Vooruit: socialistisch dagblad

1233 0
09 augustus 1915
close

Waarom wilt u dit item rapporteren?

Opmerkingen

Verzenden
s.n. 1915, 09 Augustus. Vooruit: socialistisch dagblad. Geraadpleegd op 28 april 2024, op https://nieuwsvandegrooteoorlog.hetarchief.be/nl/pid/5717m0523h/
Toon tekst

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

àil * «iaar — M. 22(9 Prijs per nummer : voor Belgie 3 cenuemeu, voor dea reerade 3 Gentlemen retatoon i Hadactie 247 « AdssiSnisfcpatie 2345 slaamfiaw S OOQST ïL. 6'- f yfi! 1 D relater-U îtgc cist«f §ara: Maaîschappij H ET LICI bcstunrdci P, OC VISCM, Ledeberz-Oen . . REDACTÎE . ». ADMî NISTRATIE MOOûPOORI. 29. GEN1 VOORUÏT ABONN EMENTSPRt" S BELGIE DHe niaanden. , . , , fr. 3.23 Ze» maundea ■ . ( ■ . fr. 6.59 Cen jaar. .Ir. 12.50 ttïti abon*B«rt zicfl op alte pojtbisreele» DEN VREEMDC Dric ssiaandc* tdagcîijk» Qrqmn des* Betqische Werkliedenparh'L — Werschljnende aile daqen. K<alr£irir5 m Q Iri r» cr worden n* mededeeling van 't arrondi: mentsambt Doornijk bij de plaatskomm Het aan het generaalgouvernemedit toege- daturen aangenomen en bij het postbui voegde, ooetelijk der nieuw vaatgestelde 111 Doornijk ingeleverd, waar de pLaatsk< versperringslinie gielegene gebied van 't mandaturen ook de voor dit gegied a arrondissement Doornijk (de stad Doornijk komende krijgsgevangenenzendingen zul inbegrepen), dat tôt hiertoe tôt de bevoegd- afhalen. ... , heid der veldpost behoorde, is thans a-ii het Toegelaten zijn ook voor het versperde poatnet van het Duitsche post- en telegra- bied de gelijke krijgsgevangenen-zenchni fenbeheer in België aangesloten geworden. ®^s ^ ^der gebied van t geneTaal-g Dientengevolge zijn de vroegere Belgische vernement. postbureelen in Antoing, Celles (prov. # ♦ * Henegouwen) en Doornijk I weder geopend CST2Tt<Xr &££ Bekendmaking reeds voorhanden Duitsche postbureel, frugb voortaan de benaming Doornijk 2 eBBimgSSblireelen VOOB» ( (Station) ; van dit postbureel hangen ook de ra> s » « m ... i nieuw geopende postbureelen in Antoing, Ï0S0§SS©l9@ BήVOiliiB18jj Celles (prov.Henegouwen) en Doornijk 1 aï. . Bij het postbureel in Antoing zijn volgen- r 15 vastgesteld da,t m een bevolkm de vroeger Belgische postplaatsen aangeslo- bureel de mannen, die onderworpen 2 I ten geworden : Gaurain-Ramecroix, Mau- aan C'0Q. militairen dienst en als «vluch bray, Peronnes-lez-Antoing en Vezon; bij lingen» in Holland verblijven, niet het postbureel in Celles (Henegouwen) : schrapt waren op de bevolldngslijst, of : Anseroeul, Escanaffes, Herinnes-lez-Pecq daarop betrekking hebbende aanm en Pattes; bij he<t postbureel Doornijk I: kingen niet ingeschreven waren. Havinnes, Kain, Rumiîlies, Vaulx en Vêlai- «Officieeb» waren de betrokken per nés. Van do overige vroegere postplaatsen nen dus nog aanzien als bewoners der van 't gebied werden de plaatsen Barry- gemeente. Hunne ouders zijn dus te .^ort Maulde en Pipais bij het postbureel in bleven aan de hen opgelegde verplichting Leuze, de plaatsen Anvaing en Montrœul- het kan aangenomen worden dat beic au-Bods bij het postbureel Frasnes-loz-Buis- meegewerkt hebben aan de nitwijking. senal em de plaatsen Callenelle, Roucourt hebben zich dus beiden plichtig gemaa en Thumaide bij het postbureel in Peruwelz De gemeenten kunnen dus ook verantwo toegevoegd. Daarentegen is het postbureei delijk gesteld worden. Zij zijn immers \ in Quiévraân weer opgeschorst en de brie- gens de belgische wetten gehouden deger venbestelHng en brieveninzameling voor de te bewaken die de gemeente verlaten en plaatoen Roasin en Bousocours weggevallen. dien zin