Ons land

1386 0
14 januari 1917
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1917, 14 Januari. Ons land. Geraadpleegd op 28 maart 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/db7vm43w03/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

fde JAARGANG, Nummer 37. PRIJS: 5 CENTIEMEN 14 JANUAR! 1917. ^ ^ ^ ,, | ^ ^ (/ ^ ^ ^ ^ ^ ^ " MflUAm 1317. ONS LAND ■ ■ STAAT KUN DE - WETENSCHAP » KUNST - TOONEEL - LETTERKUNDE 3 1 AAI IVUJ\DJb - wcn ABONNEMENTSPRIJS Per jaar fr. 3.— VoorGmaanden » 1.75 Voor 3 maanden » 1.— MEN SCHRIJFT IN TEN fJUREELE VAN HET BLAD Opstelraad en Beheer : ROODESTRAAT, 44 - ANTWERPEN. » AANKONDIGINGEN NAAR OVEREKNKOMST Ongeteekende stukken worden niet opgenomen Een Flinke Vlaamsche Daad " ■ - ■»— Het Nationaal Vlaamsch Koniiteit tôt verdediging van de Vlaamsche Zaak in België, tijdelijk in Holland gevestigd, wenscht uiidrukking te geven aan zijn warme sympathie en bewondering voor de. poging van Uwe Excellentie tôt be-vordering van een duurzame<n vrede op grondsiag van bescherming der rechten en vrijheden der kleine staten en zwakke volkeren. gepaard met wederzijdsche internationale welwillendheid en waardeering. En vertrouwend» dat het streven van Uwe Excellentie in de richting van zul-ken vrede, leiden zal tôt herstel van ons neutraal Koninkrijk België, drukf het Nationaal Vlaamsch Koniiteit, spreken d voor meer dan vier millioen van de Bel» glsche bevolking, tevens de vurigsten hoop uit, dat dit herstel van de Belgische onafhankelijkheid ook aan het verongelijkte Vlaamsche Volk autonomie verzeke-ren zai en vrije ontwikkeling in zijn oude Nederlandsche moedertaal. Dr. René DE CLERCQ. In dezen tijd waarin aile volkeren ho-pen op de erkenning van het Recht,waar-voor ze dan ook de grootste offers brengen is hc4- goed, betamelijk, jioodzake-lijlc, onmisbaar, — ja, maar in de gege-ven omstandigheden ook heldhafttg, — de stem te verheffen ten voatdéele van het Vlaamsche Rccht, waarover niemand spreken zou en waarvan niemand weten kon, als niet hier en elders stemmen wa-ren opgeçaan om in naam van Vlaande-ret). bft gcleden Onrechi azn te klag-.n, het verhoopte Recht te vragen, te ci&ehen. Eere aan hen die daartoe den koenen mocd hebben gehad ; eere aan hen, die het pc-rsoonl-'jk voordoel en de gemakke-lijkheden van het rustige leveji versma-den. zich zijn bewust geworden van hun burgerplich^ en van de harde verplich-tingen, die dat bewustzijn aan die geroe-penen oplegt. Eere zij René die Clercq ; eere Léo Meert! Zij hebben. sprekende, begrepen dat aile gezag onzedelijk is en z.ich losimaakt van die onderhoorig zijn, als dat gezag voor verpUchting liebbend op te komen voor het Recht eens vo'ks, moedwillig-lijk voortgaat met dat Recht te misken-nen en de strijders-van-dat-Recht te tref-fen.Uit wat zij den présidant Wlison toe-stuurden leiden wij a: hunne aanhanke-lijkheid aan het neutrale Koninkrijk België.Wie zal hen durven van landverraad beschuld-:gen? Dan is landverrader elke oppositie-man ! Dat kan niemand, met Léo MEERT. gezond verstand bedeeld, volhouden. Dat is onzitinig ! De tijd zal leeren wie of die van Ha-vere of de andeîen, — wij bedoelden de Vlaamsche sitrijders — het meest hun Vaderland hebben bemind. De tijd zal leeren hoe wij à! de gebeurtenissen van thans moeten beoordeelen, — als aile boeken znlien worden ooeneelegd en als wat geheim was en gebeurd in de bin-nenkamers zal verkondi'gd worden vanaf de daken. Maar 't is plicht in he4- tegenwoordige de toekomst voor te bereiden en diie menschen zijn voor hun Volk en met een voor h'ni Land en de Mensehheid de beste, die thans levend, bearr'jnen hun toe-komstplicht en hem vervullen. 