andere pers nages zijn maar bijkomende figuren die echt van «De Sabijnsche Maagdenroof» met de tw> h| voornaamste 'helden eein kluchtspel vormen vf p de 'allerbeste en deftigste soort. Geene schuii " woorden of dubbelzinnigheden of andere « sou entendus », maaa- ailes zoo frisch, sappig en ker gezond. Er wordt wel in en uitgeloopen, met ( ook wel zonder reden, sommige der personag komen. wel wat te dikwijls op het al te gepa oogenblik, maar wat geeft dat?! Dat ailes is zi amusant, buitengewoon plezierig en het gen< gaat steeds crescendo. Het publiek lacht ! sch tert en giert van plezier en denkt nog lang na ov> de dolle prêt die het gehad heeft. * * # Hebben onze artisten nu gespeeld in den, trai door Royaards hooger aangegeven? Ja, gelukki lijk ! De leider van ons gezelschap, heer Bertrij heeft den wijzen raad van zijn confrater goed : acht genomen en dus mogen. wij zeggen dat ve « De Sabijnsche Maagdenroof » geen dwaze, gro' klucht voor het voetlicht gebracht werd. En spijts zekere- aarzelingen die bewezen dat e< paar repetities niet zouden geschaad hebben, w; het samenspel niet ongelukkig en liep het nog vlot vân stapel, wat voor een blijspel een hoofdve eischte is. Direkteur Striese werd uitgebeeld door hr Gorl _ Naar onze meening heeft hij die roi te oppe vlakkig gespeeld, te lawijerig, niet genoeg doc o- voeld. g- Wij hebben vroeger in « Het Tooneel » geschi sn ven dat we niet gewoon waren va'gelijkingen ?n maken tusschen het epel van onze artisten ( u- zij die vroeger in dezel,Ue toI optraden. T< ,rs eerste omdat dan zekere beoordeelingen niet £ tijd ten gunste van de tegenwoordige tooneelsp it- lers zouden uitvallein en ten tweede en wel voo ie namelijk omdat een eerste impressie meestal vi er overwegenden invloed is en dus altijd geen goi critelrium is voor een latere beoordeeling. er W ij hebben de creatie van «De Sabijnsche Maa n- denroof » bijgewoond, 't is nu zoowat dertig jari jn geleden, meenen wij, met Fritz Bouwmeester in < ;e- roi van Striese. Die speelde met meer ingetogenhei •ls zijn spel Was meer intens en doorvoeld. Als h le bijv. zei : «Mijn theater, een voddentheater, ei în voddentheater!» dai;i was de broeir~van den gro m ten Louis, die zelf een heel groot artist was, a el hij zijn rollen kende, wat heel dikwijls het gev ?n niet was, zoo buitengewoon vergramd, zoo heel i te al verontwaardigd dat de laatste klanken biji te niet meer uit zijn keel kwamen. in Daarbij Fritz Bouwmeester had in Holland me lis dan een Schmiere-Direktaj gekend voor hij na ie Antwerpen kwam. En een van die Schmiere-dire ïn tors moet hij wel naar het leven gemaald hebbi ;e- met al de groote gaven van zijn werkelijk pracht jk talent. De scène van de slappe thee was voor Bou' g- meester ook werkelijk buitengewoon amusa a- evenals het uittrekken van, zijn havelock, dat t lltïT Cl pdl :d hem veel rapper geschiedde en dus ook wat m« verrassing verwekte. >1- De mimiek van hr Gorlé was daarbij wel w d- te weinig afwisselend. it Het voorgaande in aile rechtzinnigheid gezeç id moeten we toch bekennen dat hr Gorlé zijn uit u, sle best gedaan heeft om van zijn roi een pui ;h creatie te maken. Dat hij er niet heelemaal in ( le lukt is. is misschien te wijten aan zijn tempe! le ment. m De professor Golwitz van Piet Janssens was ■n een van die bovenste plank. Hij was heel rolvî »n en speelde zonder de minste overdrijving. Zi e- typeering was zeer gelukkig en de mimiek vooi 'ij voortreffelijk. Hij was werkelijk het best op dlri el van heel het gezelschap. Met plezier zulleîi sn hem in die roi fcerugzien. el Over al de andere rollen kunnen we kort zij ie Mevr. Dilis-Beersmans was een waardige p: in lessorvrouw. Zij had echtar