de inschrijflijsten der bevolking Tôt het Duitach-Belgiseh postmandaten- te h-ouden. Als eene gemeente deze verpii verkeer zijn voortaan niet alleen de stad ting niet nakomt kan het aangenomen w Doornijk, maar ook aile nieuw aangesloten den dat zij gehandeld heeft met het inzi plaatsen toegelaten. Evenzoo gelden voor om te helpen bij de aanwerving van soldat de inwoners vaa het nieuw aangeeloten g»- Het is dus goed verstaan dat de gemeent bied betreffend hun postverkeor met krijgs- binnen de vior-en-twdntig uren, aan de gevafflgwnen in Duitschland de voor het ge- langhebbende militaire opnemers, meded bied van 't geoeraalgouveomement bestaan- ling te doen hebben van aile inschrijving de bepalingen. De krijgsgevangenanzendin- afschrijving van perso nen, en dat ste< geo in het voor het jxwtverkeer versperde g<?tronw volgons de bevelen van den m greaagebied veto 't arrondissement Doornijk taÎTein gouverneur. I HET m El ZUNE 0PV0E0IG Toordracht gehouden In «Ons Huis», deoi den Heer Van Eeeke op 3 Oogst- (Tweede vervolg en slot.) Als uw bind zich regelmatig verstandelijk «ntwikkelt, dan is het steeds geneigd u met vragen lastig te vallen. Ik gebruik het woord t lasliff vallen », omdat velen het zoo opnemen ; maar dat vragen stellen mag u geen last, maar wel een lust zijn. Weest ge-lnkkig ais het kînd u veel vraagt en weest altijd bereid te antwoorden. Dit vragen stellen bewijst dat uw kind leerzuchtig is, weest er uiterst blijde om en schrikt het niet af met het ontmoedigend woord van « vraag-iteert ». Ik zal niet zeggen dat men altijd het rcchtstreeksch antwoord moet geven op vat het kind vraagt; integendeel, tracht eens te zien of het onder uwe behendige lei-ding niet zelf vinden kan wat het u vroeg, dit zal nog honderd maal beter zijn en het kind zal leeren eens na te denken vooraleer te gauw te vragen, en vergeet niet dat zelf zoeken en zelf vinden een der machtigste f&ctoren is bij verstandelijke ontwikkeling. Mocht een kind u aleens een kiesche vraag stellen, waarop ge meent niet gepast te kunnen antwoorden, zegt nooit « dat moet gij nog niet weten » (dit zou zijne nieuwsgie-figheid nog meer prikkelen), maar tracht langa een behendigen omweg de vraag te ontduiken. Het is mij niet mogelijk hier op te som-®en al wat een kind zoo leeren kan in den huiselijken kring, op wandeling met zijne ouders in de stad of naar den buiten, enz., maar vast en zeker is het, dat verstandige ouders grootelijks kunnen bijdragen tôt de geestesontwikkeling van hun kroost. Blijft nu ook de vorming van hart en ge-. moed. Moet ik hier geven een cursus van ledenleer en opnoemen wat deugden er die-nen aangekweekt, welke ondeugden er die-nen bestreden te worden 1 De ouders zullen eerst op zich zelven passen en dan zullen zij natuurlijk hunne kinderen dienen gade te daan, onophoudelijk en standvastig in den ; nuiseiiiken kring, in den omgang met broe-ders en zusters, in den omgang met kame-'aden bij het spelen. Ah, het spelen cler kinderen, zietdaar nog een vraagstuk waarover vele in schijn verstandige ouders of die zilh toch verstandig | wanen, gansch verkeerde gedachten koeste-ten.Als hoofdonderwzer heb ik op mijne school ook wel wat men mag noemen « lastige kinderen ». En het gebeurt dan ook wel dat lemand der ouders, meest de moeder, eens | tôt bij mij komt en dat die lastigheid der .einen dan ter sprake komt. En hoe dik-h°.or ik dan niet: « Gij moet niet den-ken, mijnheer, dat dit hem komt van te "Uis. v'an als hij van school komt, wordt hij 1 ®Wkleed of hij moet zijn devoir schrijven en mag niet op tirant, hij mag bij geene I kinderen gaan. Hij moet aan tafel I *lTiT/>n 1. • t i ii ii Eene moeder zegde mij zelfs, dat zij ha zesjarig kind op zijnen stoel bindt. Mijn eerste antwoord is dan altijd: « E wel, vrouw, gij denkt goed te doen, mai dat juist is verkeerd. Een kind heeft abs luwt, zonder den minsten twijfel het spel< noodig, zoo noodig als zijn voedsel en a zijn kleeding. Het is eene natuurlijke b hoefte ! Gij laat het niet spelen te huis of < straat, het komt dan naar de klas, de eenii plaats waar het makkers vindt; is het de verwonderlijk dat het daar tôt spelen zi< geneigd gevoelt, veel meer dan tôt stil zitt< en leeren 1 » Algemeene regel: kinderen die te huis o der dit opzicht te streng worden afgezo derd, zijn het ongedurigst in de school o wel zijn ze zoo onderdrukt dat ze licham lijk er onder lijdan. Nog onlangs had ik eene moeder aan w ik vroeg waarom haar kind toch regelmat1 te laat komt. Zij antwoordde: a ZA laat he maar gacm op het laatste oogenblik, omd( hij dan voor de klaswren zoo weiiiig mog lijk met andere kinderen is. » Is dat geene misplaatste fierheid en do zij niet slecht tegenover haar kind? Ik ben zoo overtuigd van het nut van h spelen, dat ik in mijne school v6or de kla uren en gedurende den « speeltijd », het vc komen vrij spelen der kinderen heb ing voerd, natuurlijk onder toezicht van het oi derwijzend personeel, en wij bevinden < ons voor de leeruren zeer goed bij. Gevaarlijke spelen alleen onder licham lijk of zedelijk oogpunt zijn verboden. Vele kinderen zijn gehuisvest in te en; woonkamers, van tuin is er geen spraa! wat blijft er anders over dan de straat t gelukkiglijk de openbare speelpleinen 1 Ik wil niet beweren dat het ons moet o: verschillig zijn welke speelmakkers onze ki: deren kiezen; het waakzaa-m 00g der ou de moet hierbij zijn plicht doen, en als < ouders dan bij die spelen met andere ki: deren hun eigen kroost kunnen gadeslaa: dan zullen zij daar het best hun eigenli; ka,rakter kunnen leeren kennen en maatr gelen nemen om het te verbeteren, zoo no dig ; want bij het spel ziet men het kind oi geveinsd zooals het waarlijk is. Spelen brengt mij ook tôt speelgoed. D moot niet kostelijk zijn, zoodat het nauw lijks meer dan bekeken mag worden. Neen er zulk dat vrijelijk mag behandeld, onde zocht en desnoods mag gebroken wordei dan is het nuttig. Ik moet noodzakelijk mij beperken, doc ook wat ik het meest u zeggen wilde, is gi zegd. Nu komt het tijdstip dat het kind aan c school wordt toevertrouwd. Hier komen w op het terrein van het eigenlijk ingerich onderwijs. Over programmai en leerstof, methode en aile andere inrichting zal ik u hier ni< spreken ; in onderwijzersvergaderingen zo dat meer te pas komen ; ik richt mij hi< :e- Maar wat ik u vragen mag is dat : Kiest sor Schuyten, van Antwerpen. Doch de gang in loopgraaf zoo en zoo 1 Wordt vooi u- gij voor uwe kinders eene school, weest mensch wikt en de tijd beschikt. Misschien gezorgd. ,el verstandig in uwe keuze. komt de ontleding van die brochuur hier Het giet nog steeds. Somber en huive- n- In het onderwijs zùjn twee groote stroo- wel eeins aan de beurt. ringwekkend ruischt het bosch. Het is een n- mingen : het dogmatisch onderwijs en het Mij schijnt het dat wij renoeg hebben voor bosch uit de onderwereld, vervuld van een sn onderzoekend onderwijs. vandaag en bij het eindigen heb ik maar een gruwelijk, ongekend geraas. Het hoest met Het eerste zegt: « gij moet gelooven om- wensch : Ik hoop ten stelligste dat ik voor den sehrikwekkenden hoest van een booze e- dat ik het zeg » het tweede heeft voor prin- de ouders hier niets nieuws moge verbeld geest, die in de kloven huist. Het laclit an ciep « onderzoekt en gij zult de waarheid hebben e>n dat mijne voordracht nutteloos heesch en kuchend als een duivel, dien iets u„ vinden ». geweest ware, want dan zouden wij staan schrikkelijk vermaakt. Reusachtige spech- Het hangt er nu van af wat gij van uwe voor een totaal van verstandige ouders ; ten kloppen. Men hoort slagen als van een kinderen maken wilt : menschen die dee- nochtans, moest ik voor u slechts een enkele zwaren smeedhamer, dis niet door mensch, moedig het hoofd buigen voor al wat hun nieuwe gedachte hebben vooruitgezet, waar- maar door eyclopen bediend wordt. Ze vloe- gezegd of bevolen wordt, of menschen die „over gij bet met mij niet eens zijt ; vermits ken bij het v/erk, roepen en maken geraas. met helder verstand rechten en plichten îk die gedachte verdedig, meen ik dat ze Tusschenbeide namen zij een bijl en slaan leeren begrijpen. goed is, ik meen dus nuttig werk verricht één, twee, in de staalharde stammen der Men zal misschien opwerpen : « ook in de te hebben en ben daar tevreden over. eiken, zoodat de bergen er van weerklin- ® scholen met dogmatisch onderwijs leert ken. Krakend valt de eik om. Men hoort( men wel redeneeren. Zeker bitter weinig. Bii het eindigen ziiner voordracht werd ïî"* de-c4yclopen de- el^e° kmkken tusschen Als men plkpn mortrpn eerpt, ppn hatf mir j u tr S , v°oraracnr, wera ^lln vuisten, en ze in het vuur werpen, dat » ondervnl ^eeft waarW men cUnoen aan a° ^ ^ ^ Warum 011 het knettert. Dat ailes hoort men heel in leert als dit ,' S 1 Tl da' l een d°°r dôn VOOmtter Van harte nauwkeu.ig. Maar men ziet den éénoogige e- mysterie dat gij niet doorgronden moogt » ew— ! n!eJ}*, en (^£'n een spookvogel on- e- en dat men nadien aantoont 3 maal 1 is 3; zichtbaar en i^iagend over net bruisenda at dan zegt het kind bij zich zelven dat het woud. Het is een granaat. Ja waarachtig, r- niet begrijpen kan en het is onvoldaan, het ifgl IlL È 0feSC!gezedig is dit bosch met. heeft geen lust meer om zelf te denken. ||« ill" M O I l FI l'I 'i" | \| Uit het kreupelhout komt een mensch te Bovendien zulken onzin leert men niet voorschijn. Zijne schoenen zjia nat en vies. p alleen in het eerste haif uur van speciaal n- . , , _ Aan zijn gordel hangen fiesschen en zaj;ken. l_ onderwijs, maar gansch het onderricht en ^ m u fEerhn0r TaSf" en leeren tasschen, op zijn rug het geweer. ^ de leerboeken zijn van den zelfden geesl ^Ufct ^ 6611 ^vendige beschrijving van de Zijn gezicht is zwartbrum, vioe en ver- doordron^en Argonnen. weerd.Zijne oogen staan daann als lampen. ^ In goede scholen dwingt men niet te ge- ,reSends in stroomen. Het water Het is een soldaat, die uit de loopgraven t looven wat klaarblijkelijk niet kan begre- bg emmers ui, de loodzwarte wolken komt. Het echte Argonnen-type. pen worden geschua, die Laag over de bosschen drijven. Het Argonne-type groet zoo terloops, ï" Hebt gij nu eene vrijwillige keuze gedaan ?e ^^fen .zwiepen in den wind en schud- grinnikt als hij aangeroepen wordt en ver- (n dan vraag ik u hebt vertrouwen in de den watervailen uit hun kronen. De wegen awijnt m den regen. Zij zijn het, aie het ° onderwijzers, werkt met hen mede en voor- Zlin m2dde^ £ekf? lar!fs de, hellin- helsch spektakel maken, geene eyclopen, P al werkt ze niet tegen zonder het daarom g00- ,In 06 *>ldatenholen bran den de maar kleine menschen. ,J opzettelijk te willen. k , . , , Plotselmg houdt het op te regenen.Wann ' Die onderwijzers waren vroeger mis- . ^ Argonner woud toont zijn ware ge- breekt de zon door de wolken. schien wel de beste leerlingen van de lagere SC^'* "oseh als de Spessart, ae I scholen, misschien hebt ge meegevierd toen Boheemsche wouden een bosch van kolen- Vervolgens vertelt .vellermann hoe iiij r zij primus waren, gij hebt ook hunnen lof branders rooverbendeo en wilde zwijnen. van uit den top van een boom het termn ' verkondigd bij de geburen ; die jongens Het bosch heeft zyn geschiedems, dat is overziet. l_ hebben op de betalende scholen hunne stu- ^ker-, Men ^ er binnen en verdween. Daarginds ligt de hoogte van Vauquois, 5 die voortgezet, zij hebben dan 4 jaar nor- sl?eg kruis ell,was do°d. In het tôt aan den rug behoort zy oas.Dicht daar- U maal school gedaan met brjzondere lessen k/eupelhout lag de moordenaar op de loer. achter hgt de iranschman In het dal het f in opvoedkunde, waarom gebeurt het dan hr hier plekken met merkwaardige na- dorp Boureuilles. Met het bloote oog net nog zoo dikwijls dat men die onderwijzers ™en:L« Me morte », «1 homme mort ». men de draadverspernngen van de Pran- later aanziet als dommerikken die niet zien, Dat heîf^.wel "]n redon. Dit sombere roo- schen Zq hggen in het dal aehter het dorp. „ niet weten wat in hunne klassen gebeurt, v®r1s,vori,e5ieDt van ûet bosch is echter een Rechts eenter boven het bosch ligt de be- terwijl de ouders van uit hun huis soms «fc^e bij tegenwoordig vergeleken. Een roemde hoogte 285, die onze dapperen aeht beter willen oordeelen wat cr op school ge- terck^tooneeitje. Dat zeg jk voormt. dagen geleden bestorind hebben schiedt 0 klimmen op een gieeperswagen. l^en De hoogte is brum en kaai. liet is den Vergée» mij die ontboezeming, ik moest doorweekt paard met eon doonveekten mi- menschen hier gelukt het bosch over eene ze doen omdat ik veel ondervonden heb. erop, worden ervoor gespannen en we grex^e uitgestrektheid ufe te roelen. Dat Dus ik herhaal mime vraag, hebt vertrou- P11®11 teSea d® nooSte °P» het b?sch rooret P1®0 ^ggen. wen in de onderwijzers, als het noodig is De regeo stroorat, ros en ruiter verdwij- De boomen zim verpletterd, hggen door komt met hen spreken, maar doet het niet nen soms m een waterbel. Ik ben doornat, elkaar, verkoold en versplmterd, het lage met opgezetten zin om hun moeilijkhedetn ^ °P de hrnd. De vervloekte Argonne- hout is geneèl verdwenen. De aarde is om- l aan te doen, want in dit geval zal uw kind stoort zich met aan een regenjas en gewoeld. Loopgraven, sappen, kraters van dat ook weten en een kind dat geen vertrou- als een hond. ontploffmgen. De heuvel is in honderd 'r wen heeft in zijnen onderwijzer is verloren. Dit is geen bosch voor menschen. Het spleten gebarsten Een machtengeweer Over dit punt alleen zou eane afzonder- heeft drie verdiepingen. Hooge boomen, blatt. De geweren hoesten. Zonder ophou- u lijke voordracht kunnen gegven worden. meestal eiken, hier en daar, dan het klei- den wordt daarginds gevochten. Een zwaar Wij ziin nu gekomen aaai het tijdperk dat n©re hout, jonge eiken, beuken, elzen, dicht kanon vuurt. Het is als een donderslag. En ^ het kind de school zal verlaten om eene tegen elkaar en daaronder het kreupel- de echo raast door de ravqnen. loopbaan te kiezen bosch, bramen, dorens, varens, brem, slin- bnuitt ae luent eens m. Jiuikt ge het niet % Doet dit laatste niet lichzinnig, omringt u gerplanten een natuurlijke draadversper- Het ruikt als in de gangen van een hospi- ,f van aile mogelijke inlichtmgen, want het rang van de gemeenste soort. Het is een taal Het ruikt naar chloor en aile moge- _ geldt hier het geluk of ongjeluk voor uw bosch voor een hangen, gorilla-aehtigen lijke dingen. ... .. ,n kind gedurnede zijne gansche levensbaan. boschduiwl, die met zijn knuppel in de Dit heb ik reeds gemerkt, toen wq het d« wpnschen van uw hand door het kreupelbosch kruipt en leem bosch naaerden. Dit heele bosch heeft dezen ^ kindenziet ofz'j bunnlningevolgdwor- yreet. De mensch betreedt het bosch met merkwaardige geur aangenomen. Het is den; onderzokt zijn specialen aanleg, zijne ijzen in het hart. a mstig Yan de gasbommen der l)ran- E" bekwaamheid ; vraagt ook inlichtingen aan Het doorweekte paard strekt zqn glim- senen, van de gassen der voortdurend în- ^ zijne onderwijzers en bij bevoegde vakman- mende pooten uit, tast door modder en wa- slaande granaten, van de groote graven,die, ■ nen, enz. Men kan niet voorzichtig genoeg ter. Tusschenbeide werd het uitgespannen, .met chloorkalk bestrooid zijn wezen dan rijden we van zelf over wankelende vreeseiijk, aferqselqk moet het er hier 9 ' Verleden week was een vadre bij mdj geko- rails naar beneden. Veryolgens weer berg- toegegaan zijn. Het bosch heeft zijne ge- * men en wij spraken over wat zijn kind nu op. Is het mogelqk, dat het nog harder gaat scmedenis. En zq is verschrikkelijk als de' doen zou : ik had mijne bepaalde gbdachten regenen 1 Ja, waarachtig, het is nog moge- geschiedems van wilde zeeen. 5" daar reeds over, maar stelde oor ook den lijk. We rijden m een waterhoos. ihans nog vmdt men in het kreupelhout a onderwijzer der klas te raadplegen, waarop Een transport komt ons tegemoet. De verstrooid ajken en geraamten. ulen ziet in de man ook het gedacht Ureeg de moeder mannen staan overemd m den wagen. Ze àet kreupelhout een solaaat met hert geweer erbij te roepen en zoo werd daar be-aad- zijn vermoeid en uitgeput. Hun armen en m aanslag. Men roept hem toe en mj ant- ^ slaagd door v&der, moeder, onderwijzer en hoofden zijn verbonden. Het zijn gewond-en woordt nieu. Hij is dood, en door de dorens 3" bestuurder ; 't was net een familieraad maar uit de loopgraven. Het bosch vreet en yreet m zqn laatste houding vastgehouden. het besluit dat wij namen was ernstig over- Het vreet dagelijks menschen. Eén ligt er i>ien moest zicli een weg banen als m een > en het kind zal er zich goed bij bevin- met een paardendeken toegedekt. Men on- tropisch woud. Men werd van nabq bescho- i- derscheidt slechts de vormen van den man. ten en zag geen vijand. ,r Als tegenhanger daarvan wil ik eens De regen striemt op de gewonden. Maar zij De Franschman zat boven in de boomen mededeelen dat voor een paar jaar eens een bekommeren er zich niets om. De man on- me machiengeweren. Men hoorde den1 j on g (mi van mijne school werd weggetrok- der den deken beweegt niet. Hem kunnen vijand spreken, ae officieren bevelen^ ge- ken.Hij kon met moeite volgen in het 3e stu- de regen en aile machten van de hel niets veïL' maar men zag mets. Volmaakt niets. ^ diejaar en werd letterzetter. iiij is het niet meer maken. Men groef zich tegenover el.:aar in den c> geblevn en met reden, maar heeft reeds van Ons paard strekt de pooten uit. Het gaat ' ^hoot mec* machiengeweren in het n ailes gedaan en voor het oogeaablik doet hij berg-op. Natte twijgen sproeien hun water dichte kruid om .ucht te krqgen drong niets meer. over ons uit. Het rommelt in het bosch. De voorwaarts • de vijand trok zich tien pas i- Als het kind nu de gewone school heeft inslaande granaten kraken als dondersla- terug en de oude geschiedems begon weer. i- verlaten, staan eene heele reeks onderwijs- gen. get was een Indianen-oorlog. •s inrichtingen voor hem open : gewoon adul- Een half uur duurt onze tocht, een uur. c|e Argonnen vormen een afzonderlijk [e tenonderwijs en allerhande vakscholen. We stappen uit en schudden ons als hon- hoofdstuk m ae geschiedems van dezen veld- i- Wacht niet te lang uwe idnderen daâr- den, die uit het water komen. t0™.1'' i, heen te zen den, wacht niet tôt aile vroeg-'re We gaan dwars door het bosch. De wegen , . v/aren geene pauzen, geene rust ; k onderricht vergeten zij en --ooral zendt ze zijn hier met knuppels geplaveid. De eene hier werd ver jitterû ge voeu ten aag en y naar de geschikte inrichting. Zendt den knuppel ligt netjes naast den anderen. nacht, vele maanden Jang en het water m ). kleermaker niet naar eenen cursns van Zorgvuldig werk, anders kon men hier geen ae. loopgraven stond eikwqls iot aan het i- werktuigfceekenen en den ajusteur ni't naar stap doen. Granaatkraters, stuk geschoten nuadel. de school van net boek; zulke dingen ge- boomen, eiken van de dikte van een man, ,, P veIe Plaatsen -igt men tien passen van it beuren nog dagelijks. die, door een granaat in het midden getrof- , ar' ®en -!Tuld gesproken woord beteekent, 3- Vrienden, ik heb u over eenige punten fen, op het geiicht gevallen eijn, ze liggen dood. Handgranaten, onderaardsche tt van opvoeding willen onderhouden, doch ik daar nu te sterven. Hier zijn merkwaardige mqnen en werpmqnen... r- moest mij noodzakelijk beperken. (Qui ne hunnebedden, midden in het bosch, heuvels i, sut se borner ne sut jamais écrire, zegt Boi- van steen en aarde. Bekijkt men ze van na- & * * t- ^ ^ ^ * * * # $ $ * * leau.) Sommige punten konden misschien bij, dan zijn het batterijen. De kanonnen S8tî8rikijnfJï£ h meer uitgebreid worden; andere heb ik oi- staan er in. Fatsoenlijk kaliber. Ze schieten raj™ w «rs?,n f ïra besproken gelaten omdat ze meer behooren glad weg door loof en twijgen heen. We Œj* ^ M ■bot het ingericht onderwijs en dat ik mij hier gaan op een hunnebed af en kruipen in de ™ ® ^ ÎW*«foi.' ÈsanirSl iLH) le het meest wilde bepalen tôt de roi der ou- aarde. We kloppen aan en treden binnen. 8 BLADZidDEN TEKST ij ders ; anderzijds had ik nog gaarne gespro- Hier brandt een hanglamp, ofschoon het „ _« ,e ken over den noodlottigen invloed van alco" elf uur 's morgens is. Een man in een wol- 32$33 G<Bi31it3©iîi0Bl hol, tabak en kansspelen bij de opkomende len vest ontvangt ons. Hier wonen genie- |g veî'kfï jgcn in af île gentsche n jeugd, terwijl ik ook wel uittreksels had officieren. Menschen van de wereld. Zij heb- /.eR Jjiï aS de werkoopers van het blâd it willen geven uit eene kleine brochuur die ik ben een goed humeur, cognac en een heer- „,,;+ „ » u hier heb : «De hygiene der schooljeugd te lijke, warme kachel, die onmiddellijk be- « Voo™lt » en In fie a Volkôdrukkerij » r huis», van Staatsraad Dr Léo Burgerstein, gint te sissen, als mien in haar buurt komt. «oogpooît 23, l*eni. X_ "XI7 i__ii f _ _ rx _ , J. J _1 ê T? 3 —i— -i- ^1- J. J. a. J- O- vJL A. «i- J ». Jl. ^ Li'

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.

Over deze tekst

Onderstaande tekst is geautomatiseerd gemaakt met OCR (Optical Character Recognition). Deze techniek levert geen 100% correct resultaat op. Dit komt mede doordat oude drukken moeilijker te lezen zijn met software dan moderne. Dat betekent dat er onjuiste tekens in de tekst kunnen voorkomen. Er wordt gewerkt aan verbetering van de OCR software.

Er is geen OCR tekst voor deze krant.
Dit item is een uitgave in de reeks Vooruit: socialistisch dagblad behorende tot de categorie Socialistische pers. Uitgegeven in Gent van 1884 tot 1978.

Bekijk alle items in deze reeks >>

Toevoegen aan collectie

Locatie

Onderwerpen

Periodes