't Is resel dat de massa niet4 nevens zulke m an n en staat. De geslachten van la'er eeren hen. Wii wi1len h on en hce dcen vasten recel, door heel de historié bevestiVd. vele mencchen zal doen nadenken ; zal doen begrijpen wat de hnidisre nlicht is en hem cens besrenen bebbend, zich niet znlien toelaten nit rasfierheid en plichtbewust-zijn er zich aan te onttrekken. De daad van René de Clercq en van Léo Meert is eene heerlijke daad van levons wekkers. Zij moet ons stalen — maken tôt man-ne,n van staal en graniet, die weton wat zij w'ilen, die willen het Recht het Recht voor \ Vaderland en Vlaanderland. George P. M. Roose. I Socialisme en Flamingantisme Om met goed gevolg over het boven-staande uit te wciden, is het eerst en vooral noodzakelijk, dat de lezers be-grijpen wat Socialisme, — ik spreek van het wetenschappelijke, — éigenlijk is. Nog al te veel zijn er die socialist geworden zijn, gedreven door hun gevoel, dat in opstand kwam tegen de nu-be-itaande wantoestanden. Doch het Socialisme is niet alléén 'n gevoelskwestie, maar tevens iets dat ~we-fcnschappelijk vaststaat. Wanneer men voor maatschappelijke problemen staat, en men zich door zijn gevœlen laat leiden om ze op te lossen, dat is de handeling van 'n schooljongen, di<i het antwoord van 'n inoeilijk reken-vraagstuk moet zoeken, doch in plaats van dit te doen, 'n paar getallen neer-schrijft. op goed valle het uit. De hedendaagsche maatschappelijke omstandigheden beschouwende, mag ®en zich niet aanstellen als 'n socialist, ■die raaskalt over « zoo en zoo zou het ■ffloeten zijn », — doch als 'n persoon, ■die àlles beschouwt door den bril der ■Werkelijkheid. I Daar de meesten van hen, die zich so-■ciaal-demokraten noemen, juist in tegen-■strijd daarmede handelen, is het ook dat z66vele menschen zeer graag de schoon-heid van de socialistische princiepen er-kennen, doch tevens verklaren ze niet te kunnen aankleven, omdat, volgens hun zeggen, het Socialisme toch nooit zal of kàn verwezenlijkt worden. Om die bewering te staven halen zij aan dat er fcen allen tijde edele droomers bestaan hebben, zooals Plato, Fourrier, Owen, Lycurgus, Christus, e. a., die het « Socialisme » verkondigden, het als hun ideaal betrachtten, en dat het,, on-danks dit ailes, toch nog niet bewerk-stelligt is. Ook werpen zij als 'n argument tegen de. socialistische leerstelsels op, dat reeds meermalen gepoogd werd communisti-sche colonie's of gemeenstehappen te stichten, en dat dezen telkens op 'n fiasco uitgeloopen zijn... « Dus », roepcn de aanhangers van het instandhouden der huidige samen-leving, triomfantelijk uit, « ge ziet wel, dat gij, socialisten. cnkel droomers zijt, die « kasteelen bouwt in de lucht », en oploopt in enkele holklinkende phrasen en hoogdravendc gedachtent ta elke fei-tchjk niets jn zich hebben, niets betee-kenen. » Op het eerste zicht SCHIJNEN, voor sommigen, bovenstaandç argumenten heel juist. Doch, bij nader onderzoek, komt men wldra tôt het besluit, dat ze minder ernstig zijn. Eerst en vooral het Socialisme zoeken ten tijde. van Christus, of zells van die wijsgeeren, welke bestonden tôt v66r 'n honderdtal jaren, is totaal verkeerd en tevens bespottelijk. Het Socialisme is niet de vrucht cener ijdcle verbeelding, doch het ligt cnkel en alleen in de FEITEN, het is ook niet gcbouwd op droombeeldige il-lusiën, het is 'n onmogelijk te loochenen ■perschijnsel van dezen tijd, het is 'rf voortvloeisel uit de hedendaagsche sa-menleving.Ailes wat 'n begin hçeft, moet onver-mijdelijk ook 'n einde hebben. Het eene geslacht komt op, het ande-re vergaat. Z66 is het met al'es, de verschillende maatschappelijke vormen niet uitgeslo-ten.Want ziin de tijdvakken der slaver-nij. der lijfeigenschan en der Gilden, — welke onteeens'irekelijk, overeenstem-n>ende met de tij^so nst^ndieheden, hun mit hebben srehad. — door den drang van de e.volutie n;et moeten verdwiinen. Welnn zoo ook zal het kan'talisme eens tôt het verleden behooien. dit is klsar als de zon, -e)or eenieder die DURFT eu îl Jv5!o< iftSÎ ! * * * Wat nu het tweede argument betreft, — namelijk dat de communistische of collectivistische gemeenschappen, die men getracht heeft tôt stand te brengen, telkens schipbreuk geleden hebben, — deze opmerking is, zoo mogelijk, nog dwazer dan de eerste. Evenals een kind, dat nog slechts zes maanden dracht heeft, niet kan leven, zonder knnstmatige middelen. zoo ook ;s de vrucht der hedendaagsche samen-levinsr, — dat het Socialisme is, — nog niet tôt znlkdanigen volkomen wasdom sekomen, om in haar geheel leefbaar te zijn, in een kapitalistisch midden. DaarN7ijn ook communistische colonie's geltikt, maar -ook dat verandert niets aan de kwestie, zelfs al waren ze allen geslaasfd. Ik vraag mij met recht af,wat de menschen van- over duizend jaar zouden ge-dn,cht hebben over dezen, die toen 'n fe&-biUdistische colonie wilden stichten. Zou deze dm, in die-n tijd, zonder de heden-daaesche verkeer- en rùilmiddelent en zonder onze huidige techniek, kunnen bestaan hebben? * * * Wij, socialisten, — ik spreek natuur-îijk niet van hen wier socialist-zijn alléén bes+aat in het dragen eener roode bloem, dito «gilet» of 'n « lavalière n, — zijn sre-en droomers, zooals men het al te !;cht zegt en schrijft. Wanneer onze geleerde Marx zijn « Kanitaal » schreef, is hij niet opgeloo-pen ;n hooge woorden, doch hij heeft slechts vastgesteld wat hij om zich zag gebeuren. Uit officieele eijfers en statistieken heeft men onsremaakt, dat de kapitaUn samengelrekken ivorden in de HAN-DEN VAN ENKELEN. Deze waarheid.die bijna als 'n axioma kan aana-enomen worden, is niet tegen te spreken. Socialisme is een NEGENTIEND-EÈtJWSCH VERSCHIJNSEL, gespro-ten uit NEGENTIENDEEUWSCHE TÔ.ESTA NDÈ.N en uit 'n immer fijner u'ordende techniek, alsmede uit nog ■verschillende vastgestelde NEGENTIENDEEUWSCHE verschijnselen en gebeur-tenissev.Het Kapitalisme heeft in zich het So-cia1ismc.Reeds nu nadert de kapitalistische sa-menleving bijna het hoogste puât harer ontwikkeling. De laatste oorlogen, — waaronder de nu nog aan gang zijnde, — bewijzen dat er "'cts gaande is, — iets diat onvennijde-lijk tôt 'n oplossing moet komen. Er is iets dat knelt.... Er wordt meer en m>eer voortgebracht, en toch ondanks dit verslecht de toestand van het prbletariaat voortdurend.... S'oeds schrceuwender wordt het on-recht... steeds meer afschuwelijk dansen de misselijke toestanden voor de oogen van het verdrukte, geknoete en lijdende volk. Do neringdocners verdwijnen in massa, en worden onweerstaanbaar cedreven naar het immer-vergrootende leger der bezitloozen. Het groot-kaçitaal verzwelgt ailes : immer en immer hoopt het- zich op. De wereldmarkt wordt steeds door minder en minder personen beheerscht. In vergreliiking me4 de teenemende be-schavin?" en &tijpende behoeften. wordt de l>etrekkeldike ellende nijpender, de honsrer drukkender van hen die ailes voortbren^en... De yondvesten der hedendaagsche kar>i4ali-tische samenlevCng be^/eti... Het kindje, namelijk het SOCIALISME, ivoeil in den schoot der baarmoe-der, het KAPITALISME... Arts toonti aan dat wij staan op het standpunt van een toestand- die telkens onts'aat, wanneer 'n maatschappelijk stelsel moet verdwijnen, om plaats te maken voor 'n ander, dit bewijzen ons tien overvloede de laatst afgeloopen krij-gen, want : « Econom'sche mistoestan-de-n, oorlogen in het verschiet. » Niet WIJ, sociaal-democraten, d-'e uit « het hed'en trekken wat de toekomst ons brengen rai », zijn de droomers, de utopistes, doch ZIJ die iets in stand' willen houden, dat toch verdwijnen moet, — zonder en +egen hen, zooals ook het socialisme eens zal moeten plaats maken voor een nieuweren vorm. Eenieder die rechtzijinig denkt en veelt is het daar volkomen eens mode. De socia a! - dem ocra t ie wilt enkel d'e struikelsteenen uit den weg ruimen, op-dat de baan vrii worde welke naar het Socialisme voert ! # * # Welnu om zich 'n gezond oordeel over flamineoin'tisme te vormen, is de hoofd-vereisch'e dat men te werk gaat, zooals dit NOODZAKELIJK moet sresehieden om 'n juist gedacht over 't wetensehap-pclijk socialisme te krijgen... Eilaas, maar al te veel flaminganten verliezen dit tiit het oog, en daaraan is he> dan ook hoofdzakelijk te wijten, dat zôôvele menschen zich van he4 flamingantisme vc-rwijderd houden, omdat ze van de stelling uitgaan : Vlaamschge-zindheid is schoon en edel, doch er is niets tastbaars aan, het is 'n strijd die bij voorbaat verloren is, omdat hij niet geloetst kan worden aan de WERKELIJKHEID. d. i. aan de FEITEN. Tegenover die opwerping staan de meeste flaminganten stom ; zij voelen wel dat ze het bij 't goed eindje hebben, doch kunnen niets positiefs, niets vast-staands aanhalen om hun meening t© staven. Ncchtans de bewijzen liggen bij de hand. Vooreerst moet men zich afvragen waarin 'n taal eigenlijk haar oorsprong vindt. De oplossing is daarvoor niet moeilijk te vinden : 'n taal ontstaqt door het met elkaar in aanraking komen van meerdere enkelingen. Om zich verstaanbaar te maken be-ginnen zij klanken te uiten ; naderhand krijeen die klanken 'n bepaalden vorm om iets bepaalds aan te duiden. Z66 ont-staan woorden... van- woorden komen zinnen, enz. Aldus vomit zich 'n taal en biijft na-tuurjijk onderhevig aan allerlei vervor-mingen. Dus door haren oorsprong-zelve is de taal het eigendom van de gemeènschap. Dààrom alleen reeds mag 'n socialist niet. aan de taal van zijn Volk laten tor-nen om de doodeenvoudige reden DAT HET SOCIALISME DE VERDEDIGING OP ZICH NEEMT VAN DE BELANGEN DER GEMEENSCHAP TEGEN DEZEN VAN PRIVATÈ PERSONEN. 'n Taal is iets dat NATUURLIJK ge-grœid is, en het NATUURLIJKE moét geëerbiedigd worden, — vooral door de zich socialist noemenden. 'n Vreemde taal onder 'n volk ingang doen vinden, om de eigen spraak te ver-dringen, dat is juist of men op 'n cacao-plant appele.n zou willen doen groeien. 't Vlaamsche volk verfranschen is het verslaven, en het streven van 'n socialist mag niet zijn slaven te vormen, maar voor eenieder gelijke rechten en gelijke plichten op te eischen. Wanneer dit z66 moet zijn voor de iw-dividuën, dan is het zeker, in de êérste plaats, dringend noodzakelijk voor de Volkeren. Overigens het is nu toch eenmaal on-mogel'jk 'n kat te doen blaffen, en om-gekeerd 'n hondi te doen miauwen. Dit komt omdat de dieren, door \ instinkt gedreven. hun natuurlijkheid behouden. Door de Vîamingen te verbeulcman-sen doet m-en ze hun natuurlijkheid verliezen , • — dus stelt men ze lager dan 'n dier! Wanneer men 'n moeder haar kind on'roofd om het te dooden, en haar naderhand 'n vreemd kind geeft, dat veel liefelijker en schooner is, toch zal die moeder blijven treuren over het ver-moorde, omdat dit vleesch van hààr vleesch, bloed van hààr bloed was... Doet ze dat niet, dan is z:j den heili-gen naam van moeder niet waardig. Welnu de menschen die zich hun eigen taal laten ontroove.n, om met genoegen 'n andere aan te netnen, ziin geen menschen. — in de zuivere beteekenn's van 't woord, — meer.... doch slechfe lieden, die niet waard zijn dat men ze in het ge-l®a+ spuwt. No.a- groo^er, nosc verfoeilijker, nog walgelijker is de misdaad van hen die onze kinderen verbeuleman^en, en ze aldus, reeds va,n v66r ze voKvassen zijn, den naam vn.n mensch on waardig maken. Zich tegen dat ailes verzettenl is 't doel van het flamingantisme. De taal is, — zooals ik het bewezeu heb, — 't bezit van de gemeenschap. Haar verdedigen, verschoonen. ver-edel en, — wat 't streven van h et flamin-crantisme daar-stelt, — IS EVE\T N4-TVURLIJK ALS HFT SOCÏAITSME JS DF. NATTJtJ RJJJKE VRTJCHT VA V DE HEDENDAAGSCHE SA-MFNLEVTNG ; HFT ÔPEENST4. m.FV VAN ONWEERLEGBARE FF.JTF.N. Daarom woét é'ke-n sociacl-demokraat noodzakeVjk FLAMINGANT zijn. Jef Van Extergem. P- S. — Diegenen welke niet eens zijn met punten welke in het bovenstaande artikel besproken worden, kunnen hunne tegenweipingen inzenden.Zij zullen dan, — zoo het eenigzins mogelijk is, — opgenomen en besproken worden. Ran den liczct* Iledem begint « Ons Land » met de publikatie van een oonsprookelijken, on-uitgegeven roman MET DE GODEN IN STRIJD van George P. H. Roose. 't Is een beteJd van opstandiag. 't Is een Iijdensweg van een leider. 't Is, alzoo, aangewezen wat een volk inLsdoen kan tegen zijne Ieiders, als het detze* niet begrijpeo wil.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Ons land behorende tot de categorie Oorlogspers. Uitgegeven in Antwerpen van 1915 tot 1918.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Periodes