leemten in de men in rie, wat hoogst zelden bij die uitstekende arties li et geval is. Het zelfde euvel bemerkten we 1 et hr Cauwenberg, die heelemaal niet op dtreef wil es komen. le Hr Bertrijn daarentegen was zooveel te losi o- en te amusanter en zijn frissche lach klonk w< n- kelijk aanstekelijk. Ook Mevr. Noterman v; m voorzeker te prijzen evenals Mej. Bertrijn < n, haar frisch, soepel en guitig spel. Mevr. Ruysbroeck was een smakelijke dieu meid en hr Bernard Ruysbroeck een Kalrel Gr< die mooht gezieji worden. •x- * * * e- Toondichter Karel Candaiel met zij ne schaarv a- tuozen had ons eene hoogsL sympathieke en roerer a- verrassing voorbereid : Voor het eerste bedrijf y, het Vaderlandsch Volkslied tôt tweemaal tt/j: le voerd, rechtstaande aanhoord en geovati(>neei g, ln de andere tusschenbedrijven volgd'en dan ir volksliederen van Engeland, Frankrijk, de <jio< ps voile «Marseillaise», en ook « Naar Wijd en Zijd s. In het laatste tusschenbedrijf verscheen in liet< ls kest hr Croes van het gezelschap van voor den oorl it in soldatenuniform luidi-uchtig toegejuicht en ■n een « Brabançonne » onthaald. Na het laatste 1 Id drijf werd het doek gehaald en verscheen on q- dappere krijgsmam op de scène, omringd door de leden van het gezelschap en werd andernu le met daverend applaus begroet. Het waren momt r- ten van hartversterkende vaderlandsliefde. u, WILKO ^ et in en om de Schouwburge ? r n- Een bewogen week s- Voor onze theate.'s en kinemas was deze we a- niet zeer gunstig. Inderdaad de aankomst on2 dappere jongens en de intrede vain ons geliefd v< stenpaar hadden iedereen op straat gelokt. On is Kon. Ned. Schouwburg en de Variétés Tiebben n: ®- gespeeld. Andere schouwburgen hebben Dmsd avond gesloten. Het einde der week heeft echt een. zeer merkelijke verbetering in de belangst it ling van het theaterpubliek gebracht. n u_ Margaretha Gauthier le Het Bestuur was, door de feestelijkheden, vi in plicht den loop der voorstellingen te wijzigen.. « -ts Sabijnsche Maagdenroof » kon daarom niet ged rende de gewone reeks gespeeld worden. Om h ik repertorium niet heelemaal het ondeirste boven g- gooien, wordt Zaterdag hernomen « Margaret ie Gauthier », het gekende drama van A. Dumas zoe tn dat stellig zijn ouden bij val terug zal vinden. >p Het Kindernummer t! Hoogst waarschijnlijk — als de noodige repe ■n ties kunnen gehouden worden, — zal « Het Kindi a- nummer » Zaterdag 30 November voor het eei f. worden opgevoerd. k Wij herhalen hieronder de rolverdeeling. ft Fleer, Hr P. Janssens; Jpfvrouw Fleer, Mei 'n M. Ruysbroeck ; Rosine, hare dochteir, Mevr. ! Bertrijn; B?of, hairdelaar, inwonend bij de Flee: n Hr L. Bertrijn.; Kepper, Hr Gheubens; Dragge 0- berg, Hr Gorlé; Sossen ; Hr Van de Putte; Je v chim, bestuurder der Fioren Va'riétés, Hr Anf je not; Fanny, vriendin van Rosine, Mevr. Noti ,n man; Marcel, vriend van Kepper, Hr W. Cauwe ne berg; een dienstmeisje, Mej. Neyseen; eein boc s- schapper, Hr J. Robyris. 1- Het stuk speelt hedendaags, in de woning v; ■n Fleer. ^ De Dwaze Maagd (L<a Vierge Folle) >o van Henry Bataille komt waarschijnlijk acht >t « Het Kindernummer » aan de beurt. Het Vriendinncîie (Va Petite Amie) Het stuk vais Brieux is in studie genomèn zal waarschijnlijk binnen een paar weken do< gaan. lt: De Hinderiaag (L'Embuscade) ° Dit suceesstuk van Henry Kistemaeckers zal t n' dens de Kerstweek worden orgevoerd. II Mevr. Marie Verstraete ,e is thans zonder engagement. Deze schoone artis denkt er aan naar Antwerpen weer te keeren. I laatste zullen veel tooneellief'hebbrrs met vreug Jw j vernemen. r- Heer Willem Janssens , was werkzaam in Engeland in/ een munitiefabrif e' Hij zou er zeer verouderd uitzien en tamelijk e r" vermagerd wezen. r- Mevr. Verbeeck e_ Met deze talentvolle artiste is het maar erg 5 steld. Zij lijdt namelijk aan zenuwziekte en is ir III sufheid en lamheid geslagen. m I. Viaamsche Opéra e- Verleden Zaterdag vond een roerende vaderlar r- sche betooging plaats in de Viaamsche Opei m Rond het beeld van den Koning, — prijkend id midden van bloemen ©n palmen, — stonden heeren Fontaine en Fé Derickx en heel het peirf g- neel : artisten, zoowel diegenie, die in « De Bru in der Zee » moesten optreden, als zij die vrij ware le koren en machinisten. d, Machtig dreunden de akkoorden der « Brabe ij çonne ». De heer Fontaine droeg daarna met krat 'n tige stem: « Naar Wijd en Zijd» voor. Eindeli 0- weerklonk het « Beiaardlied », door heel de z£ ls medegezongen. Aan de geestdrift scheen geen ein al te komen. Ook den bestuurder viel een ovatie t >n deel. îa Ook Zondagavond greep voor de opvoering in d Vlaamsshen Opéra een vaderlandsche betoogi îr plaats. Geschaa.xl' rond het borstbeeld van den Ii ïr ning, dat geflankeerd was door de HH. Fontai c- en Derickx, zongen de artisten en het koor d ni «Brabançonne». Hr Van Aert droeg «Naar Wi ig en Zijd» met veel bezieling voor, en het orki v- sloot met Benoit's :< Feestmarche ». Het publii it dat met eerbiedige stilte had toegeluisterd, brac ij bij het einde een geestd.iftige ovatie. «rf V VVlltlVIlt t Toegefaten door de censuur ,,j De Bruid der Zee ;r- In deze opéra van Jan Blockx zal heden en mor- ke gen avend de roi van Djovita, die door Mej. Mon.t- ;e- fort werd vervuld, door Mej. Christiane wOtden ■a- overgenomen. Don Juan e-r LSt Donderdag a.s. heef* de eerste vertooning van j n « Don J uan » van Mozart plaats in de Viaamsche •al Ojjera. ■e^ Faust De opéra van Gounod kom t na « Don Juan » aan u. de beurt. De rolverdeeling geven wij toekomende ,0] week. 'o- Variétés ''e Wij zegden verleden week dat Hr Georges Villier ^ aan zij ne trouwe bezoekers eene verrassing voor-8 bereidde. . Inderdaad heden avond wordt « Tosca » van Puc-f1 cini opgevoecd. De vertooning zal in het Fransch jilaats hebben. im Weriher Het schoone zangspel van Massenet komt onmid-3t" dellijk 11a «La Tosca» in de Variétés aam de 162 beurt, dus op Zaterdag 30 December. Vive le Roi î ir^ Dit is de titel der Revue die waarschijnlijk toe-e komende Zaterdag in den Eden voor het eerst zal worden opgevoerd. ,e_ De Revue is tweetalig en heeft als schrijvers ^ de HH. J. Fatum en Paul Robert. Mamzelle Nitouche Zooals wij reeds gemeld hebben gaat heden avond ' de première van « Mamzelle Nitouche », dat zooals onze lezers weten met Belgische uniformen wordt ^ gesi>eeld: De roi van Denise de Flavigny, die vroe-ger door Mevr. Jeanne Didier werd vervuld zal nu I door Mevr. Rezy Venus worden vertolkt. De roi van Célestin — vroeger door Hr Alfons Darden ge- aj speeld — wordt nu door Hr Frans Condès overge-n nomen. Nu is 't Kermis i De Revue die Zaterdag 7 December in den Hip-_ podroom voor de eerste maal wordt vertoond it:aagt als titel « Nu is het Kermis! ». De auteurs n zijn de HII. Paul Robert en, J. Fatum. Evenals in " « Vive le Roi! », van dezelfde schrijvere, worden de laatste gebeurtenissen ten tooneele gebracht en sommige personnages duchtig over den hekel ge-ek haald. c'r De Bestuurders van den Ilippodroom — HH. ,r_ Frans Condès en Neutgens — hebben ons gewoon ze gemaakt aan eene praclitige monteering van de ^ revues die zij tôt nu toe hebben opgevoerd. Naar a6 men ons verzekert zal « Nu is het Kermis !» al de er vorige revues in pracht overtrefiien. Ook bereidien de Directeurs aan hunne trouwe bezoekers, in deze revue, memge verrassing voot, maar... daar spre-ken wij liefst niet over, wij hebben beloofd er over te zwijgen. j'e Leiterkuadige Muzikale Voordrachten u- Op Vrij dag 29 November 1918, ten7uur 'savonds et te houden in « Het Konink. Kunstverbond, » door te Mejuffer Alice Van den Bosch, pianiste, en de ia Heer M. Schmitz, declamateur, met de welwillende n, medewerking van d'en Heer Arthur Maebe, violist. Het hoofdnummer van het programma is Egmond Lyrische Voordracht: Gœthe-Beethoven, hetwelk heel het tweede deel beneemt. Wij I10peu van gan-ti- scher liarte dat die voordracht denzelfden bijval 'r- moge genieten die den inrichters de vorige maal te beurt viel. Teruggekeerd rr- Onder onze kranige jongens, die te Antwerpen. wederkeerden, waren talirijke bekenden o. m. de heeren Frits Francken, een jong dichter, wiens nl biographie in «Het Tooneel» verscheen, Jules ,a. L'Hermitte, letterkundige, Croes en E. Antoni, bij >e_ het uitbreken van den oorlog verbonden, a'an den |r. Kon. Nederlandschen Schouwburg. n- Jules Platteau destijds optredend met het gezelschap van den Kon. Nederlandschen Schouwburg, was verbonden 111 aan een der theaters van de Koningin, achter het front. Ook Mej. Julia. Matliis en Walraef, en heer Jan Cammans, allen leerlingen van Dr Maurits Sabbe, waren aan hetzelfde gezelschap gehecht. er Dit gezelschap speelde o. m. « Starkadd1 », onder leiding van hr De Gruyier. Onze acteurs in den vreemde en Mevr. Pauline Beersmans en de HH. J. Ve.iv II r- straete en Jef De Waegenaer spelen bij Van Eys- den, terwijl heer Jan Cyscli deel uitmaakt van het gezelschap van heer Spree. Geen van allen denkt er aan naar België weer te keeren. i]- Mandolienlessen - Appelmansstraat, 26 £ Viaamsche Opéra cIg Vooraleer de vertooning van « De Bruid der Zee » aanving, liad een indrukwekkende vaderlandsche betooging plaats. Een uitstekende gedachte, mis-,]£ schien enkel een gelukkig toeval, was het, dat die rg manifestatie gebeurde in het mooie décor van het-eerste bedrijf: een straat in een Vlaamsch vis-schersdorp met de wij de zee voor achtergrond. Immers de kleine gehuchten langs de zee verspreid ;e- waren vier jaar lang het tooneel vantharden, held-,et haftigen strijd. Om het beeld van onzen geliefden Koning hadden zich geschaard al de solisten en koorzangers met bestuurder en regisseur aan 't hoofd. Met vurig d- gebaar dirigeerde J. J. B. Schrey de « Braban-•a. çoi ne » door de veehtgerezen toeschouwer6 in die-te peu eerbied aanhoord. Dan zong de baryton Van de Aert een gelegenheidslied door den knappen orkest-10- k::ït. ■ Schrey getoonzet: «De Noodklok dreund », id (g. dicht van F. Christiaens). De bijval was groot. n, Nadat «Naar Wijd en Zijd» gezor.gen was, klonken de. opwekkende tonen der « Rubensmarsch ». Geest-n- driftig klonk hét : « Dan zal de Beiaard spelen », h- door artiesten en koor meegezongen. jk al Over deze herneming van « De Bruid der Zee » de ?alt niets dan goeds te zeggen. en l'rachtig was andermaal Mej. Lauwers. Vooral in II maakte haar gevoelvol spel een diepen indruk. en Ook de Heer Ch. Bogaers heeft zijn roi op dege-ng lijke wijze uitgebeeld. Hij is een uitstekend zan-'0- ger, die over een frissche, klankrijke stem beschikt ne en van aile goedgemeende wenken gebruik maakt en om zijn spel te volmaken. Hem is waarschijnlijk jd een mooie teekomst voorbehouden ! st Beter beviel ons thars Mej. Van Oosten. Haar k, zang klonk luider. Ze is misschien wel wat jong om ht de bejaarde Guduul voor te stellen. Maar dat is nu precies geen onvergeeflijke fout. I Ververll en Wasscherij A. VAN WEERiN

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Het tooneel behorende tot de categorie Culturele bladen. Uitgegeven in Antwerpen van 1915 tot 1940